zelfgemaakte 6v accupack voor mob(5v)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 18:36
Ik ga binnenkort met school op excursie, en daarvoor moeten we bijna een dag in een bus doorbrengen. Ik kijk graag films en luister muziek op mijn mobiel, maar die houd het hoogstens 2-3 uur uit op een volle accu tijdens het kijken van films/series. Nu was ik van plan om zelf een soort accupack te maken waarbij penlites gebruikt worden(makkelijk te vervangen). Nu heb ik 2 batterij houders voor 4 penlites, wat samen dus 6v per batterij houder maakt. Nu is het zo dat een mobiel wordt opgeladen met een voeding van 5v, dus ik zou graag willen weten of het mogelijk is om 6v te gebruiken zonder schade aan te brengen aan mijn mobiel. Ik zou een weerstand kunnen gebruiken, maar ik kan er nu niet aan komen, en ik ben een beetje lui^^.

Al vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 14:31
Ik zou die moeite nog niet eens nemen als ik jou was. Het risico dat je toch iets overbelast, dat het niet goed werkt. Als je daarbij bijv. 2000mah batterijen pakt dan heb je nog steeds maar 2000mah per houder.

Kijk eens op Amazon.de en zoek naar een Anker. Ik gebruik een Anker 10000Mah (berekend op 3.7v) tijdens het spelen van de accuslurpende Ingress, en ik kan een hele dag ingress spelen en de accu is naderhand nog vol en de Anker is nog niet eens half leeg. Is redelijk dun en is makkelijk ergens weg te steken.

De kosten van deze Anker (rond de 24 euro incl. verzend) is eigenlijk peanuts.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
Dankje, maar mij maakt het niet uit dat het niet zoveel kan leveren als een kant en klaar iets, ik vind het gewoon leuk om zelf dingen te maken, ik heb eigenlijk geen flauw idee hoeveel mah in een alkaline penlite van bv, de ikea zit.... maar ik kan ze in ieder geval vervangen^^. Als we bij een tankstation stoppen met de bus, kan ik daar ook weer batterijen halen^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Gebruik geen alkaline maar oplaadbare batterijen, dan zit je veel dichter bij 5V.
Een volle NiMH accu meet ongeveer 1.3V, dat is x4 = 5.2V
Dat valt ruim binnen de 10% tolerantie die meestal van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ga maar uit van <1.5V per batterij, zeker onder belasting. En NiCd en NiMH zijn sowieso rated op 1.2 V.

USB mag volgens specs tot 5.25V dus dat zou 1.3V per batterij zijn, je telefoon moet dat zeker aankunnen en reken maar dat 5,5V ofzo niet zo erg is voor je telefoon.
Echter, als je kijkt naar de voltage grafieken:
Afbeeldingslocatie: http://www.powerstream.com/z/AA-1amp.png

Zie je dat je een probleem ontstaat...als je batterijen onder een bepaald voltage zakken dan zal je telefoon misschien niet meer opladen terwijl er wel nog genoeg lading in de batterijen zit...
Wat je beter kan doen is een mooie converter kopen/maken (boost converter heet dat). Met wat onderdeeltjes en solderen kun je zo makkelijk van 2AA batterijen 5V maken en ook nog efficiënt ook :)
Dan kun je je AA batterijen erg ver leeg trekken, en kun je je 4AA doosje ombouwen tot 2x2AA parallel.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Sibylle schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:00:
Ga maar uit van <1.5V per batterij, zeker onder belasting. En NiCd en NiMH zijn sowieso rated op 1.2 V.

USB mag volgens specs tot 5.25V dus dat zou 1.3V per batterij zijn, je telefoon moet dat zeker aankunnen en reken maar dat 5,5V ofzo niet zo erg is voor je telefoon.
Echter, als je kijkt naar de voltage grafieken:
[afbeelding]

Zie je dat je een probleem ontstaat...als je batterijen onder een bepaald voltage zakken dan zal je telefoon misschien niet meer opladen terwijl er wel nog genoeg lading in de batterijen zit...
Wat je beter kan doen is een mooie converter kopen/maken (buck converter heet dat). Met wat onderdeeltjes en solderen kun je zo makkelijk van 2AA batterijen 5V maken en ook nog efficiënt ook :)
Dan kun je je AA batterijen erg ver leeg trekken, en kun je je 4AA doosje ombouwen tot 2x2AA parallel.
Van 3V(2xAA) -> 5V maken gaat niet lukken met een buck-converter, daar is een boost-converter voor nodig.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
kunnen jullie mij vertellen waar ik zo'n boost converter kan kopen/vinden of hoe je zoiets zelf maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:04:
[...]

Van 3V(2xAA) -> 5V maken gaat niet lukken met een buck-converter, daar is een boost-converter voor nodig.
Typo, verbeterd :P

Hier kunj e het kopen: http://dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=58

Je zoekt een goed type uit en googled dan de datasheet, daarin staat hoe en wat je eromheen moet bouwen. Let even op of je SMD bestelt of niet, SMD is heel klein...geen probleem als je het gewend bent maar anders is het wat onhandig solderen :P

[ Voor 38% gewijzigd door Sibylle op 11-10-2013 15:43 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:03
Wil je het zelf maken, maar heb je niet superveel verstand van elektronica, dan lijkt me dit een mooi projectje:

http://learn.adafruit.com/minty-boost
http://www.adafruit.com/products/14

Zie bij de eerste pagina bijv. het menu links, met heel veel informatie. Deze is dus zowel met wegwerpbatterijen als oplaadbaren te gebruiken, en kost je dus niet steeds direct €50 ct per oplaadbeurt (of iets degelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
ok bedankt, ik zal eens kijken of ik er aan kan komen dit weekend, bedankt^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Of je haalt een LM7805 uit een oude voeding oid. let wel, een 7805 is niet erg zuinig. Als je een 12V -> 5V adapter hebt voor in de auto dan zou je deze ook kunnen gebruiken voor de onderdelen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Puch-Maxi schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:25:
Of je haalt een LM7805 uit een oude voeding oid. let wel, een 7805 is niet erg zuinig. Als je een 12V -> 5V adapter hebt voor in de auto dan zou je deze ook kunnen gebruiken voor de onderdelen.
Een 7805 heeft zeker 7V nodig om goed naar 5V te komen, dus dan moet je 6-8 AA batterijen in serie zetten en heb je slechts de capaciteit van één batterij aan lading. Lijkt me niet handig :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Je kan tegenwoordig overal van die mobiele battery packs kopen. Als je niet weet wat je doet kun je beter niet zelf aan dit soort dingen gaan knutselen. Tenzij je graag in de krant komt met een artikel over een ontploffende telefoon/accu

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
RocketKoen schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:46:
Je kan tegenwoordig overal van die mobiele battery packs kopen. Als je niet weet wat je doet kun je beter niet zelf aan dit soort dingen gaan knutselen. Tenzij je graag in de krant komt met een artikel over een ontploffende telefoon/accu
Wat is het ergste dat kan gebeuren? Zolang je geen accu gaat opladen maar gewoon AA batterijen gebruikt dan hoef je je geen zorgen te maken over ontploffende accu's.
En als je je telefoon netjes 5-6V aanlevert dan zal daar ook niks gebeuren. Stel je zet er 20V of ofzo dan zal er wel ergens een zekering doorbranden of misschien een chipje stukgaan, maar zelfs dan zal er niks ontploffen.

Sommige telefoons lijken zelfs netjes beveiligd te zijn:

[ Voor 7% gewijzigd door Sibylle op 11-10-2013 15:58 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dit laatst ook zelf gemaakt op een proto board, maar dan met een voltage regulator in plaats van een dc to dc converter zoals die adafruit minty boost doet. Werkte ook erg goed was wel wat groter en lomper dan die minty boost maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Sibylle schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:42:
[...]
Een 7805 heeft zeker 7V nodig om goed naar 5V te komen, dus dan moet je 6-8 AA batterijen in serie zetten en heb je slechts de capaciteit van één batterij aan lading. Lijkt me niet handig :P
Eensch, maar je kunt natuurlijk ook een 9V blok-batterij gebruiken ;)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Puch-Maxi schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 01:10:
[...]

Eensch, maar je kunt natuurlijk ook een 9V blok-batterij gebruiken ;)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/9V_innards_3_different_cells.jpg/200px-9V_innards_3_different_cells.jpg
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/9V-NiMH-opened-battery.jpg/200px-9V-NiMH-opened-battery.jpg
Bij de alkaline variant zou je 4 of 5 9V batterijen nodig hebben om je telefoon 1 keer te laden.
Dat is €10 per laadbeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 13-10-2013 01:42 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sibylle schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:42:
[...]

Je haalt hier lading aan mAh door elkaar. Als je van 7V naar 5V gaat met een lineaire regulator zoals een 7805 gooi je wat minder dan 20% van je lading weg. Een significante hoeveelheid, maar niet extreem.

Als je kijkt naar stroom heb je het aantal mAh van één batterij, maar als je een boost converter gebruikt heb je minder dan dat (ook minder batterijen uiteraard en wel betere efficientie).

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 13-10-2013 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Sissors schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 09:39:
[...]

Je haalt hier lading aan mAh door elkaar. Als je van 7V naar 5V gaat met een lineaire regulator zoals een 7805 gooi je wat minder dan 20% van je lading weg. Een significante hoeveelheid, maar niet extreem.
het is maar hoe je het bekijkt... Een lading in mAh is een vrij gebruikelijke notatie en bij een lineaire regelaar zal het niets uitmaken hoe hoog de ingangsspanning is dus ongeacht de spanning zal er altijd . De lading uitgedrukt in Wh is wel afhankelijk van de spanning want er gaat vermogen verloren in de regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Lading wordt niet uitgedrukt in mAh.

Ik heb ook nooit ontkent dat er spanning verloren gaat in de regelaar. Het punt is dat Sibylle zegt dat je slechts de lading van 1 accu over hebt als je een lineaire regelaar gebruikt, en dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sissors schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:33:

Ik heb ook nooit ontkent dat er spanning verloren gaat in de regelaar. Het punt is dat Sibylle zegt dat je slechts de lading van 1 accu over hebt als je een lineaire regelaar gebruikt, en dat is niet zo.
Op batterijen en accu's over het algemeen wel. Dat rekent wat makkelijker dan Coulomb :P

Wat hij bedoelt is dat als je 2 batterijen hebt van 1,5V en 1000mAh (1.5Wh). Als je die in serie zet krijg je 1 batterij van 3V en 1000mAh (3Wh).
Dat is gewoon de wet van behoud van energie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Capaciteit van een batterij wordt uitgedrukt in Ah (Ampere * hour).
Het is de integraal van de ontlaadstroom over de tijd. 1Ah betekent dat de batterij een uur lang 1A kan leveren.
Het een maat voor hoeveel elektronen de batterij rond kan pompen.
Je kan het ook uitdrukken in Coulomb, de maat voor lading, maar in feite is de energie niet opgeslagen als elektrische lading, maar als chemische energie. Vandaar dat men dus Ah gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/1/b/a/1ba9bbd88f6e7f38ea20f9134ef7b42b.png
Dus 1 Ah = 3600 C = 2.2469.1022elektronen.

Capaciteit bij een batterij is dus iets anders dan capaciteit bij een condensator.

De capaciteit van een batterij zegt niks over de energie als je de spanning niet weet.
1 penlight batterij heeft een capaciteit van bijvoorbeeld 2500mAh.
6 van die penlight batterijen in serie in een battery pack hebben samen nog steeds 2500mAh capaciteit.

De spanning is echter wel 6x zo hoog, dus de energie die de batterij kan leveren ook. Dit wordt uitgedrukt in Wh (Watt * hour).
1Wh = 3600 Joule, want 1W = 1 J/s.

Een analoge regelaar verlaagt de spanning maar de stroom in en uit blijft gelijk. Het verschil in energie wordt verstookt als warmte.
Een BUCK regelaar transformeert de energie naar een lagere spanning. Bij een theoretische 100% rendement transformeert hij bijvoorbeeld 10V/5A naar 5V/10A. (beiden 50W,dus geen energie verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Sissors schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 09:39:
[...]

Als je kijkt naar stroom heb je het aantal mAh van één batterij, maar als je een boost converter gebruikt heb je minder dan dat (ook minder batterijen uiteraard en wel betere efficientie).
Eigenlijk hebben anderen al gereageerd voor mij, maar toch even een snelle reactie om het samen te vatten :P

mAh is een eenheid voor lading, en met accu's en batterijen een hele gebruikelijk ook.

Er wordt in een ideale lineaire regelaar geen lading weggegooid; de spanning wordt verlaagd. Dit wordt gedaan door de stroom door een transistor te sturen die niet in volledige geleiding staat, de transistor heeft dus een behoorlijke weerstand.
Een 7805 heeft sowieso een spanningsval van 2V, dus je hebt minimaal 7V nodig om tot 5V te komen. Bij 7V verlies je ongeveer 29% van je vermogen in de 7805, en van 9V naar 5V 44%.
Sissors schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:33:

Als je batterijen in serie zet dan zul je de lading (mAh) van slechts één van die batterijen kunnen gebruiken. Het enige dat in serie zetten doet, is het verhogen van de spanning waarbij je de lading kunt afnemen.
Dus precies zoals Ploink (beter) uitlegde :)

Welke oplossing heeft de TS nu gekozen?
Bedtijd :Y)

[ Voor 22% gewijzigd door Sibylle op 14-10-2013 00:56 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je kan ook gewoon een low-drop versie zoeken. e.g. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2940-n.pdf

Je bent wel lekker gezellig met de hele klas in de bus moet je toch makkelijk kunnen ouwehoeren

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 14-10-2013 01:05 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
fish schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 01:03:
je kan ook gewoon een low-drop versie zoeken. e.g. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2940-n.pdf

Je bent wel lekker gezellig met de hele klas in de bus moet je toch makkelijk kunnen ouwehoeren
Lowdrop is inderdaad een optie, echter blijft nog altijd: Sibylle in "zelfgemaakte 6v accupack voor mob(5v)?"

Je hebt dan minimaal 5,5V nodig om tot 5V te komen, dan zit je aan minimaal 4AA batterijen die je bij lange na niet leeg kan trekken omdat ze nog niet leeg zijn als ze rond de 1.3V komen.

Met de ~3Ah rond de 3V van een moderne GSM wil je echt zo efficiënt mogelijk met je batterijen omgaan, en dat betekent in dit geval een boostconverter.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 16:46
zelf heb ik een 12v accutje gebruikt, 7ah, daar een sigarettenaansteker ding met usb uitgang aan vastgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
pickboy schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 01:14:
zelf heb ik een 12v accutje gebruikt, 7ah, daar een sigarettenaansteker ding met usb uitgang aan vastgemaakt.
Quick and dirty >:) En werkt prima :)

Alleen is zo'n 12V 7Ah accu wel portable? Ik ken ze alleen in nogal grote en lompe vorm namelijk:
Afbeeldingslocatie: http://media.digikey.com/photos/BB%20Battery%20Photos/MFG_EP7-12-T2.jpg

Deze past wel in je rugzak maar niet in je jaszak.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sibylle schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 01:10:
[...]

Lowdrop is inderdaad een optie, echter blijft nog altijd: Sibylle in "zelfgemaakte 6v accupack voor mob(5v)?"

Je hebt dan minimaal 5,5V nodig om tot 5V te komen, dan zit je aan minimaal 4AA batterijen die je bij lange na niet leeg kan trekken omdat ze nog niet leeg zijn als ze rond de 1.3V komen.

Met de ~3Ah rond de 3V van een moderne GSM wil je echt zo efficiënt mogelijk met je batterijen omgaan, en dat betekent in dit geval een boostconverter.
Doe je toch 5 AA batterijen dan gaan ze tot 1.1 Volt, wel meer verlies aan het begin maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sibylle schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 00:49:
[...]

Eigenlijk hebben anderen al gereageerd voor mij, maar toch even een snelle reactie om het samen te vatten :P

mAh is een eenheid voor lading, en met accu's en batterijen een hele gebruikelijk ook.

Er wordt in een ideale lineaire regelaar geen lading weggegooid; de spanning wordt verlaagd. Dit wordt gedaan door de stroom door een transistor te sturen die niet in volledige geleiding staat, de transistor heeft dus een behoorlijke weerstand.
Een 7805 heeft sowieso een spanningsval van 2V, dus je hebt minimaal 7V nodig om tot 5V te komen. Bij 7V verlies je ongeveer 29% van je vermogen in de 7805, en van 9V naar 5V 44%.

[...]

Als je batterijen in serie zet dan zul je de lading (mAh) van slechts één van die batterijen kunnen gebruiken. Het enige dat in serie zetten doet, is het verhogen van de spanning waarbij je de lading kunt afnemen.
Dus precies zoals Ploink (beter) uitlegde :)

Welke oplossing heeft de TS nu gekozen?
Bedtijd :Y)
Punt is als je die redenatie eraan gaat ophangen dan heb je bij jouw boost converter de lading (mAh) van een fractie van één batterij over.

Ik blijf het iig mislijdend vinden te doen alsof je slechts de lading van één batterij hebt als je ze in serie zet. Ja het is een definitie kwestie, maar je krijgt dan het idee alsof je maar de energie van één batterij hebt, en dat is absoluut niet zo.

(Trouwens ik weet wel hoe mAh, energie en lading werken hoor, het is alleen beetje hoe je het definieert :P, die MSc is niet voor niks ;) )
Buckconverter is even efficient en makkelijker om meer energie uit te halen. Beide hebben hoog rendement, maar bij buck kan je gewoon zooi in serie gooien. Bij boost zou je parallel moeten doen om meer energie eruit te krijgen, en dat is meestal geen geweldig idee. Of batterijen handmatig gaan wisselen, dat kan wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 14-10-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Sissors schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:03:
Buckconverter is even efficient en makkelijker om meer energie uit te halen. Beide hebben hoog rendement, maar bij buck kan je gewoon zooi in serie gooien. Bij boost zou je parallel moeten doen om meer energie eruit te krijgen, en dat is meestal geen geweldig idee. Of batterijen handmatig gaan wisselen, dat kan wel.
Voordeel met boost uitgaande van een 1 cell Lithium accu als voeding is dat je hem ook als 1 cel kan laden en er geen balancer nodig is. Bij een serieschakeling moet je balanced laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Sissors schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:03:
[...]

Punt is als je die redenatie eraan gaat ophangen dan heb je bij jouw boost converter de lading (mAh) van een fractie van één batterij over.

Ik blijf het iig mislijdend vinden te doen alsof je slechts de lading van één batterij hebt als je ze in serie zet. Ja het is een definitie kwestie, maar je krijgt dan het idee alsof je maar de energie van één batterij hebt, en dat is absoluut niet zo.
[...]

Ik denk dat we nog een beetje scheef praten met elkaar :P
Het geheel is niet echt afhankelijk van definities, de lading van een batterij wordt gegeven in mAh(=Coulomb) en is niet gelijk aan de energie. De energie is een combinatie van de lading en de spanning.
Soms wordt echter ook de energie in een batterij bedoeld met 'lading', dan wordt het verwarrend omdat dat niet correct is :P

In serie heb je echt maar de lading van één batterij (die met de kleinste lading) als je die lading uit je batterijen hebt getrokken dan houdt het op....de batterij die leeg is zit dan in de weg en onderbreekt je stroomkring eigenlijk.
Het voltage waarmee je de lading kunt afnemen is echter hoger geworden door het in serie zetten, je hebt dus wel meer energie tot je beschikking.

Een boostconverter is erg handig omdat je maar weinig batterijen nodig hebt. Je kunt met 1 of 2 AA batterijen al een goede 5V lader maken. Bij een buckconverter heb je minstens 4 AA batterijen nodig om het geheel werkende te krijgen en 5AA om ze leeg te kunnen trekken.
Het verschil zit hem dus vooral in wat praktisch is.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
....of je koopt een van de 894 Portable External Batteries op DX.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 15-10-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sibylle schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:51:
[...]
Een boostconverter is erg handig omdat je maar weinig batterijen nodig hebt. Je kunt met 1 of 2 AA batterijen al een goede 5V lader maken. Bij een buckconverter heb je minstens 4 AA batterijen nodig om het geheel werkende te krijgen en 5AA om ze leeg te kunnen trekken.
Het verschil zit hem dus vooral in wat praktisch is.
Echter die ene batterij kan je mobieltje opladen tot 10% ofzo. Dan kan je er nog twee in serie zetten, maar meer dan dat kan je niet. Terwijl bij een buck je er gewoon zooi in serie kan zetten en de energie daaruit in je mobieltje krijgt.
In serie heb je echt maar de lading van één batterij (die met de kleinste lading) als je die lading uit je batterijen hebt getrokken dan houdt het op....de batterij die leeg is zit dan in de weg en onderbreekt je stroomkring eigenlijk.
Het voltage waarmee je de lading kunt afnemen is echter hoger geworden door het in serie zetten, je hebt dus wel meer energie tot je beschikking.
En dat laatste is het enige wat relevant is: Hoeveel energie je kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Met 1 AA van +-2500mAh haal je ongeveer 30 a 35% lading voor iphone of gelijkwaardige accu, zal per convertor wat kunnen verschillen.

Dit zijn nummers van mintyboost(populaire usb accu kit) met 2 AA:
iPhone (all types): 3/4 full recharge
iPod video (tested, using alkaline batteries): 3hrs more video (1 full recharge)
iPod mini (tested w/rechargables): 26 hours more (1.5 full recharges)
iPod nano: 4 full recharges!
iPod shuffle : 60 hours more , 5 full recharges!

Ik gebruik zelf een 18650 batterij met 75 cent kosten usb boost convertor waar ebay mee vol staat, kost je 3 a 4 euro in totaal met batterij houder zodat je makkelijk meerder 18650 gebruiken, mocht je weekje weg gaan of zo. Daarmee kan ik mijn Samsung galaxy s advance helemaal mee opladen en dan zit er nog meer in, denk dat dan zeker nog wel 25% kan laden.

18650 heb je dacht ik tot 4000mAh, zijn wel iets groter dan AA, maar niet gek veel.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 14-10-2013 18:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Ideaal:
http://samenkopen.net/action_product/167071/242570
Duurt wel ff met verzenden, maar voor die prijs kun je niet alles hebben ;P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Die staan op ebay voor 75cent. ;)

Edit/
Die 75cent is inclusief verzendkosten.

Deze verkoper is betrouwbaar, heb er zelf al meerdere aankopen gedaan en alles is altijd netjes verpakt aangekomen.

http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item5af299c413

[ Voor 83% gewijzigd door mad_max234 op 15-10-2013 10:02 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:08

ewf

Probeer dit eens, voor de prijs hoef je het niet te laten...

http://dx.com/p/usb-lv02-...odule-green-silver-213970

Succes
Pagina: 1