[KPN] Glasvezel + Arcadyan + Sitecom routers/switches

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 21:24
Beste Tweakers,

We hebben sinds kort digitale televisie van KPN met een Arcadyan VGV7519 (Firmware Version:02.00.124) modem/router. Ik gebruik eigen netwerkapparatuur, maar daarmee loop ik tegen problemen aan. Kan het niet wat ik wil, of moet ik iets anders doen.

Meterkast >UTP> Arcadyan > Sitecom WLR6000 (switchfunctie d.m.v. LAN-poort) > Motorola Tuner

Ik was in de veronderstelling dat ik dit aan kon sluiten net als computers. Maar al lezende kom ik er achter dat dit niet zo vanzelfsprekend is. In eerdere versie was alleen poort 3 gereserveerd voor IPTV, niet bij dit model geloof ik. Dit model van KPN (Arcadyan) heeft zogenaamde Flexpoorten die zowel internet als IPTV uit kunnen voeren. Prima, dát hobbeltje is overwonnen.

Het hobbeltje dat overblijft is de Tuner na de Sitecom router/switch. Ik heb deze als switch ingezet door de UTP kabel in een LAN-poort te stoppen i.p.v. de WAN-poort. Het internet vanuit hier doet het goed, maar de Tuner geeft geen TV (vier balkjes groen en de laatste geel). Ik heb iets gelezen dat er wellicht VLAN instellingen gedaan moeten worden.

Na ruim 45min lezen ben ik veel wijzer geworden, maar blijf ik nog met de hamvraag. Kan ik de tuner werkend krijgen via mijn Sitecom WLR6000 router/switch? Of moet ik écht met extra UTP kabels en DLAN setjes gaan werken om het signaal op allerlei plaatsen in het huis te krijgen? Van tevoren dacht ik namelijk van mijn bestaande netwerk gebruik te kunnen maken.

Ik ben erg benieuwd wat ik kan doen om het werkend te krijgen met mijn huidige apparatuur! Als écht niet kan, dan hoor ik dat ook graag, dan moet ik iets anders gaan bedenken.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Lijkt er op met deze uitleg dat de WLR6000 niet volledig transparant al het type verkeer doorgeeft (switchend). Kan heel goed - omdat het een router is - dat hij multicast blokkeert of ander type verkeer wat de de TV ontvanger wel nodig heeft.

Dezelfde opstelling kan wel met een echte switch zonder beperkingen. Neem aan dat TV wel werkt als je de ontvanger rechtstreeks aansluit.

[ Voor 9% gewijzigd door bjck op 13-10-2013 20:59 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-10 21:42

magneet

Magnetic enhanced

Ik denk dat die sitecom de vlan's niet doorgeeft. Kijk eens of je er openwrt oid op kan zetten zodat je zelf de vlan's kan taggen.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
bjck schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:58:
Lijkt er op met deze uitleg dat de WLR6000 niet volledig transparant al het type verkeer doorgeeft (switchend). Kan heel goed - omdat het een router is - dat hij multicast blokkeert of ander type verkeer wat de de TV ontvanger wel nodig heeft.

Dezelfde opstelling kan wel met een echte switch zonder beperkingen. Neem aan dat TV wel werkt als je de ontvanger rechtstreeks aansluit.
TV werkt inderdaad als ik hem direct aansluit, het zit hem dus in de router. Als ik een willekeurige switch gebruik, werkt de ontvanger ook.
magneet schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 22:28:
Ik denk dat die sitecom de vlan's niet doorgeeft. Kijk eens of je er openwrt oid op kan zetten zodat je zelf de vlan's kan taggen.
Mijn router (WLR6000) is niet compatible met openWRT (bron: http://wiki.openwrt.org/toh/start#sitecom).
Op mijn router (en in de handleiding) zie ik geen VLAN instellingen staan.

Als alternatief heb ik een Netgear WNDR3700. Hier wordt a) wel openwrt ondersteund (http://wiki.openwrt.org/toh/start#netgear), en b) zie je dit bij google vaker terugkomen.

Als ik deze WNDR3700 nu aansluit (niet als draadloze router, maar als switch), zou hier iemand met mij de instellingen voor vlan na kunnen lopen? Of een goede beschrijving geven hoe ik dit dien in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

ik kan het zelf nog niet testen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Volgens mij gaat dit niet werken want je verliest je VLAN Tags waar je de sitecom op de arcydian aansluit.

VLAN4 is niet langer "Aanwezig" waardoor de TV tuner geen connectie kan krijgen naar de IPTV wolk.

De sitecom zal een managed switch moeten hebben waarbij je de VLANs instant kan houden.

Waarom sluit je de ontvangers niet rechtstreeks aan op de arcydian en de rest op je sitecom?

Anders zul je met managed switches moeten gaan werken om te realiseren wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

Met openwrt kan je (iig bij mijn tplink) ook die vlan's taggen op de switchpoorten en verbinden zonder firewall met de wan poort :)

[ Voor 20% gewijzigd door magneet op 17-10-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Allen bedankt! Ik heb het maar simpel gehouden door een extra draadje naar boven te trekken.
itxs schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:12:
Waarom sluit je de ontvangers niet rechtstreeks aan op de arcydian en de rest op je sitecom?
Omdat ik één CAT6kabel naar boven had liggen. En boven die twee andere tv's en internetaansluitingen zitten, tot aan de zolder toe (mediaspelers die bekabeld aangesloten zitten vanwege HD streams).

Maar omdat het allemaal teveel 'gepiel' werd, heb ik maar 30m CAT 6 kabel en wat connectors met hulzen besteld voor 20euro. Het gereedschap en kunde had ik al om daar nette kabels van te maken. Kabeltje naar boven voor de TV, switchje van linksys ertussen en het draait nu soepel.

Toch bedankt allemaal, ik heb geleerd dat er meer werk zit aan het werken met internet+tv middels het normale thuisnetwerk.
Pagina: 1