Toon posts:

GTX 590 smd's/voltage regulators vervangen/type?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag.

Hopelijk plaats ik dit topic in het juiste forum.
Het gaat om het volgende:
Mijn gtx 590 is gekocht als zijnde defect.
Vermoedelijk gaat het om de "voltage regulators" of smd's, mits ik de juiste informatie via google heb weten te achterhalen.
Mijn hoop is gevestigd op tweakers die hiermee bekend zijn, daar een zoektocht niks bruikbaars heeft opgeleverd (afgezien van enkele hardcore-overclockers sites met allemaal technische termen waar mijn kennis niet ver genoeg reikt).

Het gaat om het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/r6DKK5s.jpg

Vermoedelijk is dit hetgeen het defect bij mijn kaart veroorzaakt.
Alleen de gpu op de PCIE-bus levert het welbekende knipperende Geforce logo op (te weinig stroom).
De 8-pin connector rechts idem.
Zodra linker 8-pin connector gebruikt wordt, valt de voeding uit (de cpu-fan, casefans en gpu-fan draaien een fractie van een seconde).

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik zou graag de genoemde "smd's/voltage regulators" vervangen, echter levert een search naar R005 smd zoveel resultaten op, dat ik niet achter het juiste onderdeel kan komen (verschillende wattages/weerstanden op typenummer R005).
Allicht dat ik niet de juiste zoekterm gebruik?

Mijn excuses als dit topic hier niet thuishoort.
En hulp wordt zeer gewaardeerd, heel erg bedankt :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 11:58 . Reden: Afbeelding verkleint. ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Dat component is puur een hele kleine weerstand, een zogenoemde shunt weerstand.

De stroom die hier doorheen loopt creëert een kleine spanningsval over de weerstand die gemeten kan worden. Daarmee kan het stroomverbruik van de kaart worden gemonitord.

Ik verwacht niet dat die stuk is, die krijg je over het algemeen niet zomaar stuk (het is praktisch een kortsluiting, kan veel hebben).

Als je een multimeter hebt zou je eens ohms kunnen meten op de pci-e power connector. Is een beetje een lompe test, maar het zou zomaar kunnen zijn dat die gewoon kortgesloten is. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld een overspannings- of ompoolbeveiling heeft ingegrepen en kortgesloten is.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Maak anders een paar grotere foto's van de rest van de componenten. Als er ergens wat stuk is kunnen we dat misschien wel gewoon zien.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
johnkeates schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:35:
Maak anders een paar grotere foto's van de rest van de componenten. Als er ergens wat stuk is kunnen we dat misschien wel gewoon zien.
Ik neem aan dat TS zelf een optische controle heeft uitgevoerd, maar delen kan nooit kwaad.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:23

Nemesizz

Untouchable

Zodra linker 8-pin connector gebruikt wordt, valt de voeding uit (de cpu-fan, casefans en gpu-fan draaien een fractie van een seconde).
Dat draaien van een fractie van een seconde geeft meestal aan dat er dan ergens kortsluiting is.
Probleem met kortsluiting is, dat er vaak meerdere dingen (onderdelen op de print) mee het graf in worden gesleurd.

Gezien het pas gebeurt als je de linker 8-pin connector aansluit zou ik dat deel van de kaart even goed inspecteren (mogelijke brandplekken of andere schade).

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:01

TTLCrazy

Listen to Frankie

SMD solderen is niet iets waar je zomaar aan moet beginnen trouwens, als je niet weet wat je doet, kan je zo eilandjes of componenten stukmaken.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt voor de reakties :)
Een optische controle had ik idd. al uitgevoerd, allicht dat het aan de PCI-e power connector ligt.
Ik zal het dadelijk gaan testen.

• timberleek
De connector zelf denk ik niet, maar mogelijk wel iets wat erachter zit.

Als je dan ook wat duidelijke foto's post van met name het gebied rond de connector kunnen de mensen hier mogelijk meedenken over verdachte onderdelen.

Ik weet niet hoe het met de andere tweakers zit, maar ik ken de componentenlijst van een 590 niet uit mijn hoofd ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QjsSjWC.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZZIrwlh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ip5rf9h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/scfoE5K.jpg

Ik ben al iets te enthousiast geweest, maar ben erachter dat als ik op de plek van de zgn. shunt weerstanden de banen onderbreek, met alle connectors aangesloten, het geforce logo-led knippert.
Met alle banen alleen rondom, zonder weerstand, hetzelfde verhaal.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lpJSvp1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lTVaahF.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 17:12 . Reden: Foto's connectors toegevoegd ]

• timberleek
Dat hij dan knippert is niet gek.

Als je de shunt weghaalt verbreek je de verbinding tussen de voeding en kaart. Dan heb je hetzelfde effect als de stekker er niet in stoppen.

Zou gewoon beginnen met meten, zo kom je imo nergens

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben helaas niet heel erg thuis met ampère's meten, echter zit er op mijn multi-meter ook een optie om te kijken of er tussen 2 punten stroom gaat (dmv. een piepje).
Dit lijkt bij alle weerstandjes en condensatoren geen probleem te geven.
De banen van de shunts zijn weer gesloten (met soldeer ipv. shunts), het effect is hetzelfde als eerst.
Nu is het dus zaak om te kijken hoe ik goed kan meten.

Mocht ik er niet uitkomen, dan zal ik het laten weten.

Vooralsnog bedankt voor de reakties.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Je moet even heeeeel goed bij de zijkanten van de kaart kijken waar ook de condensatoren zitten, en dan vooral naar die chipjes die aan alle 2 de kanten in een rij zitten. Want dat is de voeding op je videokaart. Maar vaak is het zo dat als die kapot is dat het dan ook echt over en uit met de kaart is. Dit is trouwens een veel voorkomend probleem.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

amperes meten word op de kaart zelf waarschijnlijk onmogelijk omdat je daarvoor je meter in serie moet zetten. voltages kan wel, weerstanden gaan ook lastig gezien je vaak de rest van de schakeling parallel mee meet.

eerlijk gezegd als je er niet heel erg in thuis bent, zou ik ook laten voor wat het is. ik studeer nu al bijna 4 jaar mbo elektronica en dit is ook wat boven mn hoofd ;)
auto660 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:48:
Je moet even heeeeel goed bij de zijkanten van de kaart kijken waar ook de condensatoren zitten, en dan vooral naar die chipjes die aan alle 2 de kanten in een rij zitten. Want dat is de voeding op je videokaart. Maar vaak is het zo dat als die kapot is dat het dan ook echt over en uit met de kaart is. Dit is trouwens een veel voorkomend probleem.
zombiemodden :9 moet je wel een donor kaart hebben (of dit: http://www.evga.com/products/pdf/100-UC-0400.pdf, beter bekend als EVGA Untouchables).
http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=980
het komt er op neer dat je dan de voedingsdeel van een andere kaart pakt dmv een zaag en dat je die over de bestaande heen soldeert.

dus zo dood is je kaart dan ook weer niet :9

[ Voor 54% gewijzigd door Fordox op 11-10-2013 21:25 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• timberleek
het wordt inderdaad al snel lastig.

Als het verder gaat als standaard beveiligingen die zijn opgeblazen (zoals bij hdd's nog wel eens gebeurt) weet ik het ook niet meer. Dan moet je echt ervaring hebben met het fixen van dit soort dingen en beruchte componenten weten

Verwijderd

Topicstarter
Die kingpincooling.com thread had ik idd. gezien :D dat is toch wat aan de extreme kant.
@auto660, ik neem aan dat je die zwarte blokjes bedoelt, waarvan er aan het einde van de beide rijen 1 niet is gesoldeerd?
Die gaven wel stroom door.
Verder leken alle andere onderdeeltjes (welke niet korter zijn dan een paar mm ong.) ook stroom door te geven.
@Fordox, ik begrijp ook dat dit niet iets is wat je "zomaar" even fixt, desondanks is het uitermate interessant.
@iedereen nogmaals bedankt voor de tips :)

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:37

InFamous

excommunicado

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kAgWoNal.jpg

Ik zie hier twee dingen die er niet helemaal lekker uit zien, kijk op je originele foto naar de rechter connector, daar zitten ze allemaal netjes, echter bij deze lijkt hij wel verbrand te zijn.
Is dit ook de connector die het probleem geeft van een uitvallende voeding?

Formerly known as Ragdoll

Verwijderd

Topicstarter
InFamous schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 22:18:
[afbeelding]

Ik zie hier twee dingen die er niet helemaal lekker uit zien, kijk op je originele foto naar de rechter connector, daar zitten ze allemaal netjes, echter bij deze lijkt hij wel verbrand te zijn.
Is dit ook de connector die het probleem geeft van een uitvallende voeding?
Linksboven zat de zgn. shunt-weerstand (3 op de gehele pcb).
Deze had ik eraf gehaald, en vervolgens de banen geopend en gesloten.
Geopend het bekende knipperende Geforce-logo, gesloten hetzelfde als eerst (systeem valt vrijwel direct uit).
Het gekke is dus, dat de betreffende connector geen problemen oplevert 8)7

Iig, stukker dan stuk kan toch niet, en ik leer er van, dat is me ook wat waard :)

• InFamous

InFamous

excommunicado

Ik laat Rsnubje dit topic even zien, hij heeft heel veel verstand van zombie mods op videokaarten.

Hij is op de hoogte

[ Voor 11% gewijzigd door InFamous op 11-10-2013 22:34 ]

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-02 15:24

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Wist je dat net boven je pci-e aansluiting ook een shunt mist?

Uplay: Red--Death

• InFamous

InFamous

excommunicado

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6eDdT1U.png

deze dus.

[ Voor 23% gewijzigd door InFamous op 11-10-2013 23:21 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij heeft hij die beide gedesoldeerd.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
@rsnubje: 3 zelfs, allicht een beetje dom van mij (of te snel willen troubleshooten :P )
Het idee was, als ik ze weghaal, en alleen soldeer terugzet, wat gebeurt er dan.
Daarbij niet zo slim geweest om eerst hier een topic te openen...
Het netto resultaat is dat de kaart nu hetzelfde reageert als toen ze er nog op zaten.
Ik had wel gelezen over een brug plaatsen, kan dit eventueel zin hebben?

In de volgende link lijkt het te werken, uiteraard kan daar iets heel anders aan de hand zijn...:
https://forums.geforce.co...-died-and-got-resurected/
Quote:
"After many tries and debates I finally said "Its now or never" and soldered a nice bridge over the RS501 resistor that "smelled" funny....and guess what the card is back and live again..."

Wat denken jullie?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2013 06:58 . Reden: interessante link gevonden? ]

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Dit kun je eventueel proberen door er een metalen klem op te zetten (krokodillenklem o.i.d.).
Maar op de foto's die je al poste zijn ze al doorverbonden of lijkt dit maar zo?

[ Voor 12% gewijzigd door fast-server op 12-10-2013 08:47 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ze idd. verbonden met soldeer.
Als ik het goed heb begrepen, zou dat dus niet het probleemgebied zijn...
Pagina: 1