Windows 8: Notebook ontwaakt uit slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 20:07
Goeiemiddag,

Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een nieuwe notebook van Alternate. Hierop heb ik Windows 8 staan, maar al snel merkte ik dat er veel dingen niet helemaal werkten zoals het hoort.

Zo ontwaakt mijn windows constant uit slaapstand, zonder enige interactie. Deze nacht is hij bijvoorbeeld opgestart, en merk ik smorgends dat mijn volledig opgeladen batterij ineens volledig leeg is. Hij is dus weer maar eens uit zichzelf opgestart...

Ik heb het ontwaken bij muis/keyboard input al uitgeschakeld, maar nog steeds start hij op.

Ik heb ook al veel gegoogled, veel antwoorden gevonden, maar niets dat het probleem bij mij oplost.

Iemand enig idee aan wat dit zou kunnen liggen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Staat Wake on Lan misschien aan? Had hier voorheen ook problemen mee bij een PC van mij, ondanks dat er principe geen request gestuurd zou moeten worden werdt ie toch ontwaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Usb aangesloten?

Anders kan terugzetten naar fabrieksinstellingen geen kwaad.

[ Voor 66% gewijzigd door Chris Smoove op 12-10-2013 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Wake On Lan heb ik nog niet gechecked, maar een kabel steekt zelden in de notebook. Hij is dus altijd verbonden met WiFi, en WiFi wordt uitgeschakeld als deze is slaapstand zit, of zit ik hier mis?

@Chris: er is een USB-muis aangesloten ja, maar het vakje bij "dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen" is uitgevinkt. Ook meen ik mij te herinneren dat hij al enkele keren uit slaapstand is gekomen terwijl deze muis niet is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De reden van wakker worden staat als het goed is in het logboek van Windows. In Windows 7 kom je daar via start uitvoeren eventvwr.msc, Windows 8 weet ik helaas niet.
edit: Zelfde dus, thanks ShitHappens :)
Zoek naar een log-entry zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/ilantz.com/wp-content/uploads/2012/12/event-id-1-source-power-troubleshooter-wake-source-unknown.png
Het gaat om "wake source".

En las net het volgende op http://ilantz.com/2012/12...hibernation-unexpectedly/
Only after being frustrated again from the computer still waking up with no apparent reason I’ve noticed that it keeps waking up at around specific times, which led me to the conclusion that it’s probably a schedule task that was waking the computer up! Seems like there is a Media Center task names mcupdate_scheduled that was causing all the trouble!

[ Voor 86% gewijzigd door Raven op 12-10-2013 13:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-10 21:11
Is ook eventvwr.msc in Windows 8 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:34
Heb ik ook last van gehad, last wake command (zie link), dan weet je in ieder geval waar het door komt.

http://www.howtogeek.com/...m-waking-up-accidentally/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Die lastwake command heb ik al geprobeerd, werkt om een of andere reden niet zoals het hoort op deze pc.

In het logboek merk ik dat hij EXACT 3 uur later uit zijn slaapstand gaat. om 2:10:11 is hij er in gegaan en om 5:10:11 komt hij er weer uit.

Dit staat er in de log:
"Firmware S3-tijden. ResumeCount: 1, FullResume: 1555, AverageResume: 1555"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Dat is raar, die van mij geeft een heel ander soort antwoord...

powercfg -lastwake
Wake History Count - 1
Wake History [0]
Wake Source Count - 1
Wake Source [0]
Type: Device
Instance Path: USB\ROOT_HUB20\4&449fe53&1
Friendly Name:
Description: USB Root Hub
Manufacturer: (Standard USB Host Controller)
laat verder niks weten over wanneer hij ging slapen en wanneer die er uit kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Dat was dan ook een stukje dat ik copy pastete uit het logboek ;)

Dit staat er bij die powercfg -lastwake:
Wake History Count - 1
Wake History [0]
Wake Source Count - 0
(Maar dit is prolly niet de foutieve wake, want deze morgend stond hij uit omdat hij de batterij leeggezopen had ;) Dit is dus van een gewone boot.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Ah okay, verkeerd begrepen, ik dacht dat je verkeerd zat te kijken ;)
Even wegzetten en wachten tot hij zichzelf op start lijkt me dan het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
azziplekkus schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:54:
Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een nieuwe notebook van Alternate.
[probleem]
Heb je al contact gehad met Alternate? ;)

(Tussen haakjes: slaapstand=sleep kost meer stroom dan sluimerstand=hibernate. Microsoft heeft de vertaling slapen en sluimeren heel erg falend aan sleep/hibernate gekoppeld.)

[ Voor 28% gewijzigd door Barleone op 12-10-2013 14:22 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
Is het geen Intel Smart Connect? Die laat je systeem automatisch wakker worden om email en dergelijke bij te laten werken zonder dat je zelf wat hoeft te doen. Als je Power Options zo staan dat 'ie uit zichzelf niet in slaap gaat na een half uur ofzo, kan die dus blijven draaien.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ben net terug van een paar uur weg geweest te zijn, en de notebook staat inderdaad weer te draaien (terwijl het deksel nog toe was).

Heb net weer powercfg -lastwake gedaan, en het resultaat blijft hetzelfde als hierboven.

Contact met Alternate heb ik nog niet gehad ivm dit probleem, aangezien het mij een Windows 8 issue lijkt.
Intel Smart Connect heb ik niet denk ik, toch nog nergens zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zou het dan
Only after being frustrated again from the computer still waking up with no apparent reason I’ve noticed that it keeps waking up at around specific times, which led me to the conclusion that it’s probably a schedule task that was waking the computer up! Seems like there is a Media Center task names mcupdate_scheduled that was causing all the trouble!
kunnen zijn? Had die genoemd, maar was geloof ik nog niet gechecked of dat het was.

Je zou iig even kunnen kijken of er taken, niet specifiek die, draaien die dwars kunnen liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 12-10-2013 17:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Sorry Raven, ik had blijkbaar over je bericht gelezen.
Zou wel goed kunnen dat het iets in die aard is ja. Waar kan ik die scheduled tasks ergens zien? Want uit die logboeken geraak ik niet veel wijzer.

@Barleone: als ik hem in hibernation mode zet duurt het even lang (of zelfs langer) dan een volledige cold boot om op te starten. Als ik hem in sleep mode zet start hij in een halve seconde op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dit geeft aan waar je die kan vinden: http://www.geeksinphoenix...heduler-in-Windows-8.aspx

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Die tutorial klopt niet echt. Ben er gewoon via CP in geraakt.
Maar neen, daar staat ook niets in dat om de 3 uur zou moeten beginnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ondertussen staat Windows 8.1 er op, het probleem blijft zich voordoen.

Ik heb gemerkt dat windows update om de 3 uur moest checken voor updates. Dit heb ik uitgeschakeld.
Avast had ook een update functie ingesteld op 240 minuten (ook 3 uur dus). Deze heb ik ook uitgezet. Maar nog steeds... Het probleem blijft.
Zoeken naar alle programma's die om de 3 uur updaten is onbegonnen werk (heb het geprobeerd...) maar dat is ook dweilen met de kraan open. Die dingen moeten gewoon kunnen blijven werken, zonder dat de slaapstandfunctie niet meer zou werken.

Is er geen mogelijkheid om ervoor te zorgen dat software de pc niet uit slaapstand mag halen? Want normaal gezien staat de meeste hardware toch uit, zodat deze geen software interrupts meer kan krijgen?

EDIT: als ik powercfg -a doe zie ik dit:
C:\WINDOWS\system32>powercfg -a
The following sleep states are available on this system:
Standby (S3)
Hibernate
Hybrid Sleep
Fast Startup

The following sleep states are not available on this system:
Standby (S1)
The system firmware does not support this standby state.

Standby (S2)

Standby (Connected)
Zou het hiermee te maken kunnen hebben?

[ Voor 28% gewijzigd door Opifex op 04-11-2013 21:53 ]

• Opifex
Ondertussen is het probleem nog steeds niet opgelost.

Ik heb vandaag gemerkt dat hij ook ontwaakt uit sluimerstand (terwijl ik voordien dacht dat hij dat niet deed). Bij sluimerstand zet hij zichzelf wel terug uit (in sluimerstand) na enkele minuten.

EDIT: in het logboek staan "Oorzaak van ontwaken: Onbekend"

[ Voor 11% gewijzigd door Opifex op 19-12-2013 00:47 ]

Pagina: 1