• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:53

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik ben me aan inlezen om een nieuwe (smart)TV (100-117cm) aan te schaffen en het is nogal een quest geworden om de ideale te vinden. ((HD-TV, gaming, home video , foto's, internetten tegen een schappelijke prijs.)

ik heb de uitgebreide uitleg over LEDS en de 50Hz naar 800Hz "trucs" voor beter beeld motion ergens hier op tweaker forum gelezen wat zeer verhelderend was. Plasma is beter qua beeld maar verbruikt meer stroom en schijnt last van inbranding van logo's (stilstaand beeld.) te hebben.
Leds zijn zuiniger en met moderne technieken ook sneller geworden maar is niet zonder ghosting vanwege de eigenschappen van LED.(Wanneer ga je dit zien?)

3D : meeste gebruiken het weinig en is geen key optie. (zit standaard op highend smart tv's) Actief is beter als passief.

HD interpolair en progresief: TV is vaak interpolair 1080i, film zoals blueray 1080p(rogressief)
Ultra HD: 2160p, Is dit nodig? zijn er bronnen (pc, tv, games, film) die dit al leveren? of is het net als breedbeeld vroeger nog jaren een software gimmic.

O-LED schijnt van beide werelden LED en Plasma het beste samengevoegd te hebben.
De zuinigheid en scherm dunheid van de LED en de prachtige kleuren en vloeiende beeldverversing van plasma.

Dus: Is het waard te wachten op de O-LED 42 inch versie's of is de 2013 LED (Smart) tv in de duurdere klasse in die maat 42-44 inch zo goed dat je beter je geld van de verwachte meer prijs in je zak kan houden.? (De Samsungs komen vaak boven aan in de vergelijkings testen.)

En zijn de huidige smart tv's al goed genoeg om zonder mediaplayer alle file extenties (MKV en HD- files) af te spelen zonder hapering via netwerk? of is het raadzaam een mediaplayer mee te budgeteren ivm buffering en software?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Alle goede TV's zijn minimaal 1080p, en kunnen zonder problemen minder aan. 4K is niet zo relevant in de maat waarin je zoekt.

OLED het wachten waard? Als je nu binnen twee jaar een TV wil waarschijnlijk niet. Als je nu een plasma neemt heb je ongeacht wat OLED doet de komende jaren een prachtige TV. OLED kan wel een stuk feller, en is daarmee ook in de winkel en thuis met zonlicht beter te gebruiken, maar tot je op een betaalbaar verschil met een 42st60/gt60 zit ben je wel wat jaartjes verder. OLED in de winkel en plasma 's avonds thuis geven mij nu dezelfde indruk en dan is plasma ook helder zat.
Verschil met standaard LED is wel echt aanzienlijk.

Ik zou ook nog steeds rekening houden met een losse mediaspeler, maar ondertussen kom je ook zonder al een eind. Kijk het dus eerst even aan en koop er alsnog later een als het nodig is.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Kun je enkel zelf bepalen, je weet wat je nu kunt krijgen, wanneer je een 42" oled kunt krijgen voor een vergelijkbare prijs is onbekend. Oled is qua beeld kwaliteit naar verluidt superieur aan al het huidige, de praktijk zal duidelijk maken waar de voor en nadelen precies liggen.

Geen enkele mediaspeler is perfect, niet de ingebouwde en niet de losse. Wil je perfect spelen koop dan een dvd en/of bd speler, dan heb je geen problemen, anders wel af en toe. Mogelijk is een htpc in staat alle problemen te pareren. Dat kost je wel tijd en inzet.

[ Voor 15% gewijzigd door ParkOverall op 10-10-2013 23:22 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden, is er nog veel kwaliteits verschil tussen de 400Hz en de 800Hz series?
Of is 800Hz alleen nodig voor games?
(in de mm en strn is het lastig vergelijken omdat je nooit weet of ze gelijkwaardig ingesteld zijn en je maar 1 bron hebt.)
ik ga hem voornamelijk gebruiken voor foto, video, hd tv, games en internet is bijzaak.
Wil wel een Nass koppelen liefst zonder extra kastje met stekker.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik denk dat je het jezelf té moeilijk maakt. Qua hertzen moet je jezelf niet gek laten maken, het is voor 99% marketing-onzin met al die honderden hertzen. Zoals ik het zie hoef je er bij plasma niet op te letten en voor een lcd kun je de 50Hz panelen beter links laten liggen.

3D en het hele smart-gebeuren zit standaard op zo'n beetje elke serieuze tv; als je er de behoefte aan hebt, kun je het gebruiken. Persoonlijk vind ik het erg over-rated en maak ik van beiden nooit gebruik.

Over 4K-televisies zou ik me op korte termijn nog niet druk maken. Het aanbod is nog minimaal en is erg prijzig. Daarnaast heb zie ik voorlopig ook geen afspeelapparatuur en media verschijnen die al de 4K resolutie zullen gebruiken. Is voorlopig nog toekomst muziek.

OLED zou misschien het beste van lcd en plasma samenbrengen maar is vooralsnog niet volwassen genoeg. De schermen zijn wederom erg prijzig en de eerste berichten over technische probleempjes beginnen al te verschijnen. Laat deze techniek eerst maar wat volwassener en betaalbaarder worden.

Samenvattend: is het de moeite waard om nu te wachten op 42 inch OLED's? In mijn ogen niet. Als je in de markt bent voor een nieuwe tv, moet je die gewoon gaan kopen. Wanneer dit model aan vervanging of een upgrade toe is, zal de markt er waarschijnlijk heel anders uit zien en zal OLED vast wel een kanshebber zijn. Voor dit moment kun je beter de keuze maken tussen lcd of plasma. Persoonlijk zou ik voor de plasma gaan, nu Panasonic ze nog produceert. :+

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:29

Bever!

3

copykat schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 07:33:
Bedankt voor jullie antwoorden, is er nog veel kwaliteits verschil tussen de 400Hz en de 800Hz series?
(in de mm en strn is het lastig vergelijken omdat je nooit weet of ze gelijkwaardig ingesteld zijn en je maar 1 bron hebt.)
ik ga hem voornamelijk gebruiken voor foto, video, hd tv, games en internet is bijzaak.
Wil wel een Nass koppelen liefst zonder extra kastje met stekker.
Zodra je op een led tv de gaming mode aanzet schakelt hij alle beeldverbeteringen uit om de input snel te kunnen tonen. Hierdoor 50hz geen slimme dimsystemen en een kutbeeld.
Oled brandt ook in, net als een plasma in principe ook doet. Of je hier last van hebt en of het in normale content zichtbaar is, is een tweede..

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
copykat schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 22:40:
ik heb de uitgebreide uitleg over LEDS en de 50Hz naar 800Hz "trucs" voor beter beeld motion ergens hier op tweaker forum gelezen wat zeer verhelderend was. Plasma is beter qua beeld maar verbruikt meer stroom en schijnt last van inbranding van logo's (stilstaand beeld.) te hebben.
Leds zijn zuiniger en met moderne technieken ook sneller geworden maar is niet zonder ghosting vanwege de eigenschappen van LED.(Wanneer ga je dit zien?)
Door LED's zijn de panelen niet sneller geworden. "LED" televisie is nog altijd LCD maar met een andere achtergrondverlichtingstechniek, namelijk LED's in plaats van de oude CCFL's. De achtegrondverlichting heeft niets te maken met de snelheid van de Liquid Crystals in een LCD paneel.

Uitgebreide informatie daarover kun je HIER vinden.

De LED's kunnen wel helpen om motion blur voor het oog minder zichtbaar te maken. Dit met technieken zoals Backlight Scanning en Backlight Blinking (Black Frame insertion).
HD interpolair en progresief: TV is vaak interpolair 1080i, film zoals blueray 1080p(rogressief)
Ultra HD: 2160p, Is dit nodig? zijn er bronnen (pc, tv, games, film) die dit al leveren? of is het net als breedbeeld vroeger nog jaren een software gimmic.
Niet interpolair maar interlaced. De huidige televisies zijn altijd progressive en voeren deïnterlacing uit wanneer de televisie een interlaced bron ontvangt. Dat wil eigenlijk zeggen dat het van een interlaced video een progressive video maakt.

Ultra HD is wel de toekomst, maar voorlopig nog niet interessant. Ondanks dat wij panelen met deze resolutie kunnen maken, is de content er niet naar. Bandbreedte is namelijk nog een probleem aangezien de bandbreedte voor Ultra HD-content nog hoger moet zijn om een goede kwaliteit te krijgen. De pixels alleen is niet alles. Alhoewel veel mensen denken en vinden van wel.
O-LED schijnt van beide werelden LED en Plasma het beste samengevoegd te hebben.
De zuinigheid en scherm dunheid van de LED en de prachtige kleuren en vloeiende beeldverversing van plasma.
Naast de voordelen, brengt het ook een aantal nadelen met zich mee. Net als plasma kan OLED namelijk ook inbranden. Op het moment volgens mijn zelfs sneller dan dat dit bij plasma gebeurd, gezien de kans op inbranden bij plasma niet zo groot meer is en bijna niet meer voorkomt.

Dit zie je ook terug bij smartphones die gebruik maken van OLED zoals de Samsung Galaxy S lijn. De LED's nemen al gauw in luminatie af als ze veel worden gebruikt en uiteindelijk zie je dan bijvoorbeeld de symbolen van Android bovenin ingebrand staan. Ook is de blauwe LED nog een probleem aangezien de levensduur daarvan lager is dan de andere kleuren. Hierdoor krijgt het paneel na verloop van tijd een gele gloed.

Maar uiteindelijk brengt het inderdaad veel voordelen met zich mee. De kans dat OLED televisies de markt gaan veroveren is zeer groot. Het is echter nog niet zover en als je nu op zoek bent naar een televisie, moet je voorlopig niet rekenen op een OLED televisie.
copykat schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 07:33:
400Hz en 800Hz bestaan niet. Althans, voor zover ik weet bestaan ze niet. LCD televisies gaan tot 200Hz en dit vind je alleen terug bij de topmodellen LCD televisies. Zoals hierboven al werd gezegd, voegt niets toe aan het gamen. Het neemt alleen iets af, namelijk de snelheid van de input lag. Daarom wordt ten alle tijden aangeraden om de game modus te gebruiken waar beeldprocessen zoals Hertz uitgezet worden om zo de input lag te verlagen.

Lees trouwens DIT eens door. Kan interessant voor je zijn als je wat wil leren over LCD en Hertz.
Hertz is een benaming en daarom zet je er nooit "en" achter.

Een Hertz
Twee Hertz
Duizend Hertz

Net zoals Watt en Ohm. Daar zet je ook geen "en" achter wanneer je over meerdere Watt of Ohm praat.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Dimens schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:46:
[...]

Door LED's zijn de panelen niet sneller geworden. "LED" televisie is nog altijd LCD maar met een andere achtergrondverlichtingstechniek, namelijk LED's in plaats van de oude CCFL's. De achtegrondverlichting heeft niets te maken met de snelheid van de Liquid Crystals in een LCD paneel.

Niet interpolair maar interlaced.

400Hz en 800Hz bestaan niet. Althans, voor zover ik weet bestaan ze niet. LCD televisies gaan tot 200Hz en dit vind je alleen terug bij de topmodellen LCD televisies. Lees trouwens DIT eens door. Kan interessant voor je zijn als je wat wil leren over LCD en Hertz.
@Dimens: thanks één van die links had ik idd al door gelezen. vooral jou input.(kon hem alleen niet meer vinden.)

LCD/ LED : ook hier correct verwoord. Er word zoveel LED vs PLASMA gepraat dat ik even vergat dat de backlight met LED is en de LCD het beeld vormt.

interpolair op wiki is eh héél iets anders :o
onthouden interlaced, check ;)

geen 800Hz?
http://www.kieskeurig.nl/tv_led/samsung/ue40f7000/1165386
De beeld verversing: 800Hz, CMR (Clear Motion Rate)
(misschien verwoorde ik het verkeerd.)

Ik weet dat ons net 230VAC 50Hz is. Word de beeld verversing uit deze frequentie gehaald of zit er een Oscillator in die de verversings frequentie aanlevert?
Maar ik ga je links even lezen want volgens mij heb je daar ergens het antwoord gegeven.. :+

Conclusie voor nu: 4k en OLED nog ff niet, plasma is nog steeds het mooiste beeld.

Ik zal toch eens langdurig rondsnuffelen in de TV-media hoek van de MM en co. om een keuze te maken.

De overige reactie gevers ook bedankt, ik had plasma eigenlijk al afgeschreven maar nu moet ik toch weer eens kijken.... :P
panasonic plasma of samsung LEDLCD....

• Dimens
copykat schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:03:
[...]

geen 800Hz?
http://www.kieskeurig.nl/tv_led/samsung/ue40f7000/1165386
De beeld verversing: 800Hz, CMR (Clear Motion Rate)
(misschien verwoorde ik het verkeerd.)
Dat zijn CMR waardes van Samsung. Die staan niet voor de frequentie van het beeld. Andere merken zoals LG, Panasonic en Sony hebben dit ook, alleen dan met een andere benaming zoals Motion Clearity Index of Perfect Motion Rate o.i.d.

Dit zijn voornamelijk marketingtermen en kun je ook niet vergelijken met verschillende merken. Clear Motion Rate 400 van Samsung is bijvoorbeeld heel iets anders dan Motion Clearity Index 400 van LG.

Uiteindelijk heb je het meest aan de paneelfrequentie. Die zul je niet vinden op websites zoals kieskeurig omdat het ook niet iets is wat zomaar wordt vrijgegeven door de fabrikanten. Tweakers heeft wel de paneelfrequentie bij de Tweakers Pricewatch staan. Daar kun je zien of een paneel 50Hz, 100Hz of 200Hz is en daaronder staat de geoptimaliseerde Hertz wat aangeeft hoeveel MCI / CMR / PMR e.d. de televisie heeft.
Ik weet dat ons net 230VAC 50Hz is. Word de beeld verversing uit deze frequentie gehaald of zit er een Oscillator in die de verversings frequentie aanlevert?
Maar ik ga je links even lezen want volgens mij heb je daar ergens het antwoord gegeven.. :+
Geen idee hoe dat exact zit. Ga ik eens uitzoeken.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
ik heb even gekeken op de Samsung site en hier op pricewatch.
Vanaf de 6 serie zijn er 100Hz. panels voor 100euro meer zit je in de 200Hz panel series.
de 7 serie is deze Samsung UE40es7000 Zilver een mooie.892,=
Samsung UE40F7000 Zilver is 150 duurder. (of die extra 150 net zoveel waar is als de panel versnelling kan ik niet beoordelen.

Dit ook een 200Hz, Sony KDL-40HX750 999,= of Philips 40PFL8007K a 800,=

de F7000 is een 2013, rest 2012. vreemd genoeg staat er alleen bij de philips IPS panel.
(Was IPS niet beter?)

De plasma's zijn er alleen boven de 43" en die 50" eh past niet echt in mn huiskamer.

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:13
Als je in die prijscategorie zit te zoeken (700 - 1000 euro)
Kijk dan ook eens goed naar de Panasonic ST60 en GT60 series.
Je hebt de Panasonic P42ST60 (42") voor 719 euro in de pricewatch staan, voor dat geld kun je geen betere televisie kopen.

Om er even 3 linkjes in te gooien:
http://reviews.cnet.com/f...4505-6482_7-35567256.html
The bottom line: The midlevel price and outstanding quality of the Panasonic TC-PST60 series make it our strongest TV recommendation ever.

http://www.engadget.com/2...st60-is-a-must-have-hdtv/
The series offers excellent video quality, amazing color accuracy, wide viewing angles and deep black levels, making it an obvious choice as gdgt's latest Must-have HDTV.

http://www.avforums.com/r...TV-Review_551/Review.html
To say the Panasonic 42ST60 punches above its weight, in picture quality terms, might just be the biggest understatement we’ve made in quite a while, it might be better to say it smashes the ball out of the park using a wooden spoon.

Overigens, als je serieus een televisie wilt bekijken, ga dan NIET naar de mediamarkt, de hoeveelheid licht in die ruimtes is onnatuurlijk, tenzij jij thuis met een bouwlamp aan gaat televisie kijken. Het contrast, de kleurechtheid, alles zal veranderen ten opzichte van een normale situatie.
Vergelijk het met de kwaliteit van een nummer beoordelen door hem af te spelen op een smartphone, meer dan een oppervlakkige indruk krijg je niet.

Voor een goede vergelijking kun je nog steeds beter naar de Audio / Video speciaalzaak gaan, waar ze normaal verlichte ruimtes hebben, en je zo een duidelijker beeld kunt krijgen.
Bovendien kun je daar vaak even rustig zitten kijken naar het beeld, kopje koffie erbij etc.

Bijv de Panasonic Experience Stores:
http://panasonic.eu/Deale...opup_panasonic_store.html

Overigens, over dat inbranden: Ik heb zelf ook ruim 3 jaar een Plasma staan welke ik ook gebruik als pc monitor, dit betekent vele uren de windows desktop, met dus ook taakbalk onderin.
Ik zie alleen image retentie ('inbranden') als ik na 3 uur bureaublad er een effen zwart scherm op zet, dan zie je (van dichtbij bekeken en in een volledig duistere kamer) de contouren van wat er daarvoor in beeld was. De volgende dag is er echter nooit meer iets van te zien.

Als laatste over de media-afspeelmogelijkheid:
Als je Netflix wilt gebruiken heb je aan een smart-TV genoeg.
Wil je veel locale bestanden afspelen, dan raad ik een losse speler aan, het liefst zelfs een htpc met Plex of XBMC.
Mijn ouders hebben ook een laatste generatie blu ray speler die theoretisch alles afspeelt (hij speelt ook 95 / 100 bestanden probleemloos af) maar het is heel vervelend als je je lekker installeert op de bank, chips d'r bij om te gaan genieten van je film, je er achter komt op het moment dat je op play drukt dat dit bestand in die 5% valt... (ook al is het gewoon een MKVtje zoals de 95 andere)
Een (goede) losse speler is nog altijd beter!

• Dimens
Dat is een leuk verhaal dat mensen graag vertellen. Maar niet altijd is IPS LCD beter. IPS heeft zo zijn voordelen maar ook zo zijn nadelen waar andere technieken weer beter in zijn zoals VA LCD panelen met lage blacklevels en daardoor ook een hoog contrast.

Dat IPS zo bekend is, komt voornamelijk omdat het op bijna ieder punt veel beter is dan TN LCD wat bekend staat om slechte kijkhoeken en een slechte kleurreproductie. Maar ook TN heeft zo zijn voordelen, alhoewel er bijna geen televisies meer zijn met deze techniek.

Zo zijn er nog veen meer technieken. Digitalversus heeft er een hele hoop op een rijtje staan.
De plasma's zijn er alleen boven de 43" en die 50" eh past niet echt in mn huiskamer.
Je mist 42". Tevens is het verschil tussen 42" en 40" echt marginaal. Kan me nauwelijks voorstellen dat 42" al niet meer past in je kamer.
Pagina: 1