Vaste telefonie (VoIP) stottert en valt weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-10 19:14
Ik weet niet of dit de goede plaats is voor dit topic, indien verkeerd excuses daarvoor.

Sinds kort is er een ADSL-verbinding met VoIP(SIP) in gebruik. Echter merken we dat er veel meer storing op de lijn zit, in vergelijking met onze vroegere ISDN-aansluiting. Het stottert en hapert zo erg, dat de ander vaak niet te verstaan is en we vaak om herhaling moeten vragen. Ook is er soms een bezettoon terwijl de lijn helemaal niet bezet is of is verbinding of een deel van de zin afgebroken. Af en toe schijnt telefoon ook niet over te gaan. Het maakt niet uit of er connected devices zijn, of er iemand intensief gebruikmaakt van het internet. Modem is een Siemens SX551, met een Speedtouch 716 bestaat het probleem ook.

Kan iemand een tip geven waar het aan kan liggen? Modem of de provider?
Of is er eventueel een alternatief voor deze slechte lijn?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-10 23:52
even een belletje doen na je isp, en aan de type modens te zien is kpn.
zijn beide oude modem die langzaam echt toe zijn aan vervanging.
kan ook met de lijn kwaliteit te maken ik zou ticket inschieten bij kpn er voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 23:55
En zorgen dat je QOS voor je VOIP inregelt ... al zal dat misschien niet mogelijk zijn met die (nogal primitieve) modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Is een oud KPN-modem met standaardfirmware, QoS staat aan, voor VoIP geconfigureerd.
Provider is Cambrium. Ik zal morgen belletje doen naar ISP al zullen ze geen ondersteuning bieden (Niet bij hen gekocht modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb ondertussen nog wat gespeeld met de QoS-instellingen.
Deze instellingen veranderen de telefoonervaring niet, wel merk ik dat de uploadsnelheid ineens gehalveerd is(380Kbit max). Download blijft hetzelfde. Verbindingssnelheid (intrainwaarden) blijft ook hetzelfde. Reset van QoS herstelt upload weer.

Edit: Ik merkte net wel bij 2e x toepassen QoS dat de telefoon iets beter verstaanbaar dan normaal. Heel klein beetje minder gestotter en volgens mij ook ietsjepietsje betere algemene geluidskwaliteit. Zodra
ik echter een webpagina open of zelfs maar een ping/tracert uitvoer, valt hij terug naar z'n slechtste niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 11:05
Je uploadsnelheid is wel erg laag (380Kbit max).

Het zo dicht mogelijk plaatsen van het modem bij het IS/RA-punt wil ook wel eens helpen. Een korte kabel van goede kwaliteit tussen IS/RA-punt en modem komt de internetverbinding ten goede.
Zorg dat het niet daaraan ligt. Want dat is het eerste waar je ISP naar vraagt.

Is de internetverbinding nu stabiel en snel?
Welke down- en uploadsnelheden haal je nu (op de computer)?

Kan je met een andere modem testen of er geen snelheidsverbetering is?
Misschien kan je via marktplaats aan een modernere ADSL2+/VDSL2-modem met ingebouwde VOIP-functionaliteit komen voor weinig geld? (Zyxel en Fritzbox o.a.)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
De internetverbinding is redelijk stabiel en snel(down 400-840KB/s, up 20-90KB/s, ping min. 11ms, ping max. 265ms[spikes]). Bij lang veel bandbreedtegebruik kan modem wel eens rebooten.

Speedtest-result: http://www.speedtest.net/result/3040151530.png

Ik heb nog zoals gezegd Speedtouch modem geprobeerd. Snelheid is dan ongeveer hetzelfde, maar krijg sneller packetloss. Op ADSL1 werkt deze wel redelijk goed met een vaste snelheid van rond de 550KB/s down en 63KB/s up. Telefonie doet het er niet op, treden steeds allerlei vage fouten op.

FEC en andere fouten geven deze modems helaas niet aan :/

Ik vraag me af of ik inderdaad geen nieuw modem moet kopen, uit ervaring weet ik dat de waardes die vermeld staan, nogal vreemd zijn. Een beter modem met SIP, gigabit en evt. USB voor de harddisk ...

Een dumpje:

Verbindingsmodus:
IP-adres: 217.
MAC-adres: 00:01:E3:5X:XX:XX
Standaard gateway: 217.
Voorkeurs-DNS-server: 8.8.8.8
Alternatieve DNS-server: 8.8.4.4
Downstream-snelheid: 8052 kbps -> valt soms wat lager uit
Upstream-snelheid: 1023 kbps -> upstream gaat soms nr 773
PPPoE-doorvoer: Uitgeschakeld
UPnP: Ingeschakeld

ADSL-lijn
Status: Kabel aangesloten
Lijnmodus: G.992.5 (ADSL2+)
Maximale lijnsnelheid: 8052 kbps (downstream) / 1023 kbps (upstream) -> upstream gaat soms nr 773
Ruismarge: 10 dB (downstream) / 6 dB (upstream) -> downstream veranderd wel eens (van 6 tot 10dB)
Lijndemping: 37 dB (downstream) / 38 dB (upstream) -> demping down dynamisch (37-40dB)
Uitgangsvermogen: 20 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)
Network Address Translation (NAT)
Status: Ingeschakeld
NAT-tabel: 1796 vermeldingen

Ter informatie: volgens ISP zit er geen DLM op de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
Het enige wat ik kan bedenken is nog de kabellengte tussen IS/RA-punt en modem. Houd dat het liefst zo kort mogelijk.

Dat bij lang veel bandbreedtegebruik het modem wel eens wil rebooten is geen goed teken. Ik heb zelf veel modems versleten maar nog nooit deze klacht gehad. Je kan dan het best de servicedesk van je ISP Cambrium (of Tweak) bellen voor een lijnmeting.

Misschien dat je van hen een andere modem in bruikleen krijgt....
Succes

[ Voor 0% gewijzigd door Shmoopy op 23-10-2013 19:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Al opgelost,

ISP zei dat het om een routingsprobleem zou gaan maar wist het eig ook niet.
Fritzbox gekocht en geconfigureerd, telefonie kraakhelder nu met hier en daar een lost packet,de rest gaat ook als een trein!

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/dcg0pf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
Mooi dat het is opgelost. :D

Ik ben zelf ook op zoek naar een goedkope Fritzbox als reservemodem. Voor het geval dat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Hmm, misschien iets te vroeg gejuicht. Opeens een flinke downgrade in throughput gekregen en daardoor maar 2Mbit aan attainable over + FEC's, CRC's, ES's en SES's die zich opstapelen in rap tempo. Ben wel blij dat ik dat nu kan opmerken, vorige modem gaf geen duidelijk lijnoverzicht. Lijn heeft met pc aan wel wat sprongetjes maar niet zo hinderlijk als vroeger.

Edit: Vreemd genoeg werkt het aansluiten aan een contactdoos verder van ISRA beter dan aan die andere vlak naast ISRA. Voorlopig weer op 11432 met 12ms ping, minder lijnfouten en weer goede gesprekskwaliteit.

@Shmoopy: Doen! Ik heb nog nooit zo'n geavanceerd en handig apparaat gehad, een verademing na al die speedtouches en soortgelijke troep. Een FritzBox die redelijk goedkoop en goed schijnt te zijn is de 7170(Tenminste, als je een ADSL2+ lijn hebt..... ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
timmie1 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 00:50:
Edit: Vreemd genoeg werkt het aansluiten aan een contactdoos verder van ISRA beter dan aan die andere vlak naast ISRA. Voorlopig weer op 11432 met 12ms ping, minder lijnfouten en weer goede gesprekskwaliteit.
Je hebt het over twee contactdozen. Ik denk dat de vertakking van de kabels de oorzaak is van je instabiele lijn. Zorg ervoor dat het modem met een korte kabel aan het IS/RA-punt vast zit, dus één "rechtstreekse" lijn zonder vertakking.

Verder alle vertakkingen naar andere contactdozen losmaken. Probeer eerst het modem op de contactdoos bij het ISRA-punt. Trek de kabels naar het vergelegen contactdoos even los. (Je zou eventueel het modem op het vergelegen contactdoos kunnen aansluiten maar dan moeten de kabels van het contactdoos vlak naast het ISRA-punt losgemaakt worden voor een rechtstreekse lijn zonder vertakking).

Ik heb zelf gezien dat een verborgen vertakking voor een lage en instabiele lijn zorgde na het omzetten van een 8Mbps-abonnement naar een tot 20Mbps-abonnement bij een andere ISP. Pas na het loskoppelen van de vertakking ging de snelheid flink ophoog en werd de lijn stabiel.

[ Voor 18% gewijzigd door Shmoopy op 27-10-2013 02:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:18
Een ping van 12 op een DSL lijn :o . Jaloers..

Ik heb op mijn VDSL2 lijn van KPN minimaal een ping van 25... ;(
Pagina: 1