[Raid-0] Error Occurred

Pagina: 1
Acties:

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Goedemorgen,

Ik heb een Gigabyte p35-DS3R (ICH9R) i.c.m. 2 samsung spinpoints in raid-0.

Nu liep gisteren windows vast waardoor ik hem moest herstarten (met reset knop) en hij liep daarna weer vast nadat ik ingelogd was in windows (cirkel windows 7 blijft draaien).

Bij opstarten geeft hij aan in scherm van raindcontroller (pre Windows):

Type/status VOL ID) van schijf 2
Error Occurred (0,1)

In veilige modus opgestart, belangrijke bestanden naar 500GB schijf gekopieerd en verder geen problemen ondervonden kon alles starten ect. Hierna opnieuw opgestart en Checkdisk gedaan. Hierna kon ik weer normaal starten in windows 7 en heb ik 2 uren zonder fouten achter pc gewerkt. Tevens heb ik intel storage raid tooltje geinstalleerd. Deze gaf bij status schijf 2 een fout aan die ik weer op status normaal gezet heb.

Windows gereboot en verder geen fouten meer ondervonden alleen melding bij opstarten blijft.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand was/is?

[ Voor 4% gewijzigd door Johann0r op 15-10-2013 13:54 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1 van beide disks die timeouts geeft?

Post eens de SMART gegevens van die disks, zie je het snel genoeg.

• Johann0r
_JGC_ schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:53:
1 van beide disks die timeouts geeft?

Post eens de SMART gegevens van die disks, zie je het snel genoeg.
Met welk tooltje? HD tune, speedfan oid?

• _JGC_
  • Nu online
hdtune kan je doen, niet schrikken van de adviezen die dat programma geeft overigens (SMART informatie zinvol tonen schijnt moeilijk te zijn). verder kan je CrystalDiskInfo proberen.

• Johann0r
CrystalDiskinfo 5.6.2 geeft aan:

Bij disk2 Waarschuwing:

Alleen current pending sector count huidig 100 slechtste 100 drempel 0 is geel.

• _JGC_
  • Nu online
Screenshot geeft meer duidelijkheid dan "er is iets geel". Maargoed, current pending sector count zijn bad sectors die nog niet vervangen zijn door reservesectoren. Daar is je RAID driver tegenaan gelopen en daardoor is de disk uit het array gegooid en is je systeem instabiel.

• Johann0r
Sorry, bij deze.

Zie dat er 2 geel zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/3605/jte4.jpg

En wat valt hier aan te doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Johann0r op 15-10-2013 18:12 ]

• Johann0r
Anyone?

Verwijderd

34 bad sectors; dus daar krijg je problemen mee dan. Je kunt de bad sectors laten verdwijnen door de schijf (of RAID volume) te overschrijven met nullen, ofwel een zero-write. Dat kan onder andere door het volume lang te formatteren; in schijfbeheer.

Na die procedure is de schijf weer leeg. Uiteraard kun je dit alleen doen als je bent geboot vanaf een andere schijf, of middels een Linux livecd. Verder betekent het natuurlijk dat je je gegevens op de RAID0 verloren gaan; dus backup alles wat je nodig hebt.

Na de zero-write controleer je of Current Pending Sector nu een raw-value heeft van 0, ipv 0x22 (=34). Als dit zo is dan is het probleem ook weg en kun je de schijven weer gaan gebruiken zoals je wilt, zoals bijvoorbeeld in RAID0.

• Johann0r
OK,

Moet ik de partities ook destroyen voordat ik de schijven ga formatteren?

En zero write (is dit hetzelfde als low level?) formatten kan dit ook in windows? Anders installeer ik windows ff op een andere schijf.

[ Voor 8% gewijzigd door Johann0r op 16-10-2013 15:38 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Vanaf Vista overschrijft Windows je schijf met nullen als je een normale format doet, dus niet quick. Dit kan vanaf cmd met 'format' of 'diskpart' of je gebruikt disk management (schijfbeheer).

Verwijderd

Vista RTM schrijft volgens mij nog geen nullen, net zoals XP dat niet doet. Die lezen alleen maar. Ik geloof dat Vista vanaf SP1 of SP2 inderdaad zero writes doet. In elk geval vanaf Win7 zit je goed.

In Linux kun je ook een zero write doen. Zorg dat je backups hebt van alles wat je wilt bewaren en koppel hardeschijven die je niet wilt wissen fysiek af zodat je geen vergissingen kunt maken.

Een low level format bestaat overigens niet meer. Al heel heel erg lang niet meer. Hedendaags wordt met 'low level format' vaak gewoon een zero-write bedoeld. Dit terwijl low level formatteren eigenlijk het initialiseren is van de sectorgrootte op de hardeschijf. Hedendaags heeft de host daar niets meer over te zeggen.

Succes!

• Johann0r
OK thx. Maar kan ik de losse partities formatteren in windows? Of kan ik gewoon de partities met de Windos setup CD verwijderen en daarna formatteren.

En heb ik mijn Raid config 2 schijven aangemaakt zeg maar 1 van 300GB en 1 van 1500GB, kunnen deze wel gewoon blijven bestaan? Of moet ik deze ook weer opnieuw aanmaken.

Sector count in het geel was gisteren totaal 38 trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door Johann0r op 17-10-2013 12:20 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als er verder niets belangrijks opstaat hele schijf formateren dus alle partities weggooien, neuwe partitie maken en kiezen voor formateren, niet snelformateren. Dat zou voldoende moeten zijn.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Johann0r
Heb een SSD gekocht, en ga mn raid config wel uit elkaar slopen en ga de schijven gewoon los gebruiken. Minder zorgen :)
Pagina: 1