Toon posts:

File backup versus Online backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben belast met IT-gerelateerde zaken binnen ons bedrijf. Normaal is het niet spannend allemaal, maar nu is onze (verkregen) Tape backupdrive ernstig aan vervanging toe. Ik wil het graag vervangen naar Online (IASO) of naar Disk (Filesecure). Veel mensen roepen je moet naar Online en net zoveel mensen roepen je moet naar Disk. Ik ken de voordelen maar ik dacht laat ik de vraag hier eens bij de kenners neerleggen.
Online:
+Geen omkijken naar
+Pay-as-you-go
-Trage/lange recovery
Disk:
+Disk wordt verwisseld door leverancier
+Betrouwbaar
-Bij total faillure 10 dagen restore kwijt, ze komen hem op de 10 dagen wisselen.

So far, volgens mij redelijk gelijk, zijn er nog andere technische aspecten die de doorslag kunnen geven??

Wij hebben een groeiende datahoeveelheid van bijna 2TB in 2,5 jr tijd, veel foto's en bouwtekeningen voor het installeren van zonnepanelen.

Wie kan mij helpen??

Mvg. Paul
*knip*

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 16:14 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Online heeft nog wel een paar nadelen, namelijk afhankelijkheid van netwerkverbinding, en afhankelijkheid van het bedrijf waar je je data opslaat. Let ook op implicaties m.b.t. eigendom en rechten op de data wanneer je je data bij een buitelandse provider opslaat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:01
Is een NAS op een remote lokatie geen betere optie? De eerste backup maak je met de NAS op het bedrijf en daarna via het internet. Je kunt kiezen hoe vaak je een backup maakt en welke bestanden.

Voordelen:
- Geen abonnementskosten
- Meer eigen controle (geen ander bedrijf dat toegang heeft tot de data)
- Zelf bepalen wat en hoe vaak er wordt gebackupped
- In geval van een probleem met de server kun je evt de NAS tijdelijk op het werk zetten (dus direct doorwerken)

Nadelen
- Hogere eenmalige aanschaf
- Zelf installeren (eenvoudig en kan ook uitbesteed worden)
- Alternatieve plek met stroom en internetverbinding nodig.

Voor mijn werk (kleine culturele instelling) hebben we het zo geregeld met een QNAP NAS op het werk en een Synology NAS thuis. We hebben een opslag van circa 3TB met een wekelijkse toename van max 50 GB. De backup wordt elke vrijdagavond automatisch gestart. OP beide lokaties is een gewone consumenten netwerkverbinding.

Indien er al een Synology NAS op je werk staat, zou je ook naar Synology High Availability kunnen kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 10-10-2013 14:53 ]