Google Tag Manager icm Google Analytics

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02
Ik ben voor kennissen bezig om een site te optimaliseren voor zoekmachines. Omdat ik die mensen ook inzicht wil geven in bezoekersaantallen etc. wil ik gebruik maken van Google Analytics. Normaal gesproken zou ik het script die ik daar krijg rechtstreeks onder de body-tag plakken en wachten, maar deze keer wil ik het via Google Tag Manager proberen.

Alles lijkt verder goed te gaan, ik krijg geen errors, maar Analytics geeft na een paar dagen nog geen resultaten. Waarschijnlijk ben ik ongeduldig, maar wellicht dat één van jullie mij kan vertellen of ik het goed gedaan heb.
  • Eerst heb ik de site aangemeld bij Google Webmaster Tools. robots.txt en sitemap.xml toegevoegd etc. Gaat tot nu toe goed. Helaas nog niet geïndexeerd.
  • Toen in Tag Manager een container voor de site aangemaakt.
  • Tag aangemaakt op basis van Analytics met trackingtype 'Paginaweergave'.
  • Regel aangemaakt voor alle pagina's op basis van de regex '.*' (Is standaard regel)
  • Tracking-ID van Analytics ingevuld als Webproperty-ID in de tag
  • versie aangemaakt
  • Containerfragment toegevoegd aan elke pagina (via php include_once())
Nu blijft Google Analytics zeggen dat de tracking code niet gevonden is. Echter heb ik hem na mijn idee toegevoegd via het Tag Manager script. Is het normaal dat Google Analytics dit niet ziet? Moet ik nog meer handelingen doen om Analytics gangbaar te krijgen via Tag Manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis in de opsomming van je acties nog het publiceren van de versie. Na het aanmaken van een versie moet je nog eens klikken om het te publiceren.

GTM heeft trouwens een ingebouwde debugger in Chrome. In het overzicht van de containers selecteer je "Bijwerken, voorbeeld weergeven en fouten opsporen". Vervolgens ga je in een ander tabblad naar je website. Als daar je tag gefired wordt, is het al niet het probleem van GTM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-10 09:34

André

Analytics dude

Het zou per direct moeten werken. Bezoek de site en kijk op het real-time dashboard. Zie je daar niet binnen 5 seconden een bezoeker dan zul je bovenstaande tip moet uitvoeren. Als dat ook niet werkt staat er nog iets anders fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Ik ga vanavond eens kijken of ik realtime ook te zien ben. Ook zal ik eens kijken naar de debugger wat die mij te vertellen heeft. Wist niet dat dat kon. Ik hoop dat het werkt want die Tag Manager ziet er erg handig uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Bedankt beiden! Door naar het realtime te gaan kwam ik erachter dat ik niet getraced werd. Ik was inderdaad 'vergeten' de versie ook te publiceren. Toch gek dat analytics wel twee bezoeken heeft geregistreerd, wat bij mij de verwarring bracht.

Om het lijstje compleet te maken voor andere tweakers hier een opsomming van wat je moet doen om Google Analytics via Google Tag Manager aan de praat te krijgen:
  • Website aanmelden bij Google Webmaster Tools. robots.txt en sitemap.xml toevoegen etc.
  • In Google Tag Manager een container voor de site aanmaken (best practice is dat je die domeinnaam.xx noemt)
  • Tag aanmaken op basis van Analytics met trackingtype 'Paginaweergave'.
  • Regel aanmaken voor alle pagina's op basis van de regex '.*' (Is standaard regel)
  • Tracking-ID van Analytics invullen als Webproperty-ID in de tag (Analytics -> Admin -> Property Settings)
  • Versie aanmaken
  • Containerfragment toevoegen aan elke pagina (mag ook via php include_once())
  • Versie publiceren
Om te controleren of alles werkt ga je in Chrome naar Google Analytics -> Real-Time -> Overview en zet je in een nieuwe tab de betreffende website open. Je zult nu direct verander moeten zien in het realtime overzicht :)

Nu nog uitzoeken hoe ik via Google Tag Manager kan bijhouden hoe vaak men op een bepaalde link klikt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1