Toon posts:

p5q3 deluxe start totaal niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

allereerst wil ik even zeggen dat ik iedereen zijn of haar tijd op prijs stel die mogelijke ideeen of oplossingen weet omtrent mijn probleem. Ik zal proberen de situatie haarscherp op te schrijven en zo vak mogelijk te reageren.

Mijn probleem is dat ik een zelf gebouwde pc heb, met een nieuwe kast, nieuwe waterkoeling en overgenome moederboard, videokaart en voeding heb en deze niet wil opstarten. Geen piepjes, fans draaien niet en zelfs de voeding draait niet. Slechts 3 lampjes branden. De p5q3 deluxe heeft een aan en reset knop die licht geven en je kunt indrukken. Ook het ledlampje (groen) bij het IO shield geeft licht. Op de aan en uit knop drukken geeft helemaal niets als reactie. Alles zit aangesloten inc een nieuwe hdd.

Lijstje van onderdelen.

p5q3 deluxe
intel quad core 2,6 ghz (artic silver pasta gebruikt)
8 gb ram 1600 mhz (ddr3, 4x2 gb)
antec truepower 850 w
cooler master n300 (2 fans)
corsair hydro h60
radeon hd 6950 2 gb

In elkaar zetten.
Ik lees heel veel over computers en mijn passie is technologie dus ik zou zelfs betalen om hem zelf in elkaar te mogen zetten, ik vind dit namelijk erg leuk en je leert er veel van. Alles ging goed, toen hij eenmaal in elkaar zat probeerde ik hem natuurlijk op te startte gaf hij totaal geen reactie.

Wat ik zelf al gedaan heb.
Ik heb zelf de voeding er helemaal uit gehaald en getest (fan aansluiten en zien of die draait) en tot de conclusie gekomen dat de voeding het gewoon doet. Ik heb tevens maar 1 ram stick geplaats en zien of die zo wilde starten. Tevens niks. Ik heb de CMS batterij als die zo heet er uit gehaald en deze er weer in gedaan. Ik heb alle bekabeling gecontroleerd en heb zo geen fouten gezien. Ik vermeld wel even dat de case ook geen licht geeft (bijv de aan uit knop).

Wat ik zelf denk.
In het ergste geval is het moederboard stuk. Ik hoop niet dat het zo is maar goed.
Ik weet vrij wel zeker dat het niet aan de cpu, videokaart, en koeling ligt.

Beloning voor de gouden tip? _/-\o_

Bedankt Tweakers.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Aangezien verschijdene LED's branden hoef je niet te rekenen op een kapot moederbord, heb je de connector van de aan/uit knop wel op de goede plek op het MoBo zitten?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:44:
Aangezien verschijdene LED's branden hoef je niet te rekenen op een kapot moederbord, heb je de connector van de aan/uit knop wel op de goede plek op het MoBo zitten?
Ja dat vrijwel zeker denk ik. Ik heb in de manual geken van mijn moaderboard en alles op zijn plaats gekregen. Ik heb alleen geen connector block dus heb ik ze er zo in geprikt. Zo dus

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/joNpJkA.png

Eerlijk gezegd was het zacht uitgedrukt wel het vervelendste stuk omdat je maar wat moet prikken. Alleen het probleem is dat het moederboard ook aan hoort te gaan van op de aan knop drukken OP het moederboard. Deze doet dit dus niet en er gat niks draaien..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kuusj98 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:44:
Dat er LEDs branden op het bord wil niet zeggen dat het bord werkt.
Ik heb tal van Asusbordjes tegen de muur die precies hetzelfde toen wat het bord van de TS doet. Netjes de ledjes laten branden, maar verder gewoon compleet dood zijn en niet eens reageren op de PS/on.

Wat ik de TS zou aanraden, bord uit de kast halen en dan testen (bijv op de kartonnen doos waar 't ding in verpakt is). Aanzetten door de 2 PSon pinnetjes kort te sluiten met een schroevendraaier en kijken of ie aangaat.

Als dat niet werkt zou ik gokken op een dood bord. Maar je kunt dan altijd Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog eens doorlopen en hardware gaan testen.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:59:
[...]

Dat er LEDs branden op het bord wil niet zeggen dat het bord werkt.
Ik heb tal van Asusbordjes tegen de muur die precies hetzelfde toen wat het bord van de TS doet. Netjes de ledjes laten branden, maar verder gewoon compleet dood zijn en niet eens reageren op de PS/on.

Wat ik de TS zou aanraden, bord uit de kast halen en dan testen (bijv op de kartonnen doos waar 't ding in verpakt is). Aanzetten door de 2 PSon pinnetjes kort te sluiten met een schroevendraaier en kijken of ie aangaat.

Als dat niet werkt zou ik gokken op een dood bord. Maar je kunt dan altijd Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog eens doorlopen en hardware gaan testen.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de troubleshooter uiteraard al doorgenomen en heb het neergehamert tot het moederboard.

Allereerst wil ik je vragen dat wanneer ik het moederboad los heb gehaald en neerleg of de voeding er nog aan moet zitten en hoe ik de PSon pinnetjes moet kortsluiten (elkaar aanraken met die schroevendraaier?).

Bedankt

• Dennisvdw
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:39:
Wat ik zelf al gedaan heb.
Ik heb zelf de voeding er helemaal uit gehaald en getest (fan aansluiten en zien of die draait) en tot de conclusie gekomen dat de voeding het gewoon doet.
Dit neemt niet weg dat je de voeding gelijk kan uitsluiten. Het kan zomaar zijn dat de voeding wel gewoon kan draaien (zwarte kabel op een groene aansluiten in de 24 pins connector) of een simpele fan kan laten draaien, maar niet voldoende wattage af kan leveren aan alles tegelijk.

Probeer die voeding is in een ander systeem om de voeding in ieder geval uit te sluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Dennisvdw schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:06:
[...]

Dit neemt niet weg dat je de voeding gelijk kan uitsluiten. Het kan zomaar zijn dat de voeding wel gewoon kan draaien (zwarte kabel op een groene aansluiten in de 24 pins connector) of een simpele fan kan laten draaien, maar niet voldoende wattage af kan leveren aan alles tegelijk.

Probeer die voeding is in een ander systeem om de voeding in ieder geval uit te sluiten?
Ik heb hier niet 1,2,3 een ander systeem liggen maar ik zal het in mn achterhoofd houden. Het is een vrij nieuwe voeding overgenomen door een andere tweaker die hem maar 1x heeft gebruikt. En hij is 850 w maar zou hij dan niet genoeg wattage kunnen afgeven om zelfs even op te startten ?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:10:
[...]

Ik heb hier niet 1,2,3 een ander systeem liggen maar ik zal het in mn achterhoofd houden. Het is een vrij nieuwe voeding overgenomen door een andere tweaker die hem maar 1x heeft gebruikt. En hij is 850 w maar zou hij dan niet genoeg wattage kunnen afgeven om zelfs even op te startten ?
Een voeding kan ook defect zijn. Een ventilator laten draaien is koekie, dat ding start al bij 5V ofzo.
Een videokaart of processor zijn veel gevoeliger voor een slechte spanning, dus als die lijn maar 10V of 11V krijgt ipv 12V (met de 5% marge) dan start de PC niet op. Metname het aanzetten van de PC krijg je even een piek, en als je dan een defecte voeding hebt start ie verder niet door.
intel quad core 2,6 ghz
Nu is de vraag, wélke quad-core? :P
Want als ik op de CPU support lijst kijk support het bord opzich wel alle 775 quadcores echter, bij bepaalde modellen is wel een bepaalde BIOS versie nodig.

Al denk ik ook net wat TERW_DAN vermoedt, gewoon een dood moederbord.

• Dennisvdw
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:10:
Inderdaad, hij zou niet voldoende wattage kunnen afgeven om alles op te starten als die defect is ;)

Wat er enkel is uitgetest is dat de voeding draait en dat die een hele kleine hoeveelheid wattage af kan leveren. Vaak zijn deze tests voldoende, maar dit hoeft niet te betekenen dat de gehele voeding gelijk uitgesloten kan worden, al helemaal niet in de huidige situatie (lijkt mij niet verstandig in ieder geval). Om er dus zeker van te zijn dat de voeding uitgesloten kan worden, sluit hem is aan in een ander systeem of probeer een voedingstester.
Als het dan wel werkt dan kan je met 100% zekerheid zeggen dat de voeding het probleem niet is.

Je zal niet de eerste zijn die zomaar iets uitsluit (door een simpel testje) waarna je je vervolgens helemaal wezenloos zoekt naar het probleem terwijl dat gewoon die voeding was.

Als dat het probleem niet is denk ik ook dat het aan het moederbord zal liggen (probeer een ander moederbord? 8)7). Wat ook kan is dat de connectors voor de aan/uit knop inderdaad niet goed zitten (ook iets dat men zo over het hoofd ziet, maar een foutje is zo gemaakt), kijk dus nog is goed of deze wel goed zitten!

Naar mijn mening eerst die voeding is uitsluiten, en daarna pas je moederbord gaan verdenken.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt iedereen, ik breng hem zatedag naar mycom om hem na te laten checken, Ik heb lang niet alles om te kunnen testen wat het doet en wat niet. Hopelijk geen hoge prijsopgave..

het is trouwens een Q8400 cpu die erop zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 20:05 ]

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Ladies & Gentlemen,

We got him.

Heikum heeft t bordje van mij overgenomen, ik had de Clear CMOS jumper verkeerd laten zitten.
8)7 |:( :F 8)7 |:( :F 8)7 |:( :F

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:31

TommieW

Numa numa.

PAPPLE schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 20:36:
Ladies & Gentlemen,

We got him.

Heikum heeft t bordje van mij overgenomen, ik had de Clear CMOS jumper verkeerd laten zitten.
8)7 |:( :F 8)7 |:( :F 8)7 |:( :F
Ah. Verklaart een hoop. Mooi dat je nog aftersale service geeft! :+

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja dan doet ie natuurlijk ook niets, maar normaal gaan je fans enzo wel draaien.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Hahaha, ik heb al verscheidene moederbordem gehad welke helemaal niks deden als de jumper verkeerd stond van de bios, dat zal hem dus wel zijn :p

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1