Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Shader) GLSL leren

Pagina: 1
Acties:

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 20:42
Zijn er enige goede tools om GLSL te leren (programma's met intellisense(autocomplete) bijvoorbeeld), dit is ook vooral handig omdat mijn wiskunde niet echt superhoog ligt..

Ik heb de Nvidia FX composer al eens geprobeerd maar dit werkte ook niet echt 100% handig..

(resultaten worden in OpenGL gebruikt als dat wat uit zou maken)

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zoek je tools in plaats van een goed boek of tutorial?

Verder kom ik zomaar wat interessante dingen tegen als ik ga [google=learn GLSL]:
http://glsl.heroku.com/
http://www.opengl.org/dis...8802-I-want-to-learn-GLSL

Kwam je zelf nou echt niks tegen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Intellisense hebben we niet echt voor shaders, maar een goede plek om te beginnen is https://www.shadertoy.com/

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:18
Ik denk echter dat je het beste 'hardcore' gewoon een c++ compiler kan pakken en een eigen opengl programma schrijven en daar een shader test in maken. Zelf op deze manier er al behoorlijk veel over geleerd. GLSL is op zichzelf ook niet moeilijk, maar je moet goed de werking tussen opengl/c++ (of andere taal) en glsl snappen. Heb overigens veel gehad aan de OpenGL Programming Guide. Erg duidelijk boek, IMO.

Die shadertoy kende ik nog niet. Erg interessant :) zal die ook eens aan mijn docent laten zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 15-10-2013 16:09 ]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Caelorum schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:08:
Ik denk echter dat je het beste 'hardcore' gewoon een c++ compiler kan pakken en een eigen opengl programma schrijven
Waarom? Er zijn genoeg manier om gewoon alleen een shader te schrijven (hier al genoemd), misschien gaat 'ie wel helemaal niet in C++ werken en is de tijdsinvestering om dat een beetje te snappen gewoon compleet tijdsverspilling.

https://niels.nu

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

glsl alleen heb je vrij weinig aan vaak. Je moet toch de juiste buffers, data, textures etc. binden. Dan moet je de juiste transforms en constante zetten die meestal afhangen van je scene graph op dat moment. Je moet dus gewoon opengl kennen, en ook een behoorlijke dosis graphics.

• Caelorum
Dat dus. Ik bedoelde niet dat hij echt in C++ moet gaan programmeren, maar meer dat die gewoon core opengl moet gaan leren. Zodra je iets leukers wilt gaan doen zal je het toch nodig gaan hebben en dan is C/C++ wel het makkelijkst vanwege de enorme hoeveelheid aan samples en tutorials ervoor, tevens gaan veel goede opengl boeken ook gewoon vanuit dat je C++ kan. Je kan ook wel java, C#, python, JS o.i.d.. nemen als dat beter ligt, maar in the long run kom je daar slechter mee uit IMO (dat heb ik the hard way geleerd, helaas).
Dat wiskunde niet echt super hoog ligt is niet erg zolang je er maar aanleg voor hebt. De kennis komt gaandeweg wel. Al zal ik in zo'n geval zeker een goed boek halen waarbij alles fatsoenlijk wordt uitgelegd. Wel een behoorlijke investering, maar je leert er echt zoveel sneller goed door dan via tutorials.

Overigens ben ik wel benieuwd hoever de kennis van Themperror reikt. Ik kan het uit zijn startpost moeilijk pijlen.

Ik ben overigens ook geen expert op het gebied van opengl en C++. Eerder een beginnende n00b ^^

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 15-10-2013 20:12 ]

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 20:42
Nja Ik ben opleidend game developer (laatstejaars) en werk met Unity3D en sinds een klein tijdje ook in Java en was vanplan wat rond te gaan experimenteren met shaders, java + openGl leek me daar wel handig voor

in Unity kan ik ook HLSL doen, ik heb nog geen keus gemaakt dus ik zoek gewoon een manier waarmee ik makkelijk in de talen rond kan komen en verkennen

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

• Caelorum
In Unity3d kan je overigens ook GLSL doen hoor :) Je wordt dan wel in het diepe gegooid en je moet Unity3D opstarten met -force-opengl (mits je in Windows werkt). Vervelende is echter dat Opengl 4.0 niet wordt ondersteund, al zal je die dingen niet meteen nodig hebben als je begint. Hier op de opleiding wordt Unity3D ook gebruikt om shaders te leren aan mensen die eigenlijk niet kunnen programmeren, voornamelijk omdat je in Unity3D eenvoudig kan beginnen zonder een regel te hoeven programmeren in bijv. C#. Overigens gebruikt Unity3D volgens mij standaard Cg en niet HLSL.
Maar vooral als opleidend game developer is het denk ik aan te raden toch nog naar c++ te kijken. De kans dat dit of een vereiste is of je er later mee in aanraking komt is bijzonder groot. Ik denk dat de paar mensen hier op GoT uit de industrie dat wel kunnen beamen.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 15-10-2013 20:54 ]

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Nou als ik heel eerlijk mag zijn ben ik stomverbaasd dat een laatstejaars game-development-student nu nog moet beginnen met dingen als C++/OpenGL/GLSL, en nu begint met experimenteren met shaders. Wat leer je dan wel? ;) Ik moet er maar aan wennen dat de tijd dat game developers hun eigen graphics engine konden schrijven voorbij is.

• Caelorum
Nou je bent niet de enige hoor, dat ik nou met mijn opleiding er niet mee in aanraking kom is een tweede; de opleiding is beetje een rand geval wat betreft game development, maar bij een student game development zou ik het toch wel in het eerste jaar of uiterlijk tweede jaar verwachten. Maar ja, het ligt er natuurlijk allemaal maar net aan wat de opleiding onder game development schaart. Al had ik al gehoord dat de meeste game development opleidingen in Nederland niet van zo'n hoge kwaliteit zijn (uitzonderingen daar gelaten). Anyways, wellicht dat je hier ook nog wel wat aan hebt als GLSL zelfstudie materiaal: http://www.opengl-tutorial.org/ en http://ogldev.atspace.co.uk/index.html. Dat geeft je in ieder geval de basis, al kan ik niet beoordelen of die bijzonder goed is. Zover ik kan beoordelen is het echter wel redelijk :)
Pagina: 1