Dual 24" of single 27", en welke ?

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02 16:55
Hallo allemaal,

Ik heb nu een nogal budget BenQ G2420HD en ben wel toe aan iets mooiers, groters en anders, vooral omdat ik nu het geld er voor heb. Ik heb nu 2 opties in gedachten, welke resulteren in ongeveer dezelfde prijs (denk ik), namelijk dual 24" 1080p of een enkel 27" 1440p scherm.

Wat ik vooral doe:

- Gaming
- Internet/Youtube
- Films kijken
- Office en schoolzaken zoals AutoCAD

Mijn budget is eigenlijk maximaal 500 euro, maar mocht er iets net over die prijs zijn wat echt een veel betere keuze is dan vind ik dat niet erg :)

Zelf had ik onder andere de Dell U2412M en de Dell U2713HM gevonden.

Graag hoor ik van jullie je mening over of ik beter voor 2x24" of 1x27" kan gaan en of er nog betere keuzes zijn dan de schermen die ik heb uitgezocht. Ik draai trouwens windows 8 pro en bezit in de nabije toekomst over een Radeon 290X of Nvidia equivalent daaraan :)

Alvast bedankt!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:48
Mijn mening is dat wanneer je eenmaal 2 monitoren hebt, je nooit meer terug wilt. Gaming doe ik eigenlijk altijd nog op 1 scherm, maar meer dan 1 scherm biedt je meer overzicht. Wanneer je op 1 scherm aan het gamen bent, Youtube of film kijkt kan je op het andere scherm altijd dingen als je browser, Skype, Windows Explorer enzovoorts hebben openstaan.
Als je vervolgens weer terug gaat naar 1 scherm, zo was het in ieder geval bij mij, erger je je in no-time al het lopen alt-tabben.

De door jou gekozen scherm zijn beide erg goed. Gezien de prijs zou ik voor mezelf een enkele 27 inch monitor boven 2x24 niet kunnen verantwoorden.

edit: De enige situatie waar één enkele, grotere monitor naar mijn inziens voordeel heeft is wanneer je voor het overgrote deel van de tijd slechts 1 programma tegelijk gebruikt waarbij meer schermruimte van pas komt. Wellicht dat dit bij AutoCAD het geval is, bij foto- of video-editing kan ik het me ook voorstellen, maar zodra je daarnaast ook je browser, Windows Explorer of andere programma's vaak tegelijk nodig hebt, dan is dualscreen weer meer zinvol.

[ Voor 26% gewijzigd door Moi_in_actie op 13-10-2013 16:27 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:54
Wat je ook kan doen (maar dat ligt er aan hoe fanatiek je gamet en vooral welke spellen) is die Dell U2412M kopen met daarnaast een 120hz/144hz scherm zoals pricewatch: BenQ XL2411T Zwart In snelle games (shooters etc) is dit veel fijner dan dat verouderde 60Hz :P

• tobitronics
Awsom schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:26:
Wat je ook kan doen (maar dat ligt er aan hoe fanatiek je gamet en vooral welke spellen) is die Dell U2412M kopen met daarnaast een 120hz/144hz scherm zoals pricewatch: BenQ XL2411T Zwart In snelle games (shooters etc) is dit veel fijner dan dat verouderde 60Hz :P
Ik speel vooral FPS en simulatie spellen, is dat echt een verschil tussen 60 en 120hz?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:48
Merk/zie je het verschil tussen 60 en 120hz: ja.
Heb je er voordeel van: ja, mits:
- Je games (met name FPS) speelt waarbij snelle actie cruciaal is, zoals Battlefield, COD en dergelijke
- Je GPU in die games ook daadwerkelijk genoeg FPS kan genereren op de resolutie/settings die je speelt. Kan de GPU er maar 50-60 FPS uitpersen, dan zal je geen voordeel halen uit een 120hz monitor.

De R9 290X die je op de planning hebt zal, zeer hoogstwaarschijnlijk, (ruim) meer dan 60 FPS kunnen genereren op 1080p (afhankelijk van de game natuurlijk). Deze video van Hardware.info is wel interessant om te bekijken als je een 120/144hz monitor overweegt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• tobitronics
Awsom schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:26:
Moi_in_actie schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:39:
Merk/zie je het verschil tussen 60 en 120hz: ja.
Heb je er voordeel van: ja, mits:
- Je games (met name FPS) speelt waarbij snelle actie cruciaal is, zoals Battlefield, COD en dergelijke
- Je GPU in die games ook daadwerkelijk genoeg FPS kan genereren op de resolutie/settings die je speelt. Kan de GPU er maar 50-60 FPS uitpersen, dan zal je geen voordeel halen uit een 120hz monitor.

De R9 290X die je op de planning hebt zal, zeer hoogstwaarschijnlijk, (ruim) meer dan 60 FPS kunnen genereren op 1080p (afhankelijk van de game natuurlijk). Deze video van Hardware.info is wel interessant om te bekijken als je een 120/144hz monitor overweegt.
Wat betreft prestaties geloof ik nu wel dat een 120hz en een ips 60hz combi een goede keuze is, alleen waar ik wel mee zit is:

- Het verschil in beeldkwaliteit. Ga ik me niet ontzettend storen als ik naast een TN paneel met een kwaliteit waar ik nu ongeveer aan gewend ben een IPS paneel heb staan?

- Verschil in formaat/design. Ondanks dat het beide 24" schermen zijn is de ene 1920x1080 en de andere 1920x1200. Ook hebben ze een verschillende voet/design etc. Ik weet nou niet of dit zo mooi op mijn bureau gaat staan (of ik zit te mierenzeveren :P )

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:40
tobitronics schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 19:19:
[...]

[...]

Wat betreft prestaties geloof ik nu wel dat een 120hz en een ips 60hz combi een goede keuze is, alleen waar ik wel mee zit is:

- Het verschil in beeldkwaliteit. Ga ik me niet ontzettend storen als ik naast een TN paneel met een kwaliteit waar ik nu ongeveer aan gewend ben een IPS paneel heb staan?

- Verschil in formaat/design. Ondanks dat het beide 24" schermen zijn is de ene 1920x1080 en de andere 1920x1200. Ook hebben ze een verschillende voet/design etc. Ik weet nou niet of dit zo mooi op mijn bureau gaat staan (of ik zit te mierenzeveren :P )
Persoonlijk zou ik ook liever 2 dezelfde schermen hebben staan. Oogt mooier en gelijke resoluties dus alles klopt gewoon beter.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Het verschil in beeldkwaliteit. Ga ik me niet ontzettend storen als ik naast een TN paneel met een kwaliteit waar ik nu ongeveer aan gewend ben een IPS paneel heb staan?
Hangt van jou af...

Persoonlijk merk ik IPS vs TN onmiddellijk, en stoor me er ook aan. Maar ik heb ook collega's die het verschil absoluut niet zien.

Ik heb zo'n hi-res 27", en dat is echt héél groot. Heeft het effect dat je maar op een deel van het scherm werkt... Van de andere kant, dat doe je per definitie ook wanneer je twee schermen hebt. Zal afhangen van het soort werk wat je er op doet. Wil je twee compleet verschillende programma's tegelijk open hebben, dan is het handiger om twee monitoren te gebruiken. Heb je software waarbij je heel veel informatie op 1 scherm hebt, is één scherm handiger. Autocad valt typisch in de laatste categorie.

Games lijken me handiger op een 24" scherm. (Minder pixels te renderen... en 24" is groot zat. Met 27" full-screen zal je verder naar achter gaan zitten. (Ok, dat levert effectief dan meer resolutie op, maar dat lijkt me overbodig.)

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik gebruik 2 schermen, maar deze hebben een onafhankelijke functie.
Op 1 scherm werk ik en op het andere scherm heb ik Outlook open staan.
Ik zit recht voor 1 monitor en de andere monitor is meer een "erbij" monitor.

Maar om te gamen zou je beide monitoren naast elkaar in het midden moeten zetten, dit lijkt mij niet ideaal omdat je precies in het midden een splitsing/rand hebt van de 2 monitoren.
Dan is 3 monitoren beter (denk ik, want ik gebruik geen 3 monitoren):
- 1 in het midden
- de overige 2 als surround monitor.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:40
GoT schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:23:
Ik gebruik 2 schermen, maar deze hebben een onafhankelijke functie.
Op 1 scherm werk ik en op het andere scherm heb ik Outlook open staan.
Ik zit recht voor 1 monitor en de andere monitor is meer een "erbij" monitor.

Maar om te gamen zou je beide monitoren naast elkaar in het midden moeten zetten, dit lijkt mij niet ideaal omdat je precies in het midden een splitsing/rand hebt van de 2 monitoren.
Dan is 3 monitoren beter (denk ik, want ik gebruik geen 3 monitoren):
- 1 in het midden
- de overige 2 als surround monitor.
Als je de lengte wilt van +- 2 monitoren kan je denk beter voor zo'n 21:9 scherm gaan. Krijg je er in de lengte flink wat bij maar geen vervelende rand in het midden :D Maarja zo'n schermpje kost rond de 4-500 dacht ik.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Het gaat mij niet om de lengte, want ik gebruik de monitoren afzonderlijk van elkaar.
Heb een 23" monitor (16:9) en een 19" (4:3), de grote werk ik mee en de kleine staat Outlook open.
Dat is om snel te kunnen switchen.

Tegenwoordig heb je al ronde smartphones:
nieuws: Samsung introduceert gebogen Galaxy Round-smartphone
Als je zo'n 21:9 monitor neemt en dan gebogen, zodat je er surrounded in zit, dan begin ik het pas interressant te vinden.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1