Tweede harde schijf niet te formatteren

Pagina: 1
Acties:

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41
Momenteel ben ik bezig met het instellen van het nieuwe systeem, waarbij een Windows heb geinstalleerd op een Samsung 128 GB SSD. Er is echter een probleem met de tweede HD, de Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB

Het begon er al mee dat de bios deze niet ziet, wat ik al vreemd vind.
Windows 8 computerbeheer --> schijfbeheer ziet het station soms wel, soms niet (wellicht ziet er een bepaalde logica achter, maar ik zie het niet). Echter, formatteren oid is niet mogelijk. Wel kan ik instellen dat de schijf de letter E: krijgt, maar als ik dan wil formatteren geeft Windows 8 simpelweg een foutmelding.

Bij deze computer zie ik niets meer staan dan Lokale schijf (E:), verder geen gegevens over grootte etc. Verkennen is niet mogelijk. Schijfbeheer zegt overigens E: 931.51 GB RAW. In orde (primaire partitie). Nou, het is duidelijk dat er iets niet in orde is.

Iemand enig idee? Had al wat gegoogled maar kwam nergens op uit..

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-01 20:25

wowi

sata kabel en voedings kabel al eens gewisseld?

Schijf zal raw zijn omdat deze nog nooit geformateerd is ,en ja gewoon even andere voedings kabel en sata kabel wisselen, lijkt me dat daar het probleem in zit, of een andere sata poort op je moederbord proberen.

Wel een full format geven op die schijf en geen snelle formattering!

[ Voor 81% gewijzigd door wowi op 12-10-2013 23:08 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lees eerst de SMART status eens uit. Dat de schijf als RAW wordt gezien is meestal niet goed.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16

TommieW

Numa numa.

Je kan ook nog met een opstartbaar tooltje zoals Parted Magic de HDD te formatteren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Eerst de SMART controleren met CrystalDiskInfo. ;)

• Black-Death
wowi schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:57:
sata kabel en voedings kabel al eens gewisseld?
Nee, ik ben niet super technisch qua hardware. Maar je bedoelt een andere voedingskabel en een andere sata kabel proberen?
PilatuS schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:57:
Lees eerst de SMART status eens uit. Dat de schijf als RAW wordt gezien is meestal niet goed.
Hoe doe ik dat?

Edit: thnx voor reacties, even Parted Magic proberen.
Edit2: kan nog geen ISO branden momenteel. Is er ook software die gewoon kan worden geinstalleerd waarmee ik hetzelfde kan?

[ Voor 14% gewijzigd door Black-Death op 12-10-2013 23:01 ]

• Black-Death
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:58:
Eerst de SMART controleren met CrystalDiskInfo. ;)
Gezondheidstoestand is GOED. Nog verdere info nodig?
SSD geeft overigens aan SSD 100%.

[ Voor 7% gewijzigd door Black-Death op 12-10-2013 23:05 ]

• TommieW
  • Laatst online: 21:16

TommieW

Numa numa.

Maak alsjeblieft even een screenshot van alle waarden die CrystalDiskInfo geeft. Die gezondheidstoestant zegt namelijk niet altijd alles.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Black-Death
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/tomschiphof/hdd.png

Verwijderd

Misschien een verkeerde gedachte maar kan je deze ook als 2de schijf instellen ? met de jumpertjes

of te wel Slave .. niet geschoten is altijd mis mogelijk is de hd dan wel te formatteren :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2013 14:42 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Eerst uitzoeken of de hd zichtbaar is in de bios?
Indien dit goed werkt dan verder met windows.
Misschien om te testen hang de hd aan een andere pc en kijk of hij daar ook weigert in de bios.
Zoals al gezegt vervang data kabel en stroom kabel, en andere kontroller of/en poort proberen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:40:
Misschien een verkeerde gedachte maar kan je deze ook als 2de schijf instellen ? met de jumpertjes

of te wel Slave .. niet geschoten is altijd mis mogelijk is de hd dan wel te formatteren :)
Het is geen oude PATA schijf.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-01 20:25

wowi

Wat misschien nog een optie is om deze beter te laten herkennen door achterop te jumperen indien mogelijk voor sata 300, want ik denk dat je in je pc het aansluit op een sata 300 poort, maar eigenlijk is dit overbodig het zou ook op sata 600 moeten werken want dat is backwards compatible, maar het is altijd te proberen.

Heb je nu al eens kabels gewisseld?

Die jumpertjes hoe je dat meot instellen staat meestal met een klein tekeningtje op de harddisk aangegeven.
En idd het zou niet hoeven om dat te jumperen wat ik al zei, maar als je problemen met herkenning heb is dat eventueel te proberen, niet geschoten is altijd mis toch.
:)

Je harddisk moet wel zichtbaar zijn in het bios, kijk eens bij boot opties, en dan de harddisks daar zou die bij moeten staan. Geen idee wat voor moederbord je trouwens gebruikt.

[ Voor 45% gewijzigd door wowi op 14-10-2013 14:14 ]

• Black-Death
De bios ziet de schijf in elk geval niet. Is het mogelijk dat Windows een hdd wel goed ziet (en goed kan laten functioneren) terwijl de bios de hdd niet ziet? Ik zal eens proberen kabeltjes te wisselen.

Edit: hhmm ik zie niet 1 2 3 een optie om andere kabeltjes te proberen want Azerty heeft alles vrij strak weggewerkt. Ik zal eerst eens kijken naar die jumpertjes, even uitzoeken hoe dat werkt.

Edit2: ik zie het jumper block wel, maar hoe kan ik hier instellingen wijzigen? Er zit niet zo'n afdekplaatje bij zegmaar. Overigens lees ik overal op internet dat het plug&play is, dus jumper instellingen niet nodig zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Black-Death op 14-10-2013 10:50 ]

• jan99999
Indien je hd niet in je bios zichtbaar is, dan zal windows deze echt niet zien.

Dus je moet je kabels anders gaan aansluiten, pak andere kabels.

• Black-Death
jan99999 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:39:
Indien je hd niet in je bios zichtbaar is, dan zal windows deze echt niet zien.

Dus je moet je kabels anders gaan aansluiten, pak andere kabels.
Aight. Vreemde is echter dat Windows wel ziet dat er iets is.. En dat programma (zie screenshot boven) ziet hem ook.. Hopelijk heb ik vanavond nog even tijd om er naar te kijken

• Black-Death
Heb overigens nog eens goed gekeken in de bios, en bij SATA information staat de 2e hdd wel. Maar niet bij het instellen van de boot-volgorde. Maar das geen probleem voor mij. Maar hij staat dus wel in de bios..

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:29

Zorian

What the fox?

Is het een schijf uit China of Taiwan? (Of iets wat lijkt op Taiwan)
Chinese schijven staan erom bekend heel vaak kapot te gaan, terwijl dat bij de niet-Chinese schijven niet van toepassing is.
Had zelf bijna hetzelfde probleem bij een Chinese 3TB uitvoering van deze schijf, bleek een DOA (Dead On Arrival).
Wat ik ook zie is een waarde van 10 bij Reallocated Sector Count en aardig wat Spin Retries. Dat is niet goed.
Zou gewoon teruggaan met dat ding als ik jou was, lijkt verdacht veel op een dode schijf.
Dat de BIOS hem niet eens ziet is ook een vrij duidelijke hint overigens. Doorgaans als een apparaat daar soms wel en soms niet zichtbaar is kan je er bijna altijd wel vanuit gaan dat hij kapot is.

[ Voor 18% gewijzigd door Zorian op 15-10-2013 01:09 ]

• Uncle Mel
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:19 ]

• Black-Death
For what it's worth: the schijf komt uit Taiwan.

Pc is inderdaad geinstalleerd met 1TB aangesloten. Azerty had alles in elkaar gebouwd, ik heb geboot vanaf de cd-rom zodat ik Windows op de SSD kon installeren. Bij het instellen vd bootvolgorde kon ik alleen CD/DVD of SSD kiezen. Toen ook nog Office op de SSD geinstalleerd en eigenlijk toen pas er bij nagedacht om eens te kijken of de tweede HDD (voor minder essentiele programma's) ook werkte. Niet dus.

Ik krijg een foutmelding als ik via Windows de schijf wil formatteren. Bij Snel Formatteren althans. Als ik dat uitvink gebeurt er gewoon niets.

Had ook via dit forum iets gevonden over een Clean-actie in cmd, maar dat werkte ook niet. Weet alleen de exacte foutmelding niet meer (ben nu op werk dus kan het even niet reproduceren).

Heb overigens ook Azerty gemaild, kijken wat ze zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Black-Death op 15-10-2013 10:06 ]

• Black-Death
Na overleg met Azerty besloten de schijf te retourneren. Hopelijk meer geluk met de nieuwe :)

• Zorian

Zorian

What the fox?

Uncle Mel schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:02:
[...]

1 onzin
2 als het bij jou 1 x mis gaat zegt dat vrij weinig imo
3 fout, beter kijken
4 onzin
5 Bios ziet hem wel, de TS is gewoon niet zo handig met PC's

@TS:

Heb je toevallig je PC geïnstalleerd met de 1TB aangesloten? Dan kan het zijn dat de reserved partition iets heeft gesloopt.

1 Ook is een RAW partitie vreemd voor een out the box installatie.

2 hier zou of een gewone NTFS moeten staan, of niets.

Wat voor foutmelding krijg je precies?
Ondanks dat TS al een oplossing heeft: Als we zo beginnen wijs ik je graag op je eigen foutjes. :)

1: Fout, doodnormaal aangezien hij nooit geformatteerd is.

2: Nooit geformatteerd, dus kan er moeilijk al een bestandssysteem op zitten.

Anyway @ TS: Hopelijk werkt je nieuwe schijf wat beter.

• Black-Death
Bedankt allemaal voor de reacties btw :)

Gisterenmiddag harde schijf teruggestuurd en nu al bericht van Azerty dat ie inderdaad defect is. Hopelijk snel een nieuwe.

• Black-Death
The story continues.. Gisterenavond de nieuwe hdd erin gezet.. Via schijfbeheer was weer een RAW partitie te zien, maar dit keer kon ik netjes aangeven dat ik hem wilde formatteren naar NTFS. Dit is inmiddels zo'n 10 uur geleden, en Computerbeheer / Schijfbeheer geeft als status nog altijd 'Formatteren'. Dit kan toch niet zo lang duren??

Edit: ik zie overigens bij Computerbeheer --> Overige apparaten een uitroepteken/foutmelding staan bij SM-bus controller. Kan dit een verband houden? Windows kan de driverupdates niet zelf vinden..

[ Voor 22% gewijzigd door Black-Death op 21-10-2013 09:50 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

sm-bus is de i²c bus voor communicatie tussen sensors e.d.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Black-Death
Damic schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 10:02:
sm-bus is de i²c bus voor communicatie tussen sensors e.d.
aha...? Houdt dit verband met de hdd?

Edit: inmiddels is het formatteren gestopt maar staat de HD niet meer bij Schijfbeheer en niet meer in de bios..? Kan toch niet zo zijn dat ik 2x achter elkaar een doa heb?

Edit2: hdd aangesloten op ander slot op mobo. nu wordt ie weer herkend. Snelformatteren geprobeerd, maar geeft vooralsnog weinig reactie..

[ Voor 37% gewijzigd door Black-Death op 21-10-2013 11:07 ]

• Black-Death
Update: het is me nog steeds niet gelukt de schijf te formatteren. Ik geloof niet dat de hdd fysiek kapot is, aangezien zowel de bios als Windows de shcijf herkennen, net zoals verschillende programma's. Ik ben nu bezig met EaseUS Partition Master, maar bij formatteren blijft de balk simpelweg op 0% staan. Windows lukt het ook niet om te formatteren van RAW naar NTFS.

Zie ik het over het hoofd? Alleen-lezen oid wat ingeschakeld kan staan? Vergeet ik ergens in dit proces een stap?

Een nieuwe hdd moet toch gewoon plug & play zijn? (Op formatteren na..)

• Zorian

Zorian

What the fox?

Tikt/ratelt/schraapt de schijf of maakt deze anderszins gekke geluidjes?
En waar komt de schijf vandaan? (Made in .....)
Heb dit zelf 1 keer gehad, bleek in mijn geval een dode schijf te wezen.
Ik ben bang dat je nog een keertje terug mag.

• jan99999
Misschien slechte kabels, pak een andere data kabel en andere stroomkabel.

Sluit ook de stroom op een andere plaats aan indien dit gaat.

En hd misschien op een andere poort indien je dit hebt.

Misschien voeding probleem, test met een andere voeding.

• Black-Death
De hdd maakt geen vreemde geluiden voor zover ik het kan inschatten. Alleen bij een test in HD Tune (kom ik zo op terug) maakt hij geluid met controleren, maar hier wordt de hele schijf nagelopen dus lijkt me normaal.

Schijf komt uit Taiwan geloof ik. De vorige (doa) ook.

Andere poort heb ik al eens geprobeerd, maakte geen verschil.

Wat net wel opvallend was, was dat Windows met opstarten de E: ging controleren. Nog nooit gezien. Het heeft in elk geval geen effect gehad want het werkt niet.

Met HD Tune Pro geeft de scan geen fouten aan. Echter: (B8) End to End Error Detection heeft de threshold bereikt zegt het programma, en een nieuwe hdd wordt aangeraden. Verder is het niet mogelijk de transfer speed (reading) te testen, die geeft in een I/O error. Dit heeft dan toch iets met de communicatie te maken of niet?

Update: en als ik een schrijftest wil doen via HD Tune Pro zit ie dat Writing disabled is. Enig idee hoe dit kan worden verholpen?

[ Voor 7% gewijzigd door Black-Death op 22-10-2013 10:11 ]

• Arunia
  • Laatst online: 20:46
Deze pc is in elkaar gezet door Azerty? Dus ook de 1TB hdd?
Ik zou gewoon de gehele pc opsturen en ze het daar uit laten zoeken. Daar heb je garantie op. Scheelt jou problemen.

Daarnaast, ja, je kunt 2x achter elkaar een DOA krijgen.

• Black-Death
Arunia schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:12:
Deze pc is in elkaar gezet door Azerty? Dus ook de 1TB hdd?
Ik zou gewoon de gehele pc opsturen en ze het daar uit laten zoeken. Daar heb je garantie op. Scheelt jou problemen.

Daarnaast, ja, je kunt 2x achter elkaar een DOA krijgen.
Hij is inderdaad van Azerty, maar heb weinig zin om dat hele ding op te sturen.. Ben ik hem weer kwijt..
Dit moet gewoon te fixen zijn.

Zou een nieuwe SATA kabel helpen? En moet ik dan een gewone SATA-kabel hebben of een E-SATA kabel?

Edit: e-sata is voor externe apparaten?

[ Voor 3% gewijzigd door Black-Death op 22-10-2013 10:32 ]

• Arunia
Dat kan ik me uiteraard wel voorstellen, maar op een gegeven moment kun je hem beter enkele dagen kwijt zijn dan dat je meer dagen zelf bezig ben met "klooien".

Een nieuwe sata kabel kan wellicht helpen. Je moet dan een SATA hebben. e-sata is inderdaad voor extern.

• Stef42
  • Laatst online: 24-01 19:07
Wel moederbord is gebruikt in je Azerty computer?
Dat een schijf niet zichtbaar is in de BIOS, maar wel in Windows is heel normaal. Dan was de HDD aangesloten op een aparte controller, buiten de AMD/Intel chipset om. Veel moederborden hebben extra SATA6 sloten, die dan door extra chips op het moederbord worden aangestuurd. Aangezien de BIOS niet kan zien welke apparaten daarop zijn aangesloten, lijkt het alsof de schijf niet zichtbaar is. Eenmaal in Windows wordt het prima ingeladen.

Staan er overigens ook nog andere devices in Apparaatbeheer die nog niet zijn geïnstalleerd?

Waarschijnlijk is je SATA kabel niet het probleem hier, omdat bij je SMART info een getal hoger dan 0 had moeten staan bij UltraDMA CRC. Die toont eventueel fouten die worden veroorzaakt door een kapotte kabel.

[ Voor 15% gewijzigd door Stef42 op 22-10-2013 11:01 ]

• Black-Death
Ik zit nu mobiel, weet exacte mobo niet uit mijn hoofd. Staat in mijn inventaris. [Edit: het is de Asus B85M-E]
Zowel de pc als de bios herkennen de hdd. Er staan geen andere apparaten in Apparaatbeheer die niet zijn geinstalleerd.
Ik kan de 10 euro van een nieuwe kabel dus op zak houden, maar enig idee wat dan het probleem kan zijn? Of neigt dit toch weer naar een doa?

[ Voor 4% gewijzigd door Black-Death op 22-10-2013 14:06 ]

• Black-Death
Holy moly hij werkt!

Wat heb ik gedaan?

De sata+voeding kabel van de CD rom speler gebruikt.. Mag ik hieruit concluderen dat het dan toch aan ofwel de sata ofwel de voedingkabel van de hdd ligt? En kan ik nu, als ik eenmaal wat dingen installeer op de nieuwe schijf, deze zonder problemen eventueel er nog eens uit halen etc? Of moet ik dan formatteren?

• Arunia
Heb je inwendig ook de aansluiting gebruikt waarop je CD speler zat?
Zo ja, probeer daar ook eens wat te wisselen? Want dan kan het nog je SATA poort zijn bijvoorbeeld.

• Black-Death
Ik heb gewoon de kabels die in de CD-rom zaten in de hdd geplaatst. Zal eens wat wisselen inderdaad :)

Edit: de hdd werkt ook met de originele SATA-kabel, maar met de voedingkabel van de cd-rom. Dus probleem ligt bij die kabel vd voeding?? :s

[ Voor 41% gewijzigd door Black-Death op 22-10-2013 14:48 ]

• Zorian

Zorian

What the fox?

Black-Death schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:37:
Ik heb gewoon de kabels die in de CD-rom zaten in de hdd geplaatst. Zal eens wat wisselen inderdaad :)

Edit: de hdd werkt ook met de originele SATA-kabel, maar met de voedingkabel van de cd-rom. Dus probleem ligt bij die kabel vd voeding?? :s
Dat kan, misschien een kabelbreukje of dat de kabel niet meer volledig contact maakt in de connector. Gewoon een andere stroomstekker erop prikken dus. :)

• Black-Death
Zorean schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:49:
[...]

Dat kan, misschien een kabelbreukje of dat de kabel niet meer volledig contact maakt in de connector. Gewoon een andere stroomstekker erop prikken dus. :)
Ik zit eens even te kijken naar de kabeltjes, maar het volgende valt me op. De aansluiting die op de hdd moet (voor voeding) komt in totaal 3x uit mijn voeding, 1x naar ssd, 1x naar optische drive en 1x naar hdd (SATA-voeding). Maar die van de hdd lijkt dus niet te werken. Ik heb dus geen andere optie meer? Want de rest is Molex
Wel zie ik dat er aan de voedingkabel naar de ssd meerdere aansluitngen zitten, halverwege de kabel. Kan ik deze ook zonder problemen aansluiten op de hdd?

Verwijderd

Zolang het dezelfde connector is moet het kunnen :P

• Black-Death
Hij werkt

Wat een moeite allemaal voor het aansluiten van 1 hdd :')

Thnx allemaal :P

[ Voor 4% gewijzigd door Black-Death op 23-10-2013 17:50 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je kan ook een converter kopen en deze op een losse 12v lijn zetten die nog vrij is:

Afbeeldingslocatie: http://www.satacables.com/sata-power-latching-cable.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door rikadoo op 23-10-2013 17:52 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Black-Death
Bedankt voor de tip :)

• Black-Death
Het is werkelijk ongelofelijk maar dat ding werkt nog steeds niet goed.
Kleine programma's kan ik er wel opzetten, maar bij het installeren van grotere software gaat het steeds mis. Blijft continu hangen met installeren van bijv CS:Source, hdd usage is 100% maar de schrijfsnelheid is 0, met af en toe een mbtje ofzo.
Wtf?

Edit: ook opvallend dat HD Tune geen schrijftest kan doen op de harde schijf, omdat dit disabled zou zijn....

[ Voor 14% gewijzigd door Black-Death op 24-10-2013 23:43 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dat HDtune geen schijftest kan doen klopt, omdat de partitie in gebruik is. Zodra jij alles ervan verwijderd en de partitie ook kun je wel een schrijftest doen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Black-Death
rikadoo schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:47:
Dat HDtune geen schijftest kan doen klopt, omdat de partitie in gebruik is. Zodra jij alles ervan verwijderd en de partitie ook kun je wel een schrijftest doen.
Hmm oke daar valt iets voor te zeggen. Maar de extreem hoge usage en lage schrijfsnelheid bij installateren van software zijn daarmee alsnog niet verklaard.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou de voeding terug sturen :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1