Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoop advies 40" plasma of LCD in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 16:14
Heb onlangs een htpc (Zbox Nano met XBMC erop) aangeschaft en ben nu dus op zoek naar een goede vervanging van onze 'oude' LCD tv in de woonkamer.

Heb momenteel een Samsung LE26S81B en ben daar op zich heel tevreden mee. Wil alleen wel eens full-HD beeld en wat groter dan 26".

Aangezien ik een htpc heb met daarop alle films, heb ik geen behoefte aan alle apps die er op de nieuwe tv's worden aangeboden. Ook heb ik totaal geen behoefte aan het 3D gedoe, vind het allemaal maar weinig toevoegen. Maar tijdens m'n zoektocht las ik wel overal dat je goed moet opletten op de responstijd van de tv, als je erop wilt gamen. Ik gebruik de tv voornamelijk om gewoon tv van de kabel te kijken, films (via XBMC) en te gamen op m'n Xbox360.

Dus waar ben ik naar op zoek: 32"-40" tv met mooi beeld en goede responstijd. M'n budget is ongeveer 700-800 euro.

Zag bij de specificaties van onze huidige tv staan dat hij een responstijd had van 8ms, maar bij reviews van huidige LED LCD's zag ik responstijden van 30-50ms? Zijn de huidige schermen zoveel trager of vertraagt al die extra meuk het allemaal?

Lees overal dat plasma de mooiste beelden geeft en de snelste responstijd, maar volgens mij worden er weinig plasma tv's < 50" gemaakt. Heb nu de volgende tv's gevonden:

- Panasonic Viera TX-P42GT50
- Samsung UE40F6400

Neig toch naar de Samsung, aangezien ik overal horror verhalen lees over inbranden van logo's op plasma schermen. Hoor graag jullie advies.

[ Voor 7% gewijzigd door Skar op 15-10-2013 14:17 ]

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Skar
Ik zie dat ik in het verkeerde forum de topic heb aangemaakt. Kan iemand hem even verplaatsen naar Consumenten Aankoopadvies?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een plama heeft sowieso het beste beeld. Daarnaast hebben deze doorgaans ook een lage input lag. Wat betreft die horror-verhalen moet je jezelf niet zo bang laten maken. Energieverbruik is inderdaad iets hoger maar qua kosten verwaarloosbaar. En inbranden, ja het kan wel eens voorkomen maar het is echt niet zo dramatisch. Elke techniek heeft voor- en nadelen en ook lcd's hebben genoeg nadelen.

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Ik had voorheen de Panasonic 50ST50. Prachtig beeld en prima op te gamen. Helemaal geen problemen met spellen als GTA en Battlefield op de Xbox 360. Alles speelt vloeiend. Er zit ook een GAME stand op.

Inmiddels de ST50 verruild voor de 65VT50. Prachtig beeld uiteraard en gamen is ook top. IK merk wel dat de VT50 ietsje trager reageert als de ST50 maar dit drukt de pret absoluut niet.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Skar
Dank voor de snelle reacties. Enige wat ik me afvraag is of er voor de kleinere segmenten (40") een plasma ook tegen een LED LCD opweegt.

Als ik zoek naar de beste 32-40" tv schermen, komt veelal de Samsung F6400 naar boven. Vrijwel nooit de Panasonic GT50. Komt dit doordat de Samsung meer extra's heeft?

Anders gezegd. Ik zoek een tv die me het beste beeld/kwaliteit levert en snel genoeg reageert om te kunnen gamen binnen mijn budget. Heb geen behoefte aan een tv-gids, apps en andere meuk. Die installeer ik wel op m'n htpc of heb de UPC mediabox als tv-gids ... dus allemaal niet nodig.

Wat zou je dan adviseren?

• S1NN3D
  • Niet online
Skar schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:08:
[...]
Als ik zoek naar de beste 32-40" tv schermen, komt veelal de Samsung F6400 naar boven. Vrijwel nooit de Panasonic GT50. Komt dit doordat de Samsung meer extra's heeft?
[...]
Waarschijnlijk omdat de kleinste GT50 al 42 inch is en dus buiten je zoekcriteria valt. :+

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34
Er staat momenteel een TX-P42GT60 op marktplaats nieuw in doos voor 900,-
Als je geen waarde hecht aan de vriendelijk service / verkoop gesprek van de lokale witgoed boeren dan is via de 2e hands kanalen best een 42" pany van modeljaar 2013 ( 60 ) te scoren ...
Just saying!

Overigens in het Samsung topic loopt ook een discussie mbt Duitste LCD's omkatten naar NL land-code..... begrijp me niet verkeerd ook dat heeft een "grijs" randje maar toch -> budget constrains? Nee man -> een leuke uitdaging is zoiets!

Laat je weten wat / hoe en waar je uiteindelijk geslaagd ben?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Move naar CEA, done! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Skar schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:14:
Zag bij de specificaties van onze huidige tv staan dat hij een responstijd had van 8ms, maar bij reviews van huidige LED LCD's zag ik responstijden van 30-50ms? Zijn de huidige schermen zoveel trager of vertraagt al die extra meuk het allemaal?schermen. Hoor graag jullie advies.
Responstijd is iets anders dan de input lag of input latentie. Responstijd gaat over de snelheid waarmee de pixels van de ene kleur naar de andere kleur kan veranderen. Iets wat je voornamelijk bij LCD ziet aangezien de responstijd van plasma altijd zeer laag is en eigenlijk niet nodig is om op te noemen.
Skar schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:08:
Dank voor de snelle reacties. Enige wat ik me afvraag is of er voor de kleinere segmenten (40") een plasma ook tegen een LED LCD opweegt.
Plasma is pas verkrijgbaar vanaf 42" dus zoeken naar een 40" plasma is vrij nutteloos. Maar ook in het kleine segment presteert een plasma zeer goed. Niet anders dan in het grote segment.
Samsung wordt ook ongelofelijk veel gepromoot omdat er veel marges op zitten. Natuurlijk maken ze goede televisies, maar er zitten ook televisies tussen die door websites als beste televisie worden beschouwd en, naar mijn mening, deze titel niet mogen dragen zoals de F6400. De consumentenbond is zo'n website en die neem ik dan ook niet serieus. De reviews zijn van matige kwaliteit.

• Schurem
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-11 10:18

Schurem

Anytime, Anywhere

Ik sta voor dezelfde keuze. Voor mij zijn de samsung F6400 en de sony 42W655 de kandidaten op het moment. Net als de OP vindt ik al die extra meuk zoals 3D en voice control hardstikke overbodig.

Ik wil goed beeld, goede tweakbaarheid qua instellingen en vooral een mooie behuizing. Simpel. de rand (bezel) zo klein mogelijk. Wat dat betreft heeft voor mij de sony eenlichte voorkeur over de samsung omdat die laatste zo'n plexiglas randje heeft wat ik persoonlijk spuuglelijk vindt en de sony een simpele vierkante zwarte rand heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Schurem op 19-10-2013 01:17 ]

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Partijen als de consumentenbond kijken naar het geheel en Samsung maakt momenteel gewoon de beste totaalpakketten. Prima beeld, uitstekende smartmogelijkheden (kip/ei, maar marktleider zijn helpt), gebruiksgemak en design, al is met name dat laatste sterk persoonlijk. F6400 als beste test (meest waar voor je geld) vind ik niet vreemd.

De Sony kan voor sommigen beter geschikt zijn, lekker beeld en van voren superstrak maar niet meer dan dat. En zo heeft elk merk sterkere en mindere punten. Nu heb ik persoonlijk geen enkele boodschap aan 3D smart en zou ik zonder twijfel een kleine 32W655 thuis neerzetten als ik mn plasma redelijk verkocht krijg, maar blijkbaar is een 2010 topmodel niets meer waard...

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Schurem

Schurem

Anytime, Anywhere

Boy do i know that feeling! Ik heb nu een sony 32w4000 staan die me toendertijd 1000E gekost heeft. Heb m met mazzel kunnen verpatsen voor 150E ;w

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11 13:08
Schurem schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 01:17:
Ik sta voor dezelfde keuze. Voor mij zijn de samsung F6400 en de sony 42W655 de kandidaten op het moment. Net als de OP vindt ik al die extra meuk zoals 3D en voice control hardstikke overbodig.

Ik wil goed beeld, goede tweakbaarheid qua instellingen en vooral een mooie behuizing. Simpel. de rand (bezel) zo klein mogelijk. Wat dat betreft heeft voor mij de sony eenlichte voorkeur over de samsung omdat die laatste zo'n plexiglas randje heeft wat ik persoonlijk spuuglelijk vindt en de sony een simpele vierkante zwarte rand heeft.
De Sony heeft in ieder geval een lage input lag en veel betere kleurweergave dan de Samsung. Bekijk ze in de winkel eens naast elkaar.

• Schurem

Schurem

Anytime, Anywhere

In de winkel kijken zegt helaas erg weinig over beeldkwaliteit. Wel heel veel over de bouwkwaliteit van de machine, en nadat ik nog eens uitgebreid naar de twee toestellen (sony 42w655 en samsung ue40f6400) heb gekeken in een winkel, heb ik de sony besteld want die samsung was echt te fokking lelijk om in mijn huiskamer te mogen. met een beetje mazzel wordt ie morgen geleverd. dan kan het grote tweaken beginnen :D

oh en lage input lag, dat telde ook nog mee ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Schurem op 21-10-2013 23:36 ]

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-11 18:50
En voor plasma is een winkel sowieso helemaal niets. Plasma laat zijn kracht pas zijn in een huiskamer die normaal is verlicht en niet een winkel met TL. Dat gezegd hebbende, ik heb hier 2 plasma's staan van een iets oudere generatie (g30) en ik ben tot nu toe geen lcd tegengekomen die het beeld even natuurgetrouw weergeeft. Ik game voldoende en heb nog nooit last gehad van inbranden oid. Image retention zie ik alleen af en toe direct nadat ik de tv uitzet, maar ook dat duurt maar kort.

To dare is to do

• Skar
Ben afgelopen weekend maar eens in de Saturn gaan kijken naar wat modellen, maar je ziet echt door de bomen het bos niet meer. Enige wat je beetje kan zien, is het design en hoe groot ze zijn. Kwaliteit en alles is heel lastig vast te stellen.

Was ook vrijwel geen plasma scherm te vinden, overal stond met koeienletters LED op - alsof het iets unieks was (wat het dus uiteindelijk niet meer is, als elke tv LED gebaseerd is ^^).

Was tijdens m'n vorige zoektocht paar keer de Samsung F6400 tegen gekomen en had me daar dus ook beetje op blind gestaard. Nu net eventjes een review van de Sony KDL42W653 gelezen en neem aan dat de W655 nieuwer is cq stapje hoger. En die W653 kwam heel goed uit de bus, zelfs stuk beter dan de F6400.

Dus ga nu daar maar eens wat meer informatie over opzoeken.

@Schurem: dank voor de verwijzing en ben heel benieuwd wat je van je Sony 42W655 vind.

• Dimens
Skar schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:40:
Ben afgelopen weekend maar eens in de Saturn gaan kijken naar wat modellen, maar je ziet echt door de bomen het bos niet meer. Enige wat je beetje kan zien, is het design en hoe groot ze zijn. Kwaliteit en alles is heel lastig vast te stellen.

Was ook vrijwel geen plasma scherm te vinden, overal stond met koeienletters LED op - alsof het iets unieks was (wat het dus uiteindelijk niet meer is, als elke tv LED gebaseerd is ^^).

Was tijdens m'n vorige zoektocht paar keer de Samsung F6400 tegen gekomen en had me daar dus ook beetje op blind gestaard. Nu net eventjes een review van de Sony KDL42W653 gelezen en neem aan dat de W655 nieuwer is cq stapje hoger. En die W653 kwam heel goed uit de bus, zelfs stuk beter dan de F6400.
De W653A is het UK model. Qua paneel verder gelijk aan de W655A. Echter zou ik hem achterwege laten. Je hebt het geld voor een beter model en ik zou dat zeker gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dimens op 23-10-2013 15:34 ]

• Skar
Dimens schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:31:
[...]
Echter zou ik hem achterwege laten. Je hebt het geld voor een beter model en ik zou dat zeker gebruiken.
Waarom moet ik de Sony KDL-42W655A achterwege laten? Is het het type of doelde je meer op het gestelde budget en dat er daarvoor beter te krijgen valt?

Zit nu te kijken naar de Sony KDL-42W805A.
Die past wel mooi binnen mijn budget, komt - als ik het goed heb gelezen - beter uit de bus qua beeldkwaliteit en input lag dan bijvoorbeeld de Samsung UE40F6400. En vind hem qua design er ook een stuk mooier uitzien.

• Dimens
Skar schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:36:
[...]

Waarom moet ik de Sony KDL-42W655A achterwege laten? Is het het type of doelde je meer op het gestelde budget en dat er daarvoor beter te krijgen valt?
Dat je inderdaad iets beters kunt krijgen met het budget dat je hebt. Waarom niet gewoon de GT50? Iets beters ga je echt niet krijgen.

• Skar
Je doelt dan op de Panasonic Viera TX-P42GT50 toch?
Schrok een beetje terug van plasma tvs toen ik las dat er soms nog wat 'ingebrand' is enzo.

Zeker als ik een game speel, waarbij bijvoorbeeld de HUD constant in beeld is voor een paar uur lang, vraag ik me af hoe dat uitpakt. Hoelang moet iets in beeld staan voordat het 'inbrand'?

Maar ga ik ook nog eens wat reviews lezen. Denk dat m'n keuze beetje gaat tussen de Panasonic Viera TX-P42GT50 en anders de Sony KDL-42W805A.

[ Voor 43% gewijzigd door Skar op 24-10-2013 14:04 ]

• Dimens
Skar schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:15:
Je doelt dan op de Panasonic Viera TX-P42GT50 toch?
Schrok een beetje terug van plasma tvs toen ik las dat er soms nog wat 'ingebrand' is enzo.

Zeker als ik een game speel, waarbij bijvoorbeeld de HUD constant in beeld is voor een paar uur lang, vraag ik me af hoe dat uitpakt. Hoelang moet iets in beeld staan voordat het 'inbrand'?
Je kunt niet stellen dat het beeld na X aantal uren inbrandt. Dit omdat het beeld eromheen ook meespeelt. Maar het duurt lang voordat het echt ingebrand is. Na een middagje gamen zul je nog geen inbranding ervaren, hooguit Image Retention (IR) wat al snel weer verdwijnt. De meeste mensen merken IR niet eens op.

Het zijn voornamelijk de spookverhalen van vroeger die je te horen krijgt als je over plasma praat. Ondertussen heeft plasma ook niet stil gestaan en alle nadelen zijn bijna verdwenen.

• Skar
Heb net een heel helder artikel gelezen over de Image Retention en hoe dat eigenlijk voorkomen kan worden cq niet echt meer heel erg een issue hoeft te zijn.

Maar tijdens het lezen van het artikel bedacht ik me wel een aantal andere punten waarover ik eigenlijk nooit echt goed had nagedacht.
  • tv wordt geplaatst in de woonkamer, haaks / naast een heel (!) groot raam. Dus veel licht
  • tv wordt overdag ook regelmatig gebruikt, voornamelijk voor het afspelen van kinderprogramma's (dus logootjes etc)
  • tv wordt 's avonds voornamelijk gebruikt voor films of gamen.
Denk dus - zeker gezien het eerste punt, qua heldere omgeving - dat een LED LCD toch een betere optie is voor mijn situatie. Heb even de GT50 overwogen, zeker gezien de super positieve reviews. Maar als een LED LCD een betere optie is voor in een lichte omgeving, dan wordt het dus de Sony KDL-42W805A

• S1NN3D
  • Niet online
Het licht probleem zie je vaker aangehaald worden als reden om niet voor een plasma te kiezen. Zelf heb ik mijn GT30 ook haaks naast een groot raam staan. Tevens nog een zelfde raam daarnaast en één recht tegenover de plasma. Genoeg lichtinval dus, maaar geen enkel probleem hiermee. De tv is stukken beter te bekijken dan de lcd tv die ik hiervoor had. Ik zou zelf dus niet kiezen voor een mindere beeldkwaliteit. :+

• Skar
Als je het natuurlijk heel sec bekijkt, dan maken m'n vrouw en zoontje overdag voornamelijk gebruik van de tv - maar dan hoofdzakelijk als achtergrond. Dus denk dat het hun weinig zal uitmaken of het allemaal pixel perfect eruit ziet.

En 's avonds - wanneer hoofdzakelijk de games en films worden bekeken - is het misschien wel prettiger om mooier beeld te hebben. Al gok ik dat de verschil marginaal zal zijn. Als je erop let en de twee tv's naast elkaar zet, zal je het verschil zien. Maar denk dat als ik een Sony KDL-42W805A neem, dat het dan ook geen lelijk beeld zal zijn :P

Maar je maakt me toch weer aan het twijfelen, DvdV. Je wordt bedankt ^^

[ Voor 20% gewijzigd door Skar op 25-10-2013 08:46 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Haha, graag gedaan. ;) Maar als je denkt met een lcd ook goed af te zijn moet je die gewoon kopen. :+

Zelf wil ik geen lcd want ik vind het niet om aan te zien.

• Skar
Vind het gewoon lastig. Voorbeelden in winkels is niet de manier om te testen en je kan niet beide tv's even in je woonkamer plaatsen om te kijken welke het beste oogt. Maar dank. Ik ga nog even dubben en twijfelen, maar denk dat het de Sony wordt.

• mlguys
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-11 18:35
Ik heb zelf een 50st50 van Panasonic en staat ook haaks op een raam. Overdag kun je gerust kijken, maar als de zon direct op het scherm valt heb je slechter zicht. Voor mij geen probleem, dan doe ik bijv gordijnen dicht. Op een plasma gamen gaat erg goed, ik heb geen last van inbranden. Een tip ga eens kijken bij iemand die een plasma thuis heeft staan. Voor mij in ieder geval geen led meer.

• Dimens
Skar schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:45:
Als je het natuurlijk heel sec bekijkt, dan maken m'n vrouw en zoontje overdag voornamelijk gebruik van de tv - maar dan hoofdzakelijk als achtergrond. Dus denk dat het hun weinig zal uitmaken of het allemaal pixel perfect eruit ziet.

En 's avonds - wanneer hoofdzakelijk de games en films worden bekeken - is het misschien wel prettiger om mooier beeld te hebben. Al gok ik dat de verschil marginaal zal zijn. Als je erop let en de twee tv's naast elkaar zet, zal je het verschil zien. Maar denk dat als ik een Sony KDL-42W805A neem, dat het dan ook geen lelijk beeld zal zijn :P

Maar je maakt me toch weer aan het twijfelen, DvdV. Je wordt bedankt ^^
Skar schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:19:
Vind het gewoon lastig. Voorbeelden in winkels is niet de manier om te testen en je kan niet beide tv's even in je woonkamer plaatsen om te kijken welke het beste oogt. Maar dank. Ik ga nog even dubben en twijfelen, maar denk dat het de Sony wordt.
Ik zou dit even met je vrouw en kind overleggen wat zij vinden. Zij zullen voornamelijk overdag televisie kijken en als zij het geen probleem vinden dat het beeld er minder goed uitziet overdag maar daardoor jullie in de avond een superieure beeldkwaliteit hebben, zou je de GT50 kunnen nemen.

Wat je wel kunt testen in de winkel, is de reflectie en lichtsterkte van plasma. Winkels zijn over het algemeen zeer verlicht en dat is te vergelijken met een lichte kamer. Het zal donkerder ogen dan een LCD, dat is zeker. Maar dan kun je in ieder geval zien of jij het acceptabel vindt in hoeverre het beeld donkerder is tegenover een LCD. Alhoewel je ook weer niet teveel naar de LCD's moet kijken, aangezien ze in de winkel modus een veel hogere lichtsterkte hebben dan in de normale modus. Eenmaal thuis zal het dus ook minder zijn. Maar goed ook, want anders zou je 's avonds pijn in je ogen krijgen.
Pagina: 1