Bitfenix Phenom M (mATX) - PSU koeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallie36
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09-2023
Hoi hoi!

Oorsponklijk was het plan om een Bitfenix Prodigy te kopen. Deze zijn verkrijgbaar met en geperforeerde (mesh) front-panel. Die maakte het mogelijk om koele lucht binnen te trekken via de voorkant (1x 230mm) en de warme lucht buiten te blazen via de achterkant (1x 120mm) en bovenkant (2x 120mm).
Ik ben echter altijd wat terughoudend geweest over deze case omwille van de "onstabiele" fiberflex handles.

Vreugde was dan ook groot toen ik op de Bitfenix Phenom stootte die einde van deze maand beschikbaar zou moeten zijn. Gewoon terug normale stabiele voetjes!
Echter heb ik wat vragen/twijfels bij de airflow:

Scenario 1
De mITX versie heeft de PSU onderaan achter. Daardoor is er aan de voorkant nog steeds ruimte voor een 230mm fan. Echter is er voor de Phenom geen geperforeerde (mesh) front panel beschikbaar. Er is enkel een dunne mesh aan de randjes. Ik heb zo mijn twijfels of ik door deze dunne mesh en de gesloten front wel genoeg koele lucht kan aanvoeren?!

Scenario 2
De mATX versie (exact zelfde afmetingen als de mITX, maar andere kastindeling) heeft de PSU vóóraan. Daardoor is er aan de voorkant geen ruimte meer voor een fan, maar is er in de plaats wel een intake voorzien aan de ónderkant. Echter zit vlak naast die intake de PSU.
De PSU blaast dus warme lucht buiten langs onder, vlak naast waar de 230mm fan moet zorgen voor de intake van de koele lucht:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/rsa5he.png

Nu was ik mij aan het afvragen: kan ik de airflow van de PSU beïnvloeden? De PSU trekt koele lucht binnen aan de boven/zij-kant, en blaast deze buiten via de onder/achterkant:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2utjko5.jpg

Zou het mogelijk zijn om deze airflow om te draaien? Door de ventilator in de PSU om te draaien?
Hierdoor zou de PSU dan ook koele lucht binnentrekken langs de onderkant van de Phenom case, en de warme lucht buitenblazen vie de voorkant van de Phenom case.
Of zie ik dit helemaal verkeerd?

De PSU die gebruikt gaat worden is een Seasonic G-Series 550W.

Mvg
G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je graag toch die kast wilt en bezorgd bent over de warme lucht die de PSU uitstoot aan de onderzijde, waarom dan geen schotje maken tussen de opening daarvan en de intake van de 230mm fan?

Als de behuizing van staal is, zou je zelfs dat schotje (houten/plastic/whatever latje dat net zo breed is als de kast) met magneetjes kunnen "vastmaken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallie36
Deze kast komt zelfs met een magnetisch plaat die de onderkant van de kast afdekt, om te voorkomen dat de warme lucht van de PSU via de ventilatiegaten terug in de kast terecht komt.
Als je echter een ventilator installeert moet deze plaat uiteraard weggenomen worden zodat er lucht binnengetrokken kan worden.

Misschien kan ik inderdaad een stukje van deze magnetische plaat afslijpen, ombuigen en deze als 'schotje' gebruiken?

Die optie houd ik zeker in mijn achterhoofd!
Maar zou het omdraaien van de PSU fan niet eenvoudiger zijn? Of stel ik me dat simpeler voor dan dat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Pallie36 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:42:

Maar zou het omdraaien van de PSU fan niet eenvoudiger zijn? Of stel ik me dat simpeler voor dan dat het is?
Dan blaas je toch juist de warme lucht van de PSU direct de kast in?

En zelf zou ik lekker die PSU dicht laten: A ) ivm. de garantie, en B ) voor het geval je (per ongeluk) iets doet wat (op termijn) kortsluiting/brand zou kunnen veroorzaken (er komt tenslotte 230V binnen...plus het ding wordt warm ;))

Wat het schotje betreft: de meegeleverd plaat aanpassen is wel heel tweakerig in ieder geval :P
Maar personlijk zou ik gewoon stukje hout/plastic (of evt. alu) nemen, dan blijft de plaat intact mocht je die ooit willen gebruiken (of als je de kast verkoopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Voeding open schroeven en ventilator omdraaien, uiteraard ben je je garantie kwijt.
Een ventilator is exact vierkant, dus je kan het altijd goed positioneren dat de ventilatorkabel goed zit.

Ik ben zelf van plan om de Prodigy M aan te schaffen voor mijn mATX systeem:
http://tweakers.net/gallery/sys/155578
Wat koeling betreft laat ik de airflow van boven naar beneden gaan.
Vele mensen zullen roepen dat warme lucht opstijgt, maar de kracht van confectie valt totaal in het niet als je 6x 120 mm Fan laat draaien in je kast
Gedwongen convectie is vele malen groter dan vrije convectie.
Dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/irVUlO5DyKhW1tH3v4FbJ9KB/full.png
Heeft ook als voordeel als je je kast optilt er minder stof onder zit, blaast het namelijk weg.

Alleen deze kast is nog steeds niet beschikbaar.
De mITX variant is weer wel verkrijgbaar: http://tweakers.net/gallery/sys/488113

[ Voor 13% gewijzigd door GoT op 14-10-2013 16:57 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Ik zit ook naar deze kast te kijken voor mijn volgende build. Het lijkt me dat het verschil niet veel uitmaakt. De luchtstroming kan niet via de PSU de kast in, alleen buitenom. Dit lekken lijkt mij minimaal.

Stof gaat wel direct je PSU in als je de stroming omdraait. Dit lijkt me op termijn een groter nadeel. Ook heb je dan geen mesh bij de PSU inlaat. Dit heb je met de ongemodde PSU wel.

Met één van de bovenste fans geinstalleerd zou je genoeg warmte moeten kunnen afvoeren. Zeker aangezien de onderkant van de GPU (welke op zijn kop gemonteerd is) de meeste warmte zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallie36
@GoT

dat zijn wel een hele hoop ventilators die je in je Storm Trooper build hebt steken. Plan je de fans op de H100i te verangen? Of push/pull op de H100i?

- Push/pull 4x 120mm H100I bovenkant
- 2x 120mm voorkant (aanvoer)
- 1x 140mm achterkant (afvoer)

Of hoe ziet je fan-planning eruit?
De Prodigy (de niet-M versie) heeft geen fan mogelijkheid onderaan de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Exact zoals je het aangeeft.
De Fans op mijn H100i zijn niet de stock koelers, maar ik heb meteen andere gekocht.
Als je reviews over de H100i leest adviseert iedereen om ze te vervangen voor stillere.
Het zijn verder allemaal PWM fans, ik heb ze op ± 400 - 600 RPM gezet.

Qua koeling vind ik het verder prima zo.
Zelfs met Prime95 aan zal de H100i ventilatoren ± 1000 RPM draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een prodigy modden zo dat er een Matx in past en ruimte houd voor een 200mm en 240 rad.

Hier ben ik me bezig.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8MIBqGh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kL0IxvV.jpg

Pompen passen mooi onder het mobo :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R8OuKdF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Haha, nice !!!
Maar als je maar 1 videokaart gaat gebruiken, had je net zo goed een mITX moederbord kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had er eerst een asus P8Z77i deluxe in maar omdat ik sli wilde voor deze optie gekozen, van de achterplaat is meer afgehaald zo dat er 2 kaarten in passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Nice job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallie36
Afgelopen week alles besteld! Wou gisteren aan de build beginnen, maar met het openen van de Corsair Hydro liep het water zowat uit de doos. Eén van de aansluitingen naar het CPU koelblok was losgekomen tijdens transport en het hele spel is leeg gelopen.

*snif*

Morgen maar even zien voor RMA en voorlopig verder met de stock koeler :-(.

De Phenom M is wel een zeer mooie kast! Enkel de side-panel aansluitingen zijn een puntje van ongemak. Niet alle connectors aan het panel zijn los te kopelen, dus je kan het side-panel niet zomaar afnemen en aan de kant leggen, zonder ook alle connecties voor PWR, RST, LED, enz los te koppelen van het moederbord.
Verder zijn de kabeltjes niet erg lang te noemen, dus als je deze wat samen bundelt en weg werkt in de kast, kan het side-panel zelfs niet volledig plat als je deze afneemt, waardoor het behoorlijk in de weg hangt als je binnen in de kast dient te wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ken het probleem ook met de Prodigy (mITX versie).
Maar gelukkig met mITX zit het moederbord plat en kan ik ook de andere kant open maken.
Mocht het alsnog open moeten, dan zet ik het plat met een dikke foam onder zodat het daarop rust.
Beschermt ook nog eens de zijkant.

Pagina: 1