Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiazzz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-09-2024
Hallo iedereen.

Op dit moment bezit ik een Acer Aspire M3802 (Intel Core E6800, 4GB DDR2 RAM), waarvan ik de GPU en voeding heb geupgrade naar een ATI Radeon HD 6850 en een Cooler Master eXtreme Power Plus 500W.

Ik vond het tijd worden om weer een onderdeel te upgraden, maar omdat dit een oude micro-ATX mobo bevat, moet ik in principe een nieuwe mobo, processor en geheugen kopen.
Hierbij dus ook een nieuwe case en er werd me ook aangeraden een betrouwbaardere voeding aan te schaffen.

Ik ben al redelijk ver:
- Gigabyte GA-Z87X-D3H
- Corsair Vengeance LP (2x4GB)
- Zalman Z11 Plus
- Seasonic M12II 520W
- interne USB 3.0 adapter.

Echter zit ik nog te twijfelen bij de CPU. Ik wilde eerst een Intel Core i7 4770K aanschaffen, maar dat is een flinke deuk in de buidel. De i5 4670K lijkt er ook veel op, alleen heeft deze geen multi-threading.
Naast redelijke nieuwe games draaien wil ik ook veel filmpjes bewerken op mijn computer.
Is die extra €90,- het waard om de i7 te nemen?

En ik heb de eXtreme Power Plus nu al een jaartje, nog helemaal geen problemen mee gehad, dus ik vroeg me ook af of ik toevallig alleen mensen tegen kom met de enge verhalen over de kwaliteit hiervan, of dat het gegrond is om een betere te halen, de Seasonic M12II 520W?

EDIT: Na lang overwegen ben ik er uit, ik neem de i5 4670K en de Seasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 09:52
Los van dit verhaal, zou ik als ik jou was zeker investeren in een SSD. Zo'n beetje de beste upgrade die je momenteel kunt doen naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiazzz
Exception schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 15:25:
Los van dit verhaal, zou ik als ik jou was zeker investeren in een SSD. Zo'n beetje de beste upgrade die je momenteel kunt doen naar mijn mening.
Dat ben ik ook van plan in de nabije toekomst, maar gezien mijn computergebruik leek mij processor, geheugen en voeding prioriteit hebben.

Misschien dat SSD prijzen nog wat meer zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Dat ben ik ook van plan in de nabije toekomst, maar gezien mijn computergebruik leek mij processor, geheugen en voeding prioriteit hebben
Daar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen. Veel mensen denken dat een SSD leuk is om snel op te starten. Dat is ook zo, maar alles wordt een stuk sneller. Je harde schijf is het traagste onderdeel. Ook bij het spelen van games zul je dat merken; textures, geluid en code komen immers uiteindelijk toch van een schijf. Hoe sneller dat gebeurt hoe liever. En je computer staat natuurlijk te swappen; ook schijfactie, maar met een SSD verwaarloosbaar.

Mijn dochter had een oud lijk oude laptop die niet vooruit te branden was, zie: P_Tingen in "Allround studentencomputer ±550E" hoe de opstarttijd van 4 minuten naar 15 seconden terug is gebracht en de laptop is gepromoveerd van slak naar speedy Gonzales

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiazzz
Ik heb wel informatie opgezocht naar hoe SSDs presteren als je je OS en bepaalde programma's op zet, maar ik had me toendertijd niet echt verdiept op het effect dat het heeft op videobewerking, in combinatie met het "gelimiteerde" aantal reads en writes.

Vooral met de grootte van de videobestanden waarmee ik werk, betekent het dat ik voor elk nieuw project alle benodigde bestanden tussen mijn HDDs en SSDs moet swappen om het voordeel van de SSDs te benutten.
Het is wel mogelijk om de bestanden te converteren naar kleinere bestanden, maar dat kost ook net zoveel tijd en ik ben bang voor kwaliteitsverlies tijdens het converteren.

Maar iemand meningen/informatie over de CPUs en voedingen?

[ Voor 19% gewijzigd door Jiazzz op 10-10-2013 16:44 ]