supermario1231 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:35:
ik vind zelf een 42 inch tv te groot om op te gamen want die hebben we hier in de woon kamer ook en daar kan ik niet echt goed op gamen en helemaal op mn slaapkamer hoef ik niet zo'n grote tv
dus ik denk dat ik dan maar voor die Samsung ga.. ook omdat het een lage prijs heeft dus hou ik nog wat geld over en hij heeft een van de laagste input lag dus dat is goed!
bedankt voor alle reacties en hulp !
Kijk ook eens naar de
pricewatch: Sony KDL-32W655A Zwart. Die heeft een zeer goede beeldkwaliteit voor een 50Hz LCD televisie en tevens ook een zeer lage input lag. Lager dan dat van de Samsung F5000 serie.
Wanneer je gaat gamen, voegt een 100Hz of 200Hz LCD paneel vrijwel niets toe aan de game ervaring. Dit omdat je een televisie in de game-modus moet zetten wanneer je gaat gamen en in de televisie in de game-modus geen beeldinterpolatie uitvoert. Beeldinterpolatie is van essentieel belang om een LCD 100Hz of 200Hz te maken. Met alleen het paneel ben je er namelijk niet.
Als gamer kun je je dus beter richten op een goede kwaliteit 50Hz LCD televisie, zoals de Sony KDL-32W655A, dan een slechtere kwaliteit 100Hz LCD televisie zoals de Samsung UE32EH6030.
Skalders schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:02:
Ik lees zoveel verschillende meningen over de hz. Sommige zeggen dat ze helemaal geen last hiervan hebben, ook omdat de output van consoles etc meestal toch al 50/60 hz is? Zelf twijfel ik aan een 47" 50hz (lg 47 la6908), maar ja de meningen verschillen dus enorm.. Hoe zit het nu echt?
Ik ben van mening dat je op grotere formaat geen 50Hz moet nemen omdat motion blur en veelal ook andere nadelen veel meer gaan meespelen. 40" / 42" is een twijfelgeval maar 46" en groter zou ik afraden.
Het probleem bij gamen op een LCD is dat je altijd last zult hebben van motion blur, ongeacht het aantal Hz van het paneel. Zoals hierboven al gemeld wordt beeldinterpolatie uitgeschakeld en werkt je paneel dus niet meer als 100Hz of 200Hz paneel.
Alhoewel het wel dieper gaat dan dat en 50Hz, 100Hz en 200Hz eigenlijk niet de juiste getallen zijn. Dit heeft te maken met fields en deinterlacing. Het verschilt daardoor zeer of een spel 30 FPS gebruikt of 60 FPS. Hoe meer FPS, hoe minder motion blur bij LCD. Mocht je geïnteresseerd zijn in een uitgebreid verhaal hierachter, adviseer ik je om
DIT en
DIT eens te lezen.
De geoptimaliseerde Hertz is eigenlijk niets anders dan de marketingwaarde die de fabrikant eraan heeft gegeven. Doorgaans heeft dit getal ook nog eens niets te maken met Hertz en is het een uit de lucht gegrepen getal om interessant te doen met cijfers. Dit wordt Clear Motion Rate (CMR), Motion Clearity Index (MCI), Perfect Motion Rate (PMR), etc.. genoemd. Kijk hier niet naar.
De waarde van het paneel is hetgeen wat interessant is. Tweakers is vrij uniek in het weergeven van de Hertz-waarde van het paneel.
Trage Liquid Crystal moleculen ja. Het kost tijd (ms responstijd) om te veranderen van lichtsterkte.
Flans schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:26:
Mijn oude tv was een 50Hz LG die ook naar 100Hz optimaliseerde, ik had het idee dat gamen toch niet helemaal lekker ging. Rustige games had ik weinig last, maar zo gauw het wat sneller ging dan had ik het idee dat ik dingen 'miste'. Inderdaad games mode maakt het wel beter, maar toch vond ik dat persoonlijk ook niet helemaal geweldig...
In de game-modus worden veel beeldverbeteringen uitgeschakeld die tijd kosten voor de televisie om uit te voeren om zo de input lag, of eigenlijk input latentie, te verlagen. Hierdoor gaat het beeld er ook anders uitzien dan je gewend bent.