Nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

• phgouda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-10 14:51
Nieuw netwerk,

Beste Tweakers ik ben bezig een netwerk aan te leggen in een nieuwbouwhuis. Router (Vigor 2925) in meterkast met een switch (Netgear GS108E) op glasvezel. Cat 6a UTP naar twee AP's boven en beneden. Verder bekabelde aansluitingen voor Popcorn A300, Amino STB, 2 Synology NAS, 4 IP camera’s en VOIP Siemens gigaset.

Alles moet nog worden aangelegd en loze leidingen nog te vullen. Ik ben vooral benieuwd naar de combinatie Vigor 2925 en de switches Netgear GS108E en de GS105E. Deze laatste twee wil ik gebruiken om het internet en digitale signaal te combineren over een UTP kabel van de meterkast naar de TV.

Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.

Bedankt voor de moeite. :)
Peter.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Hoe had je een en ander zelf in gedachten?
Of eb je nog specifieke vragen?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Enige suggestie die ik zo snel kan bedenken: managed switch pakken en met VLAN's gaan werken. Welke provider heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

lier schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:23:
Enige suggestie die ik zo snel kan bedenken: managed switch pakken en met VLAN's gaan werken. Welke provider heb je?
:? Waar haal je deze wijsheid nu weer vandaan? Onderbouwing?

@ TS: Overigens is de Netgear GS108E een managed switch, maar niet op glasvezel. Of bedoel je dat je een glasvezel internet aansluiting hebt waar de Draytek op aangesloten is? Ik zie echter geen glasvezel ondersteuning bij de Draytek.

Je plan lijkt me verder wel haalbaar, maar als je het _echt_ netjes wil doen regel je een kleine patchkast als centrale plek voor je switch en modem/router.

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:38:
Van GoT >:)

[ Voor 16% gewijzigd door lier op 13-10-2013 15:41 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Ziet er goed uit :) Ik gebruik hier ook die netgear switches om IPTV en netwerk over een VLAN naar de huiskamer/slaapkamers te krijgen.

Die router gaat de verbinding wel trekken :) daar moet je wel een 500mbps glasvezel abb doorheen krijgen! (hoeveel mbit heb je besteld?)

CISSP! Drop your encryption keys!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:38:
[...]

@ TS: Overigens is de Netgear GS108E een managed switch, maar niet op glasvezel. Of bedoel je dat je een glasvezel internet aansluiting hebt waar de Draytek op aangesloten is? Ik zie echter geen glasvezel ondersteuning bij de Draytek.

Je plan lijkt me verder wel haalbaar, maar als je het _echt_ netjes wil doen regel je een kleine patchkast als centrale plek voor je switch en modem/router.
Volgensmij heb jij je ook niet evengoed ingelezen.
Hij zegt dat hij glasvezel heeft, bij de consumentenproviders is dit gewoon een uFTU met een CPE erop. Dus waarom zou die draytek een glasaansluiting nodig hebben als hij vóór die draytek al IPTV en Internet scheidt?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Verwijderd

TS had nergens aangegeven dat zijn glasvezel voor de router al omgezet wordt naar koper/UTP.

• phgouda
Bedankt voor de reactie's. Patchkast punt duidelijk. Verder gaat het om een 300mb ABB met OBN. Dus internet IPTV gewoon gescheiden.

Laurens0619: VLAN via de Netgear switches veel werk? Dit is nieuw voor mij.

Verder heb ik een goed gevoel over de Vigor 2925, maar toch geen overkill?

Bekabeling in muur: UTP cat 6a met vaste kern? Voor de prijs hoef je het niet meer te laten.

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:01:
TS had nergens aangegeven dat zijn glasvezel voor de router al omgezet wordt naar koper/UTP.
TS vroeg om suggesties, vandaar het VLAN verhaal (waardoor mogelijk met een switch in plaats van twee gewerkt kan worden).

offtopic:
Misschien de volgende keer iets subtieler en meer opbouwend reageren!? ;)

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:01:
Dat kun je naar mijn mening eigenlijk wel aannemen, want als dat niet zo was, dan hadden de meesten dat wel vermeld, omdat je dan over mensen spreekt die meer kennis van netwerken hebben dan de doorsnee consument

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 08:28
Ik heb een Lijbrandt glasvezel aansluiting met 2 x een Amino voor TV. Switches met VLAN ondersteuning is dan erg handig, je router hoeft het niet te kunnen ondersteunen. Bij mij werkt dat perfect, met verschillende modellen switches.

Gebruik bijvoorbeeld VLAN10 voor TV en VLAN 20 voor je interne netwerk. IPTV is 3-18 Mbit per aangesloten TV en op Gigabitnetwerk merk je niets van die belasting op je connecties tussen je switches. Het moeten aparte VLANs zijn, omdat zowel de IPTV aansluiting als je Vigor als DHCP server fungeert en als ze in hetzelfde VLAN zitten, is het voor clients niet zeker van welke server je IP adressen krijgt (waarschijnlijk alles van de Draytek vanwege latency).

Je kan ook VLAN1 gebruiken voor je interne netwerk, dat is waarschijnlijk voor thuisgebruik makkelijker en brengt dan geen issues met zich mee. Voor professionele omgevingen is het gebruikelijk om nooit hosts in VLAN1 te plaatsen, vandaar mijn aanbeveling voor 10 en 20.

[ Voor 5% gewijzigd door pablo_p op 13-10-2013 21:04 ]

• phgouda
Pablo, bedankt voor je uitleg. Ik ga er mee aan het werk als ik de spullen binnen heb. Ik laat wel even weten hoe het is gegaan...

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Hier een mooie handleiding hoe je dat met die netgear switches kunt aanleggen :)
http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/

En is zeker mooie router hoor. Overkill zeg ik alleen omdat ik een Hollander ben en je het ook best werkend moet kunnen krijgen voor minder :P

Weet je al welke WiFi ap je gaat aanleggen?

CISSP! Drop your encryption keys!

• phgouda
Bedankt Laurens,

Dat was precies wat ik zocht.

Router is een beetje gekocht op de groei en ook naar aanleiding van recente ervaringen met mindere routers.....

AP's moeten Linksys WRT610N en een TP Link WR1043ND worden. Dit is op het moment de huidige router. Deze AP's plaats ik boven en beneden zo hoog mogelijk. Vooral het 5Gz signiaal is erg gevoelig voor obstakels is mijn ervaring. Ik heb hiervoor loze leidingen laten aanleggen op centrale punten in het huis.

Probleem is nu tijd, er moet ongeveer 100m CAT6, 100m COAX en 50m telefoon de muren in...en mijn vakantie zit er bijna weer op. Het gaat allemaal dus even duren. Maar nogmaals bedankt voor de moeite.
Pagina: 1