Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Percentages afronden en verticaal zoeken

Pagina: 1
Acties:

• hejwazzup
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06-2024
Beste Tweakers,

Ik heb hulp nodig met een Excelbestand dat ik gemaakt heb voor school.
In het bestand vul ik bovenaan in hoeveel punten een leerling kan krijgen voor de toets.
Vervolgens vul ik de behaalde punten per leerling in. Excel berekent dan een percentage. Aan dit percentage is een score verbonden door middel van verticaal zoeken.

Ik loop tegen de volgende problemen aan:

1) Ik heb nu in het eerste tabblad per percentage aangegeven wat de beoordeling is. Ik zou graag willen dat ik in bijvoorbeeld cel A1 het laagste percentage zet en in cel A2 het hoogste percentage en dat alle tussenliggende percentages dan die beoordeling krijgen.

Voorbeeld: cel A1: 0% cel A2: 25% -> beoordeling: onvoldoende.

2) Daarnaast loop ik tegen het volgende probleem aan: Als het percentage niet helemaal rond is, vindt hij de bijbehorende beoordeling niet. Dus als een kind op een toets 25,39% heeft gescoord ziet Excel dit niet al 25%. Nu dacht ik dit te kunnen oplossen met =AFRONDEN.BOVEN, maar dit werkt niet volledig. Iemand voor dit probleem suggesties?

Het voorbeeld bestand kun je hier downloaden:
https://www.dropbox.com/s/fo61ajku00ksh17/Excelbestand.xlsx

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp! :D

Groet, Rik.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03

Tazzios

..

Je maakt het je zelf wel erg moeilijk:
formule voor cel D6:
=ALS(C6>=30%;ALS(C6>=50%;"v";"M");"o")

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08
Even naar gekeken en ik zou het volgende doen:

code:
1
=ALS(C6<$Y$6;$Z$6;ALS(C6<$Y$7;$Z$7;ALS(C6<$Y$8;$Z$8;ALS(C6<$Y$9;$Z$9;$Z$10))))

Met een tabel Y6:Z10 (kan je zelf ook ergens anders zetten natuurlijk)
30% O
50% M
70% V
90% RV
rest G

Zo kan je altijd de percentages achteraf aanpassen en de teksten aanpassen als je veranderd.

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, misschien ook wel betere manieren.
Ik heb gezocht naar een simpele en achteraf aanpasbaar voorbeeld.

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 20:43
Heb hier even alleen een Engelse versie van Excel. Vertalingen van formules kan je hier vinden.

Dit invullen in cel D6 en naar beneden doorvoeren (zonder opmaak):

code:
1
=OFFSET(INDEX('Normering toets'!$A$1:$A$100;MATCH('Registratie toetsen'!$C6;'Normering toets'!$A$1:$A$100;1));0;1)

MATCH (VERGELIJKEN) geeft de waarde van de matchende cel, INDEX (INDEX) maakt er een regelnummer van, en OFFSET (VERSCHUIVING) gaat een kolom opzij.

De ;1 optie in MATCH zorgt ervoor dat hij niet naar een precieze match zoekt maar naar de grootste kleinere waarde in de lijst. Als je je lijst andersom sorteert kan je ook ;-1 doorgeven en dan zoekt MATCH naar de kleinste grotere waarde.

Succes ermee!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03

Tazzios

..

Naar aanleiding van Triggy`s idee:
Als je "onwaar in "waar" verandert bij je huidige formule doet hij ook benaderen. Geeft dat geen goed resultaat?

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dit kan vast het simpelst met LOOKUP, zie bijv. pedorus in "Excel functie" ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• hejwazzup
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06-2024
Enorm bedankt allemaal!!
Ik heb het eerst op de manier van Goof2000 gemaakt en dit werkt perfect!
Het voordeel hiervan is dat ik achteraf de percentages erg gemakkelijk nog kan veranderen!!

Alle andere opties heb ik opgeslagen voor eventuele toekomstige projecten!

Top, echt bedankt.

[ Voor 15% gewijzigd door hejwazzup op 14-10-2013 15:45 ]

Pagina: 1