Deodutie schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:02:
Oke bedankt voor alle racties
De oplossingen die jullie geven lijken me toch vrij ingewikkeld om mee te beginnen.
Is het niet veel eenvoudiger om 3 weerstandjes te gebruiken en daarmee 2/3 vaste voltages te regelen( 12v 9v 7v bijvoorbeeld), zoals dit gedaan word bij de zalman dingetjes(
pricewatch: Zalman ZM-RC100). Zo ja, wat voor weerstandjes heb ik hiervoor dan nodig
of zeg ik nu iets heel stoms?
Bedankt
Nee, je zegt iets heel begrijpelijk: simpel beginnen en als het werkt is het prima en heb je iets geleerd
Je kunt de 12V van je fan inderdaad onderbreken met een weerstandje, om te berekenen welke weerstand ga je als volgt te werk.
V = I*R (wet v Ohm)
De stroom is hetzelfde door je weerstand als door je fan, dus krijg je:
V_fan/R_fan = V_weerstand/R_weerstand
Omschrijven:
R_weerstand/R_fan = V_weerstand/V_fan
R_weerstand = R_fan*V_weerstand/V_fan
We weten R_fan = 12 / 0.35 = 34 Ohm
Maar V_weerstand staat nog in de formule...die interesseert ons weinig dus die gaan we anders schrijven. We gebruiken:
V_totaal = 12 = V_weerstand + V_fan
V_weerstand =12 - V_fan
Dan:
R_weerstand = 34*(12 - V_fan)/V_fan
Invullen van V_fan = 7,9 en 12 Volt levert:
R_weerstand = en 24, 11 en 0 Ohm
Ik kan me voorstellen dat het er wat onbegrijpelijk uit ziet, in woorden/gedachten is het misschien makkelijker:
12V is er in totaal, je wilt 9V over je fan hebben, dus er moet 3V over de weerstand staan.
De stroom door de fan is 9/R_fan = 9/34 = 0.26 A. Dus ook door de weerstand loopt 0.26 A.
De wet van Ohm geeft dan de weerstand: 3/0.26 = 11 Ohm
Wat altijd belangrijk is, is het vermogen dat in een weerstand wordt verstookt.
Laten we het vermogen uitrekenen voor de twee weerstanden van 24 en 11 Ohm.
P=V^2/R
P_24 = 5^2 / 24 = 1 Watt
P_11 = 3^2 / 11 = 0.8 Watt
Je kunt je weerstanden het beste iets ruimer kiezen qua wat voor vermogen ze aankunnen. Grofweg gezegd heb je dus deze twee nodig:
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=7072
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=7083