Waarom is een SIM-card nog steeds hardware?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrox
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 14:01
Misschien heb ik niet het juiste forum te pakken maar dit is een aardige overkoepelende vraag die zowel de mobile,hardware en software kant raakt.

Wat ik mij namelijk al tijden afvraag:
Waarom is een SIM nog steeds een klein hardwarematig kaartje?

Een kleine zoektocht leerde mij dat hier een aantal stukjes informatie op staan die nodig zijn zoals een IMSI en encryptiecodes maar ik zie niet in waarom dit niet ook softwarematig aangeleverd kan worden?

M.a.w: als je een nieuwe smartphone hebt gekocht, log in op een beveiligd stukje, download de 'SIM-info' en je kan bellen.Dit lijkt me vooral enorm handig als je vaak in het buitenland bent. Je telefoon die automatisch kan overschakelen naar een andere (lokale) 'sim'.

Benieuwd!

Revolution!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 11:05
Omdat er ook dumbphones zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Vind ik ook vreemd, het lijkt me dat die info ook wel in een telefoon te flashen is? (dumb of smart)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:07
Het lijkt mij dat deze "sim-data" veel makkelijker te hacken/fraudeuleus is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:13

lasharor

7 december 2004

Een Sim kaart van 10 jaar geleden is natuurlijk niet hetzelfde als een simkaart die we nu hebben. Als ik het goed begrijp zorgt de simkaart in een telefoon nog altijd voor een bepaalde vorm van encryptie.

Neem nu de situatie waarin dat outdated raakt, bij een software matige oplossing zou je dan bij elke telefoon een update moeten uitvoeren terwijl je bij de huidige oplossing gewoon met fases de ondersteuning voor de oude technologie kan stopzetten.

In dit soort situaties lijkt mij dat, ook vanuit het perspectief van de consument, het vervangen van een simkaart in tegenstelling tot een complete telefoon veel aantrekkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik vermoed dat je je een beetje blind kijkt op de definitie van hardware en software. En daar draaien de overigens correcte antwoorden tot nu toe ook omheen.
Hardware alles wat je vast kan pakken en software is programma en data. Zo is een harde schijf toch ook geen software? De data die er op staat daarentegen wel. Ook geheugen, de chips zelf zijn hardware de data software. Hetzelfde geldt voor een CD of DVD, puur hardware, maar wat er op staat is software.
Dan lijkt me duidelijk waar SIM-kaartjes onder vallen.

Ik begreep je vraag verkeerd, je bedoelt waarom de data tegenwoordig niet softwarematig rechtstreeks in het geheugen kan worden geladen? Het is natuurlijk wel zo dat een simkaartje omwisselen erg gemakkelijk is. B.v. als je regelmatig in het buitenland verblijft en daar tijdelijk van abonnement wisselt. Of bij aanschaf van een nieuwe.

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 11-10-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 18:50
Als ik me niet vergis bestaat het toch al? CDMA providers gebruiken geen SIM kaarten volgens mij.

Even googlen leverde me dit op:
SIM cards are only used on GSM devices. Sprint, Verizon, Alltel, U.S. Cellular are the leading CDMA carriers in the US. CDMA handsets don't use SIM cards, the subscriber information is stored in a chip on the main board of the phone instead of a removable card such as a SIM. It is a nice arrangement and quite handy when you need to change handsets, especially if you have your phone book stored on the SIM.
Edit: bron

[ Voor 7% gewijzigd door peterkuli op 11-10-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Volgens mij waren het vooral de providers die het wilde houden op deze manier.

Maar ik moet zeggen dat een simkaart niet alleen maar nadelen heeft.
Als mijn telefoon nu van het dak valt blijft er niks van over. Ik zet mijn sd kaart en sim kaart over in een andere en ik kan in principe gewoon verder (nog wat apps terugzetten misschien).

Als alles vast in mijn telefoon staat, wat dan...?
Ja dan kun je de vaagste backup voorzieningen bedenken, maar wordt het zo simpel als een simkaart wisselen? Als je in het buitenland van simkaart moet wisselen zul je dan op een netwerk moeten om het te downloaden. dat kost extra geld.

Sowieso krijg je dan straks weer allemaal van die !@#$% branded telefoons.

Technisch gezien kan het makkelijk, maar hoe praktisch wordt het? En hoeveel macht geeft dat providers (en hoeveel nemen ze) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrox
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 14:01
Ach, de vraag komt een beetje voort uit een ideetje:

Stel je begint een nieuwe provider die overal ter wereld een netwerk aanbiedt, klinkt mooi nietwaar?
Echter wat je doet is dat je als bedrijf simpelweg grootschalig simkaarten inkoopt in alle landen ter wereld en de sim-info digitaal maakt. Vervolgens bouw je een app die je verspreid onder de gebruikers die ten alle tijde de sim informatie kan gebruiken (zoals je ook mac-adressen spooft).

Als ik dus op reis ga naar china hoef ik enkel mijn smartphone zo in te stellen dat ie digitaal de juiste 'random chinese simkaart-info' laadt en ik kan lokaal bellen. En als ik naar Rusland ga evenzo.
Scheelt mij een simkaart kopen.

Tevens kan je dan abonnementen gaan delen. Zolang gebruikers maar niet tegelijkertijd dezelfde sim-info delen kan je hier wel heel efficient gebruik van maken.

Zou je ook nog eens alleen voor datanetwerk gaan en je bent helemaal goedkoop in de kosten.

Is dit al eens uitgevoerd? Waarom niet? Benieuwd!

Revolution!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@pyrox
Indirect geeft je al aan waarom het niet gedaan wordt. Technisch zal het ongetwijfeld kunnen, al zit ik wel even met het punt van een unieke ID... Hoe weet een telefoon dat hij gebeld wordt? Dat ID wordt nu door een SIM geleverd, maar als je dat gaat delen, wie krijgt dan het telefoonnummer?

Maar time-sharing van je abbo is voor een consument wellicht leuk (goedkoper), maar voor een aanbieder juist duurder. De aanbieder moet speciale constructies optuigen om alles in goede banen te leiden. Die heeft dus veel liever dat iedereen met een uniek ID belt, waar hij ook ter wereld is.

En waarom nog steeds een sim en geen stukje software? Een sim kraken, zeker de huidige nano-sims, is knap lastig en niet rendabel (door de encryptie moet je elke keer opnieuw beginnen bij een andere sim). Software, hoe goed ook, is altijd kwetsbaar en kan makkelijker gekraakt worden, zeker als het flash-baar is. En aangezien daarin informatie staat die je als aanbieder geld kan kosten, wil je die zo goed mogelijk beschermd hebben.

En zeg nou eerlijk, is een sim-kaart nou echt lastig? Ik ken in ieder geval niemand die zo vaak van sim wisselt dat een soft-sim handiger zou zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1