Router en glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Beste mensen,

Twee vragen:

Momenteel zijn we hier bezig met het aanleggen van glasvezel van KPN.
We hebben al een Experiabox (krijgen dus geen nieuwe) van waaruit de TV's met een internetkabel aangesloten moeten gaan worden. We willen graag 2 TV's aansluiten, 2 desktops en een laptop.

Nu ligt het alleen zo dat we het een klein beetje onzin vinden om naar één kamer 3 kabels te trekken
(TV, Desktop, Laptop). Toen zat ik te denken, als we nu één kabel naar die kamer trekken, en er dan een netwerk switch aan hangen, dan zal dat toch allemaal wel moeten werken neem ik aan.

Wat ik me wel afvraag, werkt het TV signaal dan ook nog of is dat anders gecodeerd wat dan verloren gaat in zo'n Switch als http://tweakers.net/price...9/tp-link-tl-sg1005d.html of http://tweakers.net/price...2/tp-link-tl-sg1008d.html?

Dus kan dat gewoon of gaat dat erg ten koste van snelheid?
Ik heb recenties van deze routers gelezen en vooral van de 5poorts wordt gezegd dat er goede en hoge snelheden mee bereikt worden.

Even voor de duidelijkheid, we hebben een 50MB download/upload abonnement afgesloten.

Tweede vraag:

Op het TV kastje van KPN zit een SCART aansluiting en een HDMI aansluiting.
Nu wil ik dit kastje aansluiten op mijn monitor http://tweakers.net/price.../lg-e2251vr-bn-zwart.html, maar deze heeft maar één HDMI aansluiting. Die HDMI aansluiting gebruik ik voor het gamen dus de TV zou via een andere aansluiting moeten gaan.
Nu wil ik eigenlijk graag een kabel die ik in de HDMI poort van de tvbox inplug en dan met een VGA kabel op mijn beeldscherm aansluit. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is, en of dit verstandig is. Hetzelfde zou kunnen van SCART naar VGA, maar daar rijzen dezelfde vragen.

Wie geeft verduidelijking?

Met vriendelijke groet,
Tom Gerritse

Ik ben benieuwd naar de reacties!
Groeten,

Tom

[ Voor 23% gewijzigd door Tom.Gerritse op 15-10-2013 10:17 ]

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:34
Je hebt een managed switch nodig om gebruik te kunnen maken van vlan's.
Internet en tv allebei over een appart vlan.
Je moet dan ook 2 switches kopen (1 aan het begin, 1 aan het eind).
In switch 1 gaat het signaal erin (2 aansluitingen (tv en internet)) en bij switch 2 gaat het er weer uit (vlan's)

Mijn advies, trek gewoon 2 of 3 kabels naar die kamer, bij 2 kabels heb je alsnog een switch nodig (unmanaged) en bij 3 kabels helemaal niet.

[ Voor 19% gewijzigd door markisoke op 15-10-2013 10:16 ]

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Het probleem is dus dat de Thomson VG 789 maar 4 poorten heeft, en we er sowieso meer nodig hebben...
Dat van die VLan's snap ik nog niet helemaal, kan iemand me dat uitleggen?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12 10:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Via 1 kabel gaat sowieso niet lukken, heb ik ook geprobeerd (en een KPN-monteur óók trouwens) en dat werkt niet. Dus: Experiabox ----> switch (van 3com van de KPN monteur zelf, maar ook via Airport Extreme geprobeerd) ====> TV en desktop.
Conclusie: TV doet het, maar dan had de desktop geen internetverbinding óf de desktop had verbinding als de TV ontvanger uit stond.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

@Woelders: beetje te kort door de bocht...
Lees dit maar eens door: Glasvezel is 100% werkend.
Dat van die VLan's snap ik nog niet helemaal, kan iemand me dat uitleggen?
Er wordt wel een klein beetje eigen inzet verwacht op GoT...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Tom.Gerritse
  • Niet online
@Woelders, hier had ik best wat aan, bedankt.
@lier, Tweakers.net is toch voor vragen en hulp etc? Eigen inzet zit er al zeker in (paar uur) maar het was me gewoon nog niet helemaal duidelijk.

Inmiddels met KPN contact gehad, zij sturen een switch voor TV, en dan leg ik OF twee kabels internet naar boven, OF ik regel voor daar ook nog een switch, dat moet ik nog even bekijken.

Had iemand nog antwoord op de volgende vraag?

Op het TV kastje van KPN zit een SCART aansluiting en een HDMI aansluiting.
Nu wil ik dit kastje aansluiten op mijn monitor http://tweakers.net/price.../lg-e2251vr-bn-zwart.html, maar deze heeft maar één HDMI aansluiting. Die HDMI aansluiting gebruik ik voor het gamen dus de TV zou via een andere aansluiting moeten gaan.
Nu wil ik eigenlijk graag een kabel die ik in de HDMI poort van de tvbox inplug en dan met een VGA kabel op mijn beeldscherm aansluit. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is, en of dit verstandig is. Hetzelfde zou kunnen van SCART naar VGA, maar daar rijzen dezelfde vragen.

Wie geeft verduidelijking?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Tom.Gerritse schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:53:
@lier, Tweakers.net is toch voor vragen en hulp etc? Eigen inzet zit er al zeker in (paar uur) maar het was me gewoon nog niet helemaal duidelijk.
Er zit een verschil tussen een vraag stellen en GoT als helpdesk benaderen. Als je je inzet inzichtelijk wil maken kan je dat bijvoorbeeld doen door gerichte vragen te stellen (en "kan iemand me dat uitleggen?" is geen gerichte vraag ;) ).

Ten aanzien van je HDMI vraag, je zou eens kunnen zoeken op een HDMI switch...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Ik ben al opzoek geweest naar een heleboel switches, maar ik vraag me af wat de mede-tweakers hiervan vinden. Of mensen ervaringen hebben met switches van HDMI naar VGA, of dat goed werkt en wat ervaringen hiermee zijn. Kun je me verder helpen hiermee Lier, heb je tips/trucs?

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Bekijk de werking van een HDMI switch eens niet een HDMI convertor. ;)

KPN zal een gewone switch opsturen en geen managed switch, je zal in dat geval dus 2 kabels naar boven moeten trekken. 1 voor je IP TV en 1 voor je internet. Boven kan je dan een switch op de kabel van je internet zetten om zo meerdere computers/netwerkapparaten aan te sluiten.

In het voorbeeld wat al eerder werd aangegeven maken ze gebruik van een managed switch welke VLAN ondersteuning heeft. Hierdoor kan je meerdere netwerken over 1 kabel laten gaan, het is dus maar net wat je zelf wilt gaan doen. Als je de kabels toch nog moet gaan trekken en je hebt er ruimte voor 2 dan zou ik dit zeker doen (IP TV en internet een eigen kabel). Je zou zelfs nog een derde kunnen trekken indien mogelijk als reserve. De kosten hiervan zijn relatief laag.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Beste tom,

als je op de genoemde locatie tv wilt kijken en wilt computeren zul je 2 netwerk kabels moeten trekken,

de ene stop je in je kpn box, de ander in een losse switch (of wireless router waarvan je de dhcp uitzet)

Kpn stuurt over een standaard aansluiting 3 aparte netwerken aan, 1 voor i-net, 1 voor tv en 1 voor telefonie

kpn gebruikt het vlan verhaal om de netwerken te scheiden van elkaar,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt ook je experiabox op de plek waar je de aansluitingen wilt zetten. Dan kun je met één kabel af.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tom.Gerritse
  • Niet online
@MdBruin, dank voor je samengevatte informatie, dat was erg nuttige informatie!
Inmiddels hebben we besloten drie kabels naar boven te trekken. Nu nog op zoek naar een HDMI switch, eens kijken hoe dat werkt. Kun je dan op je scherm nog wel kiezen welk signaal je wil? Of is dat eigenlijk gewoon heel simpel dat je van 1 HDMI poort 2 maakt en dat de monitor dat gewoon herkent?

Groeten, Tom

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Dat laatste, het is gewoon een schakelkastje waarmee je tussen hdmi wisselt. Je kan dus niet via je scherm kiezen maar wel via een los knopje (of afstandsbediening, of een automatische variant)

Bijvoorbeeld http://www.bol.com/nl/p/s...-switch/9200000013729580/
Dat ding switchend (als je decoder/console voldoende stroom op de hdmi zet als die aanstaat) automatisch naar het apparaat wat aanstaat. Dat werkt natuurlijk niet als je 2 apparaten tegelijk op de hdmi aan hebt staan ;)

Drie kabels naar boven is wel het makkelijkste alhoewel het prima met VLAN's kan hoor.
@shure-fan
Wat jij zegt klopt niet helemaal. Je hoeft niet perse 2 aparte kabels te trekken, dit kan prima over VLAN. Dat kpn iptv via VLAN levert staat hier eigenlijk los van. Je creert intern opnieuw een eigen VLAN waarmee je zelf over 1 kabel 2 diensten "gaat leveren" naar je aansluiting boven :)

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 16-10-2013 23:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1