i3 4130T vs 4130 energieverbruik - wat scheelt het nou echt

Pagina: 1
Acties:

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 07:44
Hoi,

ben aan het kijken naar een HTPC/SAN/rest wat m'n huidige server doet en wil toch maar eens op het energieverbruik gaan letten. Heb nu een oude Proliant ML310G1 staan en die zuigt behoorlijk door aan de stekker.

Tussen de i3 4130T en 4130 zit een halve GHz en 19W TDP. Nou zal het ding voor een groot deel idle zijn en strict technisch gezien zou de 4130 in veel situaties weer iets sneller idle zijn i.v.m. de hogere klok (en dus performance).

Ik zoek dus eigenlijk een beeld van wat het op jaarbasis nou echt (indicatief uiteraard) zou schelen. Als het 5 euro scheelt heb ik waarschijnlijk liever die extra .5 GHz. :)

Iemand met veel ervaring die hier iets over kan roepen? :)

Voor het geval het uitmaakt, het gaat linux draaien met een hoop services (apache, mysql, samba, nfs, zfsonlinux, xmbc, postfix, courier-imaps, murmur (mumble server), SSH en nog wat anderen). Maar zal meer kernel afhankelijk zijn. Dat zal meestal de laatste zijn (3.11 nu).

TIA

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
In idle scheelt het (nagenoeg) helemaal niks, alleen het maximum verbruik is beperkt door de kloksnelheid laag te houden.
Eigenlijk is een T versie alleen interessant als je voeding niet toereikend is of je de warmte niet kunt afvoeren (bij langere tijd vollast).

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Het gaat dan niet over de i5, maar het gaat wel over de t en non t editie:
productreview: Intel Celeron G1610 Boxed review door ShaiNe
Het scheelt dus eigenlijk geen ene f***, als je een beetje degelijk mobo hebt kun je de cpu ook nog undervolten waardoor de cpu waarschijnlijk nog zuiniger is als de t editie.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 07:44
Voor het mobo heb ik de Gigabyte GA-H81M-HD3 in gedachte. Kies meestal voor MSI, eigenlijk meer omdat ik daar vroeger veel mee gedaan heb, bijna alles heeft solid caps e.d. tegenwoordig, dan wat anders. Gigabyte is ook een goed merk volgens mij, was simpelweg de goedkoopste die HDMI, S/PDIF (Toslink) en displayport (wat toekomst vaster hoop ik i.v.m. 4k in de toekomst, niet dat ik daar al behoefte aan heb) had en het merk wordt vaak ook goed beoordeeld. Minimum van 4 SATA poorten was ook nog een eis overigens.

Bedankt voor de feedback :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens mij is het qua hardware precies dezelfde processor, behalve dat hij lager geklokt is. Daardoor is de tdp lager.
Als je de normale zou onderklokken met 0,5 GHZ, dan heb je precies de T versie.