Toon posts:

ATI kaart in Alienware aan de praat krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Ik heb gister de oude Alienware laptop van mijn broertje meegekregen. Als ik hem aan de praat kon krijgen mocht ik hem houden :o Vol goede moet ging ik aan het werk maar ben nu gestrand op het installeren van de ATI kaart (dat ze dat er in stoppen, echt...)

Kort samengevat krijg ik het niet voor elkaar om ook maar een enkel onderdeel van de hele grafische meuk aan de praat te krijgen. Hieronder een beschrijving van wat ik tot nu toe heb gedaan.

Dells drivers

Om te beginnen ben ik naar de website van Dell gegaan om daar drivers te downloaden. Ik heb mijn service tag ingevuld wat mij bij een tweetal drivers bracht. De AMD Win 7 driver for Alienware Notebooks en de AMD Radeon HD 6990M, v.8.8.51.2, A00. Beide staan onder de noemer 'driver' op de support website.

Nu heb ik beide drivers gedownload en getracht te installeren. Helaas (zoals ik gewend ben bij ATI) werkt dit natuurlijk van geen meter...

Laten we beginnen met die 'for Alienware' driver. Als ik deze opstart dan krijg ik de AMD Catalyst Install Manager voor mijn neus die me door een installatieproces heen leidt. Ik kies mijn taal, kies voor de optie 'install', kies een express instalatie en ga akkoord met de voorwaarden. Vervolgens lijkt hij lekker zijn gang te gaan.

Als hij klaar is zegt hij "Installation complete (warnings occured during installation). View log for details." Nou, ik open die log dus (wat een verkapte webpagina is) waarin onder het kopje "Packages for install" de AMD Catalyst Install Manager en Intel Media Components staan. Bij beide pronkt de aanduiding "success". Verder geen errors ofzo in deze log, dus geen idee wat die installer nou miept.

Anyway, dit lijkt echter geen fluit te doen. Deze 500 MB grote 'driver' laat geen enkel spoor van zijn 'installatie' achter. Zoek ik in het startmenu naar "catalyst" dan vind ik niets. Ik heb dus werkelijk geen flauw idee wat deze installatie zogenaamd zou moeten toevoegen (een driver zou leuk zijn, maargoed).

Die tweede driver, die kwa titel ook meer op een driver lijkt, die is gewoon binnen een seconde 'klaar' met zijn installatie en zegt in zijn log dan ook dat er niks is gebeurt. Heel nuttig dus en daarnaast geen idee wat er zou moeten gebeuren... :O

Officiële drivers

Dat brengt me bij de driver die ik direct van AMD's website download. Er is voor zover ik zie alleen een beta driver beschikbaar (wat ik niet zo'n ramp vind, als het maar eens werkt). Dus ik download deze en probeer die te installeren.

De installer begroet me wederom met dat afschuwelijke logo dat uit 1996 lijkt te komen en lijkt voor de rest precies op de andere twee drivers die van Dell afkomen. Het enige verschil is dat deze driver de installatie niet doorkomt, maar halverwege stopt en de extreem behulpzame foutmelding "Application Install: install package failure" uitspuugt, waarna de installer nog even behulpzaam meldt dat er iets is foutgegaan. De log laat ditmaal zien dat enkel de AMD Catalyst Install Manager geïnstalleerd zou worden, maar dat dit is mislukt.

Googelen op die foutmelding leidt mij naar Windows Event Viewer welke een daadwerkelijke error laat zien: "Error 1723: There is a problem with this Windows installer package. A DLL required for this install to complete could not be run."

Deze error googelen verteld me dat ik misschien DirectX of C++ redistributables (oid) nodig heb (ik heb beide geïnstalleerd).

Laat me voor de duidelijkheid ook nog even melden dat ik tussen bovenstaande stappen door ook vaak genoeg de notebook opnieuw heb opgestart.

De notebook is een Alienware M17X R3, de grafische kaart is een ATI Radeon 6990M.

Als iemand mij van advies zou kunnen voorzien over hoe dit verder op te pakken ben ik hartstikke dankbaar :)

Verwijderd

Hey je krijgt dus wel gewoon beeld ?

En het probleem is dat de drivers niet werken?

Al eens in veilige modus een installatie geprobeerd?

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-02 18:00

Phntm

Tlingelingeling

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 00:43:
Hey je krijgt dus wel gewoon beeld ?

En het probleem is dat de drivers niet werken?

Al eens in veilige modus een installatie geprobeerd?
Naast dat een volledige reformat geprobeert? Gewoon windows opnieuw installeren. Doet meestal wonderen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Inderdaad, hoe zijn de problemen eigenlijk ontstaan?

Kan zijn dat je geheugen fouten geeft, de AMD installer is daar redelijk gevoelig voor. Als het door een nieuwe driver installeren komt dan kan je proberen deze weer te uninstallen en daarna driver sweeper 3.2 draaien in veilige modus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam tijdens het zoeken naar een oplossing 'per ongeluk' op het volgende .

Ik in de BIOS van deze laptop kijken en warempel, de hele videokaart wordt gewoon niet eens gezien door het systeem! Alle zichtbare kabeltjes enzo wat aangeduwd, maar het mag niet baten. Overigens net als in dat topic is deze notebook net buiten zijn garantietermijn gevallen, dus ja lekker weer Dell :'(

Anyway, hier lijkt weinig aan te doen te zijn dan :(

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
http://www.dell.com/suppo...=us&l=&s=dhs&docid=577551

Lees dat eens door, misschien heb je er wat aan.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-02 11:22
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 00:32:
(dat ze dat er in stoppen, echt...)
..?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn hele leven echt alleen maar slechte ervaringen met ATI/AMD kaarten gehad, vandaar dat het mij verbaast dat ze nog bestaan :+

Ondanks dat zou ik niet willen dat ze verdwijnen want dan verliest Nvidia zijn enige echte concurrent, maar ik zal zelf altijd Nvidia boven ATI verkiezen :*)

Dit natuurlijk volledige terzijde..
Modbreak:Laat dit soort fanboyisme aub achterwege, en sowieso is zoveel hyperbool nergens voor nodig. Ik heb ATi kaarten gehad (die volledig stabiel draaiden) die ouder zijn dan jij bent...

Hou het bij de feiten, en onderbouw je meningen met meer dan n=1

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 15-10-2013 23:38 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er moet toch competitie zijn he anders kun je geen Intel/nvidia meer betalen.

Welke kabels trouwens aangeduwd?

[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 14-10-2013 10:42 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link, die had ik zelf nog niet gevonden :)

Heb het helaas volledig doorgenomen zonder succes. Zelf de BIOS opnieuw geflasht maar ook dat mocht niet baten. De videokaart wordt simpelweg niet herkent door de BIOS, dan kan Windows hem al helemaal niet vinden natuurlijk :'(

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:41:
Er moet toch competitie zijn he anders kun je geen Intel/nvidia meer betalen.

Welke kabels trouwens aangeduwd?
Daarom zei ik ook dat ik anders bang ben dat Nvidia zijn concurrentie verliest, dus ik wil zeker niet dat de ATI kaartjes verdwijnen ;)

Wat de kabels betreft: ik zag twee kleine connectors naar wat ik denk dat het moederbord is gaan. Die zaten in principe al goed vast maar heb gewoon even geduwd om te kijken of dat hielp. Zou niet de eerste keer zijn dat zo'n gekke actie opeens wonderen verricht ;)

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zit die chip niet op een mxm kaart en heb je daarnaast nog een onboard chip daardoor heb je nu ook beeld.

Ik zou zeggen doe de laptop open en kijk eens of er niet iets los zit.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 09:44
Wat voor video kaart zit er in volgens Dell website als je kijkt in je hardware overzicht?
Doe eens een servicetag voor het gemakkelijke...

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een Radeon 6990M in. Ik heb nu inderdaad beeld door de Intel HD3000 chip :)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:32:
[...]

Ik heb mijn hele leven echt alleen maar slechte ervaringen met ATI/AMD kaarten gehad, vandaar dat het mij verbaast dat ze nog bestaan :+
Omdat ze op het moment de betere kaarten maken. Dat jij toevallig alleen maar problemen hebt gehad met ATI/AMD betekent niet dat ze slechte kaarten maken, maar dat jij gewoon geen geluk hebt gehad of niet goed met je hardware bent omgegaan.

Dat Nvidia nog bestaat, niemand vind het blijkbaar erg dat ze games express voor andere vendors saboteren (Assasins Creed dx10.1 weg, Batman geen AA, Crysis 2 tesselated water onder de map). Het debakel met de hele 8xxx en 9xxx serie die om de haverklap kapot gingen door een slechte underfill en waar je voor veel laptops geen garantie kon krijgen. Een aantal fabrikanten hebben gewoon zelf iets moeten regelen omdat Nvidia hun fout niet wilde toegeven. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden noemen maar daar wordt jij niet veel wijzer van met je laptop :P.

Dus geloof me, je persoonlijke ervaring is gewoon dom ongeluk.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:55:
[...]
Dat Nvidia nog bestaat, niemand vind het blijkbaar erg dat ze games express voor andere vendors saboteren (Assasins Creed dx10.1 weg, Batman geen AA, Crysis 2 tesselated water onder de map). Het debakel met de hele 8xxx en 9xxx serie die om de haverklap kapot gingen door een slechte underfill en waar je voor veel laptops geen garantie kon krijgen. Een aantal fabrikanten hebben gewoon zelf iets moeten regelen omdat Nvidia hun fout niet wilde toegeven. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden noemen maar daar wordt jij niet veel wijzer van met je laptop :P.
Eens, AMD GPU's is niets mis mee (vanaf 6xxx serie is het toch AMD?) enige faals wat daar bij naar boven is gekomen is brakke drivers uit het ATI tijdperk en brakke frametimes een tijdje terug. (geen naai-praktijken als Physx en bovengenoemde).

Daarnaast is AMD een meer open georienteerd (mantle) bedrijf waar Nvidia alles intern wil houden (de reden waarom Physx nooit van de grond is gekomen)

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 14-10-2013 16:07 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

Je zou eventueel nog Omegadrivers kunnen proberen (die doen soms wonderen met laptops, metname vendor-locked kaarten/drivers).

Maar zware GPU's in laptops hebben volgens mij over het algemeen niet zo'n lange levensduur. Je ziet vaak zat dat ie dingen na 2 jaar ofzo al de geest geven (als je 'geluk' hebt al eerder, kun je nog garantie claimen).

offtopic:
Over de discussie of Ati(AMD) nou wel of niet goed is, ik heb beide merken gehad, beide hebben ze hun ups en downs. Vind wel dat nVidia drivers vaak stabieler waren (ik had ook ruzie met AMD drivers, en ik ga toch echt wel goed met m'n spul om), maar moet zeggen dat nVidia qua drivers de afgelopen jaren hard achteruit is gegaan qua stabiliteit, steeds vaker dat na een driver update game x of game y ineens kuren krijgt (ik update m'n drivers niet meer, als ie werkt en stabiel is ben ik tevreden, 10% of 20% meer performance met het risico op instabiliteit hoeft van mij niet).

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Die 6990 heeft ook een beetje last van het reflow probleem, dit vond ik op internet:
http://forum.notebookrevi...g-my-6990m-oven-385f.html
Maar al zou de kaart kapot zijn, dan zou je toch nog wel de driver moeten kunnen installeren?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zou kunnen uitstaan in de bios.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

auto660 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:06:
Maar al zou de kaart kapot zijn, dan zou je toch nog wel de driver moeten kunnen installeren?
Heel veel kaarten niet. Die doen een detectie van de hardware aan de begin van de setup ergens en zegt dan gewoon 'hardware not found' en bam, stopt de installer.

Zie je soms zelfs ook al heb je de juiste hardware er wel inzitten :P

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:09:
[...]

Heel veel kaarten niet. Die doen een detectie van de hardware aan de begin van de setup ergens en zegt dan gewoon 'hardware not found' en bam, stopt de installer.
Dit. Die installer zegt inderdaad eerst dat hij hardware zoekt, vervolgens installeert hij de Catalyst Control Center o.i.d. maar geen drivers.

Ik heb ondertussen ook de BIOS opnieuw geflasht, maar zonder success. De videokaart wordt gewoon niet meer gevonden door zowel de BIOS en (dus logischerwijs) Windows. Ik denk dat deze laptop een beetje aan het einde van zijn leven is helaas.

Bedankt voor de reacties in ieder geval! :)

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Als ik jou was zou ik nog even een reflow met de oven proberen, het is gratis en dan heb je in ieder geval de bevestiging dat het de videokaart was + 1 maand game plezier op een laptop :p

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan de laptop nog altijd gebruiken want je hebt nog beeld, nu verbruikt ie ook veel minder :p

Verwijderd

Op de site van Alienware staat ook nog een mogelijke oplossing,

http://alienwareusersuppo...mdati-driver-install.html
Pagina: 1