Samsung R510 laptop start niet op met RAM uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Edit:
|:( Misschien eerst checken of er BIOS updates zijn. Was nog een nieuwe versie beschikbaar, nu start het spul wel goed door.

Original:
Ik ben in bezit van een Samsung R510-AS02 die ik komende tijd weer dagelijks ga gebruiken. Om het werkbaar te houden heb ik hem voorzien van een 120G SSD en wilde ik het geheugen uitbreiden naar 4GB. Dat is immers ook het maximum wat de laptop ondersteunt. Er zat 1x2 en 1x1G modules in.

Ik heb niet exact kunnen vinden wat voor geheugen er origineel in zat, maar via memory zoek sites 'compatible geheugen' gevonden wat PC6400 CL5 moet zijn.

Ik heb vervolgens via de pricewatch dit geheugen gevonden en besteld: http://www.hardwarewebwin...-sodimm-ddr2-p-19400.html

Ik wilde eerst proberen de 1G module te upgraden naar 2GB. Windows startte hier mee niet op, na het Windows logo (voor het 'Welkom') scherm ging de laptop weer rebooten. Ik heb de losse module toen geplaatst en dat werkte wel. Ik kwam tot de conclusie dat er twee dezelfde modules gebruikt moeten worden dus heb ik nog een losse module besteld.
Ik heb met deze installatie wel gewoon prima Windows 7 opnieuw kunnen installeren, drivers, Steam, enz.

Deze is nu binnen, maar helaas start de laptop daar weer niet mee op. Ik draai nu de laptop dus met 2 losse 2GB modules.

Nu probeer ik de laptop in veilige modus op te starten en daar werkt het wel. Het systeem geeft ook netjes 4GB geheugen aan, waarvan 3.5GB beschikbaar (GPU snoept 512MB shared memory er van af). Ik draai overigens Windows 7 x64.

In de laptop BIOS is niets in te stellen wat betreft geheugensnelheden oid. Windows system logs geeft geen reports aan wat er precies mis gaat bij opstarten. Hebben jullie suggesties wat ik kan proberen (evt. in Windows) om dit stabiel te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 11-10-2013 11:52 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Hans1990 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:40:
Edit:
|:( Misschien eerst checken of er BIOS updates zijn. Was nog een nieuwe versie beschikbaar, nu start het spul wel goed door.
Ik neem aan dat je probleem is verholpen door een BIOS update? :)