• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Waarom vinden we muziek mooi en dieren niet, en wat is het evolutionaire nut er van?

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 15:03 schreef Mastermind het volgende:
Waarom vinden we muziek mooi en dieren niet, en wat is het evolutionaire nut er van?
Honden blaffen toch ook wel eens mee met de muziek?

• lemmy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09-2025

lemmy

*yoink*

Is de vraag nou waarom wij dieren niet mooi vinden of waarom dieren muziek niet mooi vinden. :?
Als het dat laatste is klopt het niet, volgens mij vinden sommige dieren muziek wel mooi.
Of walvissen, die zingen/maken muziek, alleen het duurde even voordat wij doorhadden dat het muziek was

Q: When he went, had you gone and had she, if she wanted to and were able, for the time being excluding all the restraints on her not to go, gone also, would he have brought you, meaning you and she, with him to the station?

Verwijderd

1. Het heeft denk ik met intelligentie te maken. (patroon herkenning)

2. De gehoorgrens kan anders zijn (meer nadruk op hoge tonen bv.)

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op woensdag 06 juni 2001 15:03 schreef Mastermind het volgende:
Wilde ik nou ook welles weten, maar nog nooit gepost eigenlijk...
Ik vraag me alleen af of je met dat dieren wel gelijk hebt. Dit omdat het mooi vinden van muziek iets met hersengoven te maken had ofzo en zoogdieren hebben ook redelijk ontwikkelde hersenen (mensen natuurlijk het meest :))

Zoek wat je niet eerder vond

• RobzQ
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Wat is muziek dan?

Vogels die fluiten? Walvissen die 'toeten'?

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-01 21:41

faraway

Dank U...

Het uitgangspunt dat dieren niet van muziek houden klopt van geen kanten. Er zijn genoeg soorten die zich erg druk bezig houden met muziek.
Walvissen en vogels zijn al genoemd, maar ook voor gibbons is muziek een hele serieuze zaak. Ik heb een paar weken geleden nog de Fransie Bauer onder de gibbons gehoord in Thailand :)

• MissX
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

MissX

She's a Bitch

Op woensdag 06 juni 2001 19:30 schreef faraway het volgende:
Ik heb een paar weken geleden nog de Fransie Bauer onder de gibbons gehoord in Thailand :)
Das wel heel erg zielig voor je :D

Maar volgens mij vinden dieren muziek ook wel mooi en reageren doen ze er zeker op. Kan me nog wel herinneren van toen ik jong was en is in het dolfinarium dat die dolfijnen ook op muziek kunstjes gingen doen enzo.

En honden en katten reageren vaak ook op muziek die je zelf opzet. De kat van een vriend van mij, vluchte altijd met een noodgang weg als die techno opzette. Terwijl als het gewoon radio was die gewoon bleef zitten.

Every freaking night and every freaking day, I wanna freak you baby in every freaking way

Verwijderd

ik wil nie lullig zijn maar de wulpse konijn van me vriending drukt altijd met neusje tege knopje van de stereo installatie aan als ie los loopt....stinkbeest

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:41
Ik vind dieren ook mooi.

Engineering

Verwijderd

Muziek is een uitingsvorm van de mens om bepaalde gevoelens mee vast te leggen of over te dragen. Als de structuren in de muziek goed aansluiten bij de gedachtenpatronen van een persoon, dan zal deze de muziek begrijpen en zal het bij die persoon bepaalde gevoelens opwekken. Dit kan heel prettig, mooi, ontroerend zijn of zelfs een vorm van troost bieden.

Het overbrengen van emoties die je voelt en het begrijpen van emoties van anderen heeft zeker evolutionair nut.

Wat ik zelf zo mooi vind aan muziek is dat het je in staat stelt bepaalde gevoelens te hebben zonder dat je er echt iets voor mee hoeft te maken (mensen kijken ook actiefilms voor de spanning, zonder dat ze echt in zo'n situatie zouden willen zitten). Je kan je op die manier bekend maken met emoties in onbekende situaties (da's misschien ook een evolutionair nut van muziek of van kunst in het algemeen).

Dieren hebben misschien niet dezelfde complexe gevoelens en emoties, maar die kunnen ook klanken voortbrengen die bij soortgenoten bepaalde gevoelens voortbrengen. Het heeft niet dezelfde rijke structuur als mensenmuziek, maar als je het muziek wil noemen, vind ik het best. Er zijn ook mensen die vinden dat 'The Backstreet Boys' muziek maken.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:11

Lordy79

Vastberaden

Er zijn ook mensen die vinden dat 'The Backstreet Boys' muziek maken.
>:)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 15:20 schreef Zarc.oh het volgende:

[..]

Wilde ik nou ook welles weten, maar nog nooit gepost eigenlijk...
Ik vraag me alleen af of je met dat dieren wel gelijk hebt. Dit omdat het mooi vinden van muziek iets met hersengoven te maken had ofzo en zoogdieren hebben ook redelijk ontwikkelde hersenen (mensen natuurlijk het meest :))
Ik meen ooit begrepen te hebben dat dolfijnen beter ontwikkelde hersenen hebben dan wij. Alleen geen handen.

Man is the dream of the Dolphin - Enigma

R./

Verwijderd

Er bestaan speciale CD's voor honden. Met muziek die honden mooi schijnen te vinden.
Weet niet verder hoe of wat. Swing on doggie.

• RobzQ
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Op vrijdag 08 juni 2001 23:18 schreef Gurk het volgende:
Er bestaan speciale CD's voor honden. Met muziek die honden mooi schijnen te vinden.
Weet niet verder hoe of wat. Swing on doggie.
Snoop Doggy Dog ;)

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Op donderdag 07 juni 2001 00:09 schreef Tupolev het volgende:
Ik vind dieren ook mooi.
:?

Verwijderd

Ik denk dat de topicstarter bedoelt dat het geen nut heeft dat wij muziek maken/luisteren, omdat dat er niet toe doet.

Misschien moet je eens gaan twijfelen aan de evolutietheorie, kun je nog veel van leren.

Ik vind muziek heerlijk :9 en het heeft wel enigszins nut, ik kan er harder van fietsen, het is dus een soort voedsel voor mij.
Alleen weet ik niet of het ook een soort voedsel is voor dieren >:)
Pagina: 1