HiFi Integrated Stereo Amp (Vintage) problem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 05:25
Hi ,

Ik ben eigenaar van een Pioneer SG - 8500 II versterker , samen met

http://www.hifiengine.com/library/pioneer/sa-8500.shtml

Pioneer SG - 8500 Equalizer
Pioneer RG - 2 Dynamische processor
Pioneer TX - 8500II tuner
Pioneer CT - F900 cassettedeck
Pioneer CT - 300 Tape Deck

Ik heb de setup in jaren niet gebruikt (werkte prima laatste keer ) en kocht onlangs een Rega RP - 1 platenspeler

Ik probeerde de stereo te verbinden gisteren , maar was niet in staat om een ​​enkel geluid uit te halen ;-(

heb dit diagram aangehouden

had de Rega aangesloten Phono 1 , en probeerde zelfs een dvd speler ( RCA stereo OUT , ​​AUX IN van de versterker )

Q : Moet ik hoor het geluid , als ik het diagram overslaan en alleen gebruik maken van de versterker ? ( Rega naar Phono 1 , dvd -of cd -speler op AUX IN , luidsprekers in groep A )

Ik keken zelfs de knoppen op de versterker ( gebruikershandleiding als referentie ) en probeerde ALLE mogelijke instelling voor Bron / Monitor

geen enkele piep ;-(

Q2 : is er een manier om te testen om te zien of de Amp is nog in leven ?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd , want ik wil echt weer genieten van mijn Pioneer ...

Speakers zijn Teufel Ultima 40 Mk2 ( 8 Ohm )

Ik heb de platenspeler , luidsprekers en dvdspeler allemaal getest op een andere stereo- set ,ze werken

Dank bij voorbaat ...

grtz Sven

[ Voor 4% gewijzigd door SvenG op 14-10-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:36

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik vind het erg moeilijk om te begrijpen wat nu precies het probleem is en wat je hebt gedaan, beetje moeilijk leesbaar.

Heb je de equalizer ook aangesloten, en zo ja, hoe?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Hi Mentalmadnizz,

ja ik heb hem solo aangesloten , dus alleen speakers , Amp, record player op Phono1 en een dvdspeler op AUX

geen geluid

Toen volgens het diagram (zie boven deze pagina voor een link)

Dat is van Amp naar EQ , van EQ naar Tape

tevens weer 'terug' dezelfde weg

De EQ bevat een IN en een OUT en TAPE IN & OUT

De Amp op de IN en OUT aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
ik begrijp dat alles stuk kan gaan , maar de laatste keer (circa 8 jr terug ) deed alles het nog prima.

Toen ik verhuisde in alles professioneel ingepakt (verhuisbedrijf)

Ik kan mij herinneren dat toen ik 15 of 16 was ook veel moeite had met het juist aansluiten van de stereo en op de (voor mij) logische wijze kreeg ik toen ook geen geluid. Ik weet nu alleen niet wat ik nog meer kan proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Haal de EQ eens weg en verbind een tulpkabeltje tussen processor in en out?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Is pre-out en power-in doorverbonden?
Afbeeldingslocatie: http://oldaudioarchives.com/images/p/Pioneer_SA-8500_classicaudio.jpg

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Processor ? please explain

Nee, die zijn volgens mij NIET verbonden , is dat noodzakelijk ?

[ Voor 55% gewijzigd door SvenG op 14-10-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
je bedoelt deze: Pioneer RG - 2 Dynamische processor ?
die heb ik nu niet in de loop , bedoel je die aan te sluiten om te kijken of hij reageert ?

daar bedoel ik het licht mee wat 'meebeweegt op de muziek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Ik dacht dat je de pre out & power in , alleen igv voor-versterkers moest gebruiken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

SvenG schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:53:
Ik dacht dat je de pre out & power in , alleen igv voor-versterkers moest gebruiken ...
Als je daar niks aan hebt hangen moet er een kabeltje tussen in en uitgang :)

Soms zitten er ook van die stalen brugjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
AHA ! ;-) wellicht dat ik toen (8 jr) terug , teon het mij ook niet lukte en ik uit frustratie van alles uit probeerde dat toen ook deed

Ik hoop vurig dat je gelijk hebt ;-)

Zeeeeeeeer bedankt , ik ga het vanavond direct uit proberen !

Ciao!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
mentalmadnizz schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:55:
[...]

Als je daar niks aan hebt hangen moet er een kabeltje tussen in en uitgang :)

Soms zitten er ook van die stalen brugjes bij.
YEPZ dat was em , Z E E R B E D A N K T !@

Volg stap het gekraak weg krijgen ;-) kwestie v probleem isoleren( kabels en bron vervangen e.d.)

ThankU!@

[ Voor 6% gewijzigd door SvenG op 15-10-2013 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:56
Gekraak zit waarschijnlijk in een of meer potmeters die waarschijnlijk redelijk stoffig zijn geworden. Veel mensen gaan aan de slag met contactspray alleen je kan ze beter ultrasoon (laten) reinigen. Wat ook helpt is om de knoppen een aantal keer flink heen en weer te draaien (tijdelijke getto oplossing maar werkt vaak wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Roderiktweaker schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:15:
Gekraak zit waarschijnlijk in een of meer potmeters die waarschijnlijk redelijk stoffig zijn geworden. Veel mensen gaan aan de slag met contactspray alleen je kan ze beter ultrasoon (laten) reinigen. Wat ook helpt is om de knoppen een aantal keer flink heen en weer te draaien (tijdelijke getto oplossing maar werkt vaak wel)
Hartelijk dank !

ik was zowieso al van plan om hem een service beurt te laten geven, hij is idd erg stoffig

K'zal vanavond wel even testen of ik het gekraak ook van een andere bron heb (dvd speler op de AUX IN)

Ik ben wel handig met PC's bouwen , maar dit soort electronica is niet aan mij besteed om te fixen

Nogmaals dank , ik zal de HiFi boer die ik kies , expliciet vragen om een ultrasone reiniging ;-)

ps: grappig, 'getto oplossing' kende ik nog niet maar hij spreekt boekdelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Dat ultrasoon reinigen , is dat iets wat 'elke goede Hi Fi repair shop' zou moeten kunnen ?

Heb r nl 1 gesproken (lijkt de beste te zijn hier in Barcelona) , maar die zei daar de apparatuur niet voor te hebben. Hij gaf aan dit manueel te doen voor circa 60/70E

Een (handige) collega gaf aan dat ik de potmeters ook zou kunnen beschadigen indien ik het zelf met contactspray zou trachten te reiningen (aantasting van graniet had ie t over ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:56
Weet niet of elke reparateur het kan, alleen die moeten er wel bijzitten. Eerst moet er een diagnose worden gesteld waarom hij kraakt want dit hoeft niet per se aan de potmeters te liggen. Ook condensatoren die versleten zijn kunnen ruis,kraken,enz veroorzaken.

Bij versterker van deze leeftijd zorgen slechte contacten in potmeters en schakelaars vaak voor allerlei storingen denk dat een goede service beurt ongeveer 100 euro zou moeten kosten. Kijk ook eens online of er goede amateurs in de regio te vinden zijn (kan een hoop schelen, maar je moet wel een goede hebben)
Vervangen van deze potmeters is natuurlijk ook prima, Dan hoef je niet ultrasoon te reinigen natuurlijk. Wel lijkt mij dat wat duur worden...

Versterker is de 100euro investering wel waard maar allicht kan het nog voor minder. Het is net hoe ver je gaat in de restauratie/reparatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
OK , Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Roderiktweaker schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:15:
Kan dat ook het probleem veroorzaken dat vaak het rechterkanaal niets doet en als ik dan een paar keer de volumeknop heen en weer zwiep dat het rechterkanaal er gewoon weer in komt?

Tevens hoor ik ook gekraak uit mijn versterker als ik aan het typen ben. Waarschijnlijk omdat mn bureau dan iets beweegt, want dat hoor ik ook als ik gewoon op het bureau tik.

Ergo: is mijn probleem ook aan potmeters te wijten en wat kost zoiets ongeveer om te laten fiksen want ik ben zel fniet al te handig helaas.

=edit=
Niet verder gelezen. Kosten zijn duidelijk. Is mijn enige vraag nog of mijn versterker (Marantz PM-53) ook een probleem met potmeters heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door vosss op 16-10-2013 12:18 ]

Pagina: 1