Lenovo Essential B590 wil niet booten vanaf USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:04
Ik heb voor mijn vader van de week de LBBG budget laptop gekocht. Deze dus: pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT3FMH).

Leuk dingetje, maar ik wil af van alle zooi die Lenovo er standaard op heeft gezet, dus tijd voor een clean install. Nu heb ik een USB stick gemaakt met Windows 8.1 erop, maar wat ik ook probeer: het apparaat wil niet vanaf de USB stick booten. Als ik in het bootmenu de USB stick selecteer en op Enter druk gebeurt er niets. Het scherm knippert even kort en ik zie hetzelfde bootmenu voor me. Als ik in de BIOS instellingen alle bootable devices behalve de USB stick uitzet gebeurt er precies hetzelfde. In Windows 8 kun je aangeven dat je vanaf een ander device wilt opstarten. Ook geprobeerd. Hij boot dan gewoon door naar de Windows 8 installatie die er al op staat.

Uiteraard heb ik de stick ook even in een andere PC geprobeerd, en daar werkt het prima.

Ik heb werkelijk geen idee wat ik nog kan proberen. Zie ik iets heel erg over het hoofd? Een of andere beveiligingsinstelling ofzo?

Ik realiseer me dat dit een twijfelgevalletje hardware/software is. Maar volgens mij staat dit topic hier het best op zijn plek. Zo niet, dan hoor ik het graag natuurlijk :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
UEFI instelling waarschijnlijk, zie ook deze pagina: http://support.lenovo.com...ge?LegacyDocID=SF13-T0008

Komt er dus op neer dat je USB stick een andere partitie indeling moet hebben.

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2013 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ja, zoiets dacht ik ook. Maar ik heb werkelijk geen idee welke instelling. Wat ik tot nu toe met Google heb kunnen vinden is wat ik al geprobeerd had. Verder eigenlijk niets.

BAM! Even een ninja-edit van ThinkPad :P

Dank voor die tip, dat ga ik even lezen.

[ Voor 20% gewijzigd door posttoast op 15-10-2013 21:25 ]

omniscale.nl

• jzf86
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-10-2024
Had hetzelfde probleem. Wat bij mij werkte.

- usb op first boot order zetten. (tabblad startup)
- secure boot uitschakelen (tabblad security)
- uefi/legacy boot - legacy only (tabblad startup)

• ASUS_fan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:12
@jzf86
Het lijkt me dat TS Windows wel wil installeren in UEFI modus, aangezien dat voordelen met zich meebrengt (snelheid).

@TS
Gebruik het open-source tooltje Rufus om een UEFI compatible opstartbare usb stick te maken: rufus.akeo.ie. Hierbij kun je kiezen voor de GPT partitie indeling. Die moet je hebben wil je de USB stick in UEFI modus kunnen booten en Windows installeren. Rufus zorgt ervoor dat Windows weet dat je in UEFI modus wil opstarten en installeren. Daarvoor hoef je alleen dus te kiezen voor 'GPT-partitie indeling voor UEFI' in het tweede keuzevak.

• posttoast
De TS (ik dus ;) ) heeft dit inmiddels al een paar jaar geleden voor elkaar gekregen, inderdaad volgens mij met Rufus. Ik hoop dat het jzf86 net zoveel geluk heeft.

omniscale.nl

• ASUS_fan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:12
Huh, ohw. Had de datum niet gezien 8)7 .

Fijne jaarwisseling :+
Pagina: 1