EFI partitie op HDD... Probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Goedeavond,

Ik heb net een nieuwe laptop gekocht met een 500GB HDD (Acer Aspire V5-573G) waar ik vervolgens zelf een 256 GB mSATA SSD bij heb geprikt om W8 op te zetten.

Erg tevreden met de prestaties, maar er viel me iets geks op toen in naar de disk manager keek: ik heb 5 partities.

Namelijk één van de SSD (C: schijf) en vier van de HDD:
- D: (449 GB)
- Recovery (16 GB)
- Recovery (400 MB)
- EFI (300 MB)

Tja. Niet slim aangepakt natuurlijk, ik had alles moeten formatteren. Maar ik ben nu een hele vrijdag verder en ben net klaar met alles installeren en configureren, en heb weinig zin het nog een keer te doen.

Mijn vragen zijn daarom als volgt:
1. Is het een probleem dat de EFI partitie niet op de SSD staat (waar het OS op staat)? Kost het bijvoorbeeld snelheid (omdat HDD sloom is) of extra stroom (omdat de HDD moet worden aangesproken)?
2. Waarom heb ik twee recovery schijven? Kan ik die straffeloos formatteren?

Als het echt zinvol is ga ik wel alles opnieuw doen... maar liever niet!
Bij voorbaat heel hartelijk bedankt voor reacties.

Gr.
MM

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Als alles werkt, blijf overal vanaf.
Je praat over een paar MB of GB, dus het is onzin om iets te doen.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als je die recovery niet nodig denk te hebben, kun je volgens mij die partities gewoon wissen. En dan toevoegen aan de bestaande partitie D:

De recovery partitie is omdat jij een kant en klaar geinstalleerde laptop hebt gekocht waarschijnlijk, de farikant zet er dan een recovery partitie op zodat als je problemen hebt met je Windows installatie het makkelijk kunt oplossen met een CD icm met de partitie. Maar aangezien jij Windows opnieuw hebt geinstalleerd lijtk me dat niet meer van toepassing.

EFI weet ik niet precies wat het inhoud, heb het zelf nog nooit gezien.

[ Voor 61% gewijzigd door rikadoo op 12-10-2013 13:25 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Als de recovery software de optie heeft maak dan eerst de dvd's aan voordat je de partities definitief weg gooit.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je van plan bent de recovery nog te gaan gebruiken kan je deze laten staan. Als je deze gebruikt zit je met alle Acer meuk ipv met een nette kale install. Als je iemand bent die toch zelf altijd kaal installeerd zou ik de boel weggooien. Je kan dan met diskpart de complete schijf netjes leeg maken met het clean commmando. Daarna kan je de schijf weer normaal formatteren.

Edit:
Is het een probleem dat de EFI partitie niet op de SSD staat (waar het OS op staat)?
Als de EFI niet op de SSD staat maar op de HDD heb je een probleem als je de HDD leeg zou maken. Sowieso zou ik dan aanraden om te herinstalleren zonder de HDD aangesloten. Als nu namelijk de HDD kapot zou gaan kan je niet meer booten. Weet je zeker dat er op de SSD geen EFI staat ?

[ Voor 34% gewijzigd door PilatuS op 12-10-2013 14:48 ]

Verwijderd

De EFI-partitie is om te kunnen booten, en die hoort inderdaad op je SSD te staan. Het komt waarschijnlijk omdat je je SSD op poort 2 ofzo hebt aangesloten en je HDD op poort 1 van de SATA controller. Dat moet andersom zijn. Ik raad inderdaad aan dat je de installatie overnieuw doet.

Wil je GPT/EFI ondersteuning dan moet je echter ook met UEFI opstarten. Dit kan met je moederbord BIOS (boot menu) en soms zie je dan UEFI: CD/DVD ofzoiets staan. Wil je GPT/EFI support dan moet je de Windows installatie DVD ook booten via UEFI.

Als je de installatie DVD hebt geboot met UEFI dan zal je bij het partitioneren ook 2 partities aanmaken, een system reserved en een EFI systeempartitie, de 3e partitie is de 'echte' C: partitie.

Je hebt (U)EFI-ondersteuning niet strict nodig. Windows kent verder nog veel beperkingen als het om (U)EFI gaat.

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik ga de recovery nooit gebruiken. Inderdaad om alle Acer rommel te omzeilen. Ik snap alleen niet dat het twee partities zijn, maar goed.

Die EFI zit me een beetje in mijn maag. Ik ga deze laptop nog jaren gebruiken dus dan doe ik het liever goed.
De vraag is dan ook of het écht uitmaakt. Ik ga er niet van uit dat de HDD sterft (als dat wel gebeurt neem ik reïnstallatie voor lief). Maar heeft het verder echt nadelen? Wanneer wordt EFI aangesproken? Alleen bij boot? Dan maakt het toch in principe vrijwel niets uit (een eenmalige vertraging van zoveel ms elke keer als je boot).

@ Cipher en PilatuS:
De reden dat het zo zit is omdat W8 preïnstalled was op de HDD. Vervolgens heb ik een bootable USB gemaakt en de SSD er bij geprikt. Toen geboot vanaf de USB en W8 geïnstalleerd naar de SSD. Daarna de D: schijf (HDD partitie) geformatteerd zodat de oude Windows weg was.
Ik heb de HDD dus nooit helemaal geformatteerd. De EFI is nooit verandert, alleen de locatie van Windows.

Dus behalve dat het 'eigenlijk niet hoort', wat zijn de praktische gevolgen van deze setup?
Pagina: 1