Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• supermario1231
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:44
Hey ik zoek een nieuwe HDTV voor m'n toekomstige PS4, eentje met lage input lag en ongeveer 32" inch iets groter mag ook maar het gaat er meer om dat ik zo weinig mogelijk lag heb want dat is zwaar irritant. Misschien suggesties?? Als het onder de €600 euro is

ik had zelf nog gezocht en ik vond deze: Samsung UE32F5000 met 16 ms input lag dus lijkt me wel een goeie tv voor maar 300€

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Aankoopadvies mag in CEA, ik verplaats je even!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Wikipedia zegt dat input lag onder de 30ms niet merkbaar is. Dus wat mij betreft neem je een veel grotere tv zolang de input maar onder de 30ms blijft.

Bron: Wikipedia: Input lag

Trouwens hoe kom je aan die specificatie van 16ms? In de pricewatch staat het niet..

En kijk even op marktplaats of er nog koopjes tussen staan. Ik vond dit namelijk en volgens mij kun je beter een plasma scherm nemen als je lage input lag wil hebben:
http://link.marktplaats.nl/731666549

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 03:21 ]

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 03:09:
En kijk even op marktplaats of er nog koopjes tussen staan. Ik vond dit namelijk en volgens mij kun je beter een plasma scherm nemen als je lage input lag wil hebben:
http://link.marktplaats.nl/731666549
De tv die je noemt zou ik zeker niet nemen, geen HDMI aansluitingen... Met de toekomst 'in mind' lijkt me dat geen goede keuze.

Wel oppassen niet elke plasma 'scoort' goed, maar hier is genoeg over te vinden op internet. De ST50 serie van Panasonic doet het erg goed, ik heb er zelf ook 1 en die bevalt heel prima.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 03:09:
Wikipedia zegt dat input lag onder de 30ms niet merkbaar is.
En wat nou als ik zeg dat het wél merkbaar is, wie heeft er dan gelijk? :+
Als je veel shooters speelt ben je vrij gevoelig voor inputlag, dus ga je het ook merken onder de 30ms.

Een oud CRT scherm is in weze het beste aangezien daar de lag 0ms is.

Soundcloud

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Philips 32plf5238h

Perfecte tv voor 300 euro, alleen is het LED dus bij hele donkere beelden is er iets ghosting, maar het geheel loopt verassent vloeient voor een 100 hrz schermpje

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Als lag de bepalende factor voor jouw keuze is, dan kom je bij Sony uit. pricewatch: Sony KDL-32W655A Zwart of pricewatch: Sony KDL-42W655A Zwart in jouw prijsklasse.

Zie deze tabel van HDTVtest. Waar ook de 32F5000 in staat die jij noemt en de Panasonic ST50 die Flans noemt.

[ Voor 3% gewijzigd door SR8 op 15-10-2013 10:52 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
kuusj98 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:41:
Philips 32plf5238h

Perfecte tv voor 300 euro, alleen is het LED dus bij hele donkere beelden is er iets ghosting, maar het geheel loopt verassent vloeient voor een 100 hrz schermpje
Dit model kan ik nergens vinden. Misschien het typenummer verkeerd? Of heb ik gewoon niet goed gezocht... Eigenlijk denk ik dat je de 32PFL3258H bedoeld. Dit is geen 100 Hz model maar bevat een 50 Hz paneel.

Edit: het lijkt me eerlijk gezegd ook erg onwaarschijnlijk dat je een 100 Hz tv kan kopen voor € 300. Die modellen zijn toch wel wat duurder

[ Voor 10% gewijzigd door S1NN3D op 15-10-2013 11:38 ]

• supermario1231
ik vind zelf een 42 inch tv te groot om op te gamen want die hebben we hier in de woon kamer ook en daar kan ik niet echt goed op gamen en helemaal op mn slaapkamer hoef ik niet zo'n grote tv

dus ik denk dat ik dan maar voor die Samsung ga.. ook omdat het een lage prijs heeft dus hou ik nog wat geld over en hij heeft een van de laagste input lag dus dat is goed!

bedankt voor alle reacties en hulp !

Verwijderd

Volgens mij ga je meer last hebben van het feit dat het een 50hz scherm is dan de input lag....

• Flans
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 01:41:
Volgens mij ga je meer last hebben van het feit dat het een 50hz scherm is dan de input lag....
Daar ben ik ook bang voor... Die 50hz gaat je waarschijnlijk irriteren.

Ik zou marktplaats afzoeken en elke tv die je vindt bekijken of het 100hz (echte!) is, en daarna pas kijken naar de input lag.

• Skalders
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:58
Ik lees zoveel verschillende meningen over de hz. Sommige zeggen dat ze helemaal geen last hiervan hebben, ook omdat de output van consoles etc meestal toch al 50/60 hz is? Zelf twijfel ik aan een 47" 50hz (lg 47 la6908), maar ja de meningen verschillen dus enorm.. Hoe zit het nu echt?

• supermario1231
er staat ook bij geoptimaliseerde hz 100 maar weet niet wat dat is ? en 50hz is dus niet goed ??

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Flans schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:02:
[...]
Daar ben ik ook bang voor... Die 50hz gaat je waarschijnlijk irriteren.
Nope, je gaat je pas irriteren als de TV van die 50 Hz 100 Hz gaat proberen te maken. Dan krijg je inputlag. Maar met iets van een Game-mode zet je die software uit en dan heb je ook geen last van die 50 Hz.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:44
FeaR schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:26:
[...]

Nope, je gaat je pas irriteren als de TV van die 50 Hz 100 Hz gaat proberen te maken. Dan krijg je inputlag. Maar met iets van een Game-mode zet je die software uit en dan heb je ook geen last van die 50 Hz.
je zit toch met het probleem dat kleuren niet snel genoeg kunnen veranderen met een 50Hz tv?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Flans
FeaR schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:26:
[...]

You are very correct dear sir, ik was iets te kort door de bocht ;)

Zal ik dan uw reactie even aanvullen >:) Als een tv van 50Hz naar 100Hz gaat optimaliseren dan moet er gerekend worden door 'de tv'. Dit rekenen zorgt voor een vertraging van het weergeven van het beeld, het wordt dus niet 1 op 1 getoond vanuit de bron.

Mijn oude tv was een 50Hz LG die ook naar 100Hz optimaliseerde, ik had het idee dat gamen toch niet helemaal lekker ging. Rustige games had ik weinig last, maar zo gauw het wat sneller ging dan had ik het idee dat ik dingen 'miste'. Inderdaad games mode maakt het wel beter, maar toch vond ik dat persoonlijk ook niet helemaal geweldig...

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
supermario1231 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:35:
ik vind zelf een 42 inch tv te groot om op te gamen want die hebben we hier in de woon kamer ook en daar kan ik niet echt goed op gamen en helemaal op mn slaapkamer hoef ik niet zo'n grote tv

dus ik denk dat ik dan maar voor die Samsung ga.. ook omdat het een lage prijs heeft dus hou ik nog wat geld over en hij heeft een van de laagste input lag dus dat is goed!

bedankt voor alle reacties en hulp !
Kijk ook eens naar de pricewatch: Sony KDL-32W655A Zwart. Die heeft een zeer goede beeldkwaliteit voor een 50Hz LCD televisie en tevens ook een zeer lage input lag. Lager dan dat van de Samsung F5000 serie.
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 01:41:
Wanneer je gaat gamen, voegt een 100Hz of 200Hz LCD paneel vrijwel niets toe aan de game ervaring. Dit omdat je een televisie in de game-modus moet zetten wanneer je gaat gamen en in de televisie in de game-modus geen beeldinterpolatie uitvoert. Beeldinterpolatie is van essentieel belang om een LCD 100Hz of 200Hz te maken. Met alleen het paneel ben je er namelijk niet.

Als gamer kun je je dus beter richten op een goede kwaliteit 50Hz LCD televisie, zoals de Sony KDL-32W655A, dan een slechtere kwaliteit 100Hz LCD televisie zoals de Samsung UE32EH6030.
Skalders schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:02:
Ik lees zoveel verschillende meningen over de hz. Sommige zeggen dat ze helemaal geen last hiervan hebben, ook omdat de output van consoles etc meestal toch al 50/60 hz is? Zelf twijfel ik aan een 47" 50hz (lg 47 la6908), maar ja de meningen verschillen dus enorm.. Hoe zit het nu echt?
Ik ben van mening dat je op grotere formaat geen 50Hz moet nemen omdat motion blur en veelal ook andere nadelen veel meer gaan meespelen. 40" / 42" is een twijfelgeval maar 46" en groter zou ik afraden.

Het probleem bij gamen op een LCD is dat je altijd last zult hebben van motion blur, ongeacht het aantal Hz van het paneel. Zoals hierboven al gemeld wordt beeldinterpolatie uitgeschakeld en werkt je paneel dus niet meer als 100Hz of 200Hz paneel.

Alhoewel het wel dieper gaat dan dat en 50Hz, 100Hz en 200Hz eigenlijk niet de juiste getallen zijn. Dit heeft te maken met fields en deinterlacing. Het verschilt daardoor zeer of een spel 30 FPS gebruikt of 60 FPS. Hoe meer FPS, hoe minder motion blur bij LCD. Mocht je geïnteresseerd zijn in een uitgebreid verhaal hierachter, adviseer ik je om DIT en DIT eens te lezen.
supermario1231 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:00:
er staat ook bij geoptimaliseerde hz 100 maar weet niet wat dat is ? en 50hz is dus niet goed ??
De geoptimaliseerde Hertz is eigenlijk niets anders dan de marketingwaarde die de fabrikant eraan heeft gegeven. Doorgaans heeft dit getal ook nog eens niets te maken met Hertz en is het een uit de lucht gegrepen getal om interessant te doen met cijfers. Dit wordt Clear Motion Rate (CMR), Motion Clearity Index (MCI), Perfect Motion Rate (PMR), etc.. genoemd. Kijk hier niet naar.

De waarde van het paneel is hetgeen wat interessant is. Tweakers is vrij uniek in het weergeven van de Hertz-waarde van het paneel.
Snowhite0901 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:02:
[...]

je zit toch met het probleem dat kleuren niet snel genoeg kunnen veranderen met een 50Hz tv?
Trage Liquid Crystal moleculen ja. Het kost tijd (ms responstijd) om te veranderen van lichtsterkte.
Flans schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:26:
Mijn oude tv was een 50Hz LG die ook naar 100Hz optimaliseerde, ik had het idee dat gamen toch niet helemaal lekker ging. Rustige games had ik weinig last, maar zo gauw het wat sneller ging dan had ik het idee dat ik dingen 'miste'. Inderdaad games mode maakt het wel beter, maar toch vond ik dat persoonlijk ook niet helemaal geweldig...
In de game-modus worden veel beeldverbeteringen uitgeschakeld die tijd kosten voor de televisie om uit te voeren om zo de input lag, of eigenlijk input latentie, te verlagen. Hierdoor gaat het beeld er ook anders uitzien dan je gewend bent.

Verwijderd

Bedankt voor de duidelijk uitleg, maar als ik dus alleen maar spelletjes speel op de xbox360 of later misschien de xbox one. Dan maakt het niet uit of ik een 50hertz of een echte 100hz scherm gebruik? Of zie je het verschil pas bij 42" en groter? Of zie je het verschil alleen als je bijvoorbeeld black ops speelt met 60fps? Of misschien zelfs een indie game op 100fps?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2013 18:19 ]

• Dimens
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:18:
Bedankt voor de duidelijk uitleg, maar als ik dus alleen maar spelletjes speel op de xbox360 of later misschien de xbox one. Dan maakt het niet uit of ik een 50hertz of een echte 100hz scherm gebruik? Of zie je het verschil pas bij 42" en groter? Of zie je het verschil alleen als je bijvoorbeeld black ops speelt met 60fps? Of misschien zelfs een indie game op 100fps?
Wat betreft vernieuwingsfrequentie van het scherm, maakt het inderdaad niets uit. De televisie zal de frequentie van de console in de game-modus aannemen en dus werkt je paneel op 60Hz. Ongeacht of je dus een 50Hz, 100Hz of 200Hz LCD hebt.

Nu is het zo dat Liquid Crystal moleculen reageren op vernieuwingen. Hoe meer vernieuwingen, hoe sneller de moleculen in de pixels zullen reageren. Wat dat betreft kun je zeggen dat deze vloeibare kristallen lui worden als ze weinig te doen hebben. Hoe meer werk ze krijgen, hoe beter ze werken.

Bij games heb je verschillende frame rates per spel. Bij de huidige consoles wordt dit voornamelijk gestopt bij 30 FPS of bij 60 FPS. Onder 60Hz betekent dit dus dat bij 60 FPS iedere frame over 1Hz gaat en bij 30 FPS iedere frame over 2Hz gaat zodat je bij elkaar 60Hz hebt.

De televisie ontvangt wel 60Hz en zal ook 60 vernieuwingen doorvoeren voor het scherm. Echter krijgt het bij 30 FPS spellen na iedere frame dezelfde frame binnen en dus ook dezelfde informatie en geen vernieuwing. LCD doet met deze frame dus niets en werkt dan als het ware als 30Hz.

Een spel op 100 FPS laten draaien heeft overigens geen nut bij consoles. De console stuurt maar 60Hz uit en kan dus ook maar 60 FPS doorsturen. Met die overige 40 FPS wordt dus niets gedaan. Alhoewel deze 40 frames wel voor screen tearing zouden kunnen zorgen. Dan is de helft van de ene frame te zien en de helft van de andere frame waardoor je een vreemde streep in het beeld ziet.

Bij monitoren heb je hier wel iets aan mits je een 120Hz monitor hebt en deze met een DVI Dual Link hebt aangesloten. Met een 120Hz monitor en een hoge frame rate heb je vrijwel geen motion blur meer. Zeker in combinatie met technieken zoals Backlight Blinking en / of Backlight Scanning is motion blur verleden tijd.

Hieronder is een mooie video waarin BlurBusters laat zien hoe dit in zijn werking gaat. Daar heet de Backlight Blinking overigens LightBoost.

Zelfs bij 120Hz kun je zien dat er nog een lichte vorm van motion blur is. De cijfers zijn nog kort zichtbaar terwijl de volgende frame al zichtbaar is.

Verwijderd

Ok bedankt, maar volgens mij heb je wel een klein typfoutje...
Wat betreft vernieuwingsfrequentie van het scherm, maakt het inderdaad niets uit. De televisie zal de frequentie van de console in de game-modus aannemen en dus werkt je paneel op 60Hz. Ongeacht of je dus een 50Hz, 100Hz of 200Hz LCD hebt.

• Dimens
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:26:
Ok bedankt, maar volgens mij heb je wel een klein typfoutje...

[...]
Nee. De huidige televisies passen zich aan op de frequentie van de bron. In dit geval is de bron 60Hz en zal het paneel ook op 60Hz werken. Om het simpel te houden spreekt men over een 50Hz paneel, een 100Hz paneel en een 200Hz paneel.

Verwijderd

Dus als je een 50hertz paneel hebt dan klokt die zichzelf over naar 60hertz als je er een xbox op aansluit?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Nee het is in feite een 60Hz paneel. Maar omdat we de laatste jaren blijkbaar Amerikaanse standaarden er op nahouden spreken we van 50Hz en 100Hz. Terwijl het in feite 60Hz en 120Hz is. De meeste panelen kunnen namelijk gemakkelijk beide standaarden aan.

Maar in sommige gevallen kan het paneel inderdaad maar 50Hz aan en wordt er geïnterpoleerd naar 60Hz. Alleen voor zover ik weet is dat de laatste jaren niet echt meer van toepassing.

• supermario1231
oke maar kan ik er op vertrouwen dat die sony dus een lagere input lag heeft??

• Dimens
supermario1231 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:33:
oke maar kan ik er op vertrouwen dat die sony dus een lagere input lag heeft??
Het verschil is niet veel met de F5000 serie van Samsung maar de beeldkwaliteit is wel beter. Ik denk de beste 50Hz LCD televisie die ik heb gezien.

• supermario1231
Dan word het de sony als dat de beste keus is !! Tis ook nog een smart tv met wifi dus ook mooi meegenomen !! Bedankt iedereen en Dimens voor de goede uitleg !

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Sony 42" en nooit spijt gehad

• Dimens
supermario1231 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 00:00:
Dan word het de sony als dat de beste keus is !! Tis ook nog een smart tv met wifi dus ook mooi meegenomen !! Bedankt iedereen en Dimens voor de goede uitleg !
Verwacht niet teveel van het smart gedeelte. Het is niet heel interessant wat je allemaal hebt bij Sony.

• supermario1231
http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl32w653-201310313413.htm

Hier staat dat de 32 inch versie veel hogere input lag heeft dan de 42 inch TV.

Dus dan word het maar de Samsung UE32F5000 denk ik!

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 17:05
alex3305 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 01:11:
Nee het is in feite een 60Hz paneel. Maar omdat we de laatste jaren blijkbaar Amerikaanse standaarden er op nahouden spreken we van 50Hz en 100Hz. Terwijl het in feite 60Hz en 120Hz is. De meeste panelen kunnen namelijk gemakkelijk beide standaarden aan.

Maar in sommige gevallen kan het paneel inderdaad maar 50Hz aan en wordt er geïnterpoleerd naar 60Hz. Alleen voor zover ik weet is dat de laatste jaren niet echt meer van toepassing.
De amerikanen gebruikten juist 60hz, wij 50hz. Dat heeft te maken met het de frequentie van het stroomnet. Dat was nog aan de orde bij de oudebeeldbuizen waarbij het electronenkanon gesynced werd aan het stroomnet, waarbij wij in de EU op 50hz zitten en in de VS op 60hz. Maar dat is met moderne displays allemaal niet meer aan de orde.
Pagina: 1