Hoe upgraden van XP naar Win8 met behoud software?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-01 15:39
Ik moet een paar werkstations upgraden van XP naar Win8 PRO. Er staat echter specifieke maatwerk software op die destijds door derden is geinstalleerd en zich moeilijk opnieuw laat installeren.
Maar vraag is: hoe kan ik upgraden van XP naar Win8 met behoud van alle programma's?

Ik weet inmiddels dat als je de Upgrade versie van Win8 draait, hij alleen je persoonlijk bestanden behoudt, maar de programma's opnieuw moet installeren, wat in mijn geval dus moeilijk is.
Daarom dacht ik: misschien moet ik eerst upgraden van XP naar Win7 (want die behoudt bij een upgrade wel de software), en daarna van Win7 naar Win8?

Of heeft iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Tazzios

..

Weet je al of de specifieke maatwerk software onder windows 8 werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-03 14:45
Als het software is die zich "moeilijk opnieuw laat installeren" zou ik een upgrade niet aandurven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 08:27
Backup van XP installatie maken en deze terug zetten in hyper v XP installatie in windows 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een WXP systeem niet eens WILLEN upgraden volledig naar Windows 8. Upgrades leveren op de lange termijn vaak toch problemen op.

Kan je de maatwerk applicatie niet op een andere manier aanbieden? Virtualiseren (AppV, VMware) of via een Terminal Server aanbieden? Dan haal je dat component van je clients af en ben je veel flexibeler.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Ik mag toch wel hopen dat de installatie bestanden van die maatwerk software gewoon aanwezig zijn.
Indien dit niet zo is zou je ook eens met het bedrijf van de maatwerk software contact op kunnen nemen.

Wat je ook kan proberen als het bovenstaande geen succes is:
1). Backup maken van de programma's en deze proberen op 8 (andere PC)
2). HDD clonen zodat je daarop kan testen zonder dat je de originele installatie aantast.

Zijn het echte: windows programma's, DOS programma's, JAVA?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev000
@Tazzios: Ik weet nog niet van alle maatwerk software of deze draait onder Win8, maar mijn ervaring tot dusver is dat het met die compatibiliteitsmodus naar XP serv.pack3 vaak goed gaat....
Dus daar gok ik op (en uiteraard maak ik altijd even een clone van het huidige systeem, dus ik kan altijd terug)
@fast-server: het zijn wel echte windows programma's, dus geen dos en ik heb ook geen java nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Weet je overigens wel zeker dat je van XP naar W7 kan met behoud van software? Ik meen dat dit niet kan en dat je eerst naar Vista moet upgraden waarbij dat wel kan en dan naar W7 (of misschien direct naar W8 als Vista naar W8 wel kan.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev000
Uhm @CaptJackSparrow... Geen idee...
Dan zou ik dus eerst van Win Xp naar Vista moeten, dan naar Win7 en daarna naar Win8?
Dat zou wel een hele belachelijke weg zijn om dit doet te bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tuurlijk volslagen belachelijk maar daar heeft Microsoft voor gekozen. Als ze hadden gewild zou het natuurlijk mogelijk zijn om wel direct van XP naar W8 te upgraden maar M'soft heeft de after sales service aan haar klanten nou eenmaal niet zo hoog in het vaandel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

DarkSide

theres no place like ::1

Het is niet alleen een kwestie van willen. Maar ook of het verstandig is.
Vin het zelf geen goed idee om van XP naar Win8 te upgraden.
De kernel is inmiddels goed veranderd en het is daarom niet verstandig om applicaties zo over te nemen.
Wat mij betreft een goede beslissing van MS.

Of het dan ook verstandig is om via, via, via te gaan upgraden....Nee zou ik ook niet doen.
Als het om 1 applictie gaat zou ik contact opnemen met de leverancier om te kijken wat hun windows 8 support is. Zodat de applicatie goed kan draaien op een clean install.
Of anders een VM maken van de huidige XP en die virtueel draaien binnen windows 8.
En daarna zsm de applicatie native proberen te laten draaien.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Of het verstandig of wenselijk of wat dan ook is.... het is niet aan jou of aan Microsoft om dat vóór mij (en een paar honderd miljoen andere PC gebruikers) te beslissen. De enige die in de beste omstandigheid verkeert om die keuze te maken ben IK waar het MIJN PC betreft. M'soft weet helemaal niet hoe ik mijn PC gebruik en wat ik wel en niet belangrijk vind of wat ik wel en niet kan m.b.t. het oplossen van eventuele problemen.

M'soft begrijpt nog steeds niet waar de 'P' in PC voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Gaat niet. Niet direct iig.

Zie hier:

http://windows.microsoft....ws-8/upgrade-to-windows-8
Zoek naar: What can I keep when I upgrade?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:14
Maar jij kiest er dan toch ook zelf voor om Windows (met al z'n mogelijkheden en beperkingen) te gebruiken? Die 'P' in PC zorgt er alleen maar voor dat Microsoft zoveel mogelijk keuzes al voor jou probeert te maken, omdat consumenten in de regel alleen maar problemen veroorzaken als ze zelf keuzes tav software moeten maken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
Snake schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:13:
Gaat niet. Niet direct iig.

Zie hier:

http://windows.microsoft....ws-8/upgrade-to-windows-8
Zoek naar: What can I keep when I upgrade?
Yup! In-place upgrade wordt niet gesupport wanneer je van XP naar Win8 gaat.
Het zal dus XP>Win7>Win8 moeten gaan worden...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 17:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Waarom informeer je niet bij de leveranciers van die specifieke applicatie(s) hoe je het spul over kunt zetten én of ze Win8 supporten.

En waarom kun je niet naar Windows 7 Prof upgraden en daar lekker op blijven?

Maar echt specifieke software zou ik door de leverancier zelf laten installeren op Windows 7 / 8.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 11:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je zou de registry keys kunnen exporteren en de bestanden kopieren. Ik zou voor je effectief windows 8 installeert toch eens testen of het op die manier werkt op een ander systeem.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

CaptJackSparrow schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:11:
Of het verstandig of wenselijk of wat dan ook is.... het is niet aan jou of aan Microsoft om dat vóór mij (en een paar honderd miljoen andere PC gebruikers) te beslissen. De enige die in de beste omstandigheid verkeert om die keuze te maken ben IK waar het MIJN PC betreft. M'soft weet helemaal niet hoe ik mijn PC gebruik en wat ik wel en niet belangrijk vind of wat ik wel en niet kan m.b.t. het oplossen van eventuele problemen.

Lekkere troll, je snapt zelf ook wel dat er grenzen aan techniek zitten.
En wat heeft een PC met micorsoft te maken ? Je bent vrij om een ander OS op je PC te zetten.... (psst een Apple is ook een PC... 8)7 |:( )
@TS, ga niet upgraden maar pak het goede pad, een reinstall van de software. Het is zowiezo niet goed dat jullie dat niet afgedekt hebben. Beetje last minute om nu nog dit op te pakken. Doe het dan meteen goed.
Anders loop je het risico dat je uren en uren kwijt bent aan troubleshooten van de evt upgrades en er dan achterkomen dat het niet werkt....

[ Voor 6% gewijzigd door KillerAce_NL op 14-10-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
CaptJackSparrow schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:11:

Ben je bekend met Linux? Misschien is dat wat meer iets voor jou.

Ik vind het niet zo raar dat je niet van een 11 jaar oud besturingssysteem kan upgraden naar de huidige versie. Sterker nog; het is maar goed dat het niet kan, want dat zou betekenen dat je niet veel bent opgeschoten.

TS; ik zou het niet doen. Als je het doet; backups maken en maar gewoon proberen. Of die Backups via een VM inladen, dan kunnen ze het alsnog gebruiken, maar dan in een VM.

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 14-10-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
418O2 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:39:
[...] Ik vind het niet zo raar dat je niet van een 11 jaar oud besturingssysteem kan upgraden naar de huidige versie. Sterker nog; het is maar goed dat het niet kan, want dat zou betekenen dat je niet veel bent opgeschoten. [...]
Moet je eens proberen met Fedora of Ubuntu, dan loop je achteraf ook te huilen hoor. Als het systeem al opstart loop je wel tegen een tiental andere problemen aan. Nee, in het geval van zo'n oud besturingssysteem gewoon een verse installatie doen en de software er weer op zetten. Ben het overigens eens met die paar anderen dat de TS gewoon even met de leverancier van die software (of de persoon die het de vorige keer heeft opgezet) moet bellen hoe het moet. Als dat geen optie is dan zelf even uitvogelen hoe de software te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

KillerAce_NL schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:38:
[...]

Lekkere troll, je snapt zelf ook wel dat er grenzen aan techniek zitten.
Techniek heeft er niets mee te maken. Weet wel waar je het over hebt.

YouTube: Chain of Fools : Upgrading through every version of windows (HQ) en
YouTube: The History of Windows (A Full Length Upgrade Spree from Windows 2.03 to 8)#

Het kan dus gewoon en de keuze of je het wel of niet wilt doen behoort bij de gebruiker te liggen en bij niemand anders. Natuurlijk kan men ook implementeren dat je een of meerdere versies overslaat alleen heeft M'soft er voor gekozen om dit niet te doen.

418O2 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:39:
[...]
Ik vind het niet zo raar dat je niet van een 11 jaar oud besturingssysteem kan upgraden naar de huidige versie. Sterker nog; het is maar goed dat het niet kan, want dat zou betekenen dat je niet veel bent opgeschoten.

TS; ik zou het niet doen. Als je het doet; backups maken en maar gewoon proberen. Of die Backups via een VM inladen, dan kunnen ze het alsnog gebruiken, maar dan in een VM.
Zie boven. Het kan dus wel. Waarom zou de OP niet zelf de keuze mogen maken of hij dat wel of niet wil doen? M'soft en andere mensen hier die het prima vinden dat een directe upgrade zonder al die tussenstappen niet geïmplementeerd is terwijl dat natuurlijk wel zou kunnen zoals die video's bewijzen hebben de wijsheid niet in pacht en hoeven die keuze niet vóór alle gebruikers waaronder de OP en mijzelf te maken.

Hebben mensen hier iets tegen keuzevrijheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Hoe bewijst het van upgraden van Windows' van 2.03 tot Windows 8 (incl tussenstappen) dat het ook zou kunnen om het direct te doen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

DarkSide

theres no place like ::1

Het gaat niet om technische limitatie. Het gaat om functionele werkbaarheid.
Zowat alles is mogelijk. Maar niet alles is wenselijk.
Een PC van AMD naar Intel migreren lukt ook vaak. En soms met wat extra hulp en driver insertion krijg je je systeem wel werkend. Maar stabiliteit is niet gegarandeerd.

Nu zal MS ongetwijfeld ook commerciële belangen hebben om een directe upgrade niet toe te staan.
Maar, persoonlijk, vind ik het gat tussen de OS-en te groot mm een stabiele inplace upgrade met behoud van applicaties te garanderen.
Dit heeft niets met keuzevrijheid te maken vindt ik.

Kans is namelijk groot dat dit veel meer problemen oplevert als MS dit wel vrij geeft.
En dan krijg je weer discussies over waarom MS in godsnaam een dergelijke upgrade toe staat.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wie hier praat uit ruime eigen ervaring met problemen bij upgraden van Windows en wie herhaalt hier wat "Common Wisdom" is?

Ik vrees dat het antwoord voor de meesten/allen het laatste zal zijn. Helaas is "Common Wisdom" veel te vaak fout omdat het niet op feiten maar op gevoel gebaseerd is. Daar worden o.a. wat aardige voorbeelden over gegeven in het boek Freakonomics. De moeite waard om eens te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

CaptJackSparrow schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:31:
Tuurlijk volslagen belachelijk maar daar heeft Microsoft voor gekozen. Als ze hadden gewild zou het natuurlijk mogelijk zijn om wel direct van XP naar W8 te upgraden maar M'soft heeft de after sales service aan haar klanten nou eenmaal niet zo hoog in het vaandel staan.
Sorry maar je hebt het wel over een OS van 25 augustus 2001, da's 12 jaar; 1 maand; 2 weken en 6 dagen ofwel 4434 dagen oud ;)

Ik kan me enigszins voorstellen dat Microsoft hiervoor geen upgradepad heeft anders dan naar steeds een nieuwere versie te upgraden. Daarnaast kun je dacht ik van Windows XP x86 niet upgraden naar x64, vergeet dat niet. Als microsoft dit ondersteund zouden ze dus ook verplicht zijn het te supporten. Dan krijgen ze dus ook te maken met mensen die hele oude pc's willen gaan upgraden die vervolgens niet vooruit te branden zijn...

Los daarvan. Wij zouden het hier absoluut niet aandurven om produktie te draaien met een pakket wat al lang niet meer ondersteund wordt. Support op een pakket is een vereiste.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 14-10-2013 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

CaptJackSparrow schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:18:
[...]

Techniek heeft er niets mee te maken. Weet wel waar je het over hebt.

YouTube: Chain of Fools : Upgrading through every version of windows (HQ) en
YouTube: The History of Windows (A Full Length Upgrade Spree from Windows 2.03 to 8)#

Het kan dus gewoon en de keuze of je het wel of niet wilt doen behoort bij de gebruiker te liggen en bij niemand anders. Natuurlijk kan men ook implementeren dat je een of meerdere versies overslaat alleen heeft M'soft er voor gekozen om dit niet te doen.

[...]

Zie boven. Het kan dus wel. Waarom zou de OP niet zelf de keuze mogen maken of hij dat wel of niet wil doen? M'soft en andere mensen hier die het prima vinden dat een directe upgrade zonder al die tussenstappen niet geïmplementeerd is terwijl dat natuurlijk wel zou kunnen zoals die video's bewijzen hebben de wijsheid niet in pacht en hoeven die keuze niet vóór alle gebruikers waaronder de OP en mijzelf te maken.

Hebben mensen hier iets tegen keuzevrijheid?
Tuurlijk heeft het wel met techniek te maken. Microsoft maakt het niet voor niets onmogelijk. Het zal ook best wel eens werken, maar er is geen garantie, het is niet supported. Geen enkele zichzelf respecterende business zal zulke constructies gaan volgen.
Dat je als thuisgebruikertje daarmee kunt pielen is héél wat anders.

Ik kan ook een 3 liter blok in mijn auto bouwen dat 1 jaar oud is en de auto heeft de techniek van 20 jaar geleden.. Of het verstandig is, is een andere overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Het kan, met tussenstappen.

Ik heb een keer (in VMware) het volgende upgradepad geprobeerd:

- MS-DOS 3.30 met Windows 2;
- MS-DOS 6.22 met Windows 3.11
- Windows 95
- Windows 98
- Windows 2000
- Windows XP
- Windows Vista
- Windows 7
- Windows 8

Sommige applicaties uit Windows 3.11 bleven behouden en staan nog steeds in Windows 8 (o.a. Reversi, Kaartenbak). Zou ik het aanraden in een productie omgeving? Nee. Virtualiseer je XP software gewoon, dat is het veiligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wellicht is het zelfs mogelijk om een app-v of thinapp pakketje ervan te bouwen.
Pagina: 1