zelf glasvezel kabel lassen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-01 12:32
Voor een klant (camping) zijn we bezig om een degelijk wifi netwerk aan te leggen. Nu heeft de klant 2 gebouwen op het terrein staan waarin in we een kleine patchruimte kunnen aanleggen (vanuit hier gaan er kabels naar de palen waar de accesspoint komen te hangen. Maar nu is het probleem dat de korst mogelijke graafroute tussen de gebouwen 99 a 100 meter is (van kruipruimte naar kruipruimte, dus ik zit nog niet in de patchruimte). Nu is voor een gewone kabel 100 meter de grens die maximaal gebruikt moet gaan worden (is mij altijd verteld) dus ik ben ook op zoek naar andere opties, nu kwam ik tot ontdekking dat glasvezel kabel en connectoren wel meevallen kwa prijs (in verhouding), maar ik kan nergens een complete lijst vinden met appraten/tangen die persee nodig zijn om dit aan te sluiten. Ik ben al even op internet aan het zoeken, maar het word met nog niet helemaal duidelijk.

Is er hier iemand die mij kan uitleggen wat ik allemaal nodig heb om een stekker op een glasvezel kabel te zetten en wat dit grapje mij dan ongeveer gaat kosten?

Andere optie is is om ergens halverwege een kastje te maken waar een switchje of iets dergelijks komt te hangen, maar ik wil voorkomen dat we te veel apparaten overal neer moeten zetten.

Alvast bedankt.

[Core i7-8700K] [Scythe Mugen 5 Black RGB] [ASUS Z-370-GAMING] [4x8gb DDR4-3000] [INNO3D RTX2070 Super] [250GB Samsung 960 EVO] [3x512TB Crucial MX500 (R0)] [Corsair 350D]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 15:58
Gewoon een kabel op maat bestellen.
Goed uitmeter en een paar meter extra nemen.
Het voordeel met glas is dat je het prima kan oprollen (niet te klein uiteraard)
Een andere optie is twee antennes gebruiken (wifi)
Dit scheelt een hoop graafwerkzaamheden en is een prima alternatief wanneer er vrij zicht is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:48
WiFi lijkt me eerlijk gezegd totaal geen goed alternatief. Veel te storingsgevoelig en een bandbreedte van niks. Als je het doet, doe het dan goed. Volgens mij kun je iig prefab glasvezel krijgen, als je dat hangt aan een switch met glasvezel-ingangen moet het goed komen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
tlpeter schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:53:
Gewoon een kabel op maat bestellen.
Goed uitmeter en een paar meter extra nemen.
Het voordeel met glas is dat je het prima kan oprollen (niet te klein uiteraard)
Een andere optie is twee antennes gebruiken (wifi)
Dit scheelt een hoop graafwerkzaamheden en is een prima alternatief wanneer er vrij zicht is,
Hier heb ik ook aan gedacht, maar omdat de kabel door een buis moet kan dit een probleem zijn met de stekkers..

Draadloos is geen optie, kan geen zichtlijn vinden tussen de panden ivm bomen..(dit was de eerdere optie voor het graven), maar de beheerder vind graven geen probleem. dus hij legt buizen van ene naar andere pand.

[Core i7-8700K] [Scythe Mugen 5 Black RGB] [ASUS Z-370-GAMING] [4x8gb DDR4-3000] [INNO3D RTX2070 Super] [250GB Samsung 960 EVO] [3x512TB Crucial MX500 (R0)] [Corsair 350D]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 11:46
Met goede UTP kabel gaat iets meer dan 100 meter ook wel lukken. Echter, vanwege het feit dat glasvezel geen electriciteit geleidt zou ik ook voor glasvezel gaan (ivm bliksem). Met LC stekkers aan een stevige glaskabel moet het volgens mij prima lukken om een complete glaskabel door een buis te trekken.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
BeefHazard schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:57:
WiFi lijkt me eerlijk gezegd totaal geen goed alternatief. Veel te storingsgevoelig en een bandbreedte van niks. Als je het doet, doe het dan goed. Volgens mij kun je iig prefab glasvezel krijgen, als je dat hangt aan een switch met glasvezel-ingangen moet het goed komen.
Dit was ook mijn idee, maar omdat ik de kabel door een buis moet leggen, weet ik niet of dit kan met de stekker er al aan. Vandaar dat ik op zoek ben naar wat je allemaal nodig hebt om zelf die stekkers eraan te doen. Heb niet 2 linker handen, dus dat durf ik ook nog wel aan :P.

Maar ik kan nergens een volledige handleiding of how-to vinden van wat ik allemaal nodig heb buiten kabel/conectoren/tangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
BeefHazard schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:57:
WiFi lijkt me eerlijk gezegd totaal geen goed alternatief. Veel te storingsgevoelig en een bandbreedte van niks.
Euh, er zijn prima oplossingen te krijgen, op basis van wifi, die hier uitermate geschikt voor zijn.
Moet je wel weg blijven bij het consumentenspul (of goed weten wat je moet doen).

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 15:22
Wellicht kun je ook ergens een prijsopgave doen voor het leggen van de glasvezel kabel in z'n geheel? Dat jij het alleen aansluit. Maar dat zal het budget wel overschreiden.

Hoe dan ook, glasvezel heeft wel de voorkeur. Realiseer je heel makkelijk een Gigabit verbinding. Hoe ga je het aansluiten op je switches? Je hebt ook goedkope TP-link media converter doosjes waar je SFP's in doet en dan dus met CAT kabel weer op ieder willekeurige switch of wifi apparaat aansluit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
aZuL2001 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:02:
[...]

Euh, er zijn prima oplossingen te krijgen, op basis van wifi die hier uitermate geschikt voor zijn.
Moet je wel weg blijven bij het consumentenspul (of goed weten wat je moet doen).
We hebben al eens getest met straalverbindingen, dit geeft kwa bandbreedte nog wel redelijk signaal, maar dan moet het wel in het zicht zijn, en dit laatste is niet mogelijk door alle bomen die er staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Neem gewoon een wat ruimere buis dan? Kan sowieso wel handig zijn, mocht je in de toekomst nog eens wat naar de overkant willen schieten. Als je de boel toch open hebt liggen, dan graaf je met hetzelfde gemak een buis van 5cm of zo in en daar past je glaskabel makkelijk incl. connectors doorheen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Glas met connectoren komt vaak met een stevige huls er om heen.
Hierdoor kun je vaak de kabel wel door een buis krijgen.
Maar 100 meter moet hoe dan ook goed gebeuren.
Die krijg je er met de hand, met of zonder connectoren, niet doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
tlpeter schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:05:
Glas met connectoren komt vaak met een stevige huls er om heen.
Hierdoor kun je vaak de kabel wel door een buis krijgen.
Maar 100 meter moet hoe dan ook goed gebeuren.
Die krijg je er met de hand, met of zonder connectoren, niet doorheen.
Er word een buis gelegd van (uit mijn hoofd) 40mm over het terrein, met daarin al een touwtje voor eventuele kabels etc. Exacte dikte moet ik even navragen. maar om de gebouwen in te komen heb ik iets minder ruimte over, dit omdat het bij een bestaande buis in moet (en die is al een beetje voller zeg maar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

En de tip van de dag, Leg er een extra kabel in! Dat word zo vaak vergeten. Als je de mogelijkheid hebt, wees alles voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
Miepermans schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:51:
En de tip van de dag, Leg er een extra kabel in! Dat word zo vaak vergeten. Als je de mogelijkheid hebt, wees alles voor!
Deze was ik niet vergeten, maar moet even kijken of de klant dit ervoor overheeft zeg maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
chr1st14n schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:57:
[...]

Hier heb ik ook aan gedacht, maar omdat de kabel door een buis moet kan dit een probleem zijn met de stekkers..

Draadloos is geen optie, kan geen zichtlijn vinden tussen de panden ivm bomen..(dit was de eerdere optie voor het graven), maar de beheerder vind graven geen probleem. dus hij legt buizen van ene naar andere pand.
Heel eerlijk, draadloos is best een goede optie!

Ik heb het niet over die rotzooi wat WiFi heet :P

Ik heb het over een high-end infrarood beamer, heb je 2 van nodig, de ene hang je aan het ene gebouwtje, en hetzelfde geld voor het 2de gebouw.

Dit is dus ook NIET bliksemgevoelig, en heel moeilijk storingsgevoelig ivm. een zeer krachtige infrarood beam.

Laatst bood iemand ze hier op tweakers ook nog aan, heel mooi spul is dat.
Word veel gebruikt bij scholen en bedrijven met meerdere(losse) gebouwen.

Maar persoonlijk zou ik ook voor glasvezel gaan, precies met dezelfde reden als FatalError.
+ 't feit dat het Vucking snel is >:) .....naja, dat KAN het zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ahem:
chr1st14n schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:57:
[...]

Denk niet dat de infrarood bundel door de bomen gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
Zou alsnog een mogelijkheid kunnen zijn als je ze laag genoeg plaatst oid.
Anders is het nogsteeds amper storingsgevoelig.
Dit zijn namelijk niet de infrarood lichtjes uit een afstandsbediening maar een laser met stroboscoop lamp als bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-04 06:39
TecHHeaD schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:08:
Zou alsnog een mogelijkheid kunnen zijn als je ze laag genoeg plaatst oid.
Anders is het nogsteeds amper storingsgevoelig.
Dit zijn namelijk niet de infrarood lichtjes uit een afstandsbediening maar een laser met stroboscoop lamp als bron.
Ja en dan loopt er iemand langs en weg verbinding. lasers, wifi e.d. is gewoon geen goede oplossing in deze situatie.
Lasers zijn eigenlijk alleen geschikt als je ze op enige hoogte kan richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11-2024

bitflusher

flushed die *** pc

Hoewel het allemaal buiten de specs valt werkt een cat6 kabel van 140m gewoon is mijn ervaring met een 100mbit verbinding. Het is natuurlijk wel een persoonlijke afweging maar als glas echt te duur wordt en er uiteindelijk niet veel over de lijn gaat is het een optie. Een flinke rol kopen en uitproberen voor er iets onder de grond zit is een goedkope optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
bitflusher schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:13:
Hoewel het allemaal buiten de specs valt werkt een cat6 kabel van 140m gewoon is mijn ervaring met een 100mbit verbinding. Het is natuurlijk wel een persoonlijke afweging maar als glas echt te duur wordt en er uiteindelijk niet veel over de lijn gaat is het een optie. Een flinke rol kopen en uitproberen voor er iets onder de grond zit is een goedkope optie.
Dit grapje heb ik dus net gedaan met een rol van 150 a 200 meter, en ik krijg gewoon netjes alle pings etc binnen (op een paar van google af en toe na), en de snelheid is gewoon 1gbit. De kabel ligt dan nog wel grotendeels in de doos (heb hier op kantoor niet de ruimte om die hele rol uit te rollen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
chr1st14n schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:00:
[...]

Dit was ook mijn idee, maar omdat ik de kabel door een buis moet leggen, weet ik niet of dit kan met de stekker er al aan. Vandaar dat ik op zoek ben naar wat je allemaal nodig hebt om zelf die stekkers eraan te doen. Heb niet 2 linker handen, dus dat durf ik ook nog wel aan :P.

Maar ik kan nergens een volledige handleiding of how-to vinden van wat ik allemaal nodig heb buiten kabel/conectoren/tangen.
Wat ik ervan in de praktijk van heb geobserveerd is dat voor amateurs ook niet zo eenvoudig. Simpel even een connector er aan knijpen zoals bij UTP-kabel volsta je niet zondermeer mee. Ik zag dat het weliswaar routinewerk is, maar wel met de benodigde (dure) apparatuur waarmee het lensje in de connector voor het vastknijpen zorgvuldig optisch werd gericht. Kortom, iets wat je als amateur niet zo maar even doet, ook niet met twee rechterhanden. Heel misschien zou je de kunst kunnen afkijken en het benodigde apparaat lenen. Met op goed geluk gokken heb je heel veel kans dat het lensje er niet goed voor zit.

Ik denk dat voor de meesten het kant en klaar op de gewenste lengte bestellen het beste advies is.
Wij hebben ooit ook een project laten doen met meeraderige glasvezel-grondkabel. Die hoeft dus helemaal niet door een buis. Maar dat was wel erg dure kabel en moest sowieso aan weerszijden op een patchkast worden aangesloten. Voor een toepassing als hier hoogstwaarschijnlijk niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
Ik zeg: glasvezel

Heeft te veel voordelen en te weinig nadelen om niet te doen als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
TecHHeaD schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:06:
Ik zeg: glasvezel

Heeft te veel voordelen en te weinig nadelen om niet te doen als je het mij vraagt.
Enige grote nadeel wat ik verwacht is de prijs... aldan niet in kabels zelf, maar in de apparatuur die ervoor nodig is om het aan te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Valt mee denk ik. Je kunt uit gaan van je normale hardware, switch en draadloos station etc. Enige wat je ertussen doet is twee van die media converter doosjes ($25 per stuk?) waar je dan twee multimode SFP's in doet en dan nog de kabel zelf. Gezien het niet long range is zullen de prijzen wel meevallen denk ik. Volgens mij koop je de SFP's al voor 30 eu per stuk. En dan dus nog wel een (multimode) glasvezel kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

chr1st14n schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:40:
[...]

Enige grote nadeel wat ik verwacht is de prijs... aldan niet in kabels zelf, maar in de apparatuur die ervoor nodig is om het aan te sluiten..
Welnee. De meeste serieuze switches hebben SFP-poorten en daar gaan modules in die ook de bank niet breken.

Verder: door een 3/4" buis passen heel makkelijk LC-connectors heen (en SC ook als je ze even van elkaar haalt) dus gewoon pre-fab OM3 of OM4 kabel kopen.

Glasvezel is wat mij betreft de enige optie in dit soort gevallen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
CyBeR schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:28:
[...]

Welnee. De meeste serieuze switches hebben SFP-poorten en daar gaan modules in die ook de bank niet breken.

Verder: door een 3/4" buis passen heel makkelijk LC-connectors heen (en SC ook als je ze even van elkaar haalt) dus gewoon pre-fab OM3 of OM4 kabel kopen.

Glasvezel is wat mij betreft de enige optie in dit soort gevallen.
er komen redelijke switches te staan, en als ik me goed herrinner worden het switches met SFP poorten.

Alleen zie ik prefab glasvezel in verschillende prijzen voor de zelfde lengte.. van 300,- tot +1000,- (ga uit van 150 meter). En dat is een aardige meerprijs vergeleken dan iets meer dan 100,- als je het in cat6 buitenkabel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

er is ook dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vraag even aan netwerkwinkel.com wat 't moet kosten om 150M OM3 LC/LC met extra mantel te verkrijgen.

OS2 (singlemode) hebben ze op die lengte met die connectors voor €150 ex, OM3 zou soortgelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-05 13:16
Wat is nou precies het verschil tussen die OS1/2/3 en OM1/2/3?

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarom laat je de glasvezel kabel niet gewoon leggen door een bedrijf? Als je zelf de buis al hebt ingegraven kost het je niet veel en heb je garantie dat de connectoren goed zijn gelast aan de kabel. Daarna inprikken en je hebt signaal. Kan je ze ook direct vragen naar adviezen voor de te gebruiken SFP's in de switches en of je singlemode of multimode kabels moet hebben voor je doelstelling.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

OS3 bestaat nog niet. OS1/2 zijn single-mode fibers, waar maar één lichtstraaltje ('mode') doorheen gaat. OM1/2/3/4 zijn multi-mode fibers waardoor meerdere straaltjes licht gaan. Het nadeel daarvan is dat ze, over langere lengte, verschillend reflecteren in de fiber waardoor ze niet meer precies tegelijk aankomen aan de andere kant van de fiber. Dat maakt dat OM3 een gelimiteerde lengte heeft. Het nadeel van single-mode is dan weer dat je duurdere apparatuur nodig hebt omdat de precisie hoger moet zijn.

Het verschil tussen de verschillende versies van OS/OM is gewoon performance (demping over afstand, bandbreedte). OM1 is oud en heeft een 62.5µm core, OM2/3/4 hebben een 50µm core. OM3 en above zijn geoptimaliseerd voor laser-lichtbronnen (OM1/2 voor LEDs) waardoor je toch nog iets meer afstand kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dan lijkt me OM3 de betere keus. Ja single mode is beter (komt verder) maar we hebben het hier over 100 a 150 meter, ook makkelijk te doen voor multi mode en dan koop je voor enkele tientjes al SFP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daarom zei ik dat ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Als je de glasvezel gaat trekken, neem dan ook 150 meter touw samen mee tijdens het trekken. Dit is voor de toekomst, als je weer iets erbij moet doen. Je kan bv. meteen een CAT5 kabel meenemen (kost ook weinig, 140 euro ex BTW voor 305 meter, LSZH ook nog, lekker glad).

Deze UTP kan je dan gebruiken voor bv. analoge telefonie, signalering of whatever....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 14:35
Ligt er geen bestaande bekabeling die je kan gebruiken? (Coax of telefoonlijn)

Mogelijk kun je dan met een Devolo setje (coax/telefoon) of Moca (coax) die kabels gebruiken. Glas is idd een stuk mooier, maar ook wat prijziger.

Kwa glas is MM de meest gebruikte optie, zeker op die lengtes. Maar eventueel is singlemode ook een optie als je later (bv) ook catv wilt gaan distribueren. Overigens zou ik niet alles in 1 dikke 40cm buis leggen over die lengte, grote kans dat je als er wat kabels bijkomen twistingen enz krijgt. Mijn voorkeur is een HDPE buis met daarin losse buizen waar de vezel doorheen kan.

Als het alleen om glas gaat is een outdoor vezel een stuk goedkoper, een outdoorkabel met stalen mantel kun je zonder buizen in de grond leggen. Vezels kunnen idd zoals al genoemd op een patchpaneel afgelast worden maar er zijn ook gewoon wanddozen. Patchkast is niet essentieel. Direct de connector eraan is niet mijn voorkeur. Mocht er iets gebeuren richting je switch zit je meteen met een defecte vezel, als je m 'vast' aflast in een wanddoosje hoef je alleen een patchkabeltje te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
DJSmiley schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:58:
Ligt er geen bestaande bekabeling die je kan gebruiken? (Coax of telefoonlijn)

Mogelijk kun je dan met een Devolo setje (coax/telefoon) of Moca (coax) die kabels gebruiken. Glas is idd een stuk mooier, maar ook wat prijziger.

Kwa glas is MM de meest gebruikte optie, zeker op die lengtes. Maar eventueel is singlemode ook een optie als je later (bv) ook catv wilt gaan distribueren. Overigens zou ik niet alles in 1 dikke 40cm buis leggen over die lengte, grote kans dat je als er wat kabels bijkomen twistingen enz krijgt. Mijn voorkeur is een HDPE buis met daarin losse buizen waar de vezel doorheen kan.

Als het alleen om glas gaat is een outdoor vezel een stuk goedkoper, een outdoorkabel met stalen mantel kun je zonder buizen in de grond leggen. Vezels kunnen idd zoals al genoemd op een patchpaneel afgelast worden maar er zijn ook gewoon wanddozen. Patchkast is niet essentieel. Direct de connector eraan is niet mijn voorkeur. Mocht er iets gebeuren richting je switch zit je meteen met een defecte vezel, als je m 'vast' aflast in een wanddoosje hoef je alleen een patchkabeltje te vervangen.
Er word een nieuwe buis van gebouw A naar gebouw B gegraven waardoor ik de kabel kan trekken.

Maar we gaan het er eerst op gokken met een langere cat6, en mocht dit niet werken dan gaan we naar glas. Switches die er neer gezet worden zullen al wel SFP hebben, dus dan is het alleen een questie van glasvezel kabel trekken en modules aansluiten.

of we de glasvezel zelf maken of prefab halen zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Trek gelijk een nieuw touw mee ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
fish schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:52:
Trek gelijk een nieuw touw mee ;)
dat zeker!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

chr1st14n schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:49:
[...]

Er word een nieuwe buis van gebouw A naar gebouw B gegraven waardoor ik de kabel kan trekken.

Maar we gaan het er eerst op gokken met een langere cat6, en mocht dit niet werken dan gaan we naar glas. Switches die er neer gezet worden zullen al wel SFP hebben, dus dan is het alleen een questie van glasvezel kabel trekken en modules aansluiten.

of we de glasvezel zelf maken of prefab halen zien we dan wel weer.
Je realiseert je dat je een honderd meter lange bliksemantenne in de grond legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:06
CyBeR schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:01:
[...]
Je realiseert je dat je een honderd meter lange bliksemantenne in de grond legt?
Steek in Nederland eens een schop in de grond zonder een kabel te raken?
Wat is er anders aan deze kabel dan aan alle andere grondkabels die aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Miyamoto schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:10:
[...]

Steek in Nederland eens een schop in de grond zonder een kabel te raken?
Wat is er anders aan deze kabel dan aan alle andere grondkabels die aanwezig zijn?
De meeste van die kabels zijn van glas of zodanig aangesloten dat 't geen probleem is als er enige mate van inductiespanning (directe inslag is een ander verhaal) overheen komt. Dat is bij ethernet wel even een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
CyBeR schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:12:
[...]

De meeste van die kabels zijn van glas of zodanig aangesloten dat 't geen probleem is als er enige mate van inductiespanning (directe inslag is een ander verhaal) overheen komt. Dat is bij ethernet wel even een ander verhaal.
Dan zorg je daar toch voor? :) (mocht dat echt nodig/noodzakelijk zijn...)

[ Voor 7% gewijzigd door w4v3g0d op 17-10-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

TecHHeaD schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:17:
[...]

Dan zorg je daar toch voor? :)
Hmm even denken, hoe zou je dat zo effectief mogelijk kunnen doen?

Oh ja! Door glasvezel te leggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
mace schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:18:
[...]

Hmm even denken, hoe zou je dat zo effectief mogelijk kunnen doen?

Oh ja! Door glasvezel te leggen!
EXACTLY! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TecHHeaD schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:17:
[...]

Dan zorg je daar toch voor? :) (mocht dat echt nodig/noodzakelijk zijn...)
De enige manier daarvoor is glasvezel. Of draadloos. In ieder geval, ethernet-over-niet-koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
CyBeR schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:12:
[...]

Ik denk dat je hier een vergissing maakt.
Zeker niet alles is glas.
Heel veel kabels zijn nog steeds gewoon koper.
Bestaande situaties worden zelden aangepast en alleen bij nieuwbouw gaan er buizen de grond in met de mogelijkheid voor glas.
Al het andere is koper.
Het spul moet aan een kant geaard worden. that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Mocht je toch voor CAT5E/CAT6 kiezen en je druk maken over bandbreedte kun je ook 2 kabels (wel stug met goede afscherming) door de buis gooien en trunken, heb je theoretisch 2Gbit en eventuele verliezen voldoende gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lange leidingen altijd redundant aanleggen ivm fuckups ois

Grond openen is lastig/duur/vervelend

de kabel kost 2 kwartjes en een bos konthaar

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 13:44
tlpeter schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:25:
[...]
Het spul moet aan een kant geaard worden. that's it.
Succes met je brandverzekering als er wat gebeurd.
Alleen als het door een bedrijf is aangelegd en er een NEN3140(?) certificaat tegenaan kwakt kan je het op die manier oplossen.

Gewoon glas gebruiken voorkomt teleurstelling als nou net jouw ethernetkabel het NIET over 100+ meter doet. Mijn ervaring is dat de ene keer de koek na 80 meter op is en de andere keer bij 120 (wat ook de reden voor mij was om glas te gebruiken los van het brandverzekeringsgedeelte).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@tlpeter

Aarde ... in de aarde

Uhm

zou dat veel nut hebben, of zou het alleen maar hogere spanningsverschillen geven tov het aardpunt waar de pen in is geslagen :P

[ Voor 72% gewijzigd door Fish op 19-10-2013 13:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
DJSmiley schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:58:
[...]

Mijn voorkeur is een HDPE buis met daarin losse buizen waar de vezel doorheen kan.

[...]
DJ, HDPE buis heet in de praktijk tyleenbuis. Goed spul alleen erg stug waardoor het nooit perfect vlak wil liggen. Tyleen is spul wat erg betaalbaar is en erg degelijk (in veel boerenstallen wordt het gebruikt voor transport van water over lange afstanden).

Voor de prijs van tyleen kun je beter meer tyleenbuizen leggen dan prutsen met losse buizen in tyleenbuis stoppen. Zeker voor die prijs.

Wat ik mij alleen afvraag, stel, je hebt een blikseminslag en je hebt ethernetkabel (niet afgeschermd, standaard C5e) in de grond liggen. Je sluit je apparatuur toch geaard aan dus dan zou je theoretisch geen probleem moeten hebben? Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
chr1st14n schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:40:
[...]

Heb je al wat offertes gevraagd? Ik had pas een klant die bijna 2,5km had laten graven door een stel Polen, inclusief afmonteren was ie nog geen 1000 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

BlackWhizz schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:41:
[...]

DJ, HDPE buis heet in de praktijk tyleenbuis. Goed spul alleen erg stug waardoor het nooit perfect vlak wil liggen. Tyleen is spul wat erg betaalbaar is en erg degelijk (in veel boerenstallen wordt het gebruikt voor transport van water over lange afstanden).

Voor de prijs van tyleen kun je beter meer tyleenbuizen leggen dan prutsen met losse buizen in tyleenbuis stoppen. Zeker voor die prijs.

Wat ik mij alleen afvraag, stel, je hebt een blikseminslag en je hebt ethernetkabel (niet afgeschermd, standaard C5e) in de grond liggen. Je sluit je apparatuur toch geaard aan dus dan zou je theoretisch geen probleem moeten hebben? Toch?
Behalve dat je PC, en alle andere apparatuur die dmv. utp-kabel verbonden is, afgeschreven kan worden.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Geen expert in dit soort dingen, maar mij lijkt glasvezel ook een stuk slimmer idee. Je weet tenminste zeker dat het gaat, terwijl het bij koper maar een muntje opgooien is. Ook het stukje bliksleminslag is knap belangrijk.

Het zal vast wel iets duurder zijn dan C5e kabel, maar de investering wel waard.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BlackWhizz schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:41:
[...]

nee, als het een beetje in de buurt is gaat er behoorlijk wat stuk.

de laatste keer. een slagboom, de intercomm een aantal bewakings camera's een ruit en een aantal toegangspoortjes, en nog wat shit kapoet.

kwa netwerk zijn de gebouwen met glasvezel verbonden, geen centje pijn daar (gelukkig)

do the math

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 20-10-2013 01:50 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
fish schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 01:49:
[...]

nee, als het een beetje in de buurt is gaat er behoorlijk wat stuk.

de laatste keer. een slagboom, de intercomm een aantal bewakings camera's een ruit en een aantal toegangspoortjes, en nog wat shit kapoet.

kwa netwerk zijn de gebouwen met glasvezel verbonden, geen centje pijn daar (gelukkig)

do the math
Oke! Jammer dat je ervaringsdeskundige bent :+ . Hier liggen overal ethernetkabels door de grond en ik wil nog IP cameras ophangen dus dan moet ik dat even uitzoeken. Ik neem aan dat een UPS ook niets uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
BlackWhizz schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 00:17:
[...]

Oke! Jammer dat je ervaringsdeskundige bent :+ . Hier liggen overal ethernetkabels door de grond en ik wil nog IP cameras ophangen dus dan moet ik dat even uitzoeken. Ik neem aan dat een UPS ook niets uitmaakt?
Een UPS gaat net zo goed naar de klote bij een directe inslag. Er zijn maar heel weinig dingen bestand tegen directe bliksem inslagen en dat is vrijwel nooit electronica.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

yup

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Leuk die techniek maar wat vindt de klant er eigenlijk van? Die moet het hele verhaal wel binnen z'n budget weten te friemelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
ppl schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:44:
Leuk die techniek maar wat vindt de klant er eigenlijk van? Die moet het hele verhaal wel binnen z'n budget weten te friemelen...
Klant wil het (ook ivm budget) eerst de gok wagen met CAT6 kabel. Mocht dit totaal niet werken, dan zit er niks anders op dan glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 21:44

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dat lijkt vrij duur om uit te proberen...dan moet je dus na een inslag glasvezel aanleggen en gelijk een deel van je apparatuur vervangen, weg ICT budget :)
Hoe zit het met de verzekering? Stellen die hier ook geen eisen aan met betrekking tot brandveiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Ik fusie las dagelijks glasvezel bekabeling. Miss dat ik iets voor je kan betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Mr_gadget schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:58:
Dat lijkt vrij duur om uit te proberen...dan moet je dus na een inslag glasvezel aanleggen en gelijk een deel van je apparatuur vervangen, weg ICT budget :)
Tja, als je alle voor- en nadelen hebt uitgelegd mag de klant beslissen. Als het misgaat is het dan ook hun probleem ;)
Hoe zit het met de verzekering? Stellen die hier ook geen eisen aan met betrekking tot brandveiligheid?
Dat zijn goeie vragen. Houdt er wel rekening mee dat er vaak geen verzekering wordt afgesloten i.v.m. budget. In sommige gevallen is het zelfs goedkoper om gewoon zaken te vervangen wanneer het misgaat dan heel de tijd maar premie te betalen. Overheidsinstanties en semi-overheidsinstanties doen dit vaak omdat de premies voor hun de pan uitrijzen. Veel kleine bedrijven hebben er simpelweg geen geld voor en riskeren een faillissement als de boel misgaat.

Welkom in de echte wereld waar de mooie oplossingen vaak niet mogelijk zijn door gebrek aan geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiin3000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-04-2023
Ik heb iemand nodig die een glasfiber connector kan maken,
Zuiden van Nederland, boven in België
Bedrijf, professioneel. Of een redelijke opmerking hoe ik zelf een glasfiber connector kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiin3000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-04-2023
email mag op tweaker@twiin.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iedere beetje installateur kan dat, de tijd dat het bijzondere techniek was is voorbij. Je moet vooral secuur kunnen werken en de goede testapparatuur hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1