Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Beste lezers,

Ik ben opzoek naar een IEEE 802.11n router of accespoint, waarbij signaalsterkte centraal staat. Ik wil namelijk het liefst met één zendpunt een gebouw goede dekking geven. De afstand tot de AP kan maximaal 70 meter worden. De muren blijken de signaalsterkte flink te hinderen, toen ik met mijn Sitecom WL-130 Range Extender en mijn laptop(Samsung R510) probeerde verbinding te maken, kwam ik meestal niet verder dan de helft.

Op internet kon ik nauwelijks informatie vinden over signaalsterktes van specifieke modellen, ook in de pricewatch(ik had iets in db verwacht?) geen filter voor signaalsterkte.

Heeft iemand ervaring met de signaalsterkte van hotspots?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Er zit gewoon een wettelijk maximum aan de signaalsterkte, en de meeste AP's halen dat makkelijk; al helemaal als je er andere antenne's op gaat zetten.

Het signaal moet echter ook nog terug van je laptop naar het AP, en dat zal eerder een issue zijn; op een laptop schroef je niet even een andere antenne.

70 meter is al flink... Ik had een zichtverbinding van 140 meter met 2 paneelantenne's daar haalde ik 36 mbit. Je afstand is de helft (en dus kun je met een kwart van het vermogen af) maar je zit wel met muren / (gewapend?) beton.

Ik zou mijn heil echt zoeken in meerdere access points en het trekken van kabels, anders blijf je met een halfbakken oplossing zitten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Signaalsterkte is wettelijk beperkt. Alles zendt in beginsel even hard uit, vandaar dat er niet op te zoeken valt :o

Wat je beter kunt zoeken is gevoeligheid van antennes - daar valt wat te winnen, zeker als antenes beam forming ondersteunen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reactie, ik heb weer wat geleerd. Het gaat om tientallen smartphones, en meerdere laptops, dus zoeken naar antennes gaat 'm niet worden... Dan zal ik er toch niet onderuit kunnen komen: boren en kabels trekken... Klopt het trouwens dat het aantal clients per router (praktisch) onbeperkt is? Er moeten minimaal 50 verbindingen via deze router worden gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Het aantal clients voor consumenten routers is beperkt tot 254 (DHCP scope beperking), voor het aantal wireless clients kan je uitgaan van maximaal 30 per router/AccessPoint.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 19:36
Ah, de requirements worden steeds hoger.

Een router kan inderdaad een bijna ongelimiteerd aantal devices aan (zonder NAT is dat 4 miljard voor IPv4 en nog veel meer voor IPv6), de grootste limitatie is vooral geld. Bij huis/tuin/keuken-routers kun je vaak het subnetmasker niet aanpassen waardoor ze maximaal 254 devices in het netwerk kunnen hebben, waar ze er zelf eentje van zijn. Die limiet zit dus niet in DHCP maar in de IPv4-implementatie.

Wat is je doel? Je wilt 50 devices van netwerk voorzien, deze devices bevinden zich in een cirkel met een straal van 70 meter.

- Hoe actief zijn die devices? Betreft het een school waar men in de pauze massaal gaat Facebooken en Youtuben of is het een kantoor waar het niet veel spannender wordt dan 50 connecties naar Exchange?
- Hoeveel verdiepingen?
- Loopt men veel rond en moet het signaal seamless van de ene naar de andere AP overgaan of zit men vooral op dezelfde plek en is het niet erg af en toe te moeten reconnecten?
- Mag men onbeperkt op internet of wil je beperkingen opleggen? Op welk niveau? Max bandbreedte? Beperkt aantal poorten? Filteren op website-niveau?
- Is het een publiek gebouw of privaat?
- Mag iedereen zomaar gebruik maken van WiFi, is het semi-publiek of wil je het per persoon afschermen?
- Hoge beschikbaarheid geëist, gewenst of niet noodzakelijk?

Aan een goed WiFi-netwerk op die schaal zitten nogal wat haken en ogen. Je kunt wel een AP ophangen en roepen dat je klaar bent, maar helaas is dat niet zomaar het geval.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Fijn dat er mensen met veel ervaring toespringen om te helpen... Ik zal er even wat uitgebreider op ingaan.

Het gaat om een gebouw met 2 verdiepingen van +/- 120 meter in de lengte. Het terrein is totaal +/- 150 meter. De devices, max 50, zullen niet heel actief zijn. Het gaat slechts om surfen, mailen en chatten, en een enkel tekst document. Niets heftigs dus. Wel moeten wordt er heel veel rondgelopen door het gebouw. Filteren op website-niveau is vereist(liefst zelfs op trefwoorden, daar heb ik me nog niet inverdiept). Iedereen mag zoveel internetten als hij/zij wil. Ik wil het graag voor iedere client gescheiden houden, en er zijn geen netwerkschijven oid die gedeeld moeten worden. Kosten zijn nauwelijks een beperking. Het gebouw is van een instelling, maar ik kan doen wat ik wil.

[ Voor 6% gewijzigd door RdeGroot op 12-10-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik denk dat je genoeg hebt aan ubiquiti UniFi APs voor het roamen, en een pctje met pfSense als router.

Waarom pfSense? Omdat je daarmee fatsoenlijk je filtering per client toe kan passen. En die UniFi APs doen zelf aan Roaming dus dan heb je daar je handen niet aan vol.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Repeaters ga je het niet mee redden. Kun je je signaal wel verder mee krijgen maar kost je de helft van je snelheid. En sterkere zenders is al uitgelegd. Is ook geen oplossing.

Je wil meerdere AP's om je dekking te verbeteren.

Die UniFi's zijn erg leuk, zou ik zeker bekijken.
En betaalbaar.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33

Speedmaster

Make my day...

En als je googele gebruikt met de term "unifi ap 3-pack" krijg je ook nog eens een redelijke prijs.

Of je pakt even de pricewatch: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP (kit van 3)

[ Voor 45% gewijzigd door Speedmaster op 12-10-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Die Ubiquiti dingen hebben ook nog eens PoE, scheelt een hoop gedoe met power bricks als je ze aansluit op een PoE switch zoals pricewatch: Netgear Prosafe GS108PE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Ik ga denk ik voor meerdere AP's kiezen, het lijkt de enige oplossing te zijn. Is verder geen probleem.

Ik vroeg me wel af wat de voordelen(buiten PoE) van een pakket als pricewatch: Ubiquiti UniFi AP (kit van 3) zijn ten opzichte van (bijvoorbeeld 3) spotgoedkope AP's, zoals de pricewatch: TL-WA801ND (ik heb hier de eerste de beste als voorbeeld genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Management, als je 10 of meer AP's installeert is het een heel gedoe om die steeds allemaal af te lopen om een instelling te veranderen. De Ubiquiti heeft een centrale management interface, ideaal in hele grote gebouwen.

Misschien dat roaming/handover tussen de AP's ook wat soepeler gaat, maar dat weet ik niet precies hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:34
Ik stem ook voor Ubiquity UniFi.. Heb het zelf ook in mijn huis en ben supertevreden. Dingen kosten relatief niks (70 euro per stuk) en daar krijg je een enterprisewaardige oplossing voor terug (in tegenstelling tot losse cheapy dingen - de TPlink wr1043nd heb ik ook meerde gehad, maar deze zijn allemaal de deur uitgegaan omdat ze niet voldoende presteerden.)

Ik heb ze gekocht bij varia-store.com

Kortom: als het goed moet: unify, de software hiervan biedt naast simpele hotspot ook nog voucher support, guest wifi network etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Als je naar het verschil tussen die UniFi's en een regulier AP moet vragen, dan moet je je nog eens goed verdiepen in de problematiek van je Wifi wens op zo'n locatie.

Het is geen thuissituatie.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Eens met de mensen hierboven.
Unifi is een perfect setje hiervoor. Je kunt wel 100 euro aan 3 goedkope AP's uitgeven ipv 180 aan 3 unifi producten maar dan ga je echt hard falen.

Het is voor veel mensen al lastig om een goed stabiel WiFi thuis te krijgen. Laat staan roaming.
Normaliter werkt roaming door een x aantal AP's op te hangen die je dezelfde SSID/security geeft. Hierdoor bepaalt de client met welk AP er verbonden moet worden. Resultaat? Een hoop telefoons/laptops krijgen brak internet omdat ze niet wisselen en nog verbonden zijn met het AP 200m verderop...

De Unifi kent seamless roaming/zero handoff. Dit systeem zorgt ervoor dat je telefoon/computer 1 groot bssid/netwerk ziet. Je computer wisselt dus niet meer. De ap's communiceren onderling om de communicatie met het client van elkaar over te nemen adv het bereik.

Eigenlijk zou ik willen zeggen: begin er niet zelf aan en laat het door een professioneel bedrijf aanleggen. Positionering van de AP's zijn erg van belang.

Wil je het toch echt zelf doen: ga niet goedkoop doen, stel een budget vast en als het daarin niet lukt met fatsoenlijke hardware? doe het dan niet!

Mijn advies: zet een pfense router neer met een aantal unifi AP's. Verbind deze onderling wel met utp want anders kan je het al helemaal vergeten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Laurens,
Het is voor veel mensen misschien wel lastig om een stabiel WiFi netwerk te krijgen, maar daarbij moet je je ook bedenken dat er tig consumenten in een woonwijk zitten waarvan de meeste geen degelijke netwerkkennis hebben. Dus dan krijg je storende netwerken en kan je 't vergeten.

Maar als je, zoals de instelling waar ik vrijwilligerswerk bij doe, op een apart, afgelegen terrein zit, dan gaat dat heel wat makkelijker.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
ShadowAS1 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:33:
Laurens,
Het is voor veel mensen misschien wel lastig om een stabiel WiFi netwerk te krijgen, maar daarbij moet je je ook bedenken dat er tig consumenten in een woonwijk zitten waarvan de meeste geen degelijke netwerkkennis hebben. Dus dan krijg je storende netwerken en kan je 't vergeten.

Maar als je, zoals de instelling waar ik vrijwilligerswerk bij doe, op een apart, afgelegen terrein zit, dan gaat dat heel wat makkelijker.
Ik denk dat de storende netwerken van buren wel meevalt hoor. Als je kijkt dat mijn eigen AP al lastig door de muren komt dan heb je ook niet zo snel last van je buren. Verder snap ik niet echt wat je bedoeld, als mijn buurman zonder netwerkkennis een AP ophangt kan hij ervoor zorgen dat dit meer gaat storen dan als een buurman met netwerkkennis deze ophangt? Ik denk dat je van buren met netwerkkennis meer last hebt, die gaan meerdere AP's ophangen en misschien zelfs met de mw spelen ;)

Het is meer dat mensen hun AP meestal in hun meterkast ophangen wat ongeveer de slechtste plek is voor een goed bereik.

Meestal zijn het ook andere 2.4ghz apparaten thuis (of van de buren) die geen WiFi zijn die juist storen. Verschillende WiFi netwerken willen nog wel rekening met elkaar houden. Je babyfoon (of die van de buren) helaas niet. Die gaan er dwars doorheen :(

Dat het op jouw afgelegen terrein goed werkt wil niet zeggen dat het op ieder afgelegen terrein werkt. Ook daar kan je gewapend beton tegenkomen, aparte apparatuur op de 2.4 ghz, metalen constructies.

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 13-10-2013 13:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
laurens0619 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 11:26:
...
Eigenlijk zou ik willen zeggen: begin er niet zelf aan en laat het door een professioneel bedrijf aanleggen. Positionering van de AP's zijn erg van belang.

Wil je het toch echt zelf doen: ga niet goedkoop doen, stel een budget vast en als het daarin niet lukt met fatsoenlijke hardware? doe het dan niet!

Mijn advies: zet een pfense router neer met een aantal unifi AP's. Verbind deze onderling wel met utp want anders kan je het al helemaal vergeten :)
De positionering van AP's kun je proefondervindelijk vaststellen.
Zet er eerst eentje neer. Installeer Wikipedia: inSSIDer op een laptop en dan kun je heel aardig het bereik in kaart brengen, zo kun je experimenteren met plaatsing om een volledige dekking te krijgen met zo min mogelijk AP's. Een professionele installateur doet het dan niet veel beter, wel sneller. Bij gebruik van PoE switches (GS108P) en AP's valt het met bekabeling wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
ShadowAS1 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:33:
Laurens,

Dat is precies het geval: Het 2.4 Ghz spectrum is (nog) helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Ploink schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:20:
[...]

De positionering van AP's kun je proefondervindelijk vaststellen.
Zet er eerst eentje neer. Installeer Wikipedia: inSSIDer op een laptop en dan kun je heel aardig het bereik in kaart brengen, zo kun je experimenteren met plaatsing om een volledige dekking te krijgen met zo min mogelijk AP's. Een professionele installateur doet het dan niet veel beter, wel sneller. Bij gebruik van PoE switches (GS108P) en AP's valt het met bekabeling wel mee.
Ik heb al even rondgelopen met een goedkoop APtje en mijn Samsung R510, met inSSIDer. Toen bleek dat ik niet heel veel last had van muren, in het gebouw kwam ik tot +/- 40 meter. Best oké dus, lijkt me. Ik ben ondertussen overtuigd van de unifi AP's kit's. Ik denk dat ik voor 3 AP's ga, 2 lijkt me nét een beetje krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 17:32:
Die Ubiquiti dingen hebben ook nog eens PoE, scheelt een hoop gedoe met power bricks als je ze aansluit op een PoE switch zoals pricewatch: Netgear Prosafe GS108PE
Let op dat de Ubiquiti UniFi AP géén PoE volgens de 802.3af standaard (48V) ondersteund, maar een zogenaamde Passive PoE (12-24V). Met de UniFi AP wordt een Passive PoE injector (UBI-POE-24-5) meegeleverd. Hiervoor heb je dus wel een stroomaansluiting nodig.

Indien een losse stroomvoorziening niet wenselijk is, kan er gebruik gemaakt worden van een converter die PoE 802.3af omzet naar Passive PoE. Dit brengt echter wel extra kosten met zich mee.

De UniFi AP Pro en AP AC accesspoints ondersteunen overigens wel de PoE standaard 802.3af.

[ Voor 1% gewijzigd door LeGato23 op 05-12-2016 13:11 . Reden: link naar adapter aangepast ]

Pagina: 1