Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-02 09:25
Ik heb al zeer lange tijd problemen met het wifi-netwerk bij mij thuis. De setup is niet eens zo complex:
Cisco kabelmodem (UPC), via ethernet verbonden met een D-Link DIR-645 router. Daar heb ik een wifi-netwerk op gedefinieerd, waar een paar laptops (Sony Vaio en Dell), smartphones (Galax Note 1, Galaxy Note 3 en een Blackberry), tablets (Galaxy Note 10.1, Galaxy Tab) en een draadloze printer (HP-4580) aan hangen.

Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/9007/84kc.jpg

Probleem: Het wifi-netwerk is extreem instabiel:
  • Verbinding verliest internet-connectie (uitroepteken in status-bar - na activeren van de problem wizard op W7-laptop wordt dit hersteld)
  • Netwerk ineens niet meer zichtbaar (SSID wordt wel uitgezonden door de router, maar op alle devices is ineens het netwerk niet meer te zien, terwijl het volgens de statuslampjes van de router wel actief is)
  • Device heeft wel connectie met netwerk en status geeft ok, maar er komt geen data binnen.
  • Snelheid van het netwerk varieert enorm (downloadsnelheid, gemeten via speedtest.net loopt uiteen van 0.4 Mbps tot 60 Mbps - al is dat laatste een hoge uitzondering)
  • Sinds laatste routerwissel (zie history hieronder) krijgt de draadloze printer geen connectie meer met de router. Zowel via WPS, als copy van netwerksettings via USB kan printer niet connecten naar netwerk. De statuspagina van de printer meldt wel dat het SSID zichtbaar is.
Tot dusverre ondernomen acties:
  • Router uit meterkast gehaald (waar het kabelmodem zit) en deze verplaatst naar een plaats in de garage, ca. 4 meter van de meterkast.
  • Router gewisseld: van een D-Link DIR-655 naar een D-Link DIR-645/E. Deze laatste heeft ongeveer 1 jaar redelijk stabiel (downloadsnelheid tussen 20 en 40 Mbps) gedraaid, maar gaf ineens de de geest bij het downloaden van grote bestanden (bijvoorbeeld een update voor TomTom kaart, router sloeg volledig vast na 600 Mb). D-Link heeft toen een RMA gedaan en ik kreeg een nieuwe DIR-645/E. Deze heb ik geïnstalleerd op dezelfde lokatie, met standaard settings. Bleek echter ineens net zo instabiel als de DIR-655 die ik eerst had. Bijkomend probleem is nu dat de draadloze printer met geen mogelijkheid meer verbinding krijgt met het netwerk.
  • Monitoren van signaal met inSSIDer.
  • Kanaal gewijzigd (auto-channel off) naar kanaal 3, andere netwerken in de buurt (3 stuks) zitten op kanaal 10 en 11.
  • Transmit power staat op High.
  • HT 20/40 coexistence disabled.
  • WPA mode op WPA-2 only gezet
  • Channel width op 20 MHz gezet
Als ik via een ethernet-kabel verbinding maak met de router, heb ik een zeer snelle (120 Mbps down) en stabiele verbinding.

Iemand enig idee waar ik nog iets in kan wijzigen om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:40
Staat de Cisco wel ingesteld als bridge?
Bekabeling tussen Cisco en D-Link is ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
Waar moet ik instellen c.q. controleren of de Cisco als bridge is ingesteld? Ik heb de bekabeling tussen Cisco en D-Link getest, vervangen door een andere kabel. Zonder resultaat. Bovendien heb ik de problemen alleen met wifi, niet als bekabeld contact leg met de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:40
Via de webinterface van de Cisco.
Als ie als bridge is ingesteld, is deze (default) bereikbaar via 192.168.100.1

Haal je D-Link even los, prik je laptop aan de Cisco en open de webinterface (via gateway adres).
Zie ook: https://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/1001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
Ik heb een Cisco 3212, die heeft geen router ingebouwd. Dan kan deze toch ook niet in bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-04 09:10

nIghtorius

Poef!

Frank S schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:02:
Ik heb een Cisco 3212, die heeft geen router ingebouwd. Dan kan deze toch ook niet in bridge?
die is perma-bridged.

Ook al gekeken naar instellingen zoals WMM?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
WMM staat op enabled, maar is greyed-out, dus ik kan de instelling niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Frank S schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:32:
...
  • Monitoren van signaal met inSSIDer.
Wat kwam daar uit? Welke waardes vind je voor "signal"

Je wil waarschijnlijk geen gaatje boren in de garagemuur, omdat-ie van gewapend beton is?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
In de keuken (waar we het meeste zitten) zit het signaal tussen de -66 en -71 dBm
In de bijkeuken is dat ongeveer hetzelfde. In de opslagruimte (dat is een deel van de garage dat d.m.v. gipsplaat is afgescheiden en waar de printer staat) is de waarde -85 tot -95 dBm. In de garage, in het zicht van de router dus, varieert de waarde tussen de -47 dBm en -60 dBm. Het schommelt heel erg, maar dat hangt wellicht samen met het type router, die 6 antennes heeft en afhankelijk van de positie, de twee beste kiest om een device "aan te stralen".

De muur tussen garage en keuken is een dikke spouwmuur, dus daar boor ik niet heel eenvoudig een gaatje doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik vind die waardes erg laag, kan me voorstellen dat wireless apparaten ermee uitscheiden.

Wel vreemd dat de vorige 645/E geen problemen gaf. Heb je de firmware gecontroleerd?
De laatste update is van 13 september

Anders zou je eens kunnen kijken of er niet toevallig een loze leiding van de meterkast naar de keuken loopt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
Ik heb versie firmware 1.04 (hardwareversie A), volgens mij is dat de meest recente.

Loze leidingen lopen er helaas niet, dat heb ik onderzocht toen ik de router uit de meterkast verplaatst heb.

De vorige 645/E was een stuk stabieler, maar ook niet met enorm snelle verbindingen. Als die niet het probleem had gekregen van vastlopers bij grote downloads, had ik 'm echter niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou het kunnen dat de verslechtering toevallig samenhangt met het kouder worden? Dat het beter was zolang je ramen en deuren openliet in de zomer maar nu minder...?

Los daarvan, het gaat hier om kabelinternet. Je hebt vermoedelijk ook kabeltelevisie. Zo ja loopt er dus linksom of rechtsom kabel tussen garage en woonkamer. Dikke kans dat het gat ruim genoeg is om UTP daarlangs te trekken zonder boorwerk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
Bedankt voor jullie terugkoppelingen tot dusverre. Ik overweeg nu om inderdaad de router te verplaatsen naar de keuken. Ik heb daar nog een muurdoos zitten met een TV aansluiting, die ik toch niet gebruik, dus die coax kan eruit en een ethernet-kabel erdoor.

Inmiddels heb ik de printer verplaatst naar de garage en daar kwam de verbinding vrijwel direct tot stand. Dat deel van het probleem is dus nu opgelost.

Maar, de slechte, onstabiele ontvangst is volgens mij niet alleen een gevolg van de lokatie van de router. Als ik met een laptop in de garage ben, dan is de ontvangst nog steeds instabiel. Er zitten enorme dalen in de signaalsterkte, die vooralsnog voor mij onverklaarbaar zijn. Zelfs in dezelfde ruimte zakt de waarde tot -95 dBm op die momenten, om enkele seconden later weer normaal te zijn. Diezelfde dips zag ik ook bij andere routers die ik heb gebruikt. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?

Zie ook een weergave van een meting in de keuken, eerder vandaag. Ook daar zie je dips in het signaal.

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/175/pcz0.jpg

(Edit: het tweede nertwerk met dezelfdde naam komt van een repeater, die ik op dat moment erbij had staan, op een ander kanaal. Die staat echter normaal gesproken uit en ook als die niet ingeplugd is, heb ik dezelfde problemen.)

[ Voor 9% gewijzigd door Frank S op 15-10-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hmmz, die dipjes zouden natuurlijk veroorzaakt kunnen worden door het algoritme wat zorgt voor een optimale ontvangst. Op papier ziet 't er leuk uit, maar in de praktijk kan 't anders uitpakken, zeker als je rond gaat lopen met je laptop.

En heb je andere storingsbronnen uitgesloten? Zoals de magnetron, babyfoon, de walkie-talkie van je buurjongetje?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
en op 5 GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
Router ondersteunt geen 5 GHz. Er staat een babyfoon in huis, maar op moment van meten (overigens niet rondgelopen tijdens deze meting) stond de ontvanger daarvan niet aan. De zender op de kinderkamer wel. Ga ik nog eens uitzetten, om te kijken wat het effect is. Ook de DECT telefoon heb ik al uitgezet, maar die bleek het ook niet te zijn. Magnetrons zijn wel in huis, maar werden tijdens de metingen niet gebruikt. Het is overigens een vrijstaande woning, dus minder storing vanuit omliggende woningen.

Een eventuele walkie talkie lijkt me uitgesloten, want ik heb hier al heel lang last van, gedurende lange periodes per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:23
babyfoons zijn killing voor je WiFi. Grote kans dat het daar aan ligt.
Ik heb situaties gezien dat blokken van 3 huizen opeens geen werkend WiFi meer had sinds er een babyfoon aangesloten was.

Dat de ontvanger uitstaat is niet relevant. Het gaat om de zender die stoort.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
Ik heb de babyfoon nu geheel uitgeschakeld, maar helaas heeft dat geen verbetering gebracht. Het enige dat ik nog kan bedenken m.b.t. de stabiliteit is "vervuiling" van het stroomnet, waardoor er storing optreedt. Ik weet echter niet of dit een vaker voorkomend verschijnsel is en hoe waarschijnlijk dat is.
Pagina: 1