Opslag video files (omvang bestanden)

Pagina: 1
Acties:

• kattapult
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-11-2021
Ik heb een vraagje over de grote van videobestanden die met een eigen camcorder zijn gemaakt.

Ik heb een Sony handycam en simpele thuisfilmpjes van 1 minuut gaan al snel richting de 250 MB (bestandstype .MTS).

Hoe kan het dat die omvang zo groot is ? Wellicht een domme vergelijking, maar hoe kan het dat ik met mijn simpele camera voor 1 minuut 250 MB aan data heb, daar waar er complete Blu Ray films van een x aantal uur in HD op een schijfje van een paar GB passen ..

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Compressie

Je handycam kiest ervoor om zoveel mogelijk beeldinformatie op te slaan door een lage compressie toe te passen. Een hogere compressie (dus kleinere bestanden) kan wel, maar daar gaat dus ten koste van de kwaliteit.
Daarnaast speelt de codec die gebruikt word ook een rol.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:09
ChojinZ schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 23:21:
Compressie

Je handycam kiest ervoor om zoveel mogelijk beeldinformatie op te slaan door een lage compressie toe te passen. Een hogere compressie (dus kleinere bestanden) kan wel, maar daar gaat dus ten koste van de kwaliteit.
Hoewel die apparaten een hardware encoder aan boord hebben zitten ook daar limitaties aan. De films die TS als voorbeeld noemt zijn waarschijnlijk encoded op een PC, waar je veel meer rekenkracht tot je beschikking hebt en andere interessante truukjes kunt uithalen (x264 CRF of 2-pass encoding bijvoorbeeld).
Daarnaast speelt de codec die gebruikt word ook een rol.
Die cam neemt waarschijnlijk op in AVCHD, welke als videocodec H.264 gebruikt. Dus qua codec waarschijnlijk vergelijkbaar met gangbaar HD-filmmateriaal.

Verdere factoren (los van encodersettings): resolutie & framerate

Met iets ala MediaInfo kun je codecinformatie van een videofile weergeven, mocht het nog niet duidelijk genoeg zijn dan kan TS het beste daarvan even wat info posten of zelf videofiles vergelijken.