dimmer fase aansnijding en fans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:43
Is het mogelijk een 230V dimmer die werkt met fase aansnijding aan te sluiten op een 12V DC transformator. En dat ik dan dan door het dimmen het DC voltage kan verlagen naar ergens tussen de 5-12V?
Op de trafo komen case fans (niet voor gebruik in pc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:19

InFamous

excommunicado

Nee volgens mij gaat dat niet, de transformator zal altijd proberen om van de ingaande spanning 12VDC te maken, meestal werken transformatoren op 110~230VAC. Alles daartussen maakt de transformator er nog steeds 12VDC van.

Correct me if im wrong.

[ Voor 5% gewijzigd door InFamous op 12-10-2013 13:29 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het kan werken maar kan ook serieuze storingen op leveren.

Is het een gewone transformator of een elektronische?
> is het een gewone trafo dan kun je het proberen is het een elektronische dan moet het een dimbare zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een dimmer op een gewone transformator werkt. Met een simpele brugcel en elko erachter regel je ook een DC spanning.

Probleem is dat de inductieve belasting de dimmer flink doet zoemen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het kan op een ouderwetse transformator. Maar netjes is het niet. kan flink wat rotzooi gaan geven (waaronder inderdaad ook geluid uit je transformator). En lang niet elke transformator kan goed overweg met inductieve lasten.

bij een elektronische trafo werkt het niet inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom zou je zo moeilijk willen doen? Je hebt al 12V DC, met een PWM circuitje of een LM317 of desnoods een serieweerstand kun je daar ieder voltage ( < 12V ) van maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:43
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:08:
Waarom zou je zo moeilijk willen doen? Je hebt al 12V DC, met een PWM circuitje of een LM317 of desnoods een serieweerstand kun je daar ieder voltage ( < 12V ) van maken
Ik wil graag een kaku-dimmer gebruiken.
als iemand andere suggesties heeft om het afstandsbedienbaar te maken?

heb meerdere transformatoren, maar ik begrijp dat ik het met de loeizware zou kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
als je het probeert moet je gewoon een "echte" transformator gebruiken. gewoon zo'n bonk ijzer en koperdraad.

Ik weet niet wat de "loeizware" is, maar kijk uit met het vermogen. De inductieve last is relatief zwaar voor de dimmer, dus ik zou niet zomaar een hele grote trafo eraan hangen. Is ook niet echt nodig voor een paar fans.

Een alternatief is wat meer knutselwerk (ik weet niet hoe je bent met electronica):
Dan koop je een 433MHz ontvangertje en stop je er een microcontrollertje achter die de fan pwm't
Pagina: 1