Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:12

Midas.e

Is handig met dinges

Topicstarter
Ik ben gevraagd om naar New York te komen om daar als infrastructure engineer te komen werken, nou weet ik wel wat ik in Nederland kan verdienen maar hoe schaalt dit naar Amerika toe? Als ik mijn salaris 1 op 1 meeneem zit ik op 3388 dollar per maand, waar ik dan nog alles (huur in new york is niet goedkoop), fiets/auto/openbaar vervoer, verzekering etc van moet betalen. Ik zou dus hoe dan ook zon 30% omhoog moeten gaan aangezien ik mn huis in nederland niet kan verkopen/geen tijd voor heb voordat ik vertrek.

Zijn er andere mensen die toevallig in Amerika en dan vooral in NYC wonen en werken?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Voor 3400 dollar kan je een one-bedroom apartment huren, dus dat schiet al niet op. Een metrocard kost zo'n 110$ per maand. Aan federal/local income tax/social security/medicare betaal je als je 100K verdient ca. 38% (check hier: http://www.paycheckcity.com/cokronos/netpaycalculator.asp).

Verder, let op dat je waarschijnlijk 10 vakantiedagen krijgt i.p.v. 25 hier, en ca. 6-9 paid sick days. Daarnaast geen vakantiegeld. Let ook op je pensioen. En ze kunnen je er in twee weken uitschoppen.

Dus tsja, ik denk dat je minimaal 100K zal moeten binnenhalen om er niet op achteruit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100k $ in New York of Silicon Valley is ongeveer gelijk aan met Nederlands modaal in Amsterdam of Utrecht gaan wonen. De tijden dat iedereen in de IT in de VS dikke salarissen kon verdienen is inmiddels 10+ jaar geleden. Integendeel, wij krijgen nu hier in Europa zelfs reacties van Amerikanen op vacatures binnen wat vroeger ondenkbaar was.

Verder met hierboven, er zitten nogal wat nadelen aan het werken in de VS. Ik heb er een tijdje gewoond en het is slecht bevallen, ik me niet vinden in de verhalen van Nederlanders die het 'geweldig' hebben in de VS. Werkelijk letterlijk alles is slechter.

Het grootste probleem is het verkrijgen van een visum, alleen H1B is relatief gemakkelijk te krijgen(vanaf April 2014 kan dat aangevraagd worden) maar dan ben je wel overgeleverd aan de grillen van je werkgever. Eerder dan kwartaal 3/4 2014 zul je niet in de VS kunnen beginnen. Je kunt ook nog aan de visa loterij meedoen maar die wordt geloof ik afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 23:23:
100k $ in New York of Silicon Valley is ongeveer gelijk aan met Nederlands modaal in Amsterdam of Utrecht gaan wonen.
Mwah, wanneer je je basic living costs hebt gecovered dan gaat het hard. Vliegtickets, hotels, electronica, etc. zijn allemaal even duur als hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
creator1988 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 01:50:
[...]

Mwah, wanneer je je basic living costs hebt gecovered dan gaat het hard. Vliegtickets, hotels, electronica, etc. zijn allemaal even duur als hier.
Als je in Nederland blijft wonen zijn je kosten voor vliegtickets 0. En als je in de VS woont ben je duizenden $ per jaar kwijt als je je familie ook nog af en toe wilt zien.

Als je ooit kinderen wil, en die naar een goede school wilt sturen dan mag je ook alvast gaan sparen. Zeker in een stad als NYC zit er een astronomisch verschil tussen openbare en privé scholen. Om nog maar te zwijgen over college.

Daarnaast moet je er op rekenen dat je als je je baan verliest, je het land weer uit moet.

Dat zijn allemaal spaarpotjes waar je je nu niet druk om hoeft te maken, maar als je in NYC gaat werken wel.
Je kan dan ook beter niet kijken naar wat je hier verdient als vergelijkpunt, maar kijk wat je collega's daar verdienen. Er zijn tientallen sites die bijhouden wat voor salaris je kan verwachten bij een bepaalde functie.

Overigens kampt de VS met een steeds groter wordende inkomenskloof. Als je op MBO niveau levert het je bijvoorbeeld meer op om in Nederland in de bijstand te zitten, dan om in de VS een fulltime baan te hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Is het voor tijdelijk of voor vast? Als het voor vast is dan moet je je goed afvragen of je wel weg wilt.

De banen zijn daar vaak lang niet zo uitdagend als hier: je moet x aantal uur productief zijn geweest anders ga je niet naar huis (leuk als je gameroom hebt e.d. maar 8 uur moet je gewoon productief zijn).

Je krijgt een hoog salaris omdat je op jezelf bent aangewezen, ontslagrecht is er niet, je kan vaak met een week notice eruit worden gezet.

Praat anders een met Firesphere, die zou bij Facebook gaan werken maar heeft het volgens mij laten schieten.

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 14-10-2013 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Ik heb ook serieus naar de mogelijkheid gekeken, maar liep tegen soortgelijke bezwaren aan. Kort samengevat ruil je een goede positie in onze maatschappij in op een "wegwerp" positie aldaar.
Eigenlijk zou ik maar op twee voorwaarden willen:
- L-visum met expat contract van Europese werkgever
- ondernemer, verblijfsvergunning obv vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:12

Midas.e

Is handig met dinges

Topicstarter
Dank voor de reacties tot nu, helpt een hoop!
Ik ga denk ik proberen via Zwitserland (1 van de landen waar ze vanuit werken) en daarna kan ik via een L-1 visa voor maximaal 7 jaar daar blijven. Eerst maar eens zien wat ze willen bieden maar er zal behoorlijk wat bij moeten.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Voor intracompany transfer (L visa types) heb je wel te maken met wettelijke eisen. Zo moet je al enige tijd voor het bedrijf werken voordat je naar de VS verhuist (ik meen 1 jaar). Ook moet de werkgever aannemelijk maken dat hij geen lokale kandidaat kon vinden.

Dat laatste is niet zo moeilijk. Een internationale uitzending doe je omdat je mensen met specifieke kennis en ervaring nodig hebt die er lokaal niet zijn; plaats gewoon een vacature met die functieeisen en je hebt je inspanning aangetoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 14:38
Vergeet ook niet dat je wanneer je gaat werken in het buitenland, hier geen premies meer betaald. Bijvoorbeeld AOW premie, waardoor er een AOW gat kan ontstaan... Je kan volgens mij wel zelf regelen dat je deze premies zelf doorbetaald.

Alles bij elkaar veel zaken bij elkaar om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nogal ver gezocht om een jaar in Zwitserland te 'moeten' wonen om vervolgens naar de VS te kunnen gaan, waarbij je ook na dat jaar geen zekerheid hebt of je dat visum wel krijgt. Er zijn wachttijden van tot soms 10 jaar voor bepaalde visa categorieën, maar L1 is volgens mij wel minder. Ook vervalt als ik het goed begrepen heb de hra voor een huis in Nederland als je hoofdverblijf in het buitenland is.

Er is inmiddels hoge werkloosheid in de IT sector in de VS, als het dus niks zou worden met de eerste werkgever is het niet makkelijk een andere te vinden. Het lijkt me allemaal nogal wat risico alleen om een in land (tijdelijk) te mogen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 13:10:
Er is inmiddels hoge werkloosheid in de IT sector in de VS, als het dus niks zou worden met de eerste werkgever is het niet makkelijk een andere te vinden. Het lijkt me allemaal nogal wat risico alleen om een in land (tijdelijk) te mogen wonen.
Oja, bronnen? Misschien ook wel handig om te weten wat voor opleiding de TS heeft voordat je daar uitspraken over kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
In de VS geldt hetzelfde als hier, of waar dan ook ter wereld: vraag en aanbod.

Ik heb net even gezocht en een "software engineer" staat nog steeds in de top 10 "recession proof" jobs in de VS. Net zoals dat hier ook het geval is.

"De IT" in zijn algemeenheid zegt dan ook weinig over de kansen van een bepaalde functie.

Infrastructure engineer klinkt ook als een technische functie waar waarschijnlijk een tekort aan mensen is. Vanaf dat moment gelden de algemene effecten van de crisis niet meer voor jou.

De meeste mensen waarvan ik gehoord heb dat ze in de problemen zijn gekomen door de recessie, zijn mensen die eenvoudig te vervangen zijn.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1