Ik heb al zeer lange tijd problemen met het wifi-netwerk bij mij thuis. De setup is niet eens zo complex:
Cisco kabelmodem (UPC), via ethernet verbonden met een D-Link DIR-645 router. Daar heb ik een wifi-netwerk op gedefinieerd, waar een paar laptops (Sony Vaio en Dell), smartphones (Galax Note 1, Galaxy Note 3 en een Blackberry), tablets (Galaxy Note 10.1, Galaxy Tab) en een draadloze printer (HP-4580) aan hangen.

Probleem: Het wifi-netwerk is extreem instabiel:
Iemand enig idee waar ik nog iets in kan wijzigen om dit op te lossen?
Cisco kabelmodem (UPC), via ethernet verbonden met een D-Link DIR-645 router. Daar heb ik een wifi-netwerk op gedefinieerd, waar een paar laptops (Sony Vaio en Dell), smartphones (Galax Note 1, Galaxy Note 3 en een Blackberry), tablets (Galaxy Note 10.1, Galaxy Tab) en een draadloze printer (HP-4580) aan hangen.

Probleem: Het wifi-netwerk is extreem instabiel:
- Verbinding verliest internet-connectie (uitroepteken in status-bar - na activeren van de problem wizard op W7-laptop wordt dit hersteld)
- Netwerk ineens niet meer zichtbaar (SSID wordt wel uitgezonden door de router, maar op alle devices is ineens het netwerk niet meer te zien, terwijl het volgens de statuslampjes van de router wel actief is)
- Device heeft wel connectie met netwerk en status geeft ok, maar er komt geen data binnen.
- Snelheid van het netwerk varieert enorm (downloadsnelheid, gemeten via speedtest.net loopt uiteen van 0.4 Mbps tot 60 Mbps - al is dat laatste een hoge uitzondering)
- Sinds laatste routerwissel (zie history hieronder) krijgt de draadloze printer geen connectie meer met de router. Zowel via WPS, als copy van netwerksettings via USB kan printer niet connecten naar netwerk. De statuspagina van de printer meldt wel dat het SSID zichtbaar is.
- Router uit meterkast gehaald (waar het kabelmodem zit) en deze verplaatst naar een plaats in de garage, ca. 4 meter van de meterkast.
- Router gewisseld: van een D-Link DIR-655 naar een D-Link DIR-645/E. Deze laatste heeft ongeveer 1 jaar redelijk stabiel (downloadsnelheid tussen 20 en 40 Mbps) gedraaid, maar gaf ineens de de geest bij het downloaden van grote bestanden (bijvoorbeeld een update voor TomTom kaart, router sloeg volledig vast na 600 Mb). D-Link heeft toen een RMA gedaan en ik kreeg een nieuwe DIR-645/E. Deze heb ik geïnstalleerd op dezelfde lokatie, met standaard settings. Bleek echter ineens net zo instabiel als de DIR-655 die ik eerst had. Bijkomend probleem is nu dat de draadloze printer met geen mogelijkheid meer verbinding krijgt met het netwerk.
- Monitoren van signaal met inSSIDer.
- Kanaal gewijzigd (auto-channel off) naar kanaal 3, andere netwerken in de buurt (3 stuks) zitten op kanaal 10 en 11.
- Transmit power staat op High.
- HT 20/40 coexistence disabled.
- WPA mode op WPA-2 only gezet
- Channel width op 20 MHz gezet
Iemand enig idee waar ik nog iets in kan wijzigen om dit op te lossen?