Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49
Ik overweeg een ELGA aan te schaffen.
Dat betekent dat ik ook ca. 900-1200 kwh E extra ga verbruiken.
Die wil ik graag met PV opwekken.
Mijn dak ligt al vrij vol. Dus daarop heb ik nog plek op pal west-west-west-noord (285graden) bij 35graden helling. Daar haal ik nu ca. 2000 kwh uit 3120 (65%), maar dit stuk wat nog vrij ligt heeft meer schaduw.

Daarnaast heb ik een muur op het zuiden (195graden) waar nog alle ruimte is. Echter hier zit wel schaduw op door bomen, etc, maar toch...

Volgens PV GIS zou er uit 1kWP plat op de muur (nog zonder schaduw) 650 kwh p jaar komen.

En daarbij een flink deel in de wintermaanden, wat gunstig is zodra de salderingsregels afgeschaft worden.

Het volgende wordt geprognotiseerd:
Month Em
Jan 34,3
Feb 40
Mar 64,1
Apr 79,8
May 67,8
Jun 61,3
Jul 61,8
Aug 66,3
Sep 63,5
Oct 54
Nov 33,5
Dec 27,5
Total for year 654

Hebben jullie ervaringscijfers over de opbrengst bij panelen plat op de muur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:22

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

En waarom een Elga?
En niet iets van een ander merk?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 15:16

Cheese_man

Waarom kiezen?

Kijk even na of een dergelijke situatie vergunningplichtig is. Dacht dat uitsluitend daksystemen onder voorwaarden zonder vergunning kunnen en dat panelen aan/tegen een muur niet zomaar "mogen". Zo snel niet voor je kunnen vinden.

Kwam wel een site tegen die stelde dat een dergelijke plaatsing ongeveer 74% ten opzichte van ideaal zou opleveren. Dus je 650-700kWh/kWp zou haalbaar moeten zijn afhankelijk van schaduw.

reserveringshouder Tesla Model 3

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Dit is een wijziging van je gevelaanzicht en dat is in vrijwel alle gevallen vergunningsplichtig. Welstand wil daar wat over te zeggen hebben. Dus voordat je er veel energie in steekt zou ik dat eerst even uitzoeken hoe jouw gemeente er tegenaan kijkt.

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10 19:24
Cheese_man schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 09:34:
Kijk even na of een dergelijke situatie vergunningplichtig is. Dacht dat uitsluitend daksystemen onder voorwaarden zonder vergunning kunnen en dat panelen aan/tegen een muur niet zomaar "mogen". Zo snel niet voor je kunnen vinden.
Doe een vergunningscheck. En inderdaad, alleen daksystemen zijn (onder voorwaarden) vergunningsvrij.

zie ook startpost Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2

[ Voor 6% gewijzigd door Houtkern op 14-10-2013 10:18 . Reden: verwijzing naar ander topic ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

HvB83 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 09:57:
Dit is een wijziging van je gevelaanzicht en dat is in vrijwel alle gevallen vergunningsplichtig. Welstand wil daar wat over te zeggen hebben. Dus voordat je er veel energie in steekt zou ik dat eerst even uitzoeken hoe jouw gemeente er tegenaan kijkt.
Als het de achterzijde is maakt het ze meestal niet zo veel uit (veel delen van de achterzijde van een bouwblok zijn vergunningsvrij), als het geen ratjetoe wordt.
Check Ruimtelijke plannen. om te kijken welk bestemmingsplan er is, hoe het bouwvlak ligt en welk deel vergunningsvrij is.

En ja als het niet vergunningsvrij is scheelt het meestal om eens een voorstelletje in te dienen, vele willen meedenken.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1