Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 13:59

ObAt

Loading...

Topicstarter
Beste Tweakers,

De laatste tijd twijfel ik sterk over het behalen van mijn master in Business Informatics, ik ben op het moment van schrijven nog bezig op HBO met Business Informatics en dat gaat me tot heden vrij goed af. Mocht ik echter een master gaan volgen dan lijkt het mij handig om dit gelijk nadat ik mijn bachelor heb behaald te gaan volgen, als ik eenmaal fulltime werk is de overstap naar studeren weer een stuk groter.

Maar natuurlijk ga ik niet alleen voor mijn plezier studeren en vroeg ik mij af welke voordelen (op het gebied van arbeidsaanbod, soort werk, salaris ect.) ik kan hebben als ik een master haal (ten opzichte van alleen een bachelor). Ik ben al een tijdje informatie aan het verzamelen maar hoe meer hoe beter :)

De opleidingscoördinator van de Universiteit Utrecht zegt in ieder geval het volgende:
Maar over het algemeen geldt dat je met een WO opleiding een hoger start salaris heb, zie hiervoor ook het Intermediair Salariskompas. Ook om je eerder in aanmerking voor een IT trainee ship bij bedrijven waarin je kan doorgroeien naar een management positie in ICT.
Functie waarin ze terecht komen zijn business analist, project manager, onderzoek, applicatie consultant, strategie consultant, en change manager.
De meeste beroepen kan ik echter ook gaan doen met enkel mijn HBO, maar wellicht stroom je hoger in. Een ander belangrijk detail is dat ik een zelfstandig ondernemer ben en ik graag na mijn studie fulltime wil investeren in mijn bedrijf.

Wellicht dat sommige Tweakers mij kunnen helpen!

Bij voorbaat dank

Mijn dagelijkse spamdosis is te lezen op http://twitter.com/#!/ObAtG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Mij lijkt de meerwaarde voor een Master nihil als je zelfstandig ondernemer bent én daar dus ook mee verder wil. Over 10 jaar is je ervaring belangrijker dan je diploma.

Ben zelf Master student

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Miyamoto schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:18:
Mij lijkt de meerwaarde voor een Master nihil als je zelfstandig ondernemer bent én daar dus ook mee verder wil. Over 10 jaar is je ervaring belangrijker dan je diploma.

Ben zelf Master student
Bedankt voor de reactie. Ik dacht hier dus ook aan, maar mocht ik in de toekomst besluiten toch niet met mijn bedrijf verder te gaan heb ik dan een grotere keuze in banen? En zo ja, welke banen zijn voor een HBO'er niet gelijk beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hangt er IMHO van af wat voor soort werk je wilt gaan doen. Bedrijfsinformatica als ZZP-er ga je vast richting de consultancyhoek. Als je beter en goedkoper bent (of een betere babbel hebt) dan de concurrent kom je een heel eind maar ook als ZZP-er zal je je CV moeten laten zien. Daar staat (tenminste de eerste 10 jaar) een MSc toch dan een BSc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Met een WO opleiding is niet zozeer het startsalaris het belangrijkste, maar het feit dat je gemiddeld gezien hoger eindigt.

Managementfuncties komen inderdaad sneller in zicht.

Vanuit dit oogpunt alleen al zou ik zeggen: als je de mogelijkheid hebt om het te doen, waarom niet?
ObAt schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:28:
[...]
Bedankt voor de reactie. Ik dacht hier dus ook aan, maar mocht ik in de toekomst besluiten toch niet met mijn bedrijf verder te gaan heb ik dan een grotere keuze in banen? En zo ja, welke banen zijn voor een HBO'er niet gelijk beschikbaar?
Dat is wel een erg algemene vraag :P

Het hangt nogal af van de functie zelf. Ik heb weleens functies gezien voor Software Ontwikkelaars waarbij wiskunde een belangrijk rol speelt. Daar was een WO opleiding een keiharde eis voor en kwam je met HBO niet binnen.

Daarnaast is het vaak een kwestie van vraag en aanbod. Als je bijvoorbeeld HBO Bedrijfskunde hebt gedaan, vind je moeilijker een baan dan wanneer je Bedrijfskunde op WO niveau gedaan hebt. Simpelweg omdat er al best veel mensen zijn die het op WO niveau doen.

Doe je echter een opleiding waar dit niet voor geldt, dan maakt het geen drol uit.

Met Business Informatics kun je allerlei kanten op en het hangt vooral van de kant af die je kiest, denk ik. Als je manager wilt worden, dan voegt WO wel wat toe denk ik. Maar als je een functie in een richting kiest waar de meeste mensen HBO hebben dan heb je niks aan een master.

Je zal dus goed moeten kijken wat je ermee wilt bereiken in de toekomst. Maar ik weet uit ervaring dat dit van tevoren heel moeilijk is om in te schatten en dan kun je beter het diploma wel hebben dan niet.

Persoonlijk zeg ik dus: doen die master :P

We krijgen doorgaans alleen spijt van de dingen die we niet doen ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Lethalis op 11-10-2013 11:56 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shane007
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:46
Je geeft zelf al aan sterk te twijfelen om een master te gaan doen. Let op dat je nu de mogelijkheid hebt om dit te gaan doen en dat dit straks, tijdens je baan, nagenoeg niet meer mogelijk is.

De Master 'Business Informatics' is ook een mooie onderzoeksmaster (2jaar) die aansluit op een HBO opleiding. Anders dan andere masters hoef je geen schakeltraject in, maar kun je met max 2 deficiënties het reguliere traject volgen (zeer waarschijnlijk INFWO en SMOI).

De voordelen voor later zijn er ook. Je kunt solliciteren op WO functies, kunt meer trainees volgen, bij selectie gaat Msc voor HBO bachelor. Een academische achtergrond zal je in je verdere leven helpen om sneller door te groeien.

Wat betreft je eigen onderneming, er is ruimte om dit verder uit te werken tijdens het vak ICT entrepreneurship en je kunt afstuderen met je eigen bedrijf. Je zult hier wel een wetenschappelijk onderwerp bij moeten bedenken, maar dit is veelal mogelijk, al dan niet in samenspraak met je begeleider.

Kijk anders even hier:
http://www.cs.uu.nl/education/

Verder kun je opleiding ook vullen met Informatica vakken als je daar behoefte aan hebt, kortom, er is veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb er voor gekozen geen master te doen. Je stroomt vaak op hetzelfde niveau in als anderen in een bedrijf, zeker bij de grote consultancy sectoren, en performance is uiteindelijk de grote bepalende factor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Je zal dus goed moeten kijken wat je ermee wilt bereiken in de toekomst. Maar ik weet uit ervaring dat dit van tevoren heel moeilijk is om in te schatten en dan kun je beter het diploma wel hebben dan niet.

Persoonlijk zeg ik dus: doen die master :P
Hier heb je helemaal gelijk in, misschien wil ik over 5 jaar wel een andere richting uit en voor een baas werken. Het kan goed zijn dat ik dan meer aan een master heb.
Daar dacht ik ook aan, nu kreeg ik wel een mail van de Utrechtse Universiteit waarin het curriculum werd beschreven. Het eindproject is het starten van een bedrijf, hierin word je ook gecoacht.

Ik twijfel nog steeds over het behalen van een master, de persoonlijke situatie en de zakelijke situatie spelen voor mij ook een belangrijke rol. Mocht ik over een jaar al tevreden zijn met de aantal opdrachten die ik heb dan ga ik waarschijnlijk geen master doen. Maar dit zien we vanzelf wel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tsurany schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:21:
Ik heb er voor gekozen geen master te doen. Je stroomt vaak op hetzelfde niveau in als anderen in een bedrijf, zeker bij de grote consultancy sectoren, en performance is uiteindelijk de grote bepalende factor.
Dit is ook wat ik om mij heen zie. Ik zat bij gesprekken met WO'ers om mij heen en nu op mijn werkplek (ben net een maandje gestart) zie ik hetzelfde beeld.

Als je het graag wilt doen of er een passie voor hebt, vooral doen, maar voor startsalaris hoef je het in ieder geval niet te doen. Het hangt vooral af van je instelling en passie omtrent bepaalde onderwerpen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Als ik het goed begrijp dan is de kans wel groter dat je in het hoger management terecht komt maar heeft het de eerste jaren geen concrete voordelen (voor Business Informatics dan).

Pagina: 1