P-2601HN-F1 en WR 1043N verbinden

Pagina: 1
Acties:

• Skinamp
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Hallo,

heeft iemand ervaring met, of een oplossing voor het volgende probleem ?

Ik heb een Zyxel P-2601HN-F1 router in huis en aangesloten op het internet. Op deze router
zijn alle apparaten zowel over LAN als WLAN aangesloten. Om achter in de tuin een goed
signaal te krijgen voor tablet en telefoon , wil ik m´n oude TP-Link TL-WR1043ND router in
de schuur aansluiten en draadloos verbinden om een access point te verkrijgen.

Ik heb configuraties welke te vinden zijn via Google of hier op de site :
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
geprobeerd in te stellen maar kom er eenvoudigweg niet uit !!

Kan iemand met geduld mij opweg helpen, ik heb helaas weinig kaas van
IP´s - Subnetmask´s - SSID's en meer van dit soort termen gegeten :-(

:?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Als je je er heel makkelijk van af wil maken:

Stel WiFi in op de TP-Link (bijvoorbeeld zelfde SSID als van de Zyxel, zelfde security settings maar ander kanaal), zet DHCP op de TP-Link uit en stop de kabel vanaf de Zyxel in een LAN poort op de TP-Link. Klaar...

Daarnaast...waar kom je niet uit?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Skinamp
Beste Lier,.

Moet ik dus toch een kabel gebruiken volgens jouw methode,..
(stop de kabel vanaf de Zyxel in een LAN poort op de TP-Link. Klaar...)
of zie ik iets over het hoofd ?

Waar kom ik niet uit :
Inmiddels bij proberen etc. al verschillende malen urenlang geen internet meer gehad en
na flashen van de tp-link met DD-WRT bijna de hele dag bezig geweest de configuratie
pagina weer terug te vinden :-(
Inmiddels 3 "bijna volle" dagen aan het klooien zonder ook maar enig resultaat.

Pfffffff

Verwijderd

In DD-WRT kies je modus AP (Access Point).

Voor LAN IP adres kies je er eentje die BUTEN de DHCP scope zit van je Zyxel. Als je Zyxel op 192.168.1.254 zit, kan je rustig het adres 192.168.1.200 in de DD-WRT als adres zetten.

LAN IP: 192.168.1.200
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254 (dat is het adres van de Zyxel).
DNS: kan je leeg laten, je kan ook 192.168.1.254 als adres invullen. Is eigenlijk niet van toepassing, want de AP doet niet aan DNS.

Stel de SSID (dat is het naam van je WiFi netwerk) hetzelfde in, zelfde wachtwoord (security), en ANDER kanaal, met minimaal 5 kanalen ertussen. Dus als Zyxel op bv. kanaal 4 zit, dan ga jij op kanaal 9 of hoger op je TP-LINK instellen. Als de Zyxel op 11 zit, dan kan je ieder willekeurig kanaal nemen, wat lager is dan 6.

Daarna de kabel van de Zyxel in de LAN poort 1 van de TP-Link steken.

Klaar...

• Skinamp
Beste Haik01,.

klinkt allemaal heel logisch en ik zou het graag willen uitproberen, ware mij niet
1 ding nog onzeker ! Ook jij spreekt over : Daarna de kabel van de Zyxel in de LAN poort 1 van de TP-Link steken.

Lees ik ergens overheen, of lezen jullie ergens overheen (niet sarcastisch bedoeld).
Ik wil de router achter in de tuin toch draadloos aansluiten, waarom moet ik dan als
laatste handeling de kabelverbinding tot stand bengen :?

Verwijderd

Aaaa..... dan moet jij een REPEATER van maken. Dat is een heel ander verhaal.....

DD-WRT kent ook een repeater mode. Ik weet niet exact de handelingen, maar de IP adressen en zo hierboven zijn geldig.

Zet de dus NIET in de tuin, maar ergens tussen de Zyxel en de tuin in. Anders gaat het NIET (goed) werken.

En in dat geval, hoef je dus geen kabel te trekken.

Nadeel:

1. De snelheid in de tuin gaat met minimaal 50% naar beneden.
2. Maar "onverklaarbare" problemen kunnen komen. (alhoewel DD-WRT wel goed is, maar van iets slechts, kan hij niets beter maken).

• Skinamp
Oke,..

De opzet is geen hoge snelheid, slechts een "hotspot" of "access point" voor onze
mobiele telefoons en tablet te creeren. Nu hebben we in de tuin alleen 3G, ik denk
dat zelf bij een met 50% gereduceerde snelheid dit nog altijd een lonende zaak zou
moeten zijn.

Het is jammer dat je de exacte handelingen niet weet :'( de overige door jou
opgegeven instellingen zal ik komende week eens rustig gaan aanbrengen en
dan : Duimen draaien :)

Bedankt
Pagina: 1