Toon posts:

Asrock of Gigabyte MoBo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt hoog tijd dat ik mijn oude pc eens ga updaten. (AMD 4800+ en Radeon 1950XTX)

Spellen heb ik de laatste jaren niet meer gekocht, en nauwelijks gespeelt, het is momenteel vooral foto bewerking, video kijken, en werk gerelateerde zaken. (Matlab/mathematica e.d.) Daarom dat de GPU best door een iGPU vervangen mag worden.

Qua cpu ga ik voor een Intel Core i5 of i7. (was vroeger best een AMD fanboy, maar Intel is op dit moment gewoon sneller)

Ik ga niet overklokken ofzo, dus het moederbord mag heel simpel zijn. Wél wil ik genoeg snelle sata aansluitingen hebben. De keuze wordt dus een H87 of Z87 chipset.

OS komt op SSD, en eventueel wil ik Intel SRT als cache op mijn HDD RAID-1 gebruiken, om de toegang tot de foto's wat the versnellen.

Dat was het makkelijk deel... De vraag is nu welk merk en model moederbord ik zal nemen... Het is lastig door de bomen te bos te zien... Liefst niet te veel geld uitgeven voor zaken die ik niet gebruik, maar het moet wel goed lopen, en vooral stabiel zijn.

Vroeger had ik altijd Asus, maar mijn ervaring daarmee is niet denderend... driver support is me tegengevallen, en de bios heeft hele nare gewoontes. (boot volgorde automatisch naar een aangesloten USB harddisk zetten bijvoorbeeld... :( Ook niet handig dat hij een cpu fan failure waarschuwing geeft, wanneer die 'm zelf uitgezet heeft, omdat de cpu koel genoeg is. 8)7 )

Dus ik zit nu naar andere merken te kijken. Ik weet dat Gigabyte altijd uitstekend aangeschreven staat. Vroeger in mijn jonge jaren had Asrock niet zo'n hoge naam, maar kijkende naar de reviews van Tom's, Anand en hardwareinfo, schijnen die het tegenwoordig ook goed te doen. En hun borden zijn goedkoper dan Gigabyte, én met zo te zien, leukere set van componenten...

Ik kijk op dit moment specifiek naar:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty H87 Performance€ 85,45€ 85,45
1Gigabyte GA-H87-HD3€ 84,40€ 84,40
1Gigabyte GA-Z87-D3HP€ 112,90€ 112,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,75

Wat me specifiek in de Asrock aantrekt, (behalve de prijs) is dat ze een Intel NIC gebruiken, en hun Purity Sound met o.a. die nieuwe Realtek ALC1150 chip, met zo te zien betere afscherming. In mijn oude Asus bord is de onboard sound best wel klote... (gekraak als je met de muis beweegt e.d.) dus ik vraag me of dat een keuze criterium kan zijn. Iemand ervaring hiermee t.o.v. de simpelere audio hardware in de Gigabytes?

Qua layout is het wel handig als de SATA aansluitingen onderaan zitten, aangezien het in een Antec Performance One komt, waarbij de HDD's/SSD's dus helemaal onderin zitten.

Graag suggestie, op/aanmerkingen aangaande de moederbord keuze...

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Voor matlab en mathematica en photoshop kun je gewoon een i5 nemen. i7 is zijn meer prijs voor dat soort software niet waard.

Je hebt ook een z87 bordje ertussen staan. Ik dacht dat je niet wou overklokken? Verder is het moeilijk te zeggen welke bordje je moet nemen. Je vraag is zoiets als: welke auto moet ik kopen, een toyota of een subaru?

Kijk gewoon of het bordje alles heeft wat je nodig hebt en doe een copy/paste in je internetbrowser. Lees ook gebruikerservaringen op newegg en amazon.