Allereerst zou ik eens beginnen met het regelen van een legale Windows. Een illegale Windows gebruiken is onverstandig, want je hebt geen idee of er mee gerommeld is door de piraat. Wie weet hebben ze er wel een handige backdoor in gestopt en is je PC zo een onderdeel van een botnet. Of wie weet veroorzaken wijzigingen door de piraat wel de problemen die je ervaart.
Met een legale Windows weet je tenminste dat waarschijnlijk alleen de NSA er in kan.
Je kunt met je Windows CD/DVD prima de harddisk volledig wissen. Alleen zul je dan moeten opstarten van de CD/DVD in plaats van de harde schijf. Vaak kun je een keuzemenu oproepen door bij het opstarten op een bepaalde functietoets te drukken. Welke functietoets je moet hebben verschilt per moederbord, maar meestal is het er een van F9 t/m F12.
Of duik in je BIOS en zoek daar de Boot volgorde op en zet de CD/DVD en USB boven de harddisk in de prioriteitenlijst.
Als je geen CD/DVD speler hebt kun je ook vanaf USB stick starten. Er zijn manieren om een Windows DVD op een USB stick te zetten en er van te starten. Wellicht is een Linux LiveCD of een rescueCD (zoals Hirens) dan handiger, vaak hebben die kant en klare USB images die je met een tooltje er op de juiste wijze naar toe kunt flashen.
Voor het wissen van een harde schijf kun je ook eens kijken naar DBAN. Ik zie nu dat het boven mij ook al genoemd wordt. Dat is een tool om een harde schijf grondig te wissen zodat er geen data recovery meer mogelijk is of in ieder geval zeer moeilijk.
Maar het bied ook een simpele Zero Fill, waarmee de harde schijf volledig beschreven wordt met nullen en zo dus gewist wordt. Dat is precies wat jij wilt. Veel diagnose tools van harddiskfabrikanten kunnen dit trouwens ook, die zijn ook nog een optie dus.
[
Voor 39% gewijzigd door
Ultraman op 14-10-2013 09:43
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.