Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:41
Beste Tweakers,

Aangezien ik op dit moment een WO master informatica aan het volgen ben, ben ik mij aan het oriënteren over het "hoe en wat" na mijn studie. Ik zie dat veel IT'ers gecertificeerd zijn op bepaalde gebieden, en dat veel werkgevers in de IT-sector hier waarde aan hechten.
Nu moet ik zeggen dat mijn huidige opleiding me redelijk gemakkelijk afgaat, en ik er relatief weinig tijd aan besteed. Vandaar dat ik me afvraag of ik niet vast één of meerdere veelgebruikte/interessante certificeringen zou kunnen behalen naast mijn studie.

Ik vraag mij dus af hoe dit precies werkt. Geldt een certificering als bewijs van theoretische kennis, of is het juist de bedoeling dat de gecertificeerde persoon allereerst de werkervaring opdoet, en zich vervolgens certificeert op punten waar hij/zij al ervaring mee heeft.
Zou certificering tijdens de studie zin hebben, of is het zo dat certificering op zichzelf geen nut heeft, en het pas echte waarde heeft in combinatie met de werkervaring (en niet met hobbyervaring)?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Welke kant wil je op na die studie?

Wil je gaan programmeren? Dan is het niet zo boeiend volgens mij.
Wil je de beheerkant of architectuurkant op? Daar zijn wel certificaten voor te behalen.

Wel denk ik dat als je ergens met een WO master Informatica binnenkomt, dat deze vele malen zwaarder telt dan die certificaten. Waarschijnlijk zal de werkgever voor jou bepalen welke certificeringen hij nuttig vindt en kun je die dan naast het werk volgen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:41
Bedankt voor je reactie. Ik weet nog niet exact welke kant ik op wil, maar het wordt hoogstwaarschijnlijk inderdaad de architectuurkant, in consulting/detachering of vast. Ik zie mezelf in ieder geval niet enkel programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mijn schoonvader werkt al jaren in de architectuurkant voor een groot bedrijf en die is TOGAF 8 Certified Architect.

Dat is dus misschien wel een certificaat waar jij iets mee kunt.

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 13-10-2013 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik meen me te herinneren dat TOGAF certificeringen een X aantal jaar werkervaring vereisen voordat je ze mag doen.

Dan voor de TS:
Een certificaat is een bewijs van theoretische kennis. Je kan certificeringen halen als je nog niets weet van het onderwerp, maar ook als je er al meer ervaring mee hebt.

Certificaten halen tijdens je studie is wel een goed idee. Je hebt een voordeel op je medestudenten als je gaat solliciteren. Je toont ook initiatief om te leren aan je mogelijke werkgever.

Certificaten halen voor programmeren of beheren kan je ook van pas komen. Hoe kan je de architectuur van infra bijvoorbeeld bepalen als je geen inhoudelijke kennis hebt van (bijvoorbeeld) Microsoft producten of Linux/Unix systemen? Zelfde met software ontwikkeling. Als je geen kennis hebt van de materie kan je ook niets ontwerpen.

Hou er ook rekening mee dat je toch een aantal jaar zal moeten programmeren of beheren voor je een ontwerpkant op mag gaan. Dit om kennis en ervaring op te doen, maar ook omdat architect als een van de hogere functies wordt gezien die niet meteen wordt vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

Vergeet ook de kosten niet. Als je certificeringen behaalt als je werkt worden de kosten over het algemeen betaald, tijdens je studie mag je dat zelf allemaal ophoesten. En afhankelijk van de certificering kan dat aardig in de papieren lopen..

En wat de persoon boven mij zegt: je krijgt vast niet direct een architectenrol, daar moet je eerst wel de nodige ervaring voor hebben. De bijbehorende certificaten kun je dan net zo goed halen als je werkt. Zijn ze ook nog eens minder achterhaald tegen de tijd dat je als architect aan het werk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Ik raad het ook af om alvast te certificeren. Tegen de tijd dat je klaar bent met een studie zijn waarschijnlijk andere competenties weer populair.

Verder verwacht ik niet dat het een probleem gaat worden om een baan te vinden met 'alleen' een Master in Informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:08:
Ik meen me te herinneren dat TOGAF certificeringen een X aantal jaar werkervaring vereisen voordat je ze mag doen.
Dat zou best kunnen. Ook heb je inmiddels TOGAF 9 ipv 8.

Ik geef alleen aan dat het iig een certificaat is waar hij iets aan heeft later als hij de architectuurkant op wil.

Al met al zou ik in zijn positie gewoon mijn master afmaken en dan eens rustig naar een baan kijken waarbij ze cursussen aanbieden. Misschien dat hij ergens als junior architect aan de slag kan en dan intern wordt opgeleid.

Pagina: 1