Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Waar zou ik voor gaan? Home,Computer, Auto speakers

Pagina: 1
Acties:

• superatomic
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-11 12:46
Hallo iedereen die zijn interesse toont.
Ik zit met onderstaand dillema, en dacht dat er hier misschien iemand wat raad/ervaringen kon geven.

Voor op mijn kamer (ong 3,5m op 3,5m en 2,8m hoog) zoek ik een nieuwe muziek setup.
Waarom? omdat op dit moment mijn kamer met muziek wordt voorzien door een oude Panasonic sa-ak44 stereo, die nu stilletjes aan de geest aan het geven is, maar ook niet voldoende kracht heeft voor mij.
Dus ik ben aan het uitkijken naar een andere oplossing, alleen weet ik niet goed waar ik me op zou focussen, Home audio, Computer speakers, Auto speakers (met nodige ondersteunende apparaten/mods om in huis te gebruiken).
Ik zal snel even een beeld geven van wat mijn verwachtingen zijn van de nieuwe setup.
VOLUME
mids+highs: toch wel redelijk hoog (ref: Kappa 52.11i auto speakers voldoen hier ong aan, maar in grotere ruimtes vallen deze stiller uit? / logitech x-230 computer speakers voldoen hier toch niet helemaal aan)
med-lows: ook wel heel hoog. maar wat ik vooral probeer te bereiken, is die harde punchy, goed gedefinieerde bas (in de range van drums), waarbij je de muziek duidelijk ik je buik voelt spelen. (aka concert gevoel)
lows: niet zo hoog als de med-lows. de echt lage rollende/alles vibrerende bas is voor mij minder belangrijk als de punchy bas

samenvattend: ik verwacht een zeer luide, en heel belangrijk een setup waarbij het voelt alsof je in een mini-concert zit. (ik zou bij manier van spreken de highs volledig kunnen toedraaien en dan zou ik de muziek kunnen voelen verder spelen)

Dus waar ik nu naar zoek is, wat voor type speakers het best geschikt zijn voor mijn voorkeur, samen met welke power rating (RMS watts en sensitivity) ik nodig zal hebben (of andere belangrijke eigenschappen). Alsook eventuele ervaringen met speakers/merken zoals kwaliteit van het geluid, duurbaarheid, etc.

Budget: tussen 100-300 euro, maar het kan zijn dat mijn verwachtigingen hoger zijn als mijn budget. Dus als het moet kan ik dit mss wel optrekken naar 500-600 euro ofzo, alleen doe ik dat liever niet als het niet nodig is.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[EDIT] Nog even vermelden, het soort muziek waar ik vooral naar luister is Rock, (rocky) Metal, Dance, en nog wel andere maar vooral veel gitaren.

[ Voor 8% gewijzigd door superatomic op 13-10-2013 13:17 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Tenzij je de DIY kant op wil lijkt het me logisch naar een standaard thuis hifi systeem te kijken, een dilemma zie ik niet echt tenzij er geen budget is. Paar mooie vloerstaanders en een versterker met de juiste ingangen voor wat je er maar op wil aansluiten. Loop eens een winkel binnen en ga luisteren ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

Waarom zou je autospeakers nemen :? Wat heb je verder zelf al beluisterd? Wat is je budget?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:49
Het eerste wat ik denk is: "wat zullen je buren, huisgenoten blij zijn met concert volume.. "

voor de oplossing kan ik alleen maar adviseren, als je volume wil, en concert gevoel, waarom niet kijken naar "professionele podium apparatuur" Dan kun je de punch krijgen die je zoekt.

nb welkom op tweakers, maar zou je een dergelijke vraag niet ook (of juist) moeten stellen op een audio forum?

[ Voor 16% gewijzigd door nachtnet op 13-10-2013 12:07 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

nachtnet schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:04:
Het eerste wat ik denk is: "wat zullen je buren, huisgenoten blij zijn met concert volume.. "

voor de oplossing kan ik alleen maar adviseren, als je volume wil, en concert gevoel, waarom niet kijken naar "professionele podium apparatuur" Dan kun je de punch krijgen die je zoekt.

nb welkom op tweakers, maar zou je een dergelijke vraag niet ook (of juist) moeten stellen op een audio forum?
Kijk eens in welk subforum je je bevind ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• superatomic
@mr.paaJ: Ik zou wel een beetje kunnen DIY'en, maar ik wil daar niet te ver in gaan. Dus ja standaard hifi systeem leek me ook beter. Maar daarin heb je natuurlijk ook wel verschillende soorten, vloerstaanders, boekenplankspeakers, Surround sound systemen, enz. Daarin weet ik niet zo goed of ik voor zo weinig mogelijk maar krachtige speakers of verschillende niet zo super krachtige speakers zo gaan. Ik heb geen idee in hoever meerdere kleinere speakers volume kunnen crearen van een grote speaker.

@JT: de reden dat ik autospeakers overweeg is omdat er heel veel keuze in is en je ermee kunt doen wat je wilt. Een standaard hifi systeem is wat is het is, en als het tegenvalt kun je niet (of niet zo gemakkelijk) gaan uitbreiden. Wel ik weet dat ik blij ben met mijn infinity Kappa 52.11i speakers qua hogere tonen, alleen mis ik daarbij de pucnhy bas. Ik had mijn budget geschat tussen 100-300 euro, maar het kan zijn dat mijn verwachtigingen hoger zijn als mijn budget. Dus als het moet kan ik dit mss wel optrekken naar 500-600 euro ofzo, alleen doe ik dat liever niet als het niet nodig is.

@nachtnet: Ik woon in een open bebouwing dus dat helpt al wat en ik ga hiermee niet continu liggen spelen hoor. :p bedankt voor je suggestie ik zal eens zoeken achter "professionele podium apparatuur".
En ja ik was wel van plan om mijn vraag op een andere goede audio forum te plaatsen, maar ik ken eigenlijk niet echt goede grote audioforums (jij?), tweakers kende ik wel en ik zag het audio gedeelte dus ik dacht dat het wel paste. ;)

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 11:50
misschien een set podiummonitors? Icm een mengpaneeltje?
Ik zou persoonlijk niet voor autospeakers en al te veel DIY gaan, ondanks de lagere kost.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 20:29
Ik denk dat je budget te laag is voor wat je wil bereiken en de mooie sound die je zoekt.

Een goede versterker + 2 zuilen of 2 boekenplank speakers en een aparte subwoofer. En dan kan je nu beter wat meer uitgeven zodat je de komende 15 jaar tevreden bent.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-11 20:28
Freezerator schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:00:
Ik denk dat je budget te laag is voor wat je wil bereiken en de mooie sound die je zoekt.

Een goede versterker + 2 zuilen of 2 boekenplank speakers en een aparte subwoofer. En dan kan je nu beter wat meer uitgeven zodat je de komende 15 jaar tevreden bent.
Of goede tweede hands speakers zoeken. Zo ben ik aan erg goede Chario Hiper 2000 T speakers gekomen. Die hebben nieuw iets van €2000 Euro gekost en zijn echt super dingen, ik heb er uiteindelijk €225,- voor betaald.
Voor dergelijke aankopen is marktplaats echt een goede optie.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-10 20:23
Met een goeie koptelefoon kom je een heel end :) Hard, 'voelt', 'mini concert'. En je buren hebben er geen last van.

Vergeet de auto speakers.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 20:29
W.Zijlstra. schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:35:
Met een goeie koptelefoon kom je een heel end :) Hard, 'voelt', 'mini concert'. En je buren hebben er geen last van.

Vergeet de auto speakers.
Hij woont vrijstaand, dat bedoeld hij met open bebouwing. Volgens mij is het een belg aan het taalgebruik :)

2e hands is inderdaad ook een goede optie, kan je mooie spullen scoren.

• superatomic
@freelh: echte podium speakers zullen me idd zeker wel kunnen bekoren denk ik, maar het prijskaartje waarschijnlijk iets minder. :p Tenzij ik soort van budget professionele speakers zou kunnen vinden die nog voldoende power hebben, vrees ik dat ik die kant toch ga moeten proberen te vermijden. Ook omdat je dan allicht randapparatuur zal moeten kopen dat netjes met alles werkt. En daar ben ik niet zo erorm in thuis.

@Freezerator: ja ik denk ook dat mijn budget te laag is voor een echt professionele audio systeem. Alleen vind ik dat je gelijk hebt met nu wat meer investeren en nadien er veel meer plezier aan hebben. Maar langs de andere kant weet ik nu niet of waar ik naar het zoeken ben misschien toch wat overkill zou zijn.

kent iemand anders toevallig een groot audio forum waar ze veel ervaring hebben in dit soort dingen?
want ik zou bv ook al eens meningen willen vragen of je beter 2 krachtige speakers kan kopen tegenover meerdere minder krachtige speakers. of je met de kleinere speakers hetzelfde volume kan halen of met de krachtigere speakers dezelfde kwaliteit/geluidsverspreidings

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je meerdere zwakke speakers gebruikt om een sterke te vervangen, heb je over het algemeen nogal last van interferentie. Alleen als de speakers gemaakt zijn om samen als één te werken (met de aanduiding 'arrayable'), krijg je een acceptabel resultaat.

Kijk trouwens uit met je gehoor. Hifi speakers kunnen al hard genoeg om je een gehoorbeschadiging te geven.

Misschien is een Syrincs M3-220 DT wat voor je. Deze set kan behoorlijk hard en schijnt prima te klinken.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 19-10-2013 17:31 ]

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Klipsch maakt meestal ook goed spul voor concertvolumes.

• superatomic
@TBTL: Dat is exact de info waar ik naar op zoek was, merci. Was ook eerder geneigd om een set krachtige speakers te nemen over meerdere kleinere. En ik apprecieer je zorgen over mijn gehoor, maar daar probeer ik ondanks dat ik wel kan genieten van echt intense muziek een beetje op te letten. ;)
Dank je voor de link naar de Synrincs, ik ga zien om er wat informatie van te vinden en zien of ze me bevallen. Alleen zijn het wel redelijk kleine (afmetingen) speakers? kunnen deze een kamer vullen met serieus volume denk je, voor als ik ze even wil laten knallen? :p

@Swagger: Ja, Klipsch heb ik ook al vaak voorbij zien komen bij het zoeken naar speakers en dergelijke. Alleen is mijn idee voorlopig dat Klipsch een net iets te professioneel (duur) merk voor mij, ook gewoon omdat ze misschien overkill zijn.

Het is gewoon dat ik een weloverwogen en geinformeerde keuze probeer te maken ipv meteen de eerste beste audio/multimedia winkel in te stappen en maar kopen wat er het beste uitziet.
Daarmee dat ik zowat verschillende types speakers aan het bekijken ben ook. Zoals bookshelf speakers, floorstand speakers, studio monitors, professionele speakers, enz.
Ik zit nu zowat tussen bookshelf en floorstand speakers in, want bookshelfs lijken me over het algemeen net iets te 'gewoontjes' en floorstand zijn dan al snel wat te duur of groot. en studio monitor zijn voor zover ik weet echt ontworpen voor zo correct mogelijke audioweergave en voor mij hoeft het niet persee 100% 'correct' te zijn, maar het moet gwn goed klinken en luid genoeg gaan. dus studio monitor lijken me daarom speakers die duurder zijn voor een reden die mij niet zo van belang zijn.
En professionele of podium speakers zullen me zeker wel kunnen bekoren vermoed ik maar deze liggen over het algemeen het stukje hoge in prijsklasse en zijn iets meer gericht voor grotere ruimtes. Ook hebben deze vaak horn tweeters, waarvan ik niet weet hoe verschillend deze klinken tegenover je gemiddelde tweeter, en of deze in kleinere ruimtes (dichterbij) misschien wat te schel/koud klinken?

Als iemand hier meningen/ervaringen of ideeën over heeft, mag je ze gerust hier even achter laten. ;)

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:16
Zoiets? Gaat hard, past denk ik wel bij je smaak en de eindversterkers zijn al ingebouwd dus die hoef je niet apart te kopen.

http://www.bax-shop.nl/dj...Le_w_XLo7oCFWbMtAodpXMAHA

• TBTL
  • Niet online
superatomic schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 21:02:
Alleen zijn het wel redelijk kleine (afmetingen) speakers? kunnen deze een kamer vullen met serieus volume denk je, voor als ik ze even wil laten knallen? :p
Ik zou het eerlijkgezegd niet weten, ik heb de set nog nooit gehoord. Volgens de recensies op new-line (daar zitten veel dj's) kan hij best hard. Als hij ergens in de buurt te koop is, zou ik even uitproberen hoe hard hij kan en hoe hij klinkt.
En professionele of podium speakers zullen me zeker wel kunnen bekoren vermoed ik maar deze liggen over het algemeen het stukje hoge in prijsklasse en zijn iets meer gericht voor grotere ruimtes. Ook hebben deze vaak horn tweeters, waarvan ik niet weet hoe verschillend deze klinken tegenover je gemiddelde tweeter, en of deze in kleinere ruimtes (dichterbij) misschien wat te schel/koud klinken?
Zulke speakers bundelen het geluid ook meer dan hifi speakers, waardoor er minder reflecties zijn in je kamer. Je zou dus ook kunnen zeggen dat ze juist beter zijn voor kleine ruimtes. :) Verder ontkom je niet aan hoorntweeters als je echt hard wilt. Maar ik vrees dat je met je budget moeilijk wordt om niet-schelle tweeters te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 19-10-2013 22:14 ]

• superatomic
@nineball: Ik moet zeggen die zien er wel goed uit en ik heb ze ook al eens in een lineup zien staan van goede (budget) studio monitors, dus ik vermoed dat ze wel kwalitatief zijn. Ik heb mijn oog dan op de "Adam F5 actieve studio monitor set" en " Adam F7 actieve studio monitor set", Alleen weet ik niet of de 2inch grotere woofer de 200€ extra waard is. Het zou zelfs kunnen dat ik de F5's liever heb, ik ga namelijk voor een echte punchy bass tegenover alles trillende bass. Maar langs de andere kant heb ik eigenlijk niet echt de ervaring met heel veel verschillende grootte in woofers om precies te weten welke formaat ideaal is voor mij. Ik heb in mijn auto een 12inch subwoofer die naar mijn smaak een te algemene bass produceerd (heb dan ook de LPF hierop nogal hoog afgesteld), en 5inch midrangers vanvoor die voor mij een aangename bass toevoegen aan de muziek. alleen mist deze de power van de 12inch subwoofer. Dus mijn gedacht zegt dat ik een 8inch woofer zou moeten zoeken, of een 6inch maar dan in een zwaardere uitvoering zodat deze soortgelijke power kan leveren die grotere speakers makkelijker kunnen geven.

@TBTL: Goede informatie, ik wist niet dat podium speakers het geluid meer 'bundelen' en daarmee beter geschikt zijn voor kleinere ruimtes. Ja ik dacht wel dat de reden dat in de hogere speaker ranges meer hoorn tweeters voorkomen is omdat deze beter geschikt zijn voor hogere volumes. alleen weet ik niet of ik echt zo'n hoog volume van de tweeters nodig heb, zeker als ze dan schel gaan klinken. Wat voor budget denk je dan dat ik zou moeten voorleggen voor wel degelijk geluid te kunnen krijgen tegen dat soort volume.

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:11

FCC

Podiumspeakers lijken mij voor jou ruimte (3,5 bij 3,5) overkill. Ik zou zoeken naar een goede stereo versterker en een stel leuke speakers (marktplaats, kringloop)

Waar een wil is, is een stopcontact....

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-11 02:40

@Swagger: Ja, Klipsch heb ik ook al vaak voorbij zien komen bij het zoeken naar speakers en dergelijke. Alleen is mijn idee voorlopig dat Klipsch een net iets te professioneel (duur) merk voor mij, ook gewoon omdat ze misschien overkill zijn.
Bij een bekende elektronica zaak in Rotterdam op de Ceintuurbaan hebben ze Klipsch F-2K zuilen met een gevoeligheid van 95.1 dB/1 watt en een frequentiebereik van 39-23.000 Hz voor €119 p.s. Gaat dit niet hard genoeg, kan je nog een subwoofer toevoegen later. Hard gaat het sowieso in een kleine kamer met die gevoeligheid en ze zijn 8 Ohm nominaal, dus elke enigszins fatsoenlijke versterker zal genoeg herrie produceren om je trommelvliezen permanent te beschadigen zonder te clippen.
Voor €99 p.s. hebben ze de F-10 en voor €179 p.s. de RF-52K Reference Serie met een gevoeligheid van zelfs 96dB en een frequentiebereik van 34Hz-23.000 Hz.

Voor tussen de €300 ( F-10/F-2K met instap versterker van Marktplaats) en €600 (RF-52K met tweedehands versterker en goedkope subwoofer) zit je dan gebakken. Dit zou mijn voorkeur genieten boven autospeakers, 'podium' speakers of studiospeakers. Goede studiomonitoren klinken goed, maar zijn ook minder schappelijk geprijsd. Wil je ook lage bas, dan wordt het nog minder schappelijk. Autospeakers zou ik lekker in de omgeving laten waar ze voor gebouwd zijn en van die discokisten ben ik nog nooit vrolijk geworden qua geluidskwaliteit. Hard gaan in grote ruimtes is het enige waarvoor ze gemaakt lijken te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door mac1987 op 20-10-2013 23:54 ]

• superatomic
@FCC-gast: ja lijkt me ook wel, ik denk dan ook dat ik mijn keuze zowat gemaakt heb in welk type speakers ik best kan nemen. Vloerstaanders of boekenplank speakers of eventueel studio speakers, maar ik ben nu serieus aan het kijken naar de klipsch speakers.

@mac1987: Dank je wel voor al je aanbevelingen en info! Alleen woon ik niet in nederland maar in belgië, maar ik vermoed dat er in belgië ook wel verdelers zijn van Klipsch. Ik lees dat de RF-52K's (€600 per set) zeer goede speakers zijn, die zelfs zonder heel veel vermogen luid kunnen spelen en heel mooi scherp en gedetaileerd, kortom alles wat ik zoek. Alleen lees van de F-2's exact hetzelfde, maar deze zijn maar €240 euro per set zeg je. Ik weet nu niet exact wat de pro's zijn aan de RF-52K's tegenover de F-2's? want dan lijkt het een beetje stom €350 extra uit te geven als er geen voordeel aan vast hangt. Ze zullen wel beter zijn maar ik weet nog niet echt waarin. Ik zou voor deze speakers aan te drijven dan ook een versterker moeten kopen natuurlijk, heb je toevallig hier ook aanbevelingen voor? :)

[EDIT] Stel ik zou de F2's of RF-52K's kopen samen met een versterker om ze aan te drijven. Maar ik wil in de toekomst bijvoorbeeld toch een subwoofer toevoegen voor de echte lage bass wat op te vullen, moet ik dan hier rekening mee houden als ik een versterkers kies? of kan je gemakkelijk meerdere versterkers en speakers samen koppelen als één geheel? ik denk dan onder andere aan centrale volumeregeling, centrale audiobron en dergelijke. Iemand die hier ervaring mee heeft?

[ Voor 18% gewijzigd door superatomic op 21-10-2013 19:59 ]

• mac1987
Ok daar had ik even overheen gelezen. Ik denk wel dat als er in Nederland winkels zijn die zulke stuntprijzen hebben voor die speakers, er ook wel winkels in België zullen zijn die ermee stunten.
Het verschil tussen de F-2's en 52's is dat de 52's nog gevoeliger zijn en vooral lager gaan. Je zult dus minder snel naar een subwoofer verlangen dan, al is het verschil niet schrikbarend groot (5 Hz bereik en 0.5 dB gevoeligheid). Qua kwaliteit denk ik dat ze elkaar niet veel ontlopen, aangezien de adviesprijs voor beiden €299 p.s. is. De 52's komen wel uit de "Reference line', wat dat in de praktijk ook moge betekenen. Wel hebben ze bijvoorbeeld koperkleurige conussen als je dat mooi vindt. De F-2's hebben zilveren conussen.

Wil je een subwoofer kunnen aansluiten, dan is het wel handig hier van tevoren rekening mee te houden met je versterker. Je kunt de crossoverfrequentie vaak op de sub zelf instellen, maar je zult een signaalkabel moeten kunnen aansluiten. Ook kun je met een hierop voorbereidde versterker de crossover voor de gewone speakers aanpassen aan de sub. Vaak kom je wel op surround receivers uit als je goedkoop een subwoofer wil kunnen aansluiten. Gezien de gevoeligheid en impedantie van deze Klipsch speakers lijkt me dat geen problemen op te leveren qua vermogen of stabiliteit.

• superatomic
@mac1987: Dank je voor al de informatie. ;) Ik heb ook gelezen dat de reference 52's net dat beetje beter uitgebalanceerder klinken. Dus ik zou voor 52's willen gaan, maar langs de andere kant zouden de F-2's toch vergelijkbaar zijn en wel een stuk goedkoper. Dus ik twijfel nu een beetje tussen de twee. Als ik ze beide zou kunnen horen zal ik wel een beslissing kunnen nemen, maar na wat zoeken lijkt het dat er in belgië toch niet echt zoveel klipsch verdelers zitten.
Over het aandrijven van de speakers, jij zou voor een receiver gaan? Heb je toevallig ook ervaringen met receivers die je zou kunnen aanraden? of die gewoon goed zou passen bij de Klipsch speakers. Want ik ben helemaal niet thuis in de home audio wereld of waar ik op moet letten bij het kiezen van een receiver.

alvast bedankt voor al de hulp!

• mac1987
Normaal gesproken zou ik met jouw eisen (punchy bas, hoog volume) een vrij krachtige receiver aanbevelen, maar aangezien de Klipsch speakers die hier genoemd zijn allemaal relatief makkelijk aangestuurd worden zal de receiver keuze wat minder belangrijk zijn. Een tweedehands of showroom model in de midrange klasse is dan prijstechnisch het meest interessant denk ik. Overjarige modellen kunnen ook interessant geprijsd zijn. Overigens hoeft het niet per se een surround receiver te zijn, maar de keuze aan stereoversterkers/receivers met een subwoofer output en een crossover regeling is erg beperkt en vaak vallen deze modellen vrij prijzig uit.

• superatomic
Zou deze een goede keuze zijn? http://www.ibood.com/be/n...nton_Movie_70_speakerset/
Staat nu net toevallig vandaag op iBood.

• Omaatjehenk
  • Laatst online: 28-10 11:37
Persoonlijk heb ik nog nooit zo'n setje gehoord die wel een fatsoenlijke woofer heeft. De meesten zijn erg bloated en alles behalve punchy. Dit soort setjes zijn voor de niet veel eisende gebruiker. Jij vraagt om een punch, een echte concertervaring. Heb jij wel eens concertspeakers gezien ter grote van een 0,5l melkpakje?
Voor jouw eisen voldoen waarschijnlijk alleen degelijke vloerstaanders of boekenkast speakers uit een hogere prijsklasse en een losse sub.
Die pioneer is verder wel een prima receiver.

• superatomic
@Omaatjehenk: ja het ging me dan ook om de receiver. ;) Omdat we daar over bezig waren en ik deze iBood zag staan, wou ik deze even gebruiken als voorbeeld van een receiver die zou kunnen voldoen aan de eisen die ik eraan stel (of in de toekomst nog kan stellen ivm een apparte subwoofer)

• Omaatjehenk
  • Laatst online: 28-10 11:37
Oh sorry dan, ik dacht dat het om de complete set ging. Het lijkt mij het best als je een keer gaat luisteren in een audiozaak naar wat je precies zoekt. Vooral qua subwoofer denk ik dat je daar veel wijzer van wordt. Zelf zou ik niet snel iets zelf kopen zonder ernaar te luisteren.

P.S.
Het is nog erg leuk om alles te beluisteren ook, nadeel is dat je meestal iets duurder uitkomt omdat je dan iets duurders nèt iets mooier vindt klinken =p

• superatomic
Ik ben nog gaan luisteren naar de Klipsch RF-52's en een aantal andere speakers, waaronder Dali Ikon's.
En ik moet zeggen dat ik de Dali's wel gedetailleerder en gewoon muziekaler vond klinken dan de Klipsch.
Verder heb ik deze speakers niet volledig open kunnen horen spelen, dus ik weet niet of ze wel de voelbare punch hebben waar ik naar zoek. (gevoel leek weg te blijven) En aangezien de Dali Ikon's die ik heb beluisterd boekenkastspeakers waren twijfel ik nog steeds in beide het type speaker (boekenkast en vloerstaander) en welke merk/model.
Ook heb ik nog een versterker nodig om het hele boeltje aan te drijven. Hij kon mij een NAD Viso3 aanbieden aan 700€ en dat tesamen met bv de RF-52's (650€) verlicht het me zo'n 1350€. En alhoewel ik ondertussen wel van plan was om ongeveer 500-900€ uit te geven is dat toch een beetje een zware beslissing. Vooral als je niet exact weet hoe hoog in klasse ik zou moeten gaan voor wat ik verwacht.
Iemand die hier wat ervaring mee heeft of iets kan aanraden?

alvast iedereen bedankt die me tot dusver geholpen heeft!

• TBTL
  • Niet online
De speakers bepalen het geluid veel meer dan de versterker. Ik zou dus niet te veel uitgeven aan de versterker. Eventueel kan je die ook tweedehands kopen.

Een versterker vervormt in de orde van 0,01 - 0,1% en geeft 20 - 20.000Hz weer binnen +- 0,5 dB. Dit ga je niet horen.

Een luidspreker vervormt eerder 0,1 - 1% en wijkt al gauw 3dB af tussen 50 en 20.000Hz. Samen met de akoestiek van de kamer kan je makkelijk afwijkingen van 10 dB krijgen. Verder kleurt een luidspreker op nog meer manieren het geluid (onregelmatig afstraalgedrag, resonanties, ...).

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 28-10-2013 12:12 ]

Pagina: 1