Monitor "bewaren" in de schuur

Pagina: 1
Acties:

• volkano
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
Heb een nogal aparte vraag met betrekking tot een monitor die ik heb gekocht (klik).

De monitor gaat als backup scherm dienst doen voor mijn PS3 in tijden dat ik de TV niet tot mijn beschikking heb (ik woon met mijn vriendin in een 2 kamer apartement, zonder aparte hobbykamer). Aangezien we niet veel plaats hebben in de woning, ben ik van plan de monitor (na gebruik) in de bijbehorende doos op te slaan in de schuur.

Mijn vraag is: is een buitenruimte zoals een schuur schadelijk voor de monitor, rekening houdend met zaken als vochtontwikkeling, de aankomende winterperiode en daarmee ook de temperatuur verschillen waar de monitor aan blootgesteld zal worden.

Alvast dank voor jullie reacties! :)

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 19:46

d_star

Maharadja of the Year :-/

Ik kan me wel indenken dat de zaken die je noemt, invloed zullen hebben op de componenten waarop je monitor is opgebouwd. Het is niet zo dat je monitor compleet vocht- danwel luchtdicht is, waardoor je de kans dat de genoemde elementen invloed uitoefenen op je monitor kleiner maakt.

Het zijn echt apparaten die gemaakt zijn voor kantoren of binnenruimtes, waar het klimaat meer onder controle is.

Dat gezegd hebbende: wil je je monitor daar ECHT opslaan, dan zul je maatregelen moeten nemen om vocht en temperatuur zoveel mogelijk weg te houden van je scherm. Misschien dat je iets kan doen met isolatie van je schuur, of een klein kacheltje om de ruimte wat warm te houden zodat je boven het dauwpunt blijft.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Zet hem gewoon weg in plasic. Vocht en stofvrij. Temperatuur is niet zo'n issue tenzij het echt gaat vriezen in die ruimte.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Kijk in de gebruiksaanwijzing van de monitor naar de 'Opslag / storage specificaties'.
Daarin staan de temperaturen en vochtigheids graad die het apparaat gegarandeerd aan kan in opslag.
Ik weet niet hoe koud/nat en hoe warm/droog je schuur wordt, dat moet je zelf inschatten.

-edit-

Uit manual:

Storage Temperature -20°C to 60 °C
Storage Humidity 5 % to 90 % non-Condensing

Dus bij heftige vorst (lager als -20 °C) even binnen zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door XtremeNova op 10-10-2013 16:47 ]

I like it red, with 150 bhp..

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Hou er daarnaast rekening mee dat wanneer je de monitor straks (in de winter) uit de koude ruimte haalt en vervolgens binnen zet dat hij eerst moet acclimatiseren. Door het temperatuur verschil zal er condens ontstaan.

fotoblog

Verwijderd

Onder het bed of in een kast geen oplossing?

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-01 14:04

YoVla

Yoghurt met vla

Wij hebben een beeldscherm in de 'keet' ;)
Zelfs met -10 werkte die nog.. alleen moest die een halfuur warm worden.

Hij overleefd tot dusver nog alles.
Just my 2 cents ;)

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:48
ViolatoR schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 09:57:
Hou er daarnaast rekening mee dat wanneer je de monitor straks (in de winter) uit de koude ruimte haalt en vervolgens binnen zet dat hij eerst moet acclimatiseren. Door het temperatuur verschil zal er condens ontstaan.
Condens zou alleen kunnen ontstaan als je van warm naar koud gaat (relatieve luchtvochtigheid kan dan boven de 100% komen, waardoor er condens ontstaat).
Je kunt nog een zakje silica kunnen meeverpakken bij de monitor.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45

Cheezus

Luiaard

CappieL schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:06:
[...]

Condens zou alleen kunnen ontstaan als je van warm naar koud gaat (relatieve luchtvochtigheid kan dan boven de 100% komen, waardoor er condens ontstaat).
Je kunt nog een zakje silica kunnen meeverpakken bij de monitor.
Euh nee, als je een koud object in een warme ruimte zet krijg je condens (bij voldoende luchtvochtigheid). Denk maar aan een koud glas drinken in de zomer.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:48
Cheezus schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:08:
[...]

Euh nee, als je een koud object in een warme ruimte zet krijg je condens (bij voldoende luchtvochtigheid). Denk maar aan een koud glas drinken in de zomer.
Ja, inderdaad. Wanneer een koud voorwerp in een warme omgeving komt, krijg je condens op het koude voorwerp. Klopt.
Ik bedoelde eigenlijk dat wanneer je een monitor "warm" inpakt (met warme lucht in de doos/plastic verpakking) en deze in de koude omgeving zet, krijg je condens in de verpakking.

[ Voor 18% gewijzigd door CappieL op 11-10-2013 10:37 ]

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:17

Daniel36

Het oude liedje

Gebruiksaanwijzingen en tips terzijde, ik zou het niet doen.
Het risico op problemen lijkt mij te groot.
Je baalt als een stekker als je hem eruit haalt en een defect hebt.

Bewaar hem dan onder een bed of in de meterkast zoals Dennis585 noemt.

• volkano
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
Iedereen dank voor de reacties! :)

Ik denk dat ik hem verlopig in de schuur bewaar, in de meegeleverde doos en desnoods een extra warme kleed eromheen. Zodra het echt koud begint te worden ga ik plek maken in huis, want alleen al de kans op een defect wil ik niet hebben. Ik denk niet dat dit binnen de garantieregeling zal vallen namelijk.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45

Cheezus

Luiaard

Een 'warm' kleed zal weinig helpen, de monitor heeft immers geen warmtebron dus zal gewoon de omgevingstemperatuur aannemen, een kleed vertraagd het hooguit iets (minuten - geen dagen).
Ik zou gewoon een vuilniszak over de monitor doen tegen het ergste vocht, denk ook aan lekkages, over de temperatuur zou ik me niet zo druk maken.
De opgegeven storage temp van -20 is natuurlijk ook nog met een bepaalde marge, en hoevaak wordt het nou kouder dan -20 in nederland?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
De temperatuur is inderdaad niet zo'n probleem.

Het gaat echt om het vocht.
Pagina: 1