Goedeavond,
Ik heb net een nieuwe laptop gekocht met een 500GB HDD (Acer Aspire V5-573G) waar ik vervolgens zelf een 256 GB mSATA SSD bij heb geprikt om W8 op te zetten.
Erg tevreden met de prestaties, maar er viel me iets geks op toen in naar de disk manager keek: ik heb 5 partities.
Namelijk één van de SSD (C: schijf) en vier van de HDD:
- D: (449 GB)
- Recovery (16 GB)
- Recovery (400 MB)
- EFI (300 MB)
Tja. Niet slim aangepakt natuurlijk, ik had alles moeten formatteren. Maar ik ben nu een hele vrijdag verder en ben net klaar met alles installeren en configureren, en heb weinig zin het nog een keer te doen.
Mijn vragen zijn daarom als volgt:
1. Is het een probleem dat de EFI partitie niet op de SSD staat (waar het OS op staat)? Kost het bijvoorbeeld snelheid (omdat HDD sloom is) of extra stroom (omdat de HDD moet worden aangesproken)?
2. Waarom heb ik twee recovery schijven? Kan ik die straffeloos formatteren?
Als het echt zinvol is ga ik wel alles opnieuw doen... maar liever niet!
Bij voorbaat heel hartelijk bedankt voor reacties.
Gr.
MM
Ik heb net een nieuwe laptop gekocht met een 500GB HDD (Acer Aspire V5-573G) waar ik vervolgens zelf een 256 GB mSATA SSD bij heb geprikt om W8 op te zetten.
Erg tevreden met de prestaties, maar er viel me iets geks op toen in naar de disk manager keek: ik heb 5 partities.
Namelijk één van de SSD (C: schijf) en vier van de HDD:
- D: (449 GB)
- Recovery (16 GB)
- Recovery (400 MB)
- EFI (300 MB)
Tja. Niet slim aangepakt natuurlijk, ik had alles moeten formatteren. Maar ik ben nu een hele vrijdag verder en ben net klaar met alles installeren en configureren, en heb weinig zin het nog een keer te doen.
Mijn vragen zijn daarom als volgt:
1. Is het een probleem dat de EFI partitie niet op de SSD staat (waar het OS op staat)? Kost het bijvoorbeeld snelheid (omdat HDD sloom is) of extra stroom (omdat de HDD moet worden aangesproken)?
2. Waarom heb ik twee recovery schijven? Kan ik die straffeloos formatteren?
Als het echt zinvol is ga ik wel alles opnieuw doen... maar liever niet!
Bij voorbaat heel hartelijk bedankt voor reacties.
Gr.
MM