[W7] Netwerkverbinding in stand houden bij slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Mijn ouders maken op hun pc veel gebruik van de slaapstand functie. Hierdoor kunnen ze de pc snel weer 'inschakelen' op het moment dat ze er achter willen. Dit werkt op zich perfect, maar er is één ding waar ik geen grip op kan krijgen.

Op het moment dat Windows 7 uit de slaap stand komt, gaat het netwerk zich weer opnieuw verifiëren of initiëren... Dit duurt ongeveer 8 tot 10 seconden. Dit is natuurlijk erg kort, maar ik wil het toch nog verder inkorten, of liever helemaal voorkomen. Het netwerk mag wat mij betreft gewoon actief blijven in de slaapstand.

Ook bij het opstarten van de pc zie je hetzelfde. Het netwerk is lang bezig met het maken van netwerkverbinding. De computer is al lang opgestart. Je heb Internet Explorer al open staan, maar het netwerk is nog niet klaar... Je ziet het netwerkicoontje rechtsonder staan met zo'n rond draaiend bolletje erbij.

Ik krijg het echter niet voor elkaar om het netwerk te versnellen, ondanks dat ik al diverse zaken heb ingesteld in Windows.
  • Via apparaat beheer heb ik ingesteld dat de netwerkadapter niet uitgeschakeld mag worden in slaapstand.
  • Via de powerplan heb ik ingesteld dat alles wat met het netwerk te maken heeft op maximum performance moet draaien.
  • In apparaat beheer heb ik 'Energie efficiënt ethernet' uitgezet
Naast Windows heb ik ook in de BIOS lopen zoeken.
[list]
• ErP support uitgeschakeld
• Slaapstand staat ingeschakeld op S3(STR)

Ten slotte heb ik de drivers van de netwerkkaart bijgewerkt tot aan de laatste versie (Realtek RTL8111E - 7.75.827.2013)
Ook de BIOS van het moederbord draait op de laatste versie. Hier alle specs:

GA-H61M-D2-B3 @ laatste BIOS (F10)
Laatste drivers voor Realtek RTL8111E (7.75.827.2013)
2x2GB DDR3
Intel Pentium G530
Windows 7 X32

Iemand nog ideeën of meer ervaring met het langzaam starten van de netwerkstack? Ik heb het idde dat het een Windows issue is, vandaar dat ik hem hier post :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:58
Als je je hier echt heel erg aan ergert kun je -of- nog veel tijd zijn met uitzoeken (dit soort problemen hangen vaak af van zeer specifieke hardware+bios/uefi+software configuraties) -of-
Een statisch IP-adres (buiten de DHCP range van de router) instellen. Dan weet Windows altijd direct waar het aan toe is en kun je gelijk aan de gang :), kun je zelfs de energy saving-settings weer aanzetten.

[ Voor 24% gewijzigd door eBait op 11-10-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 16:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het zal niet zozeer een issue zijn, maar meer by design...

MS kan er natuurlijk niet klakkeloos vanuit gaan dat de pc op dezelfde lokatie (lees netwerk) uit standby komt. En dat moet natuurlijk zeker voor laptopgebruikers gecontroleerd worden. Vandaar dat na een resume een nieuwe DHCP-lease verkregen moet worden.

Als tweede zal windows gaan controleren op welk netwerk hij zit (public, home of work) om zo het juiste firewall profile toe te passen. Ook dat kost tijd.

Wellicht dat een fixed ip-adres het iets gaat versnellen, maar heel veel winst verwacht ik niet..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Een vast IP adres helpt helaas ook niet. Ik heb het idee dat het een combinatie is van de netwerkadapter en W7. Op andere computers heb ik hier namelijk niet zo erg last van, maar die draaien ook op Windows 8. Had Windows 8 geen snellere netwerk stack?

Maar in ieder geval bedankt voor de response. Windows 7 kan er inderdaad ook niet zomaar vanuit gaan dat het netwerk hetzelfde is als die uit een slaapstand komt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Question Mark schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:15:
Het zal niet zozeer een issue zijn, maar meer by design...

MS kan er natuurlijk niet klakkeloos vanuit gaan dat de pc op dezelfde lokatie (lees netwerk) uit standby komt. En dat moet natuurlijk zeker voor laptopgebruikers gecontroleerd worden. Vandaar dat na een resume een nieuwe DHCP-lease verkregen moet worden.

Als tweede zal windows gaan controleren op welk netwerk hij zit (public, home of work) om zo het juiste firewall profile toe te passen. Ook dat kost tijd.

Wellicht dat een fixed ip-adres het iets gaat versnellen, maar heel veel winst verwacht ik niet..
Windows 8 gaat er klakkeloos vanuit dat je op dezelfde locatie bent, mocht je daar niet zijn...dan duurt het inderdaad even voor je verbinding hebt. Maar als je dus gewoon thuis je laptop open klapt (en de vorige keer dat je de laptop gebruikte was ook thuis), dan heb je gelijk internet.
StefanvanGelder schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 19:01:
Een vast IP adres helpt helaas ook niet. Ik heb het idee dat het een combinatie is van de netwerkadapter en W7. Op andere computers heb ik hier namelijk niet zo erg last van, maar die draaien ook op Windows 8. Had Windows 8 geen snellere netwerk stack?

Maar in ieder geval bedankt voor de response. Windows 7 kan er inderdaad ook niet zomaar vanuit gaan dat het netwerk hetzelfde is als die uit een slaapstand komt.
Klopt Windows 8 (en ook 8.1) hebben een 'snellere' manier....zie mijn uitleg hierboven.