Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop advies (redelijke krachtpatser) voor wereldreis

Pagina: 1
Acties:

• Daeronb
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-12-2020
Beste laptoptweakers,

Op 13 november aanstaande ga ik voor pak 'em beet een jaar reizen door Azië en Australië. En ben nu al een tijdje opzoek naar een (haswell) laptop die ongeveer aan mijn eisen voldoet. Nu blijken deze haswell laptops op het moment nog al schaars te zijn, dus daar zit een deel van het probleem. Haswell, uiteraard omdat ik dus veel onderweg ga zijn. Denk: Veel treinen, bussen, wachten, en terrasjes zonder energievoorziening.

Wat ga ik met de laptop doen:

-Ik ben part-time DJ en house producer, en gebruik voor beide bezigheden Ableton live 8 en 9. Deze DAW moet hij dus goed aankunnen. (Is voornamelijk CPU en RAM)

- Ik maak hier en daar voor klanten ook wat grafische designs in photoshop en illustrator. Dus sowieso 1920x1080 (mi-ni-maal 1600x1200). En een redelijke kleurbalans zou dus ook geen probleem zijn ;)

- De grootte mag van mij dus wel de standaard 15,6" zijn. (Kleiner mag, groter ivm reizen gaat niet lukken)

- Wat ik NIET doe, is "zware" videobewerking (behalve hier een daar een wat plak en knip werk voor youtube) en 3D bewerking. Dus op de grafische kaart mag (denk ik?) iets bespaard worden.

- De laptop mag 1000 euro kosten.

- Hij is er dus echt voor op reis. Hoe langer de batterij duur, hoe beter. Daarbij moet wel gezegd worden. Dat als ik hem gebruik, het waarschijnlijk wel direct "zwaar" (DAW/PS vs. browsen) is. Dus aan een laptop met geweldige energie besparing, op voorwaarde dat ik hooguit de browser gebruik, heb ik weinig).

Nog 1 punt: ik ga de laptop waarschijnlijk eind januari (als ik al 3 maanden op reis ben) serieus gebruiken. Als ik in nederland was gebleven, had ik uiteraard tot dan gewacht met kopen, met het oog op een breder aanbod nieuwe cpu chips (op zijn minst). Nu kan ik natuurlijk besluiten om de laptop te kopen als ik in Azië ben, op dat moment waarschijnlijk in thailand/india. Is dat een aanrader/afrader? En is iemand hier misschien bekend met een soortgelijke site als tweakers, maar dan voor de aziatische markt? Ik heb namelijk begrepen dat daar vaak hele andere modellen uitkomen dan hier.

Verwijderd

Haal een E6520 of E6530 van marktplaats.

Voor een wereldreis lijkt het mij zeer verstandig om een dell of zakelijke lenovo te pakken omdat zij de enige merken zijn die fatsoenlijke wereldwijde garantie aanbieden. Laptop stuk, volgende dag een monteur, zolang je niet in Antarctica zit ofzo.. Het probleem is dat dell momenteel geen laptops aanbied met een fatsoenlijke CPU en 1080p scherm in jouw budget, en het lenovo aanbod binnen jouw budget heeft (E531) heeft volgens mij geen wereldwijde garantie.

De latitude E6520 en thinkpad T lijn equivalent waren, en zijn nog steeds, de nummer 1 qua accuduur met een quadcore. 6 uur browsen op max. helderheid is mogelijk met de 9-cel accu, meer op een lagere helderheid.

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
De E6530 is rechtstreeks bij Dell denk ik ook voor minder dan €1000 te vinden.

Verwijderd

Correct, maar niet met 1080p scherm en 9 cel accu.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:35:
Voor een wereldreis lijkt het mij zeer verstandig om een dell of zakelijke lenovo te pakken omdat zij de enige merken zijn die fatsoenlijke wereldwijde garantie aanbieden.
Exact dit. Als je op reis bent dan is wereldwijd NBD echt een must.
HP heeft trouwens ook NBD pakketten?

Verwijderd

Dat weet ik niet, maar HP is sowieso niet aan te raden voor de eisen van de topicstarter. Iedereen die ik ken met de zakelijke lijn klaagt steen aan been over de brakke accuduur.

• Daeronb
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-12-2020
Erg bedankt tweakers. Vooral wereldwijde garantie had ik nog niet aan gedacht!
Meer laptop tips zijn vooralsnog welkom. Dat mogen ook laptops zijn die er aan zitten te komen.

Wanneer er 1 is aangeschaft laat ik het in ieder geval weten!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:25

ormagon

Definitely Maybe

Ik zou sowieso gaan voor een stevige laptop met wereldwijde garantie. Dan kom je al snel uit bij Dell en Lenovo. De nieuwe HP's zijn prima qua accuduur maar levert eigenlijk nog niets met hogere resolutie in de sub 1000 prijsklasse. En dat laatste is ook een beetje het probleem bij Lenovo, de full HD laptops met Haswell in de nette prijsklasse zijn in aantocht, maar ze zijn er nog niet...

Als je akkoord gaat met 1600*900 en Ivy Bridge dan biedt Lenovo de T430 & L430 als goede opties. HP biedt de ProBook 6570b, erg goede laptop maar die heeft dan net weer wel een matige accuduur. Bij Dell kan je kijken naar de E6430 en E6530.

Een maandje of twee en je kan prima een laptop vinden met jouw eisen, momenteel lijkt het erop dat je ergens iets zal moeten toegeven als je nieuw wilt kopen. Als je bijvoorbeeld de wereldwijde garantie en 'build as a tank' zaken laat varen is er best wel wat te vinden. Dan kan je zelfs in de ultrabook range zoeken, een Acer Aspire V7 of Samsung NP730U3E bijvoorbeeld en ik neem aan dat je een goede reisverzekering neemt, neem er dan eentje die ook een laptop zo goed mogelijk dekt.

[ Voor 16% gewijzigd door ormagon op 15-10-2013 09:44 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
ormagon schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:36:
Als je akkoord gaat met 1600*900 en Ivy Bridge dan biedt Lenovo de T430 & L430 als goede opties. HP biedt de ProBook 6570b, erg goede laptop maar die heeft dan net weer wel een matige accuduur. Bij Dell kan je kijken naar de E6430 en E6530.
Van de E6430 laptop is ook een ultrabook variant: De 6430u. Nadeel is dat de standaardaccessoires er niet op passen, zoals het dockingstation. Dat lijkt mij echter niet zo'n bezwaar tijdens een reis. Wat voor een reiziger wellicht een voordeel is, is dat die ultrabook aan de MIL-STD-810G eisen voldoet. Iemand die daar wellicht iets over kan vertellen? Dat is toch dat de ultrabook onder hogere/lagere temperaturen en luchtvochtigheid kan functioneren?

[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 15-10-2013 09:54 ]

Verwijderd

ormagon schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:36:
de full HD laptops met Haswell in de nette prijsklasse zijn in aantocht, maar ze zijn er nog niet...
Bij dell zijn ze er al, maar ze zijn allemaal uitgerust met low-voltage dualcores. Voor de prestaties en accuduur en portemonnee ben je beter af met een inmiddels 2½ jaar oude E6520 of T520 8)7

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
Wat ik een beetje heb gelezen over de nieuwe lenovo T440 serie gaan deze best wel duur worden met full-hd scherm. Ook lijkt het nieuwe clickpad me niet erg fijn werken. Kan natuurlijk ook allemaal mee vallen aangezien ik er niet mee gewerkt heb :)

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:25

ormagon

Definitely Maybe

--_-- schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:29:
Wat ik een beetje heb gelezen over de nieuwe lenovo T440 serie gaan deze best wel duur worden met full-hd scherm. Ook lijkt het nieuwe clickpad me niet erg fijn werken. Kan natuurlijk ook allemaal mee vallen aangezien ik er niet mee gewerkt heb :)
Ik tik dit zelf op een Thinkpad S430 met clickpad, en die werkt in principe erg goed.

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
Maar is die clickpad van jou niet anders dan deze?

YouTube: ThinkPad T440s touchpad
Pagina: 1