ben ik te verwend geworden?

Pagina: 1
Acties:

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-02 16:05

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
hallo,

ben al enige tijd het forum en internet aan het afstruinen en kom zo hier en daar wat tegen wat op mijn probleem lijkt, maar wellicht is de oplossing gewoon iets kleins.

ik heb jaren geleden eens een goede lcd 24 inch van een goede vriend overgekocht en daar eigenlijk al mijn pc games op gespeeld tot een half jaar geleden toen de monitor na zon 8 jaar in gebruik wel erg minder helder begon te worden, waar ik in sommige donkere games echt last van had.

ben verder niet al te veeleisende gamer, en heb toen een asus 23,5 ips scherm aangeschaft. reactietijd snel genoeg voor mij en de kleuren waren ook erg mooi. vooral de helderheid was natuurlijk wel even een stap vooruit tegenover een 8 jaar oude monitor.

nou begin ik mij langzaam maar zeker steeds meer te storen aan lijnen in het beeld, die vooral bij lichte stukken goed zichtbaar zijn. ik zit immers maar 50cm van de monitor af. ik vermoed dat ik hier de pixeldichtheid bedoel, want ik krijg het via OSD er niet uit.

ik ben voordat ik de monitor kocht wel al aardig gewend geraakt aan mijn smartphone en tablet (nexus7) met zeer scherpe schermen. en zeker na mij werk veel op de tablet te hebben gezeten, valt de asus monitor mij echt tegen.

heb ik her hier bij het juiste eind? en zo ja zijn er dan ook 23 of 24 inch monitoren met een hogere ppi?

ik kan me zo niet herrineren dat ik mij hieraan stoorde bij mijn oude monitor? of zou deze wazig geworden zijn? ook mijn budget laptop heeft er veel minder last van. al is die maar 15,6 inch.

hoor graag van jullie

☜(˚▽˚)☞

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dus je hebt bij de aanschaf niet gelet op de resolutie t.o.v. de oude 24"monitor?

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
oude acer was 1920x1200 op 24 inch

de nieuwe (Asus VX239H )is 1900x1080 op 23,5 inch

laptop is 1366 x 768 op 15.6 inch

met de nexus7 is de monitor simpelweg niet te vergelijken. maar ik zie deze "strepen / rasters" niet op mijn laptop of oude monitor.

ik heb geen ervaring met monitors op 2560 x 1440 e.d.

☜(˚▽˚)☞

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Is de computer ook netjes op dezelfde resolutie ingesteld? Anders is het misschien een interpolatie artefact.
Misschien kun je een foto maken van die lijnen, want het is me niet helemaal duidelijk. Het klinkt namelijk niet als een resolutie probleem.

Is het misschien Wikipedia: Screen tearing ?

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
zal idd eens een foto maken vanavond, het is geen screen tearing wat ik bedoel. het is net alsof ik de ruimte tussen de pixels goed kan zien, tja nu je het zegt, een foto zegt het wel 10x beter haha.

comp. op zelfde resolutie? je bedoelt dat me windows bureaublad en games allebei in 1920x1080 staan?
ik dacht het wel, heel kleine kans dat er een game zit te stoeien op 1920x1200.

heb hier wel een foto van het net, waar het ook op te zien is: http://img.digitaltrends....er-3-800x600-625x1000.jpg

al is het bij mij niet zo overdreven met dat "raster" want op me bureaublad heb ik er bijna geen last van, terwijl in games (ik zal er een foto van maken) het beter zichtbaar is in stukken met lichte kleuren op het scherm.

☜(˚▽˚)☞

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

LCD, Plasma & Projectie is voor TV's, niet voor beeldschermen voor bij de PC. Daar hebben we V&B voor.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Heeft dat niet te maken met de PPI? Het aantal pixels per inch? Hoe lager dat is hoe meer je van dit soort lijnen tussen de pixels gaat zien volgens mij.

Desktop | Server | Laptop

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:28
Rupie schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 08:37:
Heeft dat niet te maken met de PPI? Het aantal pixels per inch? Hoe lager dat is hoe meer je van dit soort lijnen tussen de pixels gaat zien volgens mij.
Precies..
En om dan meteen antwoord te geven op de vraag in je titel: Ja

Nee zonder gekheid.. we krijgen natuurlijk steeds scherpere schermen (denk o.a. aan de retina displays) en ook de mobiele telefoons krijgen al full hd resolutie.. natuurlijk merk je dan pas ineens dat je scherm van je laptop eigenlijk wel een lage PPI waarde heeft. Opzich is dat logisch hoor.
Maar een klein beetje verwend worden we er wel door.. ;)

*sowieso

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:19
Sorry, maar uit bovenstaande gegevens blijkt dat op het nieuwe asus scherm echt geen 'lijnen' zichtbaar horen te zijn. Zelfs op mijn 1920x1080 27 inch zie ik dat niet, en door de grootte van het scherm heb ik echt geen hoge pixeldichtheid.

Drie mogelijkheden: of je scherm is van slechte kwaliteit of het scherm is na een aantal jaar minder goed geworden of de instellingen kloppen niet. LCD schermen horen op hun eigen resolutie ingesteld te staan (native resolution).

Je kan ook gaan controleren of je het ook bij nieuwe (vergelijkbare) schermen ziet in winkels of op het werk.

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-02 15:41
Ik ga hier volmondig mee akkoord, ik begrijp ook niet waarom desktop monitors achterop hinken wat betreft PPI. Een 4" telefoon met full hd kan perfect, maar bij een 24" kan 2560 weer niet... Dat is vreemd te noemen.
Meer info over PPI vind je op Wikipedia: List of displays by pixel density
Er is één uitzondering, dat is deze: Wikipedia: IBM T220/T221 LCD monitors , maar dit is ook weer niet werkbaar.
Ik vind het jammer dat de PPI bij desktop monitors niet veel hoger dan 100 gaan, ik heb toevallig 3 monitors in gebruik, en deze voldoen nét wel aan deze norm (27" iMac: 109PPI, 23" Dell van 2048x1152: 102PPI en een 21,5" Full HD: 102PPI).

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:38

superwashandje

grofheid alom

inderdaad een goede 27" monitor (dan vallen alle 27" fullHD schermen dus al af) heeft voor zover ik weet de hoogste PPI verkrijgbaar bij computer monitoren. misschien is dat wel wat voor de TS?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 20:57
Denk dat het aan je monitor of PC instellingen ligt... Ik heb hier een 27inch met 1920x1200 zonder strepen of iets dergelijks. Geef toe dat het scherm van mijn One scherper en helderder is, maar wat wil je met 27 vs 5 inch...

| Losing my religion |

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Rupie schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 08:37:
Nee, denk ik niet, want dat is gewoon aantal pixels gedeelte door een oppervlak, of in dit geval diagonaal.

Hij bedoelt de ruimte tussen de pixels. En zoiets is mij ook al eerder opgevallen. Ik heb een dual-monitor opstelling met twee verschillende schermen. De ene is een Dell 2408WFP, een 24" S-PVA "high-end" scherm met 1920x1200 resolutie, wel nodige jaartjes oud. De andere is een "budget" IPS scherm van LG, een 23" met 1920x1080, LG IPS 234, recentelijk aangeschaft. Het PPI verschilt niet veel, 94 en 96 PPI respectievelijk.

Maar zeg maar de "niet-pixel zwarte oppervlakte" naar "pixel-oppervlakte" ratio is veel beter voor de Dell. Er is veel meer niet-pixel te zien bij de LG, de zwarte lijntjes, het raster, tussen de pixels. Ik denk dat de TS daarop doelt, en dat valt mij van een afstandje al op.

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Offtopic: voor diegene die niet snappen waarom monitoren veelal nog op 1080p zitten:

Ten eerste: Bij het maken van een 27 inch scherm is de kans op dode pixel VELE malen groter dan op een klein 5 inch scherm. Mede hierdoor zouden als ze een 27 inch scherm zouden maken ontzettend duur zijn. (kijk naar 4k tv's)

ten tweede: monitoren zijn net als de desktop markt ook aan het inzakken. Hier ligt dus ook minder focus op. Daarom gaat het proces ook zo langzaam.

nu weer ontopic: ik denk dat het aan de instellingen van je pc of monitor ligt. Het is niet mogelijk dat je lijnen ziet op 27 inch fullHD monitor. Ik werk zelf op een fullHD 32 inch monitor en heb hier totaal geen last van. het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een slecht scherm hebt ontvangen en daardoor strepen ziet. Probeer eens al je instellingen na te lopen en desnoods even alles op default zetten en het nog eens te proberen.

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05-2025
kan dit niet een of andere (goedkope) productiemethode zijn waarbij er een stukje ruimte tussen de pixels in zit? misschien een of ander frame waar de pixels inzitten?

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
prupke15 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:56:
Offtopic: voor diegene die niet snappen waarom monitoren veelal nog op 1080p zitten:

Ten eerste: Bij het maken van een 27 inch scherm is de kans op dode pixel VELE malen groter dan op een klein 5 inch scherm. Mede hierdoor zouden als ze een 27 inch scherm zouden maken ontzettend duur zijn. (kijk naar 4k tv's)

ten tweede: monitoren zijn net als de desktop markt ook aan het inzakken. Hier ligt dus ook minder focus op. Daarom gaat het proces ook zo langzaam.
Punt 1, waarom? Je hebt meer ruimte om je pixels kwijt te kunnen. Dus kan er minder mis gaan. Je pixels zijn immers stukken groter.

Ik denk vooral dat het ligt aan ondersteuning van vele software. Zie de review nu op de homepage van tweakers waar W8 de hoge resoluties niet goed aan kan.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
okay, heb wat fotos kunnen maken.

ik kan me hier het meeste vinden in de mening van bartjuh, aangezien mijn asus ookwel onder de budget ips schermen valt. heb resolutie en instellingen nog eens gechecked, maar niets hielp.

hier de eerste 3 fotos van het bureaublad, vanaf 5cm. de afstand die ik erachter zit is vele malen groter, zon 50cm en in windows ervaar ik dan ook geen storende dingen. ik merkte bij aanschaf al dat de PPi lager ligt dan mijn tablet, maar dit is hier al besproken en te verwachten. het gaat zoals bartjuh al aangaf om de zichtbare ruimte tussen de pixels de vooral bij de ogen van het withcer laad-logo goed te zien zijn

http://img.photobucket.co...ny191/222_zps1cf2d7c8.jpg

http://img.photobucket.co...ny191/333_zps5b86a166.jpg

http://img.photobucket.co...ny191/111_zpsa944a95c.jpg

de volgende fotos zijn ingame, let hierbij vooral op bij de gans zijn vleugels in beeld, en waar het haar van de hoofdpersonage van licht naar donker overloopt, de bladeren waren wat rottig te fotograveren omdat het beweegt, maar daar heb ik er ook veel last van.

http://img.photobucket.co.../DSC01159_zpsabf14c3f.jpg

http://img.photobucket.co.../DSC01162_zpse8ec63bf.jpg

http://img.photobucket.co.../DSC01166_zps236779e7.jpg

als laatste nog een foto ingame vanaf 5cm waar het wederom goed in de schaduwen te zien is:

http://img.photobucket.co.../DSC01164_zps9e6f8208.jpg

uiteraard heb ik ook al meerdere games uitgeprobeerd met tal van verschillende instellingen.
heb zelf zo niet het idee dat het een slecht scherm is, maar ik kan me deze storende zwarte rasters niet herrineren op mijn oude monitor (niet meer in bezit om te testen.

monitor staat aangesloten op dvi poort van de 3dkaart, nog niet via hdmi aangesloten.

ben benieuwd naar de reacties

☜(˚▽˚)☞

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Heb je er een borduurwerkje voor hangen? Ik zou gillend gek worden om hier tegen aan te kijken.
Dit is dus niet normaal en niet acceptabel, en heeft ook niet met de ppi te maken. Ik weet niet hoe oud dit scherm is, maar je misschien dat er nog garantie op zit?

Het is dus met geen enkele aanpassing via het OSD te elimineren ?

Edit: Zit er een heel agressieve AG coating op? Dit kan (mogelijk) wel iets dergelijks veroorzaken, maar eerlijk gezegd zou dat wel heel erg extreem zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door edward2 op 16-10-2013 21:58 ]

Niet op voorraad.

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
bij mijn weten niet, en inderdaad daarom open ik dit topic ook. monitor is een paar maanden oud, dus garantie zit er nog op.

☜(˚▽˚)☞

• MetalMarty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Wat voor videokaart heb je?
Ik heb er ook last van gehad toen ik een 23.6" IPS scherm kocht, en 2 vrienden van mij ook.
We gebruikte Radeon HD4870x2 en HD5850 kaarten.
Na het overschakelen naar nieuwere kaarten (Nvidia GTX580,Nvidia GTX560TI en radeon HD7870) was het probleem weg.

Het bleek dat het probleem zat bij de renderer die bij de oudere kaarten gebruikt werd.
Dit ben ik her en der ook op internet tegengekomen.

Wellicht dat dit ook bij jou het probleem is?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Het lijkt wel een soort interferentie effect. Misschien is de refresh rate van invloed, probeer eens een andere waarde en kijk of je verschil ziet. Vaak kun je alleen kiezen tussen 59 en 60Hz maar misschien is dat al genoeg.

• mbb
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-02 04:41

mbb

ronny191 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:51
oude acer was 1920x1200 op 24 inch
de nieuwe (Asus VX239H )is 1900x1080 op 23,5 inch
...
---
ronny191 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 06:49:
comp. op zelfde resolutie? je bedoelt dat me windows bureaublad en games allebei in 1920x1080 staan?
ik dacht het wel, heel kleine kans dat er een game zit te stoeien op 1920x1200.
Waarschijnlijk een typefoutje, maar zegt dus dat je 1920 op een 1900 monitor draait?
Mogelijk de oude 16x10 resolutie ipv de moderne 16x9 tv resolutie?

0==)|:::::::::::::::> If you have nothing to hide, I hope you're not my doctor.

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Zorg idd wel dat je altijd de native res. draait. Je monitor wordt wel goed weergegeven v.w.b. het juiste type in bv. je videoopties?

Iig hoort het er zo niet uit te zien, verre van dat.

Niet op voorraad.

Verwijderd

Heb ook ooit zoiets gehad met een scherm. Had een soort van flikkerend dambord patroon wat in games het idee gaf alsof de kleur diepte op 16bit stond wat ik erg herken bij jouw foto's.

Foto: http://postimg.org/image/6t3w8vm41/

Had toen geen oplossing gevonden (volgens google had het iets met onregelmatig voltage te maken) en maar een andere gekocht.

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Heb bijna alle adviezen opgevolgt maar helaas geen verbetering, wel bedankt voor alle tips mensen!

van het weekend ga ik ook eens met de graka puzzelen. heb een (gtx570 btw) kan dan eens met een andere dvi kabel proberen, en met een HDMI kabel.

drivers van de kaart zijn up-to-date en met oude drivers had ik dit fenomeen ookal, daarom blijft het vermoeden toch sterk dat het gewoon in het scherm zelf zit.

ik laat nog wel even weten of dat het gelukt is, heb op het moment ook een mailtje bij de fabrikant lopen.

nogmaals dank jongens!

☜(˚▽˚)☞

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je toevallig in je Nvidia control pannel het volgende aangezet "Digital Vibrance Control (DVC)"? Doe deze eens helemaal uit als je die aan hebt staan.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

@ronny

Ik denk dat het gewoon in je scherm zit... zo te horen. Want dat is dus bij mij ook het geval bij die LG.

Waarschijnlijk is het een productiemethode om het scherm goedkoper te produceren: minder pixel (kleiner) en meer zwartruimte/raster. Ik ben het alleen nooit in reviews van schermen tegengekomen...

Ligt overigens ook wel aan de kleur hoeveel het opvalt. Bij blauw valt het erg op, bij rood ook. Bij oranje, geel, pastelkleuren, weer minder. Het lijkt er dus op dat als er praktisch maar één subpixel ( R,G, of B ) wordt gebruikt, dat dan het effect versterkt wordt.

En natuurlijk afstand, als je dicht op het scherm zit valt het veel op, van een afstand is het al niet/nauwelijks meer te zien.

Ik heb trouwens iets gevonden dat het uitdrukt: de pixel fill factor!

Afbeeldingslocatie: http://static.oculusvr.com/website/2012/12/screen_door.png
http://www.oculusvr.com/b...splay-for-developer-kits/

Dit is exact waar ik het over heb. Je zit ook dat het voor de pixels per inch niets uitmaakt, nog steeds evenveel pixels per inch. Daar gaat het dus niet over ;)

Links is dus voor mij de LG monitor, rechts de Dell :)

Je hebt ook een effect dat de zwartruimte vergroot in beamers: Wikipedia: Screen-door effect

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 12:09
Als je dit in de witcher 2 ziet ,ik meen dit te herkennen op 1 op de screenshot,s is dit helaas normaal.
Dit komt door de gebruikt shadowing techniek heb ik begrepen (dithering) Echter zoals je aangeeft zie je dit ook elders dus lijkt mij iets anders aan de hand

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
potverdikkie! we zijn eruit hoor.

deze middag de game op een andere pc laten draaien met diverse monitoren van een vriend. bij mij hetzelfde gedaan met 3 verschillende monitoren, tevens meerdere games uitgeprobeerd, had zelf na verse install alleen the witcher2 er maar op staan

@bartjuh, wederom exact wat ik bedoelde, dat is dus wat ik schijnbaar zie doordat ik vrij dicht op mijn monitor zit, de ruimte tussen de pixels. alleen bleef het vreemd waarom ik daar in windows vrij weinig van merkte, en daarom mijn titel"ben ik verwend?"

@snakeye: het bleek dus al die tijd in de game zelf te zitten: http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1894545

de overige fotos waar je dit raster ziet is simpelweg te dichtbij genomen met de camera en zou je bij vrijwel ieder scherm moeten zien, zelfs full hd smartphones!

hier een goede screenshot van iemand daar op het forum met hetzelfde probleem, let op de strepen in de gezichten: http://i.imgur.com/okB24.jpg

tja, heb ik daar even met me blinde ogen omheen gekeken voordat ik daar achter was zeg!!

inmiddels diverse steam titels draaien en in GEEN van alle games is dit storende raster waar te nemen.

de pixel fill factor is wel degelijk aanwezig, maar ervaar ik niet als storend, en valt in games geheel weg door de bewegende beelden.

desondanks denk ik wel dat het inderdaad een stukje kostenbesparing kan zijn waarom het scherm zo is. ook gezien de relatief lage prijs.
ik ga hier bij mijn volgende aankoop zeker op letten, maar ook ik kan hier vrij weinig over vinden in reviews van de bekende sites.

nogmaals dank allen voor de goede steun _/-\o_ _/-\o_ , \

scherm bleek dus toch OK.

[ Voor 10% gewijzigd door ronny191 op 19-10-2013 20:00 ]

☜(˚▽˚)☞

Pagina: 1