Toon posts:

[AIX] Uitlezen van een ID of serienummer van een Tape

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Is het mogelijk om van een tape een soort van unieke ID of serienummer uit te lezen op de commandline?
De reden om dit te doen is om aan te tonen of iemand daadwerkelijk op een specifieke dag een tape wisselt.

Ik heb al rond lopen googelen, maar krijg eigenlijk alleen maar topics over het uitlezen van een serienummer van de tapedrive zelf. Het gaat om een LTO tapedrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het volgende gebruiken:

code:
1
tapeutil -f /dev/smc0 devids

Die leest van alles uit, waaronder een device ID.

Maar wat voor ID verwacht je dan?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het id (volume name)van de tape zelf natuurlijk

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 15-10-2013 14:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou het bovenstaande voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey guys, dank je voor het antwoord. Appreciate it!

tapeutil werkt echter niet. Het commando tapeutil lijkt niet zowiezo niet te bestaan op het systeem. Ik zie echter met mt -f /dev/rmt0 status wel een ww_id staan. Zou dat een tape_id kunnen zijn. Ik zie namelijk wel de blocksize en de size in mb en allerlei andere tape gerelateerde info. Niet zozeer van de tapeUNIT zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:49:
Hey guys, dank je voor het antwoord. Appreciate it!

tapeutil werkt echter niet. Het commando tapeutil lijkt niet zowiezo niet te bestaan op het systeem.
Werkt 'ITDT' misschien? http://adsm.org/forum/sho...e-bin-tapeutil-in-AIX-6-1

[ Voor 23% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 15-10-2013 15:03 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

mt vraagt de status van de drive op.

Als je info wil hebben over de tape, zul je op de changer moeten kijken. Deze houdt een tabel (ik meen dat dit een "map" genoemd wordt), met hierin de geladen tapes / sloten. Dit wordt gedaan tijdens een inventory.

mtx gebruik ik regelmatig onder Linux hiervoor, weet niet zeker of dit er ook is voor AIX.

code:
1
mtx -f /dev/changer/changer0 status

BTW. mtx kan ook het commando "inquiry" geven, volgens de manpage:
Report the product type (Medium Changer, Tape Drive, etc.), Vendor ID, Product ID, Revision, and whether this uses the Attached Changer API (some tape drives use this rather than reporting a Medium Changer on a separate LUN or SCSI address).
Wellicht is dit waar je naar op zoek bent?

Blocksize e.d. is weer een ander verhaal. Dit wordt door de applicatie bijgehouden, en niet door de drive of de changer.

Methode die ik hiervoor ken (wederom; Linux, maar deze moet ook werken op AIX) is dd gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# dd if=/dev/st0 of=/dev/null bs=64k count=1
dd: reading `/dev/st0': Cannot allocate memory
0+0 records in
0+0 records out 
# dd if=/dev/st0 of=/dev/null bs=256k count=1
1+0 records in
1+0 records out

Deze tape is dus op 256k geschreven.

[ Voor 20% gewijzigd door Rainmaker op 15-10-2013 23:46 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rainmaker schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:42:
Als je info wil hebben over de tape, zul je op de changer moeten kijken. Deze houdt een tabel (ik meen dat dit een "map" genoemd wordt), met hierin de geladen tapes / sloten. Dit wordt gedaan tijdens een inventory.

mtx gebruik ik regelmatig onder Linux hiervoor, weet niet zeker of dit er ook is voor AIX.

code:
1
mtx -f /dev/changer/changer0 status

[...]
Thanks! Maar helaas bestaat er op het systeem geen /dev/changer. Nog even wezen zoeken of AIX het mogelijk er anders bijhoudt, maar helaas niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks guys, volgens mij heb ik het gevonden:

dd if=/dev/rmt0 conv=ascii

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:49:
[...]

Thanks! Maar helaas bestaat er op het systeem geen /dev/changer. Nog even wezen zoeken of AIX het mogelijk er anders bijhoudt, maar helaas niets...
Houdt er rekening mee dat je de changer ook moet presenteren aan het systeem. Deze komt niet automatisch mee als je drives presenteert :)

Het is dus niet zo dat jouw systeem perse de changer kan zien. Dit is over het algemeen een device op dezelfde bus als de drives, met LUN ID 0.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1