Twee monitoren, twee kleuren

Pagina: 1
Acties:

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds vandaag mijn 2e beeldscherm (de 27EA73) gekocht bij de Mediamarkt, maar ik kwam er al snel achter dat de kleuren in de monitoren een beetje verschillen. Best wel hinderlijk eigenlijk...

Ik heb als eerste geprobeerd om via de NVidia instellingen wat te veranderen qua kleur, maar dat leverde echter weinig goeds op. Ook het beeldscherm zelf heeft enkele instellingen maar hier wordt de kleur ook niet echt gelijker van. Je kunt het verschil een beetje zien als: "Warme kleuren" en "Kille kleuren". Het 2e scherm is wat dat betreft ook wat blauwig. Alle instellingen volledig resetten werkt helaas niet.

Kan dit te maken hebben met het feit dat alle twee de schermen zijn aangesloten op een conventer naar DVI:
één DVI port is DVI-I en één DVI port is DVI-D

Afbeeldingslocatie: http://forums.lenovo.com/t5/image/serverpage/image-id/13611i85823D50731521FC/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

De videokaart is een GTX660...

Gr
Bas

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Als je een converter gebruikt van bijv. Vga naar dvi dan zou dat kunnen, maar hdmi naar dvi bijv. blijft digitaal en veranderd niks aan de kleur.

Het verschil wat je ziet zit puur in de schermen. Misschien dat je iemand kent die een coloriemeter heeft? Spider 3 pro oid.
Maar zelfs na kalibratie kan er altijd nog een miniem kleurverschil zijn tussen beide schermen.

www.ping-win.nl

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Rye schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 11:28:
Als je een converter gebruikt van bijv. Vga naar dvi dan zou dat kunnen, maar hdmi naar dvi bijv. blijft digitaal en veranderd niks aan de kleur.

Het verschil wat je ziet zit puur in de schermen. Misschien dat je iemand kent die een coloriemeter heeft? Spider 3 pro oid.
Maar zelfs na kalibratie kan er altijd nog een miniem kleurverschil zijn tussen beide schermen.
Wat dat betreft loopt er een HDMI kabel vanuit mijn 2 schermen naar de 2 HDMI-DVI conventers (wel dezelfde). Maar de 27EA73 schermen zijn in de fabriek al gekalibreerd zoals ik lees op het bijgevoegde schema. Ik zal dan wellicht eens moeten kijken naar een HDMI-->DVI kabel zonder conventer.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik mis in je verhaal eigenlijk of je 1e scherm en 2e scherm hetzelfde model zijn. Op werk hadden we veel HP monitoren staan, in totaal 3 modellen (20" 4:3, 22" 16:10 en 24" 16:10). Zette je twee dezelfde modellen uit verschillende batches bij elkaar, dan waren er kleurverschillen. Alleen modellen uit dezelfde batch gaven redelijk dezelfde kleur (en dan nog waren er minimale afwijkingen).

Moraal van het verhaal: als ze hetzelfde model zijn en niet uit dezelfde batch komen, kan er alsnog kleurafwijking zijn. Koop dus, als je twee displays naast elkaar wil, de monitoren op hetzelfde moment.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 13-10-2013 12:35 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:33:
Ik mis in je verhaal eigenlijk of je 1e scherm en 2e scherm hetzelfde model zijn. Op werk hadden we veel HP monitoren staan, in totaal 3 modellen (20" 4:3, 22" 16:10 en 24" 16:10). Zette je twee dezelfde modellen uit verschillende batches bij elkaar, dan waren er kleurverschillen. Alleen modellen uit dezelfde batch gaven redelijk dezelfde kleur (en dan nog waren er minimale afwijkingen).

Moraal van het verhaal: als ze hetzelfde model zijn en niet uit dezelfde batch komen, kan er alsnog kleurafwijking zijn. Koop dus, als je twee displays naast elkaar wil, de monitoren op hetzelfde moment.
Het zijn inderdaad twee dezelfde modellen. Maar het kleurverschil is hier wel echt goed te zien.

--

Ik sta op het punt om 2 nieuwe kabels te kopen;
HDMI Male --> DVI Male

Nu zijn er verschillende DVI versies. Mijn videokaart beschikt over de volgende twee DVI types: DVI-I en DVI-D.
Wat voor type kabel zal ik dan moeten aanschaffen? Gewoon twee keer dezelfde of moet ik ook echt letten op de DVI types?

[ Voor 16% gewijzigd door ViezeVis op 13-10-2013 12:58 ]

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:52
Voordat je allerlei dingen gaat kopen, heb je al wat geprobeerd om het te verhelpen?

- Hoe ziet het eruit als je de schermen wisselt?
- Hoe ziet het eruit als je de kabels wisselt?
- Monitoren al gereset op fabrieksinstellingen?
- Laatste WHQL drivers geïnstalleerd?

Specs

• Rye

Rye

ViezeVis schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:48:
[...]

Het zijn inderdaad twee dezelfde modellen. Maar het kleurverschil is hier wel echt goed te zien.

--

Ik sta op het punt om 2 nieuwe kabels te kopen;
HDMI Male --> DVI Male
Dan zijn de monitoren van twee verschillende batches en zal er zeer waarschijnlijk om die reden een kleurverschil tussen beide schermen zitten.

Die "converters" waar je het over hebt zijn geen "converters", maar koppelstukjes.
https://www.google.nl/sea...ei=I4ZaUvzYKoa57AaHpYDQBQ

HDMI is in grote lijnen DVI + audio in een ander formaat. Geen omzetting nodig, alleen een ander stekkertje. Daar zit het probleem hem dan ook niet in.

www.ping-win.nl

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Freaky Maus schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 13:05:
Voordat je allerlei dingen gaat kopen, heb je al wat geprobeerd om het te verhelpen?

- Hoe ziet het eruit als je de schermen wisselt?
- Hoe ziet het eruit als je de kabels wisselt?
- Monitoren al gereset op fabrieksinstellingen?
- Laatste WHQL drivers geïnstalleerd?
- De schermen qua kleur blijven hetzelfde;
- Ook dat blijft hetzelfde, met de koppelstukjes op dezelfde plek;
- Ja
- Nee, zal die zo even zoeken.
Rye schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 13:40:
[...]

Dan zijn de monitoren van twee verschillende batches en zal er zeer waarschijnlijk om die reden een kleurverschil tussen beide schermen zitten.

Die "converters" waar je het over hebt zijn geen "converters", maar koppelstukjes.
https://www.google.nl/sea...ei=I4ZaUvzYKoa57AaHpYDQBQ

HDMI is in grote lijnen DVI + audio in een ander formaat. Geen omzetting nodig, alleen een ander stekkertje. Daar zit het probleem hem dan ook niet in.
De monitoren zijn beide van dezelfde productiemaand, "july 2013"

[ Voor 44% gewijzigd door ViezeVis op 13-10-2013 14:46 ]

• Rye

Rye

Helaas zegt dezelfde productiemaand of zelfs dezelfde batch vrij weinig. De kans op verschil neemt wel af en het verschil dat er is zal dan ook relatief beperkt zijn.

Mijn twee Dell u2311h's hebben ook zelfs nadat ik ze zelf heb gekalibreerd een miniem kleurverschil. Doe je helaas weinig aan. Het is zelfs zo dat je met enige regelmaat eigenlijk moet kalibreren omdat de kleurweergave van een paneel verandert naar gelang de tijd.

www.ping-win.nl

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb eens 2 dezelfde Samsung schermen tegelijk gekocht en ik onmogelijk het zelfde kreeg. Ook al waren ze tegelijk gekocht zaten er gewoon 2 verschillende panelen in.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is het niet het verschil van kijkhoek ?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
warhamstr schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 13:22:
Is het niet het verschil van kijkhoek ?
IPS... 143 graden dus daar ligt het niet aan.

• hoekies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo,

Heb je al in de settings van de monitoren gekeken?
Je kan ze instellen op verschillende kleur graden, waardoor je verschillen in de monitoren kan krijgen.

Ik heb zelf IIyama en die kan je zetten op Game, Cinema , enz. wat bij elke setting een ander kleurbeeld geeft

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
hoekies schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:16:
Hallo,

Heb je al in de settings van de monitoren gekeken?
Je kan ze instellen op verschillende kleur graden, waardoor je verschillen in de monitoren kan krijgen.

Ik heb zelf IIyama en die kan je zetten op Game, Cinema , enz. wat bij elke setting een ander kleurbeeld geeft
Gek genoeg staat indd wel alles hetzelfde. Dat is overigens het eerste wat ik heb gedaan...

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 16:21
dat is wel vrij normaal eigenlijk. Gewoon calibreren. Het beste is met een Spyder oid, maar je kan al een stuk verder geraken met een goed oog. Check dit: http://windows.microsoft....s7/calibrate-your-display

Verwijderd

Ik had zelfs verschil met twee u2410 voor gekalibreerde monitoren, verschil is er altijd, vooral op niet professionele displays. Je beste optie is, zoals aangegeven, zoiets als een spyder. Ik weet toevallig dat de spyder ook opties heeft op twee schermen zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Wat is "Spyder" precies? Is dat een programma die valt te downloaden?

//

Oh zo'n ding lijkt me wel ideaal inderdaad. Maar moet je dan alle twee de schermen kalibreren?
Ik lees op internet dat je maar één scherm kunt kalibreren. A.d.h.v diverse tutorials kan ik er wel uitkomen (http://robertrath.com/blo...On-Multiple-Monitors.html) maar moet ik anders specifiek één monitor kalibreren?

Gr
Bas

[ Voor 86% gewijzigd door ViezeVis op 16-10-2013 20:17 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Zojuist de Spyder2 aangeschaft via Marktplaats, echter zonder resultaat. Nog steeds gróte verschillen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:11:
Zojuist de Spyder2 aangeschaft via Marktplaats, echter zonder resultaat. Nog steeds gróte verschillen.
Dan heb je 2 verschillende panelen.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:14:
[...]

Dan heb je 2 verschillende panelen.
Dat denk ik inderdaad ook...
Echt vrij irritant.

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Handmatig de rood/groen/blauwwaarden aanpassen is dan de enige optie.. eerst proberen één van de twee schermen zo te krijgen zoals je het wil, en dan de andere erop aanpassen. Ik heb een oud 24" Iiyama paneeltje naast mijn hoofdbeeldscherm, een Dell U2311H, en die heb ik redelijk kunnen matchen door een venster of een foto half op beide schermen te zetten en zo de kleuren te matchen.

BF1 Stats

Pagina: 1