AMD 7790 icm 400watt = no boot

Pagina: 1
Acties:

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik snap er niks van, ik ben net 3 uur bezig geweest om een nieuwe videokaart werkend te krijgen en hij vertikt het. Ik denk dat het aan mijn PSU ligt. Op de doos van de kaart staat minimaal een 500Watt PSU met een 75Watt 6 pins connector.
Maar mijn huidige 8800GTS 320mb is ook een energie slurper dus ik begrijp niet helemaal wat er nou mis is.

Mijn systeem:
PSU: 400Watt corsair (zal even zoeken wat het model precies is) (zou dit model moeten zijn: CMPSU-400CSW)
GPU: AMD/ATI 7790
CPU: i3 2100
Geheugen: 4 x 2GB
Moederbord: MSI Z68A-G45

Oude GPU: 8800GTS 320mb

Systeem zoals hij eerst was, niks geen problemen. Ik prik de nieuwe kaart er in en geen beeld.
koelers e.d. beginnen allemaal te draaien ook op de gpu maar geen (bios piepje?) piepje dat je pc doorstart.
Welke aansluiting ik ook gebruik blijf geen beeld houden.

Oude kaart er weer in, direct beeld.

nieuwe kaart er weer in, beide sloten geprobeerd, geen beeld.

^$%$%@#@# kaas wordt chagrijnig.

Alle componenten eruit gehaald, behalve 1 geheugen bankje, dus HD's enz los, nog steeds geen beeld.
BIOS gerest met het batterijtje en een jumper maar nog steeds geen beeld, oude kaart er weer in en zag wel dat de bios was gerest.

Ik heb ook nog geprobeerd om hem op te starten ZONDER de 6 pins voeding op de kaart, nu kreeg ik WEL een bios piep maar nog steeds geen beeld.

[ Voor 4% gewijzigd door kaasaanfiets op 15-10-2013 22:39 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je nog ergens een pc waar je die kaart kunt testen (vrienden/familie).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
nee helaas niet.
Had al wat rondgebeld 1 persoon had toevallig ook een 400watt.

Maar in principe moet dat toch gewoon genoeg zijn? een i3, 4 geheugenbankjes, 2 hd's en 1 casefan voor de rest zit er niks in mijn pc.

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-02 13:35

Ryada

She/Her

het kan zijn dat het aan je voeding licht (ik spreek nu uit persoonlijke ervaring)

ik had namelijk eerst een 560ti waar op de doos 600 watt werd aanbevolen maar ik had een 500 watt voeding mensen zijden dat dit gewoon kon maar blijkbaar viel mn pc tijdens gamen uit en na een uur in bureablad modus ook en dan deed hij hetzelfde wat jij hebt fans gan draaien en alles maar pc boot niet toen een 550watt voeding geprobeerd ook niet toen met een 600watt voeding deed hij het uiteindelijk zonder problemen ik zou het eens proberen of hij met een 500watt voeding wel opstart

Steam: Ryada.

Verwijderd

Bij een voeding gaat het om de kwaliteit en het vermogen op de 12V. Beide zit bij de Corsair wel goed. Gaat dus niet om minimaal x aantal watt, want er zijn genoeg voedingen van 600W of meer welke gewoon maar 300W kunnen leveren en van slechte kwaliteit zijn, dan is een goede 300W voeding een veel betere keuze. Maar het lijkt erop dat de videokaart kapot is of het mobo de videokaart niet accepteerd, nieuwste bios?

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

als 500 word aangeraden en je hebt 400 zou het wel moeten werken. Echter zal je systeem onder load waarschijnlijk gaan uitvallen omdat je grafische kaart dan meer vraagt dan jou voeding kan leveren. Dus mocht je het aan de praat krijgen, lijkt het mij geen super situatie omdat je de kaart waarschijnlijk niet ten volle kan gebruiken en je systeem er steeds uitklapt.

Kun je niet ergens een 500 of 600W voeding kopen? deze zijn tegenwoordig (zeker online) helemaal niet duur meer. Daarbij zou ik wat hierboven ook al word aangeraden toch kijken of je de kaart ergens anders wel kunt gebruiken!.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoe oud is de betreffende PSU? Aangezien je 'm icm. een 8800GTS hebt gebruikt zou dat best al een aantal jaartjes (5?) kunnen zijn.
PSU's "slijten" (net zoals meeste dingen), waardoor 'ie misschien nu niet meer die 400W kan leveren.

Maar meten=weten, dus als je de kaart ergens anders kunt testen is weer wat uit te sluiten.

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:43
Jongens, ga nou niet beweren dat een dergelijk systeem 500 watt nodig heeft. Het zou mij verbazen als het maximale non-overclock verbruik boven de 300 watt ligt. En bij het opstarten vraagt hij waarschijnlijk 150 watt.
Ik denk dat de nieuwe videokaart kapot (DOA) is. Test hem eens in die andere pc, maakt niet uit dat dat ook een 400 watt is.
Verder, complimenten voor hoe de TSn alles heeft geprobeerd.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
Heb je je monitor al aan beide uitgangen van de kaart gehangen? Sommige kaarten willen daar nog wel eens lelijk over doen.

Wat is de leeftijd van de voeding? Zo kunnen we een beetje rekening houden met condensator aging.
Hij zou het echter simpel moeten kunnen redden, zelfs mijn OC Q6600 B3 met toen nog een HD4870 liep op een 400W voeding (2 slurpers, hetzijn NET aan, maar het werkte toen :P )

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
400 watt is ruimschoots voldoende.

Heb hier een tijdje een 6850 +2500k op een 300watts sfx voeding gedraaid zonder problemen.
Mijn nieuwe ITX build gaat aangedreven worden door een 450 watt seasonic G en daarmee kan ik elke single-gpu-build (zelfs een Titan/7970GE)van voldoende prik voorzien.

Ik gok dat de 7790 DOA is. Kan je die niet bij iemand anders in een systeem stoppen? Anders zou ik hem retourneren (wKoA o.v.v. DOA) en een nieuwe kopen (en wellicht iets krachtigers als een 7850/7870 of een nieuwe R9270 ofzo?

[ Voor 69% gewijzigd door eL_Jay op 16-10-2013 10:17 ]

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
wauw, bedankt voor de tips allemaal.

Ik zal eerst even mijn bios updaten. Hier: http://superuser.com/ques...r-corsair-vs550-psu-issue lees ik ook iemand met precies hetzelfde probleem.
Nadat hij z'n bios had geupdate deed de kaart het wel.

Verwijderd

prupke15 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:48:
als 500 word aangeraden en je hebt 400 zou het wel moeten werken. Echter zal je systeem onder load waarschijnlijk gaan uitvallen omdat je grafische kaart dan meer vraagt dan jou voeding kan leveren. Dus mocht je het aan de praat krijgen, lijkt het mij geen super situatie omdat je de kaart waarschijnlijk niet ten volle kan gebruiken en je systeem er steeds uitklapt.

Kun je niet ergens een 500 of 600W voeding kopen? deze zijn tegenwoordig (zeker online) helemaal niet duur meer. Daarbij zou ik wat hierboven ook al word aangeraden toch kijken of je de kaart ergens anders wel kunt gebruiken!.
Misschien moet je de post van mij boven die van jouw even lezen. Overigens vraag ik mij ook af hoe een PC die max nog geen 200W trekt een goede 400W voeding het moeilijk kan maken en dat het met een minder zuinige videokaart geen probleem is lijkt mij dan al helemaal vreemd.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:04

E-Vix

Nu met sneeuw!

Even wat zoekwerk gedaan naar wat de echte power consumption van beide kaarten zou moeten zijn.
De 8800 GTS 320Mb zou 103W verbruiken (bron) en de AMD 7790 zou 110W idle en 178W load verbruiken (bron).
Het zou dus goed kunnen dat je voeding het met je oude kaart nét wél trok, maar met je nieuwe kaart het nét niet meer trekt. Je nieuwe kaart is immers net een aantal Watt zwaarder in verbruik.

Jouw voeding is 80 Plus gecertificeerd. Dat houd in dat hij 80% efficient is (bron), oftewel een load kan leveren van 320 Watt. 320-110 = 210 Watt. De rest van je computer mag dus max 210 watt verbruiken. Ik weet niet wat de rest van jouw hardware verbruikt, maar 210 watt 'over' is niet veel. Laat staan als je gaat gamen en je kaart onder load 178Watt verbruikt. Dan hou je maar 132 Watt voor de rest van je systeem over.
Power consumption i3 2100 = 78 (idle) / 115 (load) Watt. Dan heb je nog power consumption van je mobo, hdd's, DVD spelers, koeling en eventuele andere hardware. Slijtage van je PSU telt ook mee. Zit er stof in, dan gaat de efficiëntie nog verder omlaag.

Ik zeg niet dat je voeding te zwak is, maar de kans is wel aannemelijk dat hij te zwak is. Er wordt immers ook niet voor niets gezegd dat je minimaal een 500Watt voeding nodig hebt bij die kaart.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Baloes
  • Laatst online: 03-02 10:34
Uh ik zou me over de voeding niet zo'n zorgen maken. In de genoemde test verbruikt het hele systeem 178 Watt onder load en een i3 is een zuinige processor. Dus dat zit wel goed.

Je zegt dat ie niet boot. Dus dat betekent dat de harde schijf al heel snel stopt met ratelen? Mijn pc geeft ook geen piep bij het opstarten.

Oude drivers eerst verwijderd en nieuwe geinstalleerd en dan videokaart erin?

Wat voor een monitor heb je? Ik heb zelf een vga aansluiting op de monitor en heb dus een dvi naar vga adapter voor m'n kaart. Toen ik van een hd 4670 naar een hd 7770 ging had ik eerst ook geen beeld...
Alles getest en gegoogled. Bleek ik alleen maar een andere adapter nodig te hebben. 8)7

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

E-Vix schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:12:
Even wat zoekwerk gedaan naar wat de echte power consumption van beide kaarten zou moeten zijn.
De 8800 GTS 320Mb zou 103W verbruiken (bron) en de AMD 7790 zou 110W idle en 178W load verbruiken (bron).
Het zou dus goed kunnen dat je voeding het met je oude kaart nét wél trok, maar met je nieuwe kaart het nét niet meer trekt. Je nieuwe kaart is immers net een aantal Watt zwaarder in verbruik.

Jouw voeding is 80 Plus gecertificeerd. Dat houd in dat hij 80% efficient is (bron), oftewel een load kan leveren van 320 Watt. 320-110 = 210 Watt. De rest van je computer mag dus max 210 watt verbruiken. Ik weet niet wat de rest van jouw hardware verbruikt, maar 210 watt 'over' is niet veel. Laat staan als je gaat gamen en je kaart onder load 178Watt verbruikt. Dan hou je maar 132 Watt voor de rest van je systeem over.
Power consumption i3 2100 = 78 (idle) / 115 (load) Watt. Dan heb je nog power consumption van je mobo, hdd's, DVD spelers, koeling en eventuele andere hardware. Slijtage van je PSU telt ook mee. Zit er stof in, dan gaat de efficiëntie nog verder omlaag.

Ik zeg niet dat je voeding te zwak is, maar de kans is wel aannemelijk dat hij te zwak is. Er wordt immers ook niet voor niets gezegd dat je minimaal een 500Watt voeding nodig hebt bij die kaart.
Ok je slaat hier de plank dus volledig mis. Een 400w voeding met een efficientie van 80% bij 100% load houd in dat intern er 400w gegeven word, maar er 500W uit het stopcontact getrokken wordt. gelieve je kennis even bij te stellen voordat er gegokt wordt wat het juiste antwooord zou moeten zijn.

* Met al dat gegok en gegis gaat het niveau van tweakers naar beneden. Waar is toch die tijd dat alleen tweakers met een expertise reageerden op dit soort posts??? Zie hier het nadeel van het succes van tweakers.net

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:58

Thomg

Aww yiss

millman schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:38:
[...]
Ok je slaat hier de plank dus volledig mis. Een 400w voeding met een efficientie van 80% bij 100% load houd in dat intern er 400w gegeven word, maar er 525W uit het stopcontact getrokken wordt. gelieve je kennis even bij te stellen voordat er gegokt wordt wat het juiste antwooord zou moeten zijn.
Dit is eigenlijk fout, 400 is de 80%, 400/.8 = 500W :9
gelieve je kennis even bij te stellen voordat er gegokt wordt wat het juiste antwooord zou moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 16-10-2013 14:47 ]

• Baloes
Ok. Heel veel over de voeding dus. Maar dat is het probleem dus niet. En laten we aardig blijven tegen elkaar. Nooit te laat om te leren zullen we maar zeggen.

Moederbord is het probleem ook niet. Heb het ff opgezocht en zou compatible moeten zijn.

We hebben ook niet zo heel veel info behalve dan dat ie geen beeld geeft met of zonder alle componenten aangesloten.

Ik denk dat we nu beter even kunnen wachten met gissen totdat kaas weer wat post.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Nou goed nieuws mensen. Het lag dus wel aan mijn bios.
Ik moest hem middels een USB stick even updaten, toen de nieuwe kaart er in geprikt het hij werkt direct.

Super bedankt voor jullie hulp allemaal.

Ik heb nog wel even een vraagje. De i3 wordt vervangen voor een i5 2500k, welke ik met der tijd nog wel eens wil gaan overclocken.
Is mijn voeding dan nog steeds wel afdoende?

Mijn specs.
i5 2500k
HD 7790 (jeeej!!!)
4x 2GB kingston hyperx
2x hd's
1 casefan

geen dvd drives oid.

• Baloes
Damn was ik net te vroeg met m'n post. Mooi dat ie werkt.

Voor je volgende vraag zou ik gewoon ff googelen (bv. "Power consumption of a 4.5Ghz SB i5/i7") om een indruk te krijgen van het verbruik bij overclocken. Al op heel veel sites uitgezocht.

Suc6 en veel plezier verder met je nieuwe setup.

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Mooi zo. Ik had nou net exact hetzelfde probleem, maar dan met een Gigabyte moederbord en een R9 280X kaart. Ook een bios update gedaan en hij post normaal! Mooi zo.

BF1 Stats

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Thomg schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:46:
[...]

Dit is eigenlijk fout, 400 is de 80%, 400/.8 = 500W :9
gelieve je kennis even bij te stellen voordat er gegokt wordt wat het juiste antwooord zou moeten zijn.
Je hebt gelijk, ik maak een domme rekenfout... 500w is juist ;) En voor een medium 2500K OC is dat nog wel OK, maar de vraag is wat je er mee opschiet? Het is nu niet dat een 2500k een bottleneck is voor je kaart ;)

[ Voor 17% gewijzigd door millman op 16-10-2013 15:46 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Geloof best wel dat een 2500K prima mee komt met een 280X, het is echt geen verouderde processor :p
Google is down, heeeelp

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 16-10-2013 15:48 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Uhm, we hebben het over een 7790?

We moeten elkaar wel hebben vandaag Thomg ;)

[ Voor 42% gewijzigd door millman op 16-10-2013 15:49 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

millman schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:48:
Uhm, we hebben het over een 7790?

We moeten elkaar wel hebben vandaag Thomg ;)
In de zin van "Als het mee kan komen met een 7970 Ghz equivalent, waarom zou het in godsnaam een 7790 bottlenecken" :+

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ah, op die fiets ;) Dat is waar, een 7970 is geen directe bottleneck voor de 7970, dan al helemaal niet voor een 7790. Wel kan het zijn dat er enkele games zijn die meer CPU power vragen, in dat geval kan een OC wel helpen voor de CPU, maar maakt het voor de GPU weer niets uit. Maar dat terzijde..

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Ja daar sla je de spijker op z'n kop. Guildwars 2 is zeer veel CPU eisend (world vs world vs world, paar 100 man in beeld) dus daarom dat ik hem in de toekomst misschien wel ga overclocken.

Voor nu hoop ik dat het een stapje vooruit is ten opzichte van een i3 en ik lees dat hij onder max load 30/40watt meer verbruikt dan mijn i3.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:01
kaasaanfiets schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 03:19:
nee helaas niet.
Had al wat rondgebeld 1 persoon had toevallig ook een 400watt.

Maar in principe moet dat toch gewoon genoeg zijn? een i3, 4 geheugenbankjes, 2 hd's en 1 casefan voor de rest zit er niks in mijn pc.
Dan nog is het raadzaam om over de minimum aanbevolen watt heen te gaan.

Stel je krijgt het dadelijk werkend door 2 geheugen balken eruit te halen, en een hdd eruit te halen, en wat fans uit te pluggen (wat niet de bedoeling is allemaal), dan nog kan je problemen verwachtten tijdens gamen dat je beeld freezed, je pc uitvalt en etc.

Het is dus duidelijk NIET genoeg. En aangezien je een 7790 koopt, ik denk om reden: gamen. Dan is het zoiezo wel handig dat je systeem een beetje stabiel loopt. Een beetje voeding kost tevens ook helemaal niet zo veel.

Ik zou dus niet gaan kloten en onderdelen eruit trekken om vervolgens na 10 minuten game alsnog problemen te hebben. Gewoon even een nieuwe voeding halen is de enige ''goede'' oplossing in dit geval

Flinke edit:

Ik ga in mijn reactie ervan uit dat jou voeding veroudert is en waarschijnlijk niet voldoende capaciteit geeft, maar hij zou wel moeten opstarten en dus beeld geven.. Het daarna uitvallen zal hoog waarschijnlijk door de voeding moeten komen. Maar helemaal geen beeld laat me toch twijfelen of je videokaart niet defect is

[ Voor 13% gewijzigd door LopendeVogel op 16-10-2013 16:47 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dude, Lees eens vrolijk het hele topic door, dan weet je dat de voeding meer dan prima is voor het systeem, dat alles is opgelost met een biosupdate, en dat de vraag nu gaat over een 2500k OC..

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
onzin, het aanbevolen vermogen die ze aanraden (in dit geval 500W) is altijd veel te hoog
dat komt doodeenvoudig doordat er fabrikanten zijn die voedingen maken die het opgegeven vermogen niet kunnen leveren (of enkel bij piekbelasting)
een voeding van een beetje merk levert het opgegeven vermogen (of zelf meer)

mijn (oudere pc) met Geforce 660 (non ti) trekt op volle belasting nog geen 200W uit het stopcontact
volgens de specs is een 450W het minimum... right
dit doen ze gewoon om zichzelf in te dekken, ze weten immers niet wat er in de kast zit...
Pagina: 1